Elokapina

  • 233 668
  • 2 162
Suosikkijoukkue
Ilves
@kehveli , olen ihan tosissani. Omakohtaisesti kompostoimme, viljelemme kasviksia lannoittaen viljelmiä naapurin hevosten lannalla, lajittelemme ja kierrätämme jätteitä.

Töiden takia meillä on rouvan kanssa uudehkot, vähäpäästöiset autot.

Syömme kasvispainotteista ruokaa ja tilaisuuden tullen riistaa. Haemme viereisistä metsistä marjoja ja sieniä.

Eli kyllä teemme osuuttamne mielestäni. Aurinkopaneelit ovat seuraavana hankintalistalla.

Eli voin hyvällä omallatunnolla jatkaa keskustelua esim kanssasi.
 

kehveli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
@kehveli , olen ihan tosissani. Omakohtaisesti kompostoimme, viljelemme kasviksia lannoittaen viljelmiä naapurin hevosten lannalla, lajittelemme ja kierrätämme jätteitä.

Töiden takia meillä on rouvan kanssa uudehkot, vähäpäästöiset autot.

Syömme kasvispainotteista ruokaa ja tilaisuuden tullen riistaa. Haemme viereisistä metsistä marjoja ja sieniä.

Eli kyllä teemme osuuttamne mielestäni. Aurinkopaneelit ovat seuraavana hankintalistalla.

Eli voin hyvällä omallatunnolla jatkaa keskustelua esim kanssasi.
Juu, en sinua syyttänytkään siitä, ettet pyrkisi kohti pienempiä päästöjä. Tuossa jo @Simolainen -nimimerkille vastasin ja avasin omaa tilannettanikin.
Se mikä kirvoitti näitä omia viestejäni, olivat persumaiset, tuhanteen kertaan kuullut kommentit koskien Elokapinaa ja sitten sinäkin Brutukseni vedit keskusteluun vielä nämä Suomea enemmän saastuttavat maat...olet varmasti huomannut, että yleensä kyseistä kommenttia kuitenkin käytetään keskustelupalstoilla juurikin tuossa aiemmin manaamassani tarkoituksessa (päästämään itsensä vastuusta)?
Kyllähän minä tiedän, että joku Kiinalainen hiilivoimala saastuttaa enemmän kuin vanha autoni, mutta ei se päästä minua vastuusta niistä kilometreistä, joita sillä taitan.
Vaikka Elokapinassakin voi olla mukana henkilöitä, joiden hiilijalanjälki on sinun vastaavaa suurempi, en silti lähtisi koko liikettä suolaamaan. Ainakin omalla kohdallani heidän mielenilmauksensa toimi tosiaan herättelevänä tempauksena, eli koin siitä olevan hyötyä. Epäkohtia löytyy meistä jokaisesta ja toisten niihin puuttuminen kärkevin sanan kääntein (kuten itsekin sorrun tekemään) ei yleensä ole askel parempaan.
Nyt täytyisi alkaa sammuttelemaan tietokonetta ja valmistautua huomiseen työpäivään täynnä ympäristön kannalta kyseenalaisia asioita :(
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Oletko tosissasi ja pitääkö tähän oikeasti taas vastata?
Kertovat asenteesta, jossa ongelmien syyt pyritään vierittämään toisten niskoille ja jatkamaan omien virheiden toistoa. Kuten varmasti tiedät, jokainen myös yksilötason toimia peräänkuuluttanut, edellyttää niitä toimia myös jokaiselta intialaiselta, venäläiseltä, puolalaiselta ja kiinalaiselta.
Väännän nyt varmuuden vuoksi vielä rautalangasta, että myös hallitukset, niin valtioiden kuin yritystenkin, koostuvat yksilöistä, joista jokaisella on oma vastuunsa ilmastonmuutoksesta.
Jos elokapina haluaisi oikeasti vaikuttaa niin juurikin sinne Raahen terästehtaalle ja Helsingin energian kivihiili voimalalle tai nesteen Porvoon jalostamolle mieltäosoittamaan.
Terästehtaan päästöjen nollaukseen olisi jo keino, mutta sitä ei kannata tehdä vielä kun se ei ole kaupallisesti kannattavaa. Jos hallituksen ja EU:n tahto olisi niin EU:n laajuinen terästehtaiden "vihreyttäminen" tekisi huomattavasti enemmän kuin sähköauto viherpesu.

Samoin teollisuuden pakollinen energian talteenotto, toisi huomattavat päästö vähennykset.
Nämä oikeasti tehokkaat keinot vaatisivat myös politikoilta tekemistä ja sen takia niitä ei tehdä.
Tullit kaikille terästuotteille EU:n ulkopuolelta, jos ne eivät täytä EU:n päästörajoja.

Noissa mainitsemissa maissa rakennetaan lisää kivihiili voimaa, teräksen valmistuksessa muodostuu vielä enemmän CO2-päästöjä yms.
Voimme toki säästää itsemme hengiltä ja ihmetellä kun ne muut eivät tehneetkään mitään.
 

Simolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsirannikko
Niin, en millään, vaikka samaa mieltä olisinkin, ymmärrä kadulla istumista ja piknikkiä siellä. Esim. Harva autoilija ajaa oikeasti huvikseen. Paitsi justiinsa kortin saaneet.
paras keino olisi opiskella alaa (esim. energiantuotantoa) ja mennä vaikuttamaan sisältäpäin. Toki siinä ei pääse pätemään, ei pääse uutisiin, vaan joutuu oikeesti näkemään vaivaa. Mutta voi miten hyvältä sen silloin pitääkään tuntuu.
 

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Jaa, en ilmaissut itseäni tarpeeksi selvästi? :( Yritetään uudelleen:
Tyhjäkäynti ja autoilu yleensäkin on meidän autoilijoiden valinta ja sitä myöten syy, ei Elokapinan.

No jumalauta. Jos joku lasauttaa sua haulikolla silmien väliin, niin tällä logiikalla kai syyllinen olet sinä, kun valitsit juuri sen kävelyreitin, jossa joku päättää ammuskella?
 

aalto

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, änärin suomalaiset
Niin, en millään, vaikka samaa mieltä olisinkin, ymmärrä kadulla istumista ja piknikkiä siellä. Esim. Harva autoilija ajaa oikeasti huvikseen. Paitsi justiinsa kortin saaneet.
paras keino olisi opiskella alaa (esim. energiantuotantoa) ja mennä vaikuttamaan sisältäpäin. Toki siinä ei pääse pätemään, ei pääse uutisiin, vaan joutuu oikeesti näkemään vaivaa. Mutta voi miten hyvältä sen silloin pitääkään tuntuu.
Poikkeuksellisen onnistunut kommentti. Olen samaan aikaan sekä täysin samaa mieltä ja kuitenkin ihan eri mieltä.

Suuri osa autoilun tuottamista haitoista aiheutuu huviajelusta tai ainakin ei-pakollisista matkoista. Käydään mökillä, kaupassa tai ei vaan viitsitä käyttää bussia. Väitän että suurin osa kaupunkien keskustojen autoliikenteestä on laiskuutta ja/tai muka kiirettä. Ja se taas aiheuttaa liikennevaloissa istumista ja ihmettelyä, että miksi noi muut ovat täällä tientukkona. Monelle auto on myös harrastusväline ja statussymboli, jolloin moottorin koolla ja/tai teoreettisella nopeudella tai kiihtyvyydellä on merkitystä. Näin ollen myös meidän auton omistajien turhamaisuus lisää päästöjä. Tämän voi käydä tarkistamassa torvimarssin osallistuneiden kuvista.

Silti olen myös sitä mieltä, että parhaiten yksilö voi vaikuttaa niillä omilla valinnoilla ja varsinkin nuorille oma ohjeeni on, että opiskelkaa alaa ja vaikuttakaa sisältä. Sama pätee toisaalta meihin jo nuoruuden ohittaneisiin. Turha huutaa Kiinan tai USA:n päästöjen perään, sillä silloin on vain itse puskassa istuva elähtänyt kapinallinen, joka syyttää muita.

Onneksi suomalaisessa yhteiskunnassa on tilaa elokapinallisillekin. Tuollainen mielenosoittaminen on nopea tapa nostaa itselle tärkeä asia keskusteluun. Se, että kansanedustajat tai jopa ministeri (kesk...) nostaa tapahtumasta esiin osallistujan kokispullon, kertoo siitä että asian eteen on vielä paljon tehtävää.
 

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Suuri osa autoilun tuottamista haitoista aiheutuu huviajelusta tai ainakin ei-pakollisista matkoista. Käydään mökillä, kaupassa tai ei vaan viitsitä käyttää bussia. Väitän että suurin osa kaupunkien keskustojen autoliikenteestä on laiskuutta ja/tai muka kiirettä. Ja se taas aiheuttaa liikennevaloissa istumista ja ihmettelyä, että miksi noi muut ovat täällä tientukkona. Monelle auto on myös harrastusväline ja statussymboli, jolloin moottorin koolla ja/tai teoreettisella nopeudella tai kiihtyvyydellä on merkitystä. Näin ollen myös meidän auton omistajien turhamaisuus lisää päästöjä. Tämän voi käydä tarkistamassa torvimarssin osallistuneiden kuvista.

Tässähän se ongelman ydin meillä onkin.

Olet ihan varmasti oikeassa tuossa, mutta sitten on meitäkin, joille auto on tarvekalu, jolla ei ajeta yhtään ylimääräistä kilometriä. Minä joudun välillä työssänikin käyttämään henkilöautoa, työ on mahdotonta suorittaa ilman sitä. Ja sitten siellä seisotaan jurnuttamassa tyhjäkäynnillä, kun yhdet hipit tukkii leirillään yleisen tien. Tästä ketjusta toki luin, että syyllinen siihen tyhjäkäyntiin olen minä (tai varmaan tässä tapauksessa työnantaja). Se työ nyt kuitenkin on tehtävä, joten se auto on välttämättömyys.

Elokapinan sakki huutaa sitä yksilövastuuta autoilijoilta, mutta samaan aikaan kuvaa Kiinasta tuoduilla älypuhelimilla poliisin toimintaa, pizzaa ja coca colaa ahmien. Seems legit.
 

Neely

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Kings ,Englanti, Blaugrana&C.D. Santa Clara
Menkää istumaan Pekingiin ja Pietariin näitä protestejanne. Saisitte suurta huomiota saastuttajamaissa. Tai sitten ette ja vain katoaisitte kartalta…

Kertoisiko joku miksi Elokapina luulee näiden tiellä istumistensaavan huomion heidän asialleen? Sillä saa tiellä istumisesta kiinnostuneiden huomion. Muut skippaa elokapinan ja heidän asiansa täysin koska pääsääntöisesti heidän istumisensa haittaa eniten normaaleiden ihmisten elämää. Se ärsyttää, ei kiinnosta.
 
Menkää istumaan Pekingiin ja Pietariin näitä protestejanne. Saisitte suurta huomiota saastuttajamaissa. Tai sitten ette ja vain katoaisitte kartalta…

Kertoisiko joku miksi Elokapina luulee näiden tiellä istumistensaavan huomion heidän asialleen? Sillä saa tiellä istumisesta kiinnostuneiden huomion. Muut skippaa elokapinan ja heidän asiansa täysin koska pääsääntöisesti heidän istumisensa haittaa eniten normaaleiden ihmisten elämää. Se ärsyttää, ei kiinnosta.
Kyllä minä ainakin lätkävuorolta kotiin ajellessa yhtäkkiä muistin varsin konkreettisesti ilmastonmuutoksen olemassaolon, kun poliisi blokkasi kaikkia mahdollisia reittejä autotalliini. Ajattelin, että jos jokin asia, olkoon se sitten ilmastonmuutoksen tai mamujen vastustaminen, saa nuoret sinänsä fiksut ihmiset kansalaistottelemattomuuteen, nukkumaan yönsä putkassa ja makselemaan sakkoja, niin kai minunkin velvollisuuteni on ainakin muistella, että mikäs heidän vaatimuksensa nyt olikaan?

No, sitten muistin, että elokapinan vaatimuksethan ovat ihan vitsi, ja ajelin haisevan lätkäkassin kanssa puoli tuntia ympyrää 85-prosenttisesti jätteistämme tehdyllä polttoaineellani, kunnes poliisi purki tiesulkunsa.
 

aalto

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, änärin suomalaiset
Tässähän se ongelman ydin meillä onkin.

Olet ihan varmasti oikeassa tuossa, mutta sitten on meitäkin, joille auto on tarvekalu, jolla ei ajeta yhtään ylimääräistä kilometriä. Minä joudun välillä työssänikin käyttämään henkilöautoa, työ on mahdotonta suorittaa ilman sitä. Ja sitten siellä seisotaan jurnuttamassa tyhjäkäynnillä, kun yhdet hipit tukkii leirillään yleisen tien. Tästä ketjusta toki luin, että syyllinen siihen tyhjäkäyntiin olen minä (tai varmaan tässä tapauksessa työnantaja). Se työ nyt kuitenkin on tehtävä, joten se auto on välttämättömyys.

Elokapinan sakki huutaa sitä yksilövastuuta autoilijoilta, mutta samaan aikaan kuvaa Kiinasta tuoduilla älypuhelimilla poliisin toimintaa, pizzaa ja coca colaa ahmien. Seems legit.
Mä en ole kieltämässä autoilua edes kaupunkien keskustassa, enkä usko että suurin osa elokapinallisistakaan on sitä tekemässä. Auto on monelle välttämätön tai lähes välttämätön liikkumisväline. Mutta kaksi asiaa voi olla olemassa samaan aikaan. Sinulle tai joskus itsellenikin autoilu on täysin tarpeellinen ja perusteltu liikkumistapa. Silloin meille molemmille on vain haittaa siitä, että niin moni muu tekee sitä laiskuuttaan, tottumuksesta tai ajattelemattomuuttaan. Turha kärjistää tai ottaa itseensä sitä, että haitallisia toimintatapoja kritisoidaan.
Se, että hippi tukkii yhden tien ja "aiheuttaa" siten autojen tyhjäkäyntiä, konkretisoi vain sen, että miten meidän yhteiskunta on rakennettu yksityisautoilun varaan. Et sinä ole siihen syyllinen, mutta ei myöskään se hippi. Ihan samalla tavalla hippi ei vie keneltäkään makkaraa suusta tai lopeta kotimaista maanviljelyä, hippi vain nostaa esiin ongelmia joita molemmissa on. Ja sen ongelman näkeminen sattuu meihin keski-ikäisiin keskiluokkaisiin miehiin aika monesti. Nämä asiat voidaan joko korja tai syyttää hippiä kokiksen juomisesta ja kännykän käytöstä - se on helppo tapa katsoa itse asian ohi.
 

aalto

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, änärin suomalaiset
Menkää istumaan Pekingiin ja Pietariin näitä protestejanne. Saisitte suurta huomiota saastuttajamaissa. Tai sitten ette ja vain katoaisitte kartalta…

Kertoisiko joku miksi Elokapina luulee näiden tiellä istumistensaavan huomion heidän asialleen? Sillä saa tiellä istumisesta kiinnostuneiden huomion. Muut skippaa elokapinan ja heidän asiansa täysin koska pääsääntöisesti heidän istumisensa haittaa eniten normaaleiden ihmisten elämää. Se ärsyttää, ei kiinnosta.
Miksi me sitten nyt keskustellaan tästä asiasta? Muita keinoja on käytetty jo vuosikymmeniä, käsittääkseni tutkijat ovat tuottaneet tietoa ilmastonmuutoksesta jo pitkään. Se viesti on vain hävinnyt suloiseen huutoon siitä, miten bensan hintaan ei saa koskea koska talous.
 

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Mä en ole kieltämässä autoilua edes kaupunkien keskustassa, enkä usko että suurin osa elokapinallisistakaan on sitä tekemässä. Auto on monelle välttämätön tai lähes välttämätön liikkumisväline. Mutta kaksi asiaa voi olla olemassa samaan aikaan. Sinulle tai joskus itsellenikin autoilu on täysin tarpeellinen ja perusteltu liikkumistapa. Silloin meille molemmille on vain haittaa siitä, että niin moni muu tekee sitä laiskuuttaan, tottumuksesta tai ajattelemattomuuttaan. Turha kärjistää tai ottaa itseensä sitä, että haitallisia toimintatapoja kritisoidaan.
Se, että hippi tukkii yhden tien ja "aiheuttaa" siten autojen tyhjäkäyntiä, konkretisoi vain sen, että miten meidän yhteiskunta on rakennettu yksityisautoilun varaan. Et sinä ole siihen syyllinen, mutta ei myöskään se hippi. Ihan samalla tavalla hippi ei vie keneltäkään makkaraa suusta tai lopeta kotimaista maanviljelyä, hippi vain nostaa esiin ongelmia joita molemmissa on. Ja sen ongelman näkeminen sattuu meihin keski-ikäisiin keskiluokkaisiin miehiin aika monesti. Nämä asiat voidaan joko korja tai syyttää hippiä kokiksen juomisesta ja kännykän käytöstä - se on helppo tapa katsoa itse asian ohi.

Niin, se ongelmahan on myös se, että se hippi, joka näitä tikun nokkaa nostaa, katsoo itse vain ja ainoastaan siihen tikun nokkaan nostamaansa asiaan, eikä pätkääkään sen ohi. Esim. nämä Elokapinan sekopäät VAATIVAT hallitusta toimimaan, mutta eipä heillä sitten ole mitään konkretiaa esittää vaatimustensa tueksi.
 

444

Jäsen
Menkää istumaan Pekingiin ja Pietariin näitä protestejanne. Saisitte suurta huomiota saastuttajamaissa. Tai sitten ette ja vain katoaisitte kartalta…

Kertoisiko joku miksi Elokapina luulee näiden tiellä istumistensaavan huomion heidän asialleen? Sillä saa tiellä istumisesta kiinnostuneiden huomion. Muut skippaa elokapinan ja heidän asiansa täysin koska pääsääntöisesti heidän istumisensa haittaa eniten normaaleiden ihmisten elämää. Se ärsyttää, ei kiinnosta.
Höhö. Pitäiskö persujen muuttaa Venäjälle tai Kiinaan, kun siellä toimitaan jo valmiiksi tavalla, jota ko. hörhöt haluavat Suomeen? Elokapina ja perssuomalaiset ovat suunnilleen yhtä hyödyllisiä liikkeitä Suomelle.
 

aalto

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, änärin suomalaiset
Niin, se ongelmahan on myös se, että se hippi, joka näitä tikun nokkaa nostaa, katsoo itse vain ja ainoastaan siihen tikun nokkaan nostamaansa asiaan, eikä pätkääkään sen ohi. Esim. nämä Elokapinan sekopäät VAATIVAT hallitusta toimimaan, mutta eipä heillä sitten ole mitään konkretiaa esittää vaatimustensa tueksi.
Ai, eikö juuri elokapinalla ole tukenaan mm. IPCC:n ilmastoraportti, joka kertoo kuinka kovaa tässä ollaan menossa kohti uusia käristyskupoleita? Olen ymmärtänyt, että vaatimukset kohdistetaan hallitukselle ja kadun tukkiminen on vain keino nostaa asiaa esiin. Ja kadulla istuminen näköjään toimii kun mekin täällä asiasta kinataan.
Enemmän mua hämmenttää torviprotestit, joissa esitetään vääriä väittämiä autoilun kallistumisesta ja toiveita siitä, että loputkin öljyt saisi poltella taivaalle meidän elinaikana. Onhan noilla torvilla kyllä konkreettisia vaatimuksia, mutta niiden perusteet eivät kestä kriittistä arviointia.
 

Styge

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Pens, änärin suomalaiset
Poikkeuksellisen onnistunut kommentti. Olen samaan aikaan sekä täysin samaa mieltä ja kuitenkin ihan eri mieltä.

Suuri osa autoilun tuottamista haitoista aiheutuu huviajelusta tai ainakin ei-pakollisista matkoista. Käydään mökillä, kaupassa tai ei vaan viitsitä käyttää bussia. Väitän että suurin osa kaupunkien keskustojen autoliikenteestä on laiskuutta ja/tai muka kiirettä. Ja se taas aiheuttaa liikennevaloissa istumista ja ihmettelyä, että miksi noi muut ovat täällä tientukkona. Monelle auto on myös harrastusväline ja statussymboli, jolloin moottorin koolla ja/tai teoreettisella nopeudella tai kiihtyvyydellä on merkitystä. Näin ollen myös meidän auton omistajien turhamaisuus lisää päästöjä. Tämän voi käydä tarkistamassa torvimarssin osallistuneiden kuvista.

Silti olen myös sitä mieltä, että parhaiten yksilö voi vaikuttaa niillä omilla valinnoilla ja varsinkin nuorille oma ohjeeni on, että opiskelkaa alaa ja vaikuttakaa sisältä. Sama pätee toisaalta meihin jo nuoruuden ohittaneisiin. Turha huutaa Kiinan tai USA:n päästöjen perään, sillä silloin on vain itse puskassa istuva elähtänyt kapinallinen, joka syyttää muita.

Onneksi suomalaisessa yhteiskunnassa on tilaa elokapinallisillekin. Tuollainen mielenosoittaminen on nopea tapa nostaa itselle tärkeä asia keskusteluun. Se, että kansanedustajat tai jopa ministeri (kesk...) nostaa tapahtumasta esiin osallistujan kokispullon, kertoo siitä että asian eteen on vielä paljon tehtävää.


Miiten määrittelet tarkemin tämän huviajelun? Missä menee esimerkiksi ajallinen tai taloudellinen raja yksityishenkilölle, että se on ok? Vai pitääkö näistä huolimatta ottaa se bussi, vaikka se perheen kuljettaminen sillä tulisikin sitä olemassa olevaa autoa huomattavan paljon kalliimmaksi tai julkisilla reissu voi tarkoittaa koko päivän matkustelua, kun omalla autolla selviäisi 4 tunnissa?
 

Neely

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Kings ,Englanti, Blaugrana&C.D. Santa Clara
Höhö. Pitäiskö persujen muuttaa Venäjälle tai Kiinaan, kun siellä toimitaan jo valmiiksi tavalla, jota ko. hörhöt haluavat Suomeen? Elokapina ja perssuomalaiset ovat suunnilleen yhtä hyödyllisiä liikkeitä Suomelle.
Minä epäilen persujenkin olevan hyödyllisempiä kuin elokapinallisten.
 

Neely

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Kings ,Englanti, Blaugrana&C.D. Santa Clara
Miksi me sitten nyt keskustellaan tästä asiasta? Muita keinoja on käytetty jo vuosikymmeniä, käsittääkseni tutkijat ovat tuottaneet tietoa ilmastonmuutoksesta jo pitkään. Se viesti on vain hävinnyt suloiseen huutoon siitä, miten bensan hintaan ei saa koskea koska talous.
No minä en muita itseään niin saatanan paljon parempina pitävien hippien tai juppien istumatouhuilla tarjottua viestiä noteeraa enkä tule noteraamaan jatkossakaan. Tuon tiedon saa muualta ihan ymmärrettävässä ja asiallisessa muodossa. Jos luulet asioiden muuttuvan istumamaratooneilla joilla tukitaan liikenne niin olet väärässä. Varsinkin jos kovasti kuluttavaa istumista ruokitaan mäkkisafkoilla. Uskottavuus nolla.
 
Viimeksi muokattu:

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Suuri osa autoilun tuottamista haitoista aiheutuu huviajelusta tai ainakin ei-pakollisista matkoista. Käydään mökillä, kaupassa tai ei vaan viitsitä käyttää bussia. Väitän että suurin osa kaupunkien keskustojen autoliikenteestä on laiskuutta ja/tai muka kiirettä. Ja se taas aiheuttaa liikennevaloissa istumista ja ihmettelyä, että miksi noi muut ovat täällä tientukkona. Monelle auto on myös harrastusväline ja statussymboli, jolloin moottorin koolla ja/tai teoreettisella nopeudella tai kiihtyvyydellä on merkitystä. Näin ollen myös meidän auton omistajien turhamaisuus lisää päästöjä. Tämän voi käydä tarkistamassa torvimarssin osallistuneiden kuvista.

Juuri tulin mökiltä, 90 km päästä. Hyvällä omalla tunnolla ajan 13 v vanhalla autolla.
Meinasin huomenna mennä takaisin, sitä ennen tulee 170 km "pakollista ajoa".
Ai niin mökillä lämmitin pari kertaa saunaa sekä itse mökkiä. Lisäksi pesuvesi pitää lämmittää. Puilla tietenkin.

Kaupassa käyn pääasiassa töistä tullessa, koska kauppa osuu työmatkan varrelle. Kävellen voisi kanssa käydä, mutta kun kätevästi voi kotimatkalla käydä niin miksi ei.

Täällä Böndellä ei oikein bussit kulje. Oma auto on lähes pakollinen.

Nyt kun yksityisautoilua rangaistaan ja syyllistetään, niin kysytään myös, että onko bussia pakko aina käyttää. 5 km matkan kävelee tunnissa, fillarilla ajaa 10 km n. 30 minuutissa. Ei aina tarvii olla mukavuuden tavoittelija ja mennä sillä dieselbussilla...

Ja ei ollut mitään henkilökohtaista Sinulle
 

kehveli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Mä en ole kieltämässä autoilua edes kaupunkien keskustassa, enkä usko että suurin osa elokapinallisistakaan on sitä tekemässä. Auto on monelle välttämätön tai lähes välttämätön liikkumisväline. Mutta kaksi asiaa voi olla olemassa samaan aikaan. Sinulle tai joskus itsellenikin autoilu on täysin tarpeellinen ja perusteltu liikkumistapa. Silloin meille molemmille on vain haittaa siitä, että niin moni muu tekee sitä laiskuuttaan, tottumuksesta tai ajattelemattomuuttaan. Turha kärjistää tai ottaa itseensä sitä, että haitallisia toimintatapoja kritisoidaan.
Se, että hippi tukkii yhden tien ja "aiheuttaa" siten autojen tyhjäkäyntiä, konkretisoi vain sen, että miten meidän yhteiskunta on rakennettu yksityisautoilun varaan. Et sinä ole siihen syyllinen, mutta ei myöskään se hippi. Ihan samalla tavalla hippi ei vie keneltäkään makkaraa suusta tai lopeta kotimaista maanviljelyä, hippi vain nostaa esiin ongelmia joita molemmissa on. Ja sen ongelman näkeminen sattuu meihin keski-ikäisiin keskiluokkaisiin miehiin aika monesti. Nämä asiat voidaan joko korja tai syyttää hippiä kokiksen juomisesta ja kännykän käytöstä - se on helppo tapa katsoa itse asian ohi.
Teki mieli lainata jokaista edellisen sivun kirjoitustasi, niin onnistuneita olivat.
 

Neely

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Kings ,Englanti, Blaugrana&C.D. Santa Clara

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Paras tapa käsitellä näitä turhakkeita on jättää huomiotta koko poppoo. Koskee niin Elokapinaa, Vastarinta-natseja kuin erilaisia hihhuleitakin.
 

kehveli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Taas elokapinoidaan Helsingissä:

Ja Jatkoajassa taas tietyt nimimerkit virittelee itku-potku-raivareitaan... Alettaisiin sitten kaikki suhtautumaan ilmastonmuutokseen vakavavasti, niin ei Elokapinankaan tarvitsisi osoittaa mieltään :)
Masentaa vaan, kun tietää monien edelleen mieluummin peräänkuuluttavan toisten valtioiden vastuuta, vaikka sitäkin aihetta on käsitelty jo ties kuinka monta kertaa :(
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös