Poikkeuksellisen onnistunut kommentti. Olen samaan aikaan sekä täysin samaa mieltä ja kuitenkin ihan eri mieltä.Niin, en millään, vaikka samaa mieltä olisinkin, ymmärrä kadulla istumista ja piknikkiä siellä. Esim. Harva autoilija ajaa oikeasti huvikseen. Paitsi justiinsa kortin saaneet.
paras keino olisi opiskella alaa (esim. energiantuotantoa) ja mennä vaikuttamaan sisältäpäin. Toki siinä ei pääse pätemään, ei pääse uutisiin, vaan joutuu oikeesti näkemään vaivaa. Mutta voi miten hyvältä sen silloin pitääkään tuntuu.
Suuri osa autoilun tuottamista haitoista aiheutuu huviajelusta tai ainakin ei-pakollisista matkoista. Käydään mökillä, kaupassa tai ei vaan viitsitä käyttää bussia. Väitän että suurin osa kaupunkien keskustojen autoliikenteestä on laiskuutta ja/tai muka kiirettä. Ja se taas aiheuttaa liikennevaloissa istumista ja ihmettelyä, että miksi noi muut ovat täällä tientukkona. Monelle auto on myös harrastusväline ja statussymboli, jolloin moottorin koolla ja/tai teoreettisella nopeudella tai kiihtyvyydellä on merkitystä. Näin ollen myös meidän auton omistajien turhamaisuus lisää päästöjä. Tämän voi käydä tarkistamassa torvimarssin osallistuneiden kuvista.
Silti olen myös sitä mieltä, että parhaiten yksilö voi vaikuttaa niillä omilla valinnoilla ja varsinkin nuorille oma ohjeeni on, että opiskelkaa alaa ja vaikuttakaa sisältä. Sama pätee toisaalta meihin jo nuoruuden ohittaneisiin. Turha huutaa Kiinan tai USA:n päästöjen perään, sillä silloin on vain itse puskassa istuva elähtänyt kapinallinen, joka syyttää muita.
Onneksi suomalaisessa yhteiskunnassa on tilaa elokapinallisillekin. Tuollainen mielenosoittaminen on nopea tapa nostaa itselle tärkeä asia keskusteluun. Se, että kansanedustajat tai jopa ministeri (kesk...) nostaa tapahtumasta esiin osallistujan kokispullon, kertoo siitä että asian eteen on vielä paljon tehtävää.