Osmo Rapeli
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- Kuusijuhla - Sex Festival
Jakamalla tietoa ja luomalla painetta päättäjiin ja kaupallisiin fossiilienergiatoimijoihin.Miten Elokapinan toiminta on edistänyt Suomen toimintaa puhtaaseen energiaan siirtymisessä?
Jakamalla tietoa ja luomalla painetta päättäjiin ja kaupallisiin fossiilienergiatoimijoihin.Miten Elokapinan toiminta on edistänyt Suomen toimintaa puhtaaseen energiaan siirtymisessä?
Ei pysty. Sen pystyy tiivistämään niin, että hyvää asiaa ajavat ihmiset näyttävät olevan mestareita marginalisoimaan asiansa. Olin 90-luvulla ihan 100% varma, että Vihreistä kasvaa suurin puolue, koska kuka nyt ei haluaisi suojella luontoa?Voisiko tuon viestin pelkistää niin, että olet luonteltasi vihreät ja huolissasi luonnosta, mutta et aio etkä edes halua tehdä sen hyväksi mitään, koska Vihreät ja Elokapina. No, syy se on sekin, mutta ei ihan loogisimmasta päästä.
Siinä tapauksessa en täysin ymmärtänyt, että mitä hait takaa. Joka tapauksessa Elokapina on myrkyttänyt sinun kaivosi pitämällä pari miekkaria Helsingin kaduilla. Se on harmi se.Ei pysty. Sen pystyy tiivistämään niin, että hyvää asiaa ajavat ihmiset näyttävät olevan mestareita marginalisoimaan asiansa. Olin 90-luvulla ihan 100% varma, että Vihreistä kasvaa suurin puolue, koska kuka nyt ei haluaisi suojella luontoa?
Joo, se oli hassu täti se, joka osallistui johonkin paikalliseen mielenosoitukseen lähimetsän puolesta, vaikka hänellä ei ollutkaan TV:n yllättämänä valmiuksia antaa selkeä jäsennöity lausunto siitä mitä oli tekemässä. Jos siis edes tiesi, kunhan halusi olla mukana.Tämä oli aika hausta viesti kaikkineen. Olen yrittänyt etsiä yhtä videon pätkään jossa aktivisti X puhuu haastattelussa juuri kuin tuossa viestissä lukee, ei vaan löydy ja kun en muista oliko see jossain uutisissa vai ajankohtaisohjelmassa niin ei auta etsintää.
Tiivistelmä meni kuitenkin jotenkin näin.
Mua ahdistaa, meil on iso hätä, jotai pitää tehdä mutta, en mä tiedä pienenä ihmisenä mitä, mutta tää ilmastohätä pitää korjata niinku tekemäl jotai. Jonku pitää laittaa asiat kuntoo, mut en sen tarkemmin osaa sanoo mitkä asiat ja mitkä parhaite auttaa, musta se on niinku isompien tahojen homma tää niinku ratkasta.
Kyllä Suomessa löytyy jo tarpeeksi tietoa ja taitoa luonnonsuojelun kannalta tärkeissä asioissa. Kyllä hallituspuolueet ja oppositiossa olevat puolueet tietävät mitä pitäisi tehdä asian hyväksi. On vai eräs puolue joka ei ole ajan tasalla näissä asioissa valitettavasti.Jakamalla tietoa ja luomalla painetta päättäjiin ja kaupallisiin fossiilienergiatoimijoihin.
Kyllähän se todellisuus on pakko hyväksyä, että Elokapina on epäonnistunut viestinnässään ja konvertoimaan saamansa huomion tiedon leviämiseksi. Lähtökohtaisesti viestin pitäisi olla selkeä, eikä ihmiset vaivaudu menemään Elokapinan nettisivuilta lukemaan, että mitä he ajavat. Nyt keskustelu väistämättä pyörii vain kansalaistottelemattomuuden ympärillä, eikä ylikulutuksen, luontokadon, yms.Noinkohan nämä kaikki liittyivät viestiini. Kyllä se vain on ykaiselitteisesti whataboutismia, jos ohjeistaa ylhäältä nuoria ja Elokapinaa tekemään "mieluummin" asioita, joita se jo valmiiksi tekee.
Ja etenkin kun tämän voisi parilla klikkauksella selvittää.
Olen paljon miettinyt samaa, että mikä kumma siinä on, että aina hyvällä asialla olevat onnistuvat suututtamaan tai luotaantyöntämään valtaosan väestöstä. Vai onko kyse siitä, että ihmisiin sisäänrakennettu muutosvastarinta nostaa päätään, kun yritetään ottaa yhteiskunnallisia loikkia eteenpäin vauvanaskeleiden sijasta? Toki hidasta olisi kehitys, jos sitä tehdään hyvin pienin muutoksin hivuttaen ja pitäen huolen, että suuri enemmistö on ensin sinut asian kanssa?Ei pysty. Sen pystyy tiivistämään niin, että hyvää asiaa ajavat ihmiset näyttävät olevan mestareita marginalisoimaan asiansa. Olin 90-luvulla ihan 100% varma, että Vihreistä kasvaa suurin puolue, koska kuka nyt ei haluaisi suojella luontoa?
Ei, ei minun. Monet aktivistit vaan asiasta riippumatta onnistuvat tekemään hyvistä asioista toisille ihmisille kirosanoja, ja se on minusta ihan valtavan huono asia. Kuten sanoin, olen seurannut esimerkiksi Vihreiden taivalta jo pitkään, ja aina väliin ihmetellyt, että miten niinkin hyvä asia voidaan sössiä niin, että tehdään niistä ihmisistä vihollisia, joita tarvittaisiin asioiden korjaamiseen.Joka tapauksessa Elokapina on myrkyttänyt sinun kaivosi pitämällä pari miekkaria Helsingin kaduilla. Se on harmi se.
Totta kai!Jos haluaa toimia luonnon puolesta, siis oikeasti toimia, niin eikö sitä voi tehdä Vihreistä tai Elokapinasta huolimatta?
Juuri sama asia tuli mieleeni. Hassua kun usein väitetään olevansa niin vihreitä että Zeldan Link nimeä totteleva sankari jää toiseksi, mutta mitään ei saisi tehdä. Paitsi ehkä osoittaa mieltä Kiinassa. Yhdistävä tekijä myös se että arvostelijat eivät itse tee mitään väitettyjen arvojensa eteen/mukaan, mutta toruvat muita väärän laisesta luonnonsuojelusta. Menee sarjaan ”en ole persu, mutta [go full persu].”Voisiko tuon viestin pelkistää niin, että olet luonteltasi vihreät ja huolissasi luonnosta, mutta et aio etkä edes halua tehdä sen hyväksi mitään, koska Vihreät ja Elokapina. No, syy se on sekin, mutta ei ihan loogisimmasta päästä.
Niin, no suurin osa tietää keinoja, muttei tahdo tarpeeksi. Edellinen hallitus ei tehnyt tarpeeksi, tämä näyttää tekevän vielä vähemmän. Siksi painetta.Kyllä Suomessa löytyy jo tarpeeksi tietoa ja taitoa luonnonsuojelun kannalta tärkeissä asioissa. Kyllä hallituspuolueet ja oppositiossa olevat puolueet tietävät mitä pitäisi tehdä asian hyväksi.
Näen tämän kyllä vähän toisin. Kritiikki on sinällään oikein. Toisaalta on epärehellistä vastuuttaa Elokapinaa ja heidän viestintäänsä asiasta, jota on kyllä taottu tutkijoiden suusta vuosikymmeniä. Asian pitäisi olla kaikille selvä, mutta nyt on mukamas Elokapinan vika, että heidän asiaansa väistellään laiskoina ja tahdottomina.Kyllähän se todellisuus on pakko hyväksyä, että Elokapina on epäonnistunut viestinnässään ja konvertoimaan saamansa huomion tiedon leviämiseksi. Lähtökohtaisesti viestin pitäisi olla selkeä, eikä ihmiset vaivaudu menemään Elokapinan nettisivuilta lukemaan, että mitä he ajavat. Nyt keskustelu väistämättä pyörii vain kansalaistottelemattomuuden ympärillä, eikä ylikulutuksen, luontokadon, yms.
Olen paljon miettinyt samaa, että mikä kumma siinä on, että aina hyvällä asialla olevat onnistuvat suututtamaan tai luotaantyöntämään valtaosan väestöstä. Vai onko kyse siitä, että ihmisiin sisäänrakennettu muutosvastarinta nostaa päätään, kun yritetään ottaa yhteiskunnallisia loikkia eteenpäin vauvanaskeleiden sijasta? Toki hidasta olisi kehitys, jos sitä tehdään hyvin pienin muutoksin hivuttaen ja pitäen huolen, että suuri enemmistö on ensin sinut asian kanssa?
Aiemmatkin yrittäjät ovat usein epäonnistuneet viestinnässä. Se ei kuitenkaan tarkoita automaattista synninpäästöä Elokapinalle — varsinkin, kun poikkeuksellisesti rikkovat yhteiskunnan sääntöjä saadakseen viestinsä kuuluviin. Siksi mielestäni heillä on myös suurempi vastuu siitä, että viesti on selkeä.Niin, no suurin osa tietää keinoja, muttei tahdo tarpeeksi. Edellinen hallitus ei tehnyt tarpeeksi, tämä näyttää tekevän vielä vähemmän. Siksi painetta.
Näen tämän kyllä vähän toisin. Kritiikki on sinällään oikein. Toisaalta on epärehellistä vastuuttaa Elokapinaa ja heidän viestintäänsä asiasta, jota on kyllä taottu tutkijoiden suusta vuosikymmeniä. Asian pitäisi olla kaikille selvä, mutta nyt on mukamas Elokapinan vika, että heidän asiaansa väistellään laiskoina ja tahdottomina.
Minä en pidä laiskuutta ja itsekkyyttä kummana. Kyse on rahasta, mukavuudenhalusta ja vastuun ulkoistamisesta. Tarvittava muutos on liian suuri, ja silti se pitäisi tehdä ennenkuin se käy entistä suuremmaksi.
Jos miettii viime hallitusta jossa Vihreät olivat mukana niin riippuen kysytäänkö perus konservatiiveilta vai vihreiltä niin puolueen onnistumiset ja epäonnistumiset listataan hyvin erilaisella tavalla. Sieltä kategoristen vastustajien puolelta löytyy listausta siitä kuinka Vihreät koittivat lopettaa yksityisautoilun, tappoivat miltei kaiken teollisuuden Suomesta jne. Kun taas jos katsomme mitä oikeasti tapahtui niin Suomessa hakattiin ennätys paljon metsää, lihatalouden tukia lisättiin ja estettiin niiden sitominen päästöihin jne.Olen paljon miettinyt samaa, että mikä kumma siinä on, että aina hyvällä asialla olevat onnistuvat suututtamaan tai luotaantyöntämään valtaosan väestöstä. Vai onko kyse siitä, että ihmisiin sisäänrakennettu muutosvastarinta nostaa päätään, kun yritetään ottaa yhteiskunnallisia loikkia eteenpäin vauvanaskeleiden sijasta? Toki hidasta olisi kehitys, jos sitä tehdään hyvin pienin muutoksin hivuttaen ja pitäen huolen, että suuri enemmistö on ensin sinut asian kanssa?
Sinun pessimismisi kertoo kyllä mielestäni suomalaisen työn arvostuksesta. ”Me on hävitty tää peli!” Onneksi yrityksissä ja valtionjohdossa ehkä persuja lukuunottamatta ei vallitse samanlainen tappiomieliala.Iso ongelma on, että ei edes vähän arvosteta sitä hyvää työtä mitä Suomessa on tehty ja tehdään.
Jep. Samaan aikaan setämies Töölöstä raahaa perseensä junaan päästäkseen töihin ja milloin ne työt alkavat niin varhain, ettei julkisella pääse, niin autoilee sinne päästöt niin minimiin kikkaillen kun se on mahdollista. Ja jättää kiinanpaskat ostamatta (ja palauttamatta), ostaa korjauspalveluita niin teknisille värkeille kuin tekstiileillekin.Tämä oli aika hausta viesti kaikkineen. Olen yrittänyt etsiä yhtä videon pätkään jossa aktivisti X puhuu haastattelussa juuri kuin tuossa viestissä lukee, ei vaan löydy ja kun en muista oliko see jossain uutisissa vai ajankohtaisohjelmassa niin ei auta etsintää.
Tiivistelmä meni kuitenkin jotenkin näin.
Mua ahdistaa, meil on iso hätä, jotai pitää tehdä mutta, en mä tiedä pienenä ihmisenä mitä, mutta tää ilmastohätä pitää korjata niinku tekemäl jotai. Jonku pitää laittaa asiat kuntoo, mut en sen tarkemmin osaa sanoo mitkä asiat ja mitkä parhaite auttaa, musta se on niinku isompien tahojen homma tää niinku ratkasta.
Ei muuten ole. Sen sijaan siellä missä ei pääse töihin julkisilla on puoli-ilmaista asua.By the way on muuten kallista asua siten, että pääsee ylipäänsä töihin julkisilla.
Riippuu työpaikan osoitteesta. Itsellä on 62km, vaimolla kävelymatka. On paljon järkevämpää, että vain toinen reissaa kuin että molemmilla olisi yli 30km.Ei muuten ole. Sen sijaan siellä missä ei pääse töihin julkisilla on puoli-ilmaista asua.
Ei se ole pessimismiä, että havainnoi mitä tapahtuu. Se on tarkkaa havainnointia.Sinun pessimismisi kertoo kyllä mielestäni suomalaisen työn arvostuksesta. ”Me on hävitty tää peli!” Onneksi yrityksissä ja valtionjohdossa ehkä persuja lukuunottamatta ei vallitse samanlainen tappiomieliala.
Tähän ongelmaan pitää saada muutos. Suomessa on kaikenmaailman asukasyhdistyksiä ja muita vastaavia tahoja, jotka vastustavat kaikkea mahdollista toimittaa, uudisrakentamista ja investointeja vuodesta toiseen.En jaksa uskoa vihreän siirtymän onnistumiseen Suomessa juuri näiden elokapinoiden ja muiden viherhörhöjen takia. Vihreä siirtymähän tarvitsee isoja teollisuusinvestointeja sekä kaivoksia jne. Suomenkin maaperälle.
Nämä ovat kyllä hyviä estämään toimintoja ja investointeja. Jos yksikin valittaa lupavaiheessa, niin investointi lykkääntyy kymmenen vuotta. Lopulta investoinnit menevät muihin maihin. Kuten Raahen investoinnin kanssa jo kävi. Vihreä siirtymä jää piippuun.
Iso ongelma on, että ei edes vähän arvosteta sitä hyvää työtä mitä Suomessa on tehty ja tehdään.
Näissä "kaiken maailman asukasyhdistyksissä" toimineena voin sanoa, että väittämäsi osuu niin runsaasti ohi maalista kuin mahdollista. Juuri parhaillaan keskustellaan tähän lähelle rakennettavan uuden asuinalueen asioista paikallisten päättäjien kanssa ja yritetään saada tiettyjä muutoksia ja järkevöityksiä esimerkiksi paremman joukkoliikennesuunnitelman muodossa.Tähän ongelmaan pitää saada muutos. Suomessa on kaikenmaailman asukasyhdistyksiä ja muita vastaavia tahoja, jotka vastustavat kaikkea mahdollista toimittaa, uudisrakentamista ja investointeja vuodesta toiseen.
Toki lupaprosessien ja muun byrokratian sujuvoittaminen on tarpeellista näissä, mutta itse en osaa suhtautua asiaan jo valmiiksi hävittynä. Ei tietysti helpolla tapahdu. Itsellä riittää usko kuitenkin, että riittäviä parannuksia saadaan aikaiseksi. Ei Ruotsikaan mikään kapitalistin onnela ole luvitusten kanssa näissä. Saksasta en ole varma, että minkälaiset lupaprosessit siellä on erilaisille teollisuushankkeille, mutta kulttuuri yleisesti on erittäin byrokraattinen ja takapajuinen (kaikki paperilla, leimoja ja allekirjoituksia eri paikoista joka lippulappuun jne.)Ei se ole pessimismiä, että havainnoi mitä tapahtuu. Se on tarkkaa havainnointia.
Toden sanoakseni hallituksella on hanke lyhentää valitusprosesseja. Jos tämä onnistuisi, niin sitten tilanne ratkaisevasti paranisi. Nykyinen lainsäädäntö mahdollistaa jarruttamisen, joka on erityisesti kansainvälisille investoinneille myrkkyä mistä Raahen investoinnin meneminen Ruotsiin on tuore esimerkki. Kun prosessit pahimmillaan kestävät parikymmentäkin vuotta, niin kotimaisetkin väsyvät, kuten nähtiin Sierilän voimalaitoksen investoinnin perumisessa. Nämä molemmat olisivat edistäneet vihreää siirtymää.
Olen pahoillani, jos todellisuus vaikuttaa tylymmältä kuin tavoitteet. Jos kuitenkin tämä ja seuraava hallitus saavat jotakin tehtyä vuosikausien valituskierroksille, niin asiat voivat lähteä pikku hiljaa etenemään. Mutta tätä ajaa vain hallitus ja vastustaa mm. useat oikeusoppineet, joten saapa nähdä.
Ihan vaan, ettei kukaan nyt mene tekemään noin hölmöä ratkaisua, niin alle 17 asteen ei kannata mennä. Ellei sitten erityisesti tykkää home- ja kosteusongelmista.On aivan järkijättöistä väittää, ettei pieni ihminen voi tehdä mitään. Asuu vaikka talven 15 asteisessa kämpässä. Silloin tekee jotain ihan itse ja päättäjille jää vähemmän riideltävää.
Toki eliniän lyhentäminen on tehokasta ilmastotyötä. Oikeastaan väestökään ei kai varsinaisesti enää liikakasvua, vaan elää liian pitkään.Ihan vaan, ettei kukaan nyt mene tekemään noin hölmöä ratkaisua, niin alle 17 asteen ei kannata mennä. Ellei sitten erityisesti tykkää home- ja kosteusongelmista.
Samaa mieltä, väestöä on vaan liikaa ja se on suurin ongelma.Toki eliniän lyhentäminen on tehokasta ilmastotyötä. Oikeastaan väestökään ei kai varsinaisesti enää liikakasvua, vaan elää liian pitkään.
Mutta ymmärrän pointin. Olisiko 19 astetta hyvä?
Minulle kävisi valtavan mieluusti, että valtio tarjoaisi jonkinlaisen syanidi- kapselin siinä vaiheessa, kun näyttää siltä etten kykene enää itse huolehtimaan itsestäni. On aivan järjetöntä pitää valtavaa ihmismäärää laitoksissa puolitiedottomina ja antaa jotain yhtä tyhjän kanssa nesteytyshoitoa.Toki eliniän lyhentäminen on tehokasta ilmastotyötä. Oikeastaan väestökään ei kai varsinaisesti enää liikakasvua, vaan elää liian pitkään.
Mutta ymmärrän pointin. Olisiko 19 astetta hyvä?