Elokapina

  • 273 335
  • 2 597

Erkka Lapanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK - FC Liverpool
Hyvin hankala on Elokapinan hyväksyä demokraattisesti tehtyjä päätöksiä vaan kun päätös on mikä on ja siihen ei olla tyytyväisiä, asioita yritetään saada muuksi omilla tavoillaan, joita on hyvin hankala kutsua demokraattisiksi. Samanlaista kiukuttelua kuin pikkulapsilla joille isi ei ostanut tikkaria.
Eriävät mielipiteet ja oikeus mielenosoittamiseen, kuuluvat olennaisena osana demokratiaan. Demokraattinen päätös ei ole sama asia kuin yksimielinen päätös. Peräänkuuluttamasi malli on sitä venäläistä vain yhden totuuden hyväksymistä jota Suomessa ei onneksi noudateta. Kirjoituksesi eivät edusta varsinaisesti aikuista, kypsää ajattelua joka hyväksyisi muitakin tapoja toimia kuin omasi.
 

Kilgore Trout

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Kun tässä ketjussa saa lukea eloapinoista, monttuun kolaamisesta, paskasakista, Putiniin vertaamisesta, tyhjäntoimittajista jne., niin mieleen tulee, että mistä tämä voimakas antipatia kumpuaa?


Luulen, että sen takana on tiedostamaton pelko siitä, että Elokapina saattaakin olla oikeassa, ja ilmastonmuutos uhkaa muuttaa sitä elämäntapaa, mihin me olemme tottuneet, ja josta halutaan pitää kiinni kynsin hampain.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Elokapina. Lisää löytyy Venäjältä.
Jahas, notta nämä pääosin nuoret idealistit ovat putinistisiin gangstereihin ja kiduttajiin verrattavia? Jos nyt miettii heidän premissiään niin se lienee, että sivilisaatiotamme on uhkaamassa giganttinen ilmastokriisi, jonka torjumisen tai lieventämisen suhteen nykysukupolvet ovat absurdin, jopa käytännössä rikollisen välinpitämättömiä. Jos miettii tätä noin empiirisesti niin luonnontiede taitaa olla ylivoimaisesti se paras väline tämän premissin rationaaliseen arviointiin - ja sen valossa tämä skenaario on täysin mahdollinen, ja sen todennäköisyys on jatkuvasti kasvamassa. Ihan normaali riskin vaikutus/todennäköisyys -analyysi saisi meidät rationaalisessa maailmassa valtaviin ja välittömiin yhteisponnistuksiin.

Pidän täysin mahdollisena, että jonain päivänä tulevat sukupolvet, jälkeläisemme, tulevat katkerasti kiroamaan nykyistä välinpitämättömyytemme, eivätkä niinkään kiroamaan sitä, että herätettiin huomiota ja toimintaa väärin tai tehottomasti vaan niitä ihmisiä ja rakenteita, joiden huomio ja toiminta eivät siltikään heränneet. Itse olen kyyninen ja skeptinen, ja näen että vasta muuttuva ilmasto itse, sen muutoksen giganttiset negatiiviset seuraukset saavat ihmiskunnan toimimaan, jolloin voi olla jo liian myöhäistä. Mutta silloin me olemmekin itsetyytyväisinä kaksi metriä mullan alla, makoilememme siellä kaikessa rauhassa.
 
Viimeksi muokattu:

Beltran

Jäsen
Suosikkijoukkue
aleksander stubb
Eriävät mielipiteet ja oikeus mielenosoittamiseen, kuuluvat olennaisena osana demokratiaan. Demokraattinen päätös ei ole sama asia kuin yksimielinen päätös. Peräänkuuluttamasi malli on sitä venäläistä vain yhden totuuden hyväksymistä jota Suomessa ei onneksi noudateta. Kirjoituksesi eivät edusta varsinaisesti aikuista, kypsää ajattelua joka hyväksyisi muitakin tapoja toimia kuin omasi.
Miten ihmeessä kirjoittamasi "Demokraattinen päätös ei ole sama asia kuin yksimielinen päätös" liittyy tähän taikka yhtään mihinkään? Demokraattinen päätös on erittäin harvoin yksimielinen päätös, kaipa sellaisiakin on mutta lienevät harvinaisia. Enkä minä ole mitenkään kiistänyt eriäviä mielipiteitä, joita esimerkiksi Eduskuntasali on täynnä enlä edes oikeutta mielenosoittamiseen. Kaikki tämä on ihan ok.
Mutta tuo Elokapinan touhu on pelkkää perseilyä. Poliisien työn hankaloittamista ja ihmisen arjen toimituksien vaikeuttamista. Pitääkö vielä käydä läpi se miten tuo on kokonaan eri asia kuin oikeus mielenosoittamiseen.
Tämä kaikki edelleenkin poikkeaa aiheesta Elokapina ja demokratia. Elokapina ei kannata sitä että ilmastonmuutokseen liittyvät päätökset tehtäisiin demokraattisesti.
 

Beltran

Jäsen
Suosikkijoukkue
aleksander stubb
.. ....

Jahas, notta nämä pääosin nuoret idealistit ovat putinistisiin gangstereihin ja kiduttajiin verrattavia? Jos nyt miettii heidän premissiään niin se lienee, että sivilisaatiotamme on uhkaamassa giganttinen ilmastokriisi, jonka torjumisen tai lieventämisen suhteen nykysukupolvet ovat absurdin, jopa käytännössä rikollisen välinpitämättömiä. Jos miettii tätä noin empiirisesti niin luonnontiede taitaa olla ylivoimaisesti se paras väline tämän premissin rationaaliseen arviointiin - ja sen valossa tämä skenaario on täysin mahdollinen, ja sen todennäköisyys on jatkuvasti kasvamassa. Ihan normaali riskin suuruus/todennäköisyys -anlyysi saisi meidät rationaalisessa maailmassa valtaviin ja välittömiin yhteisponnistuksiin.

Pidän täysin mahdollisena, että jonain päivänä tulevat sukupolvet, jälkeläisemme, tulevat katkerasti kiroamaan nykyistä välinpitämättömyytemme, eivätkä niinkään kiroamaan sitä, että herätettiin huomiota ja toimintaa väärin tai tehottomasti vaan niitä ihmisiä ja rakenteita, joiden huomio ja toiminta eivät siltikään heränneet. Itse olen kyyninen ja skeptinen, ja näen että vasta muuttuva ilmasto itse, sen muutoksen giganttiset negatiiviset seuraukset saavat ihmiskunnan toimimaan, jolloin voi olla jo liian myöhäistä. Mutta silloin me olemmekin itsetyytyväisinä kaksi metriä mullan alla, makailememme siellä kaikessa rauhassa.
Tossa on alussa kysymys joten vastaan siihen. Mainitsin Elokapinan epädemokraattisena toimijana ja lisäsin että epädemokraattisia toimijoita löytyy lisää Venäjältä. Tuo kaikki muu kirjoittamasi on oman mielikuvituksesi tuotetta ja älä ainakaan laita niitä minun ajatuksiksini. En ole noin ajatellut ja en noin kertonut. Tiedän kyllä että kaltaistesi kanssa on väännettävä rautalankaa.

Kaikenlaiset tulevaisuusmallit ovat mahdollisia, yhtenä niistä sinun mainitsemasi. Siitä huolimatta kannatan nyt ja aina sitä että päätöksenteko tapahtuu demokraattisesti. Jos sinä kannatat jotakin muuta kuin demokraattista tapaa niin omapa on asiasi ja en minä sinua siitä pois ole käännyttämässä. Sanon vain että minä en demokratiasta tingi ja suhtaudun erittäin suurella varauksella mihin tahansa porukkaan on tästä tinkimässä.
 

Nahkasohva

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Ronnie O'Sullivan, Sunderland
Mutta tuo Elokapinan touhu on pelkkää perseilyä. Poliisien työn hankaloittamista ja ihmisen arjen toimituksien vaikeuttamista. Pitääkö vielä käydä läpi se miten tuo on kokonaan eri asia kuin oikeus mielenosoittamiseen.
En kannata Elokapinan tapaa esim. haitata liikennettä enkä mitään muutakaan lainvastaista toimintaa. Heidän oikeuttaan mielenosoittamiseen sen sijaan kannatan kuten varmasti suurin osa ihmisistä. Osa Elokapinan vastustajista (en nyt viittaa sinuun) kuitenkin tavallaan ampuu itseään jalkaan vastustamalla sitäkin. Tätähän ilmeni muun muassa Jyväskylässä, jossa elokapinallisten päälle käytiin heittämässä paskaa – juuri sen harvinaisen kerran kun he osoittivat ketään häiritsemättä mieltään poliisin heille osoittamassa paikassa. Ei kai tästä voi tehdä mitään muuta johtopäätöstä kuin sen, että ainakin noita paskanviskojia vain ylipäätään vitutti Elokapinan olemassaolo, demokratiaan kuuluvasta mielenosoitusoikeudesta viis.
 

Erkka Lapanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK - FC Liverpool
Elokapina ei kannata sitä että ilmastonmuutokseen liittyvät päätökset tehtäisiin demokraattisesti.
Päinvastoin. Elokapina yrittää omalla toiminnallaan vaikuttaa demokraattiseen päätöksentekoon. Elokapina yrittää ”lobata” demokraattisesti valittuja päättäjiä. Mitä kautta Elokapina mielestäsi hakee päästöjen vähennyksiä jos ei eduskunnan ja ennen kaikkea hallituksen päätösten kautta?
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Kaikenlaiset tulevaisuusmallit ovat mahdollisia, yhtenä niistä sinun mainitsemasi. Siitä huolimatta kannatan nyt ja aina sitä että päätöksenteko tapahtuu demokraattisesti. Jos sinä kannatat jotakin muuta kuin demokraattista tapaa niin omapa on asiasi ja en minä sinua siitä pois ole käännyttämässä. Sanon vain että minä en demokratiasta tingi ja suhtaudun erittäin suurella varauksella mihin tahansa porukkaan on tästä tinkimässä.
Gaslightinghan sujuu kuin vettä vaan, vähän kuin itse Ameriikassa! Joo, oon ite enemmänkin tota Kim Jong-unin henkee, hymiö. Sitten tässä liberaalidemokraattisessa reaalimaailmassa suora kansalaisvaikuttaminen on perinteisesti ollut erittäin merkittävä menettelytapa demokraattisessa prosessissa. Puolestaan sitä ovat kovasti ja kovin kovakouraisesti vastustaneet anti-demokraattiset hallinnot. Koska pelkäävät kuin pirut vapaasti muodostuneita kansalaisliikkeitä.
 

Kilgore Trout

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tällä kertaa Elokapinalla oli lupa mielenosoitukseen klo 13 saakka, eli kyse ei ollut lainvastaisesta toiminnasta. Ainoastaan teltat kerättiin pois, koska leiriytyminen kadulle oli kiellettyä.

Helsingin poliisilaitoksen ylikomisario Jarmo Heinonen kertoi perjantaina illalla kaiken sujuneen mielenosoituksessa rauhallisesti. Hän kehui yhteistyön Elokapinan ja poliisin välillä sujuneen erityisen hyvin.

”Tämä on ensimmäinen kerta, kun poliisi ja Elokapina ovat onnistuneet sopimaan mielenosoituksen järjestelyistä niin, että Elokapina voi järjestää sen haluamallaan tavalla”, Heinonen sanoi.
Mielenosoitus loppui kello 13, kuten Elokapina oli etukäteen ilmoittanut. Liikenne pääsi kulkemaan normaalisti noin kello 13.30.
 

Beltran

Jäsen
Suosikkijoukkue
aleksander stubb
Päinvastoin. Elokapina yrittää omalla toiminnallaan vaikuttaa demokraattiseen päätöksentekoon. Elokapina yrittää ”lobata” demokraattisesti valittuja päättäjiä. Mitä kautta Elokapina mielestäsi hakee päästöjen vähennyksiä jos ei eduskunnan ja ennen kaikkea hallituksen päätösten kautta?
Enkö minä ole tuohon kysymykseen jo vastannut? Minusta Elokapina kuten kuka tahansa muukin toimija voi yrittää lobata mielipiteitään demokraattisesti valituille päättäjille. Mutta nuo toimintatavat mitä näkee: poliisien ja ihmisten häirintä, sitä en hyväksy.
Haluatko kysyä asiasta vielä lisää vai haluatko tähän väliin heittää Persu-kortin?
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Tossa on alussa kysymys joten vastaan siihen. Mainitsin Elokapinan epädemokraattisena toimijana ja lisäsin että epädemokraattisia toimijoita löytyy lisää Venäjältä. Tuo kaikki muu kirjoittamasi on oman mielikuvituksesi tuotetta ja älä ainakaan laita niitä minun ajatuksiksini. En ole noin ajatellut ja en noin kertonut. Tiedän kyllä että kaltaistesi kanssa on väännettävä rautalankaa.
"Käyttäjä Beltran on sananvapauden rajoittamisen kannalla. Samanlaisia ajatuksia löytyy myös Venäjältä."

Eikös tuollaisessa vedetä suora yhteys sinun ja venäläisen sananvapauden rajoittamisen välille? Tai sitten:

"Perussuomalaiset vastustavat sukupuolivähemmistöjen oikeuksia. Samanlaisia rajoituksia on Saudi-Arabiassa."

Tuossakin vedetään selkeä yhteys Perussuomalaisten ja Saudi-Arabian välille. Tuskin pitäisit tuollaista kirjoittelua erityisen hyväntahtoisena vaan saattaisit jopa mennä haukkumaan ihmisiä. Sitten vastataan että kyse on aivan eri virkkeistä ja ne eivät suoraan sano mitään.
 

Beltran

Jäsen
Suosikkijoukkue
aleksander stubb
En kannata Elokapinan tapaa esim. haitata liikennettä enkä mitään muutakaan lainvastaista toimintaa. Heidän oikeuttaan mielenosoittamiseen sen sijaan kannatan kuten varmasti suurin osa ihmisistä. Osa Elokapinan vastustajista (en nyt viittaa sinuun) kuitenkin tavallaan ampuu itseään jalkaan vastustamalla sitäkin. Tätähän ilmeni muun muassa Jyväskylässä, jossa elokapinallisten päälle käytiin heittämässä paskaa – juuri sen harvinaisen kerran kun he osoittivat ketään häiritsemättä mieltään poliisin heille osoittamassa paikassa. Ei kai tästä voi tehdä mitään muuta johtopäätöstä kuin sen, että ainakin noita paskanviskojia vain ylipäätään vitutti Elokapinan olemassaolo, demokratiaan kuuluvasta mielenosoitusoikeudesta viis.
Tähän viestiin oma kommenttini. Jos "oikeassa elämässä" minut tunnettaisiin "Elokapina-kriitikkona" (ehkä tunnetaankin?) ja siksi pyydettäisiin tuollaiseen paskanheitto-tilaisuuteen niin sekä sanoisin että en osallistu tuollaiseen että lisäksi sanoisin että älkää te muutkaan alkako moiseen.
 
Elokapinoita tarvitaan, parantavat vaan demokratian resilenssiä maailman mylleryksissä. Eilisen kaltaiset protestit vahvistaa kansalaisten oikeutta osallistua yhteiskunnalliseen keskusteluun ja käyttää sananvapauttaan. Olennainen osa siis demokratiaa, jossa tulee voida ilmaista huolensa ja vaatia muutosta. Rauhanomaiset protestit on tapa kanavoida kansalaisten intohimo ja sitoutuminen merkittäviin kysymyksiin, kuten ilmastokriisi, mikä yleisesti lisää mielestäni ihmisten osallisuutta poliittiseen prosessiin. Sinällään ei ole tärkeää ollaanko jonkin asian puolesta tai vastaan, tärkeää on kestää tilapäistä haittaa ja epämukavuutta jotta meidän demokraattinen järjestelmämme osoittaa olevansa valmis kuuntelemaan kansalaisten tarpeita ja regoi niihin ilman sortoa tai muuta sellaista.

Vähän kyllä harmittaa, että itse on taantunut sellaiseksi keskiluokkaiseksi mukaavudenhaluiseksi liberaalikommunistiksi jonka yhteiskunnallinen vaikuttaminen on lähinnä vain iPadin selailua sohvan nurkassa. Ei tästä nousta enää kuin äänestyskoppiin.
 

Beltran

Jäsen
Suosikkijoukkue
aleksander stubb
"Käyttäjä Beltran on sananvapauden rajoittamisen kannalla. Samanlaisia ajatuksia löytyy myös Venäjältä."

Eikös tuollaisessa vedetä suora yhteys sinun ja venäläisen sananvapauden rajoittamisen välille? Tai sitten:

"Perussuomalaiset vastustavat sukupuolivähemmistöjen oikeuksia. Samanlaisia rajoituksia on Saudi-Arabiassa."

Tuossakin vedetään selkeä yhteys Perussuomalaisten ja Saudi-Arabian välille. Tuskin pitäisit tuollaista kirjoittelua erityisen hyväntahtoisena vaan saattaisit jopa mennä haukkumaan ihmisiä. Sitten vastataan että kyse on aivan eri virkkeistä ja ne eivät suoraan sano mitään.
Tyydyn kysymään että voiko kirjoittamistani viesteistä tehdä sellaisen tulkinnan että olen sananvapauden rajoittamisen kannalla?
Rehellisesti sanoen: jos tuolla viestillä on joku pointti niin en saa siitä kiinni.
 

Beltran

Jäsen
Suosikkijoukkue
aleksander stubb
Elokapinoita tarvitaan, parantavat vaan demokratian resilenssiä maailman mylleryksissä. Eilisen kaltaiset protestit vahvistaa kansalaisten oikeutta osallistua yhteiskunnalliseen keskusteluun ja käyttää sananvapauttaan. Olennainen osa siis demokratiaa, jossa tulee voida ilmaista huolensa ja vaatia muutosta. Rauhanomaiset protestit on tapa kanavoida kansalaisten intohimo ja sitoutuminen merkittäviin kysymyksiin, kuten ilmastokriisi, mikä yleisesti lisää mielestäni ihmisten osallisuutta poliittiseen prosessiin. Sinällään ei ole tärkeää ollaanko jonkin asian puolesta tai vastaan, tärkeää on kestää tilapäistä haittaa ja epämukavuutta jotta meidän demokraattinen järjestelmämme osoittaa olevansa valmis kuuntelemaan kansalaisten tarpeita ja regoi niihin ilman sortoa tai muuta sellaista.

Vähän kyllä harmittaa, että itse on taantunut sellaiseksi keskiluokkaiseksi mukaavudenhaluiseksi liberaalikommunistiksi jonka yhteiskunnallinen vaikuttaminen on lähinnä vain iPadin selailua sohvan nurkassa. Ei tästä nousta enää kuin äänestyskoppiin.
Tuo on rehellinen mielipide jonka minä ymmärrän. Se, mitä minä en ymmärrä on selittely "näin saa tehdä kun kyseessä on maailman huomattavin uhka" ja lisäksi itse vielä oikeuttaa itsensä määrittelemään sen mikä on maailman huomattavin uhka. Tällaista ajatustapaa olen löytänyt tästä ketjusta.

Katselin eräänä päivänä youtube-klippiä jossa Sanna Ukkola haastatteli jotakin porukkaa jossa oli mukana ainakin Rosa Meriläinen ja Jussi Saramo. Ukkola kertoi eräästä kansalaistottelemattomuus-tapauksesta jossa aborttia vastustavat henkilöt olivat menneet abortteja tekevälle osastolle ja kahlinneet itsensä sänkyihin estääkseen aborttien teon. Ukkola kysyi Meriläiseltä että hyväksytkö moisen kansalaistottelemattomuuden. Meriläinen ei oikein osannut vastata mitään - olihan hän tilanteessa jossa hyväksyy kansalaistottelemattomuuden tapauksessa jossa ajetaan itselleen mieleistä asiaa mutta voisiko samalla olla hyväksymättä toista vastaavaa jossa ajetaan asiaa jota hän ei kannata. Silloin Saramo sanoi että kyllä, hän hyväksyy myös Ukkolan kuvaileman kansalaistottelemattomuuden kunhan tekijät ovat valmiita ottamaan vastuun teoistaan.

Minusta Saramon vastaus on ok ja jopa arvostan sitä ja hyväksyn sen. Siitä huolimatta että olen itse juuri päinvastaisella kannalla ja en hyväksy noiden abortinvastustajien toimia sen kummemmin kuin Elokapinankaan toimia. Ja nyt en ottanut kantaa kummankaan kansalaistottelemattoman kantaan vaan ainoastaan tapaan ajaa asiaansa.
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi, Liverpool
Jotakin vastaanhan sitä pitää kapinoida. Toki voi miettiä, että onko järkeä "rangaista" (ehkä) maailman ympäristöystävällisintä politiikkaa vaatimalla lisää ja lisää. Ymmärtäisin paremmin, jos vaikka kahlitsisivat itsensä Suomen Luonnonsuojeluliiton tiloihin, joka valituskierroksillaan käytännössä on estänyt ja tulee myös jatkossa estämään vihreän siirtymän tarvitsemat investoinnit.

Mutta ei siinä, ovatpahan pois muusta pahanteosta. Samalla tavalla uskottavia kuin taistolaiset aikanaan.
 

RockTheRink

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, NHL
Oma suhtautumiseni Elokapinaan on muuttunut jokseenkin myönteisemmäksi. Voin myöntää, että lievästi ärsytti joitain vuosia sitten heidän edesottamuksensa enemmän, ja siihen ei ollut syynä itse asia minkä vuoksi he osoittivat mieltä. Ylipäänsä olen aina pitänyt mielenosoituksia demokraattisten vapaiden maiden positiivisena ilmentymänä.

Aloin pohtimaan, mikä silloin aiemmin heidän toiminnassaan tökki, ja tulin siihen tulokseen että toiminnan keskiössä oli enemmän se teiden tukkiminen. Jollain tavalla tuntui, että performanssi oli tärkeämpi kuin itse asia. Tukotetaan Mannerheimintientie, siitäs saatte setämiehet! Homma tuntui jotenkin... falskilta.

Epäilemättä he aiheuttavat liikenteeseen nytkin hankaluuksia, mutta ei mielenosoitusten tarvitsekaan olla sellaisia ettei niitä kukaan huomaisi. Joku pieni positiivinen nyanssiero on kuitenkin Elokapinan toiminnassa verrattuna aiempaan.
 

Hilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kohtuulliset
Jotakin vastaanhan sitä pitää kapinoida. Toki voi miettiä, että onko järkeä "rangaista" (ehkä) maailman ympäristöystävällisintä politiikkaa vaatimalla lisää ja lisää.
Ylikulutusmittareiden mukaan ei voi todellakaan antaa maailman ympäristöystävällisimmän politiikan titteliä. Jotain askeleita oikeaan suuntaan on otettu viime vuosina, mutta surkeastahan on helppo parantaa. Kierrätyshän täällä esimerkiksi toimii hyvin, mutta sekin on moniongelman ainoastaan yksi ulottuvuus. Askeleet ovat meilläkin liian pieniä ja hitaita. Mitä tulee investointeihin ja vihreään siirtymään, niin on paljon mahdollista että ilmastokriisistä ei voi ostaa tietä ulos.

 

Hilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kohtuulliset
Nämä mittarit on samaa tasoa kuin jokunen vuosi sitten tehty ilmeisesti väkilukuun perustuva laskema että suomalaisen hiilijalanjälki on isompi kuin intialaisen.
Voidaan myös lähteä kävelylle vaikka kauppakeskus Triplaan ihastelemaan maailman ympäristöystävällisintä maata.
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi, Liverpool
Ylikulutusmittareiden mukaan ei voi todellakaan antaa maailman ympäristöystävällisimmän politiikan titteliä. Jotain askeleita oikeaan suuntaan on otettu viime vuosina, mutta surkeastahan on helppo parantaa. Kierrätyshän täällä esimerkiksi toimii hyvin, mutta sekin on moniongelman ainoastaan yksi ulottuvuus. Askeleet ovat meilläkin liian pieniä ja hitaita. Mitä tulee investointeihin ja vihreään siirtymään, niin on paljon mahdollista että ilmastokriisistä ei voi ostaa tietä ulos.

Suomi kuitenkin on jo puolittanut päästönsä huippuvuodesta ja täyttää sekä Kioton että Pariisin sopimusehdot. Toisin kuin melkeinpä kaikki muut maat. Muilla mailla se huippuvuosi on joskus ensi vuosikymmenellä. Pitäisi iloita hyvästä työstä, eikä yrmytä. Aivan kuin ei olisi tehty maailman parasta työtä. Kuten sanottua vain idiootti protestoi täällä. Jos asia aidosti kiinnostaisi niin he vaivautuisivat ottamaan asioista selvää.
 

Hilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kohtuulliset
Suomi kuitenkin on jo puolittanut päästönsä huippuvuodesta ja täyttää sekä Kioton että Pariisin sopimusehdot. Toisin kuin melkeinpä kaikki muut maat. Muilla mailla se huippuvuosi on joskus ensi vuosikymmenellä. Pitäisi iloita hyvästä työstä, eikä yrmytä. Aivan kuin ei olisi tehty maailman parasta työtä. Kuten sanottua vain idiootti protestoi täällä. Jos asia aidosti kiinnostaisi niin he vaivautuisivat ottamaan asioista selvää.
Suomalaisten keskimääräinen hiilijalanjälki on onneksi pienentynyt. Siitä voi tietysti väitellä kuinka paljon kyse on uusista puhtaammista teknologioista vai vaikka päästöjen ulkoistamisesta. Mutta tarvittava absoluuttinen päästöjen irtikytkentä talouskasvusta joka tapauksessa Suomessakin näyttää tällä hetkellä valitettavasti utopialta.

Lisäksi ylikulutus on siis multiongelma, jonka yhtenä, joskin varmasti akuutisti hälyttävimpänä, seurauksena on ilmaston lämpeneminen näillä näkymin vähintään yli kolmen asteen. Muita kriittisiä ympäristöongelmia on lukuisia kuten maaperän eroosio, luontokato ja merien happamoituminen.

Materiaalien jalanjäljessä (Raw Material Consumption) Suomi on käsittääkseni jopa EU:ssa ylivoimaisessa kärjessä. Joten joudun ehkä sittenkin vetämään takaisin myös hetki sitten kierrätyksellemme antamiani kehuja.

Anteeksi kun olen niin idiootti etten osaa juhlia suomalaisten suuria saavutuksia planeetan tilan parantamisessa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös