Jahas, notta nämä pääosin nuoret idealistit ovat putinistisiin gangstereihin ja kiduttajiin verrattavia? Jos nyt miettii heidän premissiään niin se lienee, että sivilisaatiotamme on uhkaamassa giganttinen ilmastokriisi, jonka torjumisen tai lieventämisen suhteen nykysukupolvet ovat absurdin, jopa käytännössä rikollisen välinpitämättömiä. Jos miettii tätä noin empiirisesti niin luonnontiede taitaa olla ylivoimaisesti se paras väline tämän premissin rationaaliseen arviointiin - ja sen valossa tämä skenaario on täysin mahdollinen, ja sen todennäköisyys on jatkuvasti kasvamassa. Ihan normaali riskin vaikutus/todennäköisyys -analyysi saisi meidät rationaalisessa maailmassa valtaviin ja välittömiin yhteisponnistuksiin.Elokapina. Lisää löytyy Venäjältä.
Pidän täysin mahdollisena, että jonain päivänä tulevat sukupolvet, jälkeläisemme, tulevat katkerasti kiroamaan nykyistä välinpitämättömyytemme, eivätkä niinkään kiroamaan sitä, että herätettiin huomiota ja toimintaa väärin tai tehottomasti vaan niitä ihmisiä ja rakenteita, joiden huomio ja toiminta eivät siltikään heränneet. Itse olen kyyninen ja skeptinen, ja näen että vasta muuttuva ilmasto itse, sen muutoksen giganttiset negatiiviset seuraukset saavat ihmiskunnan toimimaan, jolloin voi olla jo liian myöhäistä. Mutta silloin me olemmekin itsetyytyväisinä kaksi metriä mullan alla, makoilememme siellä kaikessa rauhassa.
Viimeksi muokattu: