Meillä ei ole ollut modernina aikana järjestelmää, ei kapitalistista tai sosialistista, joka ei hakisi imperatiivisesti taloudellista kasvua ja siksi alkaa olla käsillä historiamme suurin kriisi, jopa ekstistentiaalinen uhka, ja me tuhlataan vähäistä peliaikaa kinasteluun siitä kumpi satoja vuotta vanha (vanhentunut?) ideologia toimisi tässä ja tänään. Itse ajattelen että ratkaisu ei löydy yksiselitteisesti oikealta eikä vasemmalta vaan yläpuolelta, jos on löytyäkseen.Jep, tulee oikein ikävä sitä sosialistista taloussysteemiä jossa ongelmia ei ollut, ei ihmisille eikä luonnolle, ja siksi suurin osa valtioista turvautuu siihen edelleen.
Henkilötasolla ja omilla valinnoilla ei tätä ilmastonmuutosta ratkaista. Siksi kysynkin mitä itse olet tehnyt sen eteen, että päättäjät toimisivat toisin? Sen sijaan, että surkuttelet maailman menoa täällä Jatkoajassa.
Tärkein ilmastoteko jonka yksilö voi tehdä, on kuulua johonkin puolueeseen tai liikkeeseen joka ajaa systeemin muutosta, joka itselleni näyttäytyy kohtuutaloutena. Tämän olen tehnyt melkein 50 vuoden sitoutumattomuuden jälkeen, vaikka kieltämättä kasvu on edelleen lähestulkoon jokaisen puolueen agendalla. Sitä miksi surkuttelen täällä, kutsutaan kai poliittiseksi keskusteluksi. Jos saan näkemyksilläni jonkun edes kyseenalaistamaan joitain omia näkemyksiään niin hyvä. Koitan tarkistella niitä toki itsekin, edelleenkin, vaikka maailmankuvani on jo muuttunut radikaalisti. Tärkeintä henk. koht. kuitenkin on jättää joku merkki tuleville polville etteivät ihan kaikki kannattaneet tätä nykyistä hulluutta vaan jopa vastustivat.
Viimeksi muokattu: