Kuinkahan moni ilmastomuutosdenialisti ajatteli näiden teiden tukkimisten, tai eduskuntatalon pylväiden töhrimisen jälkeen, että 'ei hemmetti? kyllä tämä ilmastonmuutos taitaa olla totta, tälle asiallehan on tehtävä jotain!'. Siinä mielessä huvittaa nämä Elokapinan puolesta hymistelijät, että he olisivat jonkinlainen muutoksen keihäänkärki.
Elokapinan toiminta ei minusta edesauta sitä, että mihinkään asiaan tulisi muutosta. Se muutos tulee vihreämmän teknologian kehittymisen kautta. Pessimistinä uskon, ettei ihmisten kuluttaminen tule muuttumaan - ellei sitten ostovoima heikkene niin, ettei ihmisillä ole mistä kuluttaa. Se puolestaan tarkoittaa talouden pysyvää taantumaa ja julkisten palveluiden heikkenemistä.
Uskon kuitenkin, että kulutuksesta voidaan saada kestävämpää vihreän teknologian ja innovaatioiden avulla. Siihen on jo länsimailla vahva tahtotila olemassa ilman Elokapinaakin. Ongelma on tietysti siinä, että mistään entisestä ja elintärkeästä ei voida luopua, ennen kuin on uutta ja parempaa tilalla. Tämä korostuu varsinkin täällä kylmässä pohjolassa.
Näen Elokapinan tempaukset enemmänkin protestina, mielenilmaisuna. Se on kyllä sinällään omalla tavalla arvokasta toimintaa. Olen protestien puolella, ja on virkistävää että sitä tehdään muutenkin kuin jupisemalla netissä. Näille osallistujille siitä on eittämättä myös sosiaalisia hyötyjä; yhdessä tekemistä, joukkoon kuulumista - helkkari, raitista ilmaa ja ehkä hieman liikuntaakin.
Elokapina saa minun puolesta jatkaa toimintaansa kuten ennenkin, tai keksiä vaikka uusia tempauksia - kunhan ottavat vastuun teoistaan ja maksavat viulut. Näiden pylväiden töhrimisten kohdalla esimerkiksi sakot + pylväiden siivoaminen yhdyskuntapalvelun muodossa olisi ollut sopiva seuraus. Mieluummin ehkä niin, kuin että jokin kasvoton rahoittaja maksaa sakot ja korvaukset jolloin itse tekijöiden ei tarvitse ottaa mitään henkilökohtaista vastuuta.