Mainos

Elokapina

• 355 184
  • 3 378

RexHex

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Pahoittelut itselleni ja kaikille kun, en ole oikeasti tuota kansalaisaloitetta lukenut.

Mutta, koska kaikki on lukematta paskaa niin olen itse siinä käsityksessä, että tässä koitetaan lailla kieltää Elokapinaa, joka on aikalailla, noh "aate". Samalla voidaan laittaa seuraavia kansalaisalotteita, missä kielletään rock'n'roll ja vaikka hipit. Minusta ihan jees, vitun hipit!

rpeez

Jäsen
Todellisuus siis kumosi tiedon. Näin joskus käy. Mistä tämä "Kone-säätiön Elokapinatuki" sitten on peräsin. Ei tietty ole sinulle tämä kysymys...
Jos vaikka lukisit tuon annetun hakemuslinkin Koneen Säätiön sivuille.
Jostain syystä @PtG kutsuu hakijoita pelkästään "työryhmäksi" kun hakemuksessa tarkemmin sanotaan että kyseessä on Elokapinan rahoitustyöryhmä.
Lisäksi itse kuvaus ei jätä arvailulle sijaa.

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Toivottavasti noi allekirjoittaneiden nimet näkyy sitten vielä kymmenienkin vuosien päästä jossain! Että saa jälkisukupolvet sitten hävetä loppuelämän.

Vuosien päästä kun (lapsen)lapset kyselee mitä te silloin aikoinaan koititte tehdä ilmastomuutoksen eteen?
"Kiellettiin Elokapina!" :D
Elokapinan kaltaiset toimijat eivät minun mielestäni tee mitään hyvää ilmastonmuutoksen vastaiselle työlle. Tuollainen toiminta ei johda mihinkään aidosti ilmastonmuutosta ehkäiseviin tai hidastaviin toimenpiteisiin, vaan sen sijaan se kääntää yleistä mielipidettä koko ilmasto- ja ympäristöasiaa vastaan. Tämä hankaloittaa taas niiden tahojen toimintaa, jotka tekevät ilmastonmuutoksen vastaista työtä aidosti hyödyllisillä ja toimivilla keinoilla, koska se romuttaa myös niiden uskottavuutta ihmisten silmissä. Elokapinan kaltaiset toimijat ainoastaan lisäävät polarisaatiota, mikä ei ole oikeastaan missään asiassa hyvä juttu.

Tämän takia näen Elokapinan kieltämisen enemmän ilmastonmuutoksen vastaista taistelua hyödyttävänä kuin sitä romuttavana toimenpiteenä.

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Yhdessä ketjussa jo mainittu, mutta sanotaan täälläkin. Netflixissä on dokumenttisarja Bill Gatesista, jossa yksi jakso on omistettu kokonaan ilmastonmuutoksen vastaiselle toiminnalle, jossa Gates on vahvasti mukana.

Kyllä oli virkistävää kaiken tämän ilmastonmuutokseen liittyvän pahoinvoivan keskustelun sijasta katsoa tätä, että mitä se on sitten, kun ihan oikeasti aletaan tekemään jotain konkreettista sen ilmastonmuutoksen torjunnan eteen. Faktoja kunnioittaen, ei denialismia, mutta ei toisaalta "maailma palaa ja tuhoutuu" tyyppistä hysteriaakaan. Yhtäältä tunnustetaan se, että miten vakavasta asiasta ilmastonmuutoksessa on kyse, mutta samalla toisaalta keskitytään niihin ratkaisuihin, jotka oikeasti reaalimaailmassa ovat toteutettavissa.

Harvalla yksittäisellä ihmisellä on mahdollisuus pistää niin isoja pyöriä pyörimään, kuin Gatesilla ja hän on tällä saralla toiminut vallan hienosti.

Viimeksi muokattu:

Andromeda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tps
Pahoittelut itselleni ja kaikille kun, en ole oikeasti tuota kansalaisaloitetta lukenut.

Mutta, koska kaikki on lukematta paskaa niin olen itse siinä käsityksessä, että tässä koitetaan lailla kieltää Elokapinaa, joka on aikalailla, noh "aate". Samalla voidaan laittaa seuraavia kansalaisalotteita, missä kielletään rock'n'roll ja vaikka hipit. Minusta ihan jees, vitun hipit!
Sitten kun hipit alkavat tuhoamaan yhteistä omaisuutta, niin voidaan alkaa pohtimaan onko kyseessä sittenkin yleishaitallinen liike. Eiköhän kannatusta sitten löytyisi senkin häirikkölauman kieltämiseksi.

Eihän nämä ole verrattavissa olevia "aatteita".

Beltran

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Mets
Kun menee tuonne kansalaisaloitesivulle Elokapina määrättävä lakkautettavaksi niin rivillä jossa on kannatusilmoitusten lukumäärä ja rivin oikealla puolella "Päivitä kannatustilanne" painike. Kun klikkaa tätä painiketta, lukema päivittyy ja itse painike muuttuu parin sekunnin ajaksi harmaaksi jona aikana painike ei ole klikattavissa. Mutta kun klikkailee painiketta niin nopeasti kuin tilanne sallii, kannatusilmoitusten määrä saattaa kasvaa esim kymmenellä vaikka on aikainen lauantai aamu.

Elokapinan tavoite tuntuu olevan suututtaa ihmisiä tyypillisesti "setämiehiä" ja "tätinaisia" ja tässä tavoitteessaan he ovat onnistuneet aivan äärettömän hyvin. Eikä tähän tarvitse kuin käyttäytyä huonosti, haitata ihmisten arkea ja sotkea paikkoja ja niskoitella poliisille heittäytymällä perunasäkiksi kun poliisit saapuvat paikalle saadakseen aikaan järjestystä. Vielä sama porukka uhoaa ylimieleisesti piittaamatta lainkaan sovituista pelisäännöistä että jatkavat toimintaansa samaan tyyliin. Ja eivät halua maksaa kuluja joka toiminnastaan aiheutuu.

Minä hyväksyn kaikenlaiset mielipiteet ja koitan jopa ymmärtää niitä mutta mulle ei vaan mene jakeluun miten yksikään täysjärkinen ihminen voi kannattaa Elokapinan tavalla toimivan liikkeen toimintatapoja.

Minä hyväksyn kaikenlaiset mielipiteet ja koitan jopa ymmärtää niitä mutta mulle ei vaan mene jakeluun miten yksikään täysjärkinen ihminen voi kannattaa Elokapinan tavalla toimivan liikkeen toimintatapoja.
En tiedä auttaisiko ymmärtämiseen vaikka Wikipediasta kansalaistottelemattomuusartikkelin lukeminen? Tätä protestoinnin muotoa ovat käyttäneet niin siirtomaavallan alaisuudessa eläneet intialaiset, mustat amerikkalaiset, naisten oikeuksia ajavat liikkeet ja ympäristöjärjestöt meillä ja maailmalla. Linkkasin tänne jo aiemmin Anu Silfverbergin artikkelin siitä, miten tällainen toiminta oikeasti tuottaa konkreettisia tuloksia, mutta ymmärrän, että noin 90 % kirjoittajista ei öyhöttämiseltään sitä ehdi lukea.

Beltran

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Mets
En tiedä auttaisiko ymmärtämiseen vaikka Wikipediasta kansalaistottelemattomuusartikkelin lukeminen? Tätä protestoinnin muotoa ovat käyttäneet niin siirtomaavallan alaisuudessa eläneet intialaiset, mustat amerikkalaiset, naisten oikeuksia ajavat liikkeet ja ympäristöjärjestöt meillä ja maailmalla. Linkkasin tänne jo aiemmin Anu Silfverbergin artikkelin siitä, miten tällainen toiminta oikeasti tuottaa konkreettisia tuloksia, mutta ymmärrän, että noin 90 % kirjoittajista ei öyhöttämiseltään sitä ehdi lukea.
Ei yhtään.

Minua ei vaivaa tippaakaan se mitä mieltä Elokapina on ilmastonmuutoksesta taikka vastaavaa.
Mutta minua vaivaa se että joku hyväksyy tuolle porukalle oikeuden käyttäytyä huonosti monin eri tavoin. Tällöin myöskään ei uskota esimerkiksi minun taikka ylipäätään ihmisten omaan harkintakykyyn muodostaa kantoja erilaisista asioista liittyen vaikkapa ilmastonmuutokseen.

Kuitenkin juuri tämä porukka joka hyväksyy huonon käytöksen ja ihmisten kiusaamisen jollakin perusteella ajattelee itsestään että juuri minulla tuota harkintakykyä on, muilla ei ole. Kouluesimerkki termistä ylimielisyys. Miksi teille on aivan ylivoimaisen vaikeata hyväksyä erilaisia mielipiteitä?

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
”Kansalaistottelemattomuus” => ihan OK kunhan palo-, pelastus- ja suojeluviranomaiset pystyvät tekemään työnsä.

”Rikollinen yhteisten asioiden paskominen” => ei helewetissä ole OK!

(1)
  • Tykkää
Reactions: Dino

PtG

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves, Edmonton, FC Pojat
Jos vaikka lukisit tuon annetun hakemuslinkin Koneen Säätiön sivuille.
Jostain syystä @PtG kutsuu hakijoita pelkästään "työryhmäksi" kun hakemuksessa tarkemmin sanotaan että kyseessä on Elokapinan rahoitustyöryhmä.
Lisäksi itse kuvaus ei jätä arvailulle sijaa.

Kutsuin sitä työryhmäksi, koska se on hakemuksen kannalta työryhmä. Keskusteluhan oli siitä, että miten Koneen säätiö voi tukea Elokapinaa, jos Elokapina ei ole yhdistys. Koneen säätiö tukee työryhmää, jonka kolme jäsentä varmaankin kaikki ovat mukana aktiivisesti liikkeen toiminnassa.

Tämä on sitten tietysti tulkintakysymys, voiko sanoa Koneen säätiön tukevan Elokapinaa. Tavallaan joo, koska se pystyy tuen avulla kyllä suorittamaan tiettyjä asioita. Mutta toisaalta tuki ei ole osoitettu suoraan Elokapinalle, kuten on väitetty, vaan työryhmälle tiettyjen taiteellisten performanssien suorittamiseen.

hooceebruins

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins, Janette Lepistö

Beltran

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Mets

hooceebruins

Jäsen
Suosikkijoukkue
Minusta oikein hyvä neuvo Essayahilta vai oliko liian ikävästi sanottu ja meni ihon alle?
Ei puiden istutus liity mitenkään siihen, että Elokapina vaatii päättäjiltä toimia.

Edit. Essayahin kommentti on muuten esimerkki siitä ylimielisyydestä.

Viimeksi muokattu:
Ei yhtään.

Minua ei vaivaa tippaakaan se mitä mieltä Elokapina on ilmastonmuutoksesta taikka vastaavaa.
Mutta minua vaivaa se että joku hyväksyy tuolle porukalle oikeuden käyttäytyä huonosti monin eri tavoin. Tällöin myöskään ei uskota esimerkiksi minun taikka ylipäätään ihmisten omaan harkintakykyyn muodostaa kantoja erilaisista asioista liittyen vaikkapa ilmastonmuutokseen.

Kuitenkin juuri tämä porukka joka hyväksyy huonon käytöksen ja ihmisten kiusaamisen jollakin perusteella ajattelee itsestään että juuri minulla tuota harkintakykyä on, muilla ei ole. Kouluesimerkki termistä ylimielisyys. Miksi teille on aivan ylivoimaisen vaikeata hyväksyä erilaisia mielipiteitä?
En voi puhua kenenkään muun kuin itseni puolesta, sillä en mihinkään kollektiiviin kuulu tai hengaa kenenkään ”aateveljen/-siskon” kanssa.

Kansalaistottelemattomuus on tosiaan ihan historiallinen vaikuttamiskeino, johon voidaan sanoa kansankielisesti kuuluvan ”huonojen käytöstapojen”. Olipa se sitten Rosa Parks, joka huonosti käyttäytyen ei siirtynyt bussin perälle, tai elokapinalainen, joka ei suostunut viiden minuutin Mannerheimintiellä istumisen jälkeen poliisin kehotuksesta huolimatta siirtymään autotieltä.

Mitä tulee harkintakyvyn puutteeseen, niin voin todeta ihan suoraan, että olen kannattanut kapinalaisten toimintaa kotisohvalta käsin vuosia, mutta tämä eduskuntatalon pylväiden puolesta koettu hysteria katkaisi kamelin selän. Sekä kansanedustajien uhriutumiset että tällaisilla foorumeilla nähty suunsoitto yhteiskunnan loisista, jotka kuittaavat tihutyönsä muilla, kunnollisilla veronmaksajilla, on mielestäni vallan hyvä esimerkki harkintakyvyttömyydestä.

Myös 60 000 nimeä adressit.com-tasoisessa ”elokapinalaisilta munat veks” -addressissa, joka heitetään suoraan roskakoriin sen teknisen kelvottomuuden vuoksi, on ripaus jos toinenkin harkintakyvyttömyyttä. Ei se ole toisen puolen ylimielisyyttä, jos omat argumentit ovat vain niin kelvottomia.

Minusta oikein hyvä neuvo Essayahilta vai oliko liian ikävästi sanottu ja meni ihon alle?
Essayah ja muut päättäjät mielellään syyllistävät protestoijia ja ovat kärkkäinä osoittamaan näennäistä kaksinaismoralismia kaikkialla aktivistien toiminnassa. Oikeastihan ilmastokysymykset voitetaan tai hävitään nimenomaan valtioiden ja yritysten tasolla. Yhden ihmisen ostopäätökset tai kierrätysratkaisut ovat henkisesti ja ajatuksen tasolla toki tärkeitä ja valideja, mutta ei niillä ratkota mitään niin kauan, kun eduskuntatalossa istuu Essayahin kaltaisia omien pierujen haistelijoita.

Beltran

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Mets
Kansalaistottelemattomuus on tosiaan ihan historiallinen vaikuttamiskeino, johon voidaan sanoa kansankielisesti kuuluvan ”huonojen käytöstapojen”. Olipa se sitten Rosa Parks, joka huonosti käyttäytyen ei siirtynyt bussin perälle, tai elokapinalainen, joka ei suostunut viiden minuutin Mannerheimintiellä istumisen jälkeen poliisin kehotuksesta huolimatta siirtymään autotieltä.
Tuossa viestissäsi on käytetty värikynää aika lailla yksisilmäisesti edes yrittämättä ymmärtää sitä syytä miksi Elokapinasta ei vaan pidetä ja miksi kyseisenkaltaista toimintaa ei pidä suvaita.

Tossa sitaatissasi jonka jätin näkyville yrität laittaa yhtäläisyysnerkin jonkun Rosa Parksin ja Elokapinan välille joka on sieltä puolelta usein esiin nostettu argumentti mutta joka ei oikeasti tietenkään tarkoita yhtään mitään. Kuten myöskään lause "jälkikäteen tarkastellen olimme oikealla puolella" jota ei voi mitenkään todistaa mutta jota voi jankuttaa kerta toisensa jälkeen. Saa sillä ainakin olantaputuksia samanmielisiltä.

Beltran

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Mets
Essayah ja muut päättäjät mielellään syyllistävät protestoijia ja ovat kärkkäinä osoittamaan näennäistä kaksinaismoralismia kaikkialla aktivistien toiminnassa. Oikeastihan ilmastokysymykset voitetaan tai hävitään nimenomaan valtioiden ja yritysten tasolla. Yhden ihmisen ostopäätökset tai kierrätysratkaisut ovat henkisesti ja ajatuksen tasolla toki tärkeitä ja valideja, mutta ei niillä ratkota mitään niin kauan, kun eduskuntatalossa istuu Essayahin kaltaisia omien pierujen haistelijoita.
Minua nyt lähinnä kiinnostaa tietää mitä vikaa Essayahin neuvossa tässä yhteydessä oli.

DrE

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Muutkin epädemokraattiset toimet tuottavat epäilemättä tuloksia, mutta ei tuloksen teko siitä yhtään hyväksyttävämpää.

hooceebruins

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tässähän Essayah vaatii ihan samalla tapaa elokapinalta toimia. Miksi se on vittuilua?
Siksi koska muutaman kansalaisen puiden istutus ei ratkaise luontokatoa tai hillitse ilmastonmuutosta. Ne ratkaisut tekee päättäjät.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy