Ihmisluonteen alituisen korruptioon taipuvaisuuden takia? Pääomaliikkeiden vapauduttua maailmaan on syntynyt valtaisan suuria pääomien keskittymiä eli, toisin sanoen, siis vallan keskittymiä - ja valta turmelee ja korruptoi. Tästä on hyvänä esimerkkinä tämä nykyaikainen semi-symbioosi finanssimarkkinoiden ja valtioiden välillä: "too big to fail". Monen vapaan kapitalismin puolustajan mielestä tälläiset keskittymät ja korruptoivat rakenteet ovat "normaalin" kapitalismin häiriötiloja - taitaisi vain olla paljon järkevämpänä pitää niitä kapitalismin sisäsyntyisenä ominaisuutena, loogisena tuotoksena.
Vapaa markkinatalous on myös vähentänyt absoluuttista köyhyyttä merkittävästi. Pääoman kasautumisessa ei itsessään ole mitään vikaa, siinä taas on, mikäli rahalla saa ostettua poliittista valtaa. Aito liberaali poliitikko ei ole ostettavissa. Liberaali ei aja kenenkään ihmisen tai minkään eturyhmän asiaa, vaan hänen tavoitteenaan on nimenomaan pysyä syrjässä ja vahtia yksilönvapauksien toteutumista.
Valta ilmiönä on aina jollain tavoilla ihmisten keskuudessa. Toki raha jo itsessään tuo tietynlaista valtaa, mutta niin tuovat monet muutkin ominaisuudet, kuten hyvä ulkonäkö, erilaiset taidot jne. Jos esim. tuota rahan tuomaa valtaa alkaa suitsimaan poliittisin keinoin, niin se luo taas uusia valtakeskittymiä. Ja valtiovallassa on vielä sellainen ero verrattuna rahan tuomaan valtaan, että se tuppaa olemaan jähmeämpää ja ns. säätykierto ei toimi niin hyvin. Vapaassa markkinataloudessa kuka tahansa voi hankkia itselleen rahaa. Rajoittavaa lainsäädäntöä purkamalla aiheutetaan kilpailua, mikä on pahaksi isoille yrityksille. Harva menestyvä yrittäjä on kovinkaan vapaan markkinatalouden kannalla, sillä se aiheuttaisi heille uhkia.
edit: Tuo Lepomäen klassinen liberaali motto sopii loistavasti yksityiselämään ja sen sisältämiin arvokysymyksiin - itse ajattelen jotakuinkin täsmälleen sen mukaisesti näistä asioista.
Olen täsmälleen samaa mieltä. Minun arvoihini sattuu kuulumaan myös se, että ihmisten väliseen resurssien vaihdantaan puututaan julkisen vallan taholta mahdollisimman vähän.