Mainos

Elämä raiteiltaan – keskustelua junaliikenteestä

  • 100 344
  • 591
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
No se on täällä maalla =). Pari kertaa päivässä tonne isommille mestoille. Hyvin usein korvattu bussilla, eikä siihen edes tarvita tosiaan pakkastakaan
Tuolta mun työpaikalta pääsee kerran tunnissa. Kuulemma välillä jää vuoroja ajamatta. Ei vaan ole sattunut omalle kohdalle juuri koskaan pl. lakkopäivät.
 

KooMT

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, San Jose Sharks
Ja taas junatkin pysähtyy lakon myötä taas.

Itselle vaan tuon lakkouutisen jälkeen tuli silmille sopivasti VR:n uutinen, että se aikoo ostaa Ruotsissa MTR:n kaukoliikennetoiminnot..
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ja taas junatkin pysähtyy lakon myötä taas.

Itselle vaan tuon lakkouutisen jälkeen tuli silmille sopivasti VR:n uutinen, että se aikoo ostaa Ruotsissa MTR:n kaukoliikennetoiminnot..
Mikä päivä? Itse en äkkiseltään löytänyt vielä infoa.

E. Nyt löytyi.
 

Danforth

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Luleå HF
Jännästi open access sekä vapaa kkilpailu on Euroopassa sitä, että valtiolliset junayhtiöt ajaa naapurimaissaan junia.
Enkä viittaa edes pelkästään VR Groupiin.
 

KooMT

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, San Jose Sharks
Viro kanssa hyvä esimerkki tavaraliikenteen osalta kun Viron oman Operailin lisäksi sinne tullut jo Latvian valtiollinen ja Liettuankin vastaava tulossa kilpailemaan. Tokihan Operail kävi Suomessakin liikennöimässä ennenku Nurminen logistics ja sijoittajat osti sen. Toki VR voisi mennä Baltiaankin ja laittaa Tallinna-Vilna junan pystyyn kun ei nää Baltian maat saa aikaan yhtä matkustajajunaa maiden välille. Hyvä että saatiin Liettuan ja Latvian välille edes yksi junapari. (Josta ei suoraa matkaketjua saa Tallinnan suuntaan..)

Ruotsin osalta odotan miten käy Norrtågin seuraavan kilpailutuksen, jossa nyt Norjan Vy toimii operaattorina (Jossa ajetaan Haaparantaankin), VR:n nykyiset Östgötapendeln ja Pågåtågen sopparit menee kanssa kilpailutukseen jatkossa. Toisaalta jos haluttaisiin tehdä yrityskauppoja niin voisi Tågåkeriet i Bergslagen olla ostoslistalla. 30 veturia+14 vaihtotyöveturia, siinä taitaa tulla tavaraliikennettäkin mukaan 20 matkustajavaunun+ 2:n moottorijunan lisäksi. VR operoi juuri tulla Bergslagenin alueellakin sitä ostoliikennettä.

Toki eihän tuo MTR:n kauppa iso ollut ja vissiin nuo kuusi käytössä olevaa junaakin on leasingilla, mutta nyt VR pääsee ekaa kertaa Ruotsissa markkinaehtoiseen liikenteeseen.

Mutta juu hauskaa miten tulevaisuus menee raiteilla, voiko joskus käydä niin että valtionyhtiöiden liikennöinnit menisivät ristiin ja VR saattaisi olla suurin operaattori Ruotsissa ja jos LVM:n seuraava ostoliikennesoppari menisikin kokonaisuudessaan vaikka Ruotsin SJ:lle ja se lisäisi mukaan markkinaehtoista liikennettä VR:ää enemmän.
 
Suosikkijoukkue
Kärpäsen Karelin.

Hangon keksi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsi-Saksan ja Neuvostoliiton joukkueet

Pitääkö vetää foliota tiukemmalle? Mielenkiintoista, että samaan aikaan lakkosuman kanssa todetaan niin kovia vaurioita radassa, että koko maan kaukoliikenne on peruttava.
Putinin joukot käyneet hieman murjomassa Suomen rataverkkoa, koska haluavat testata uutta presidenttiä.
 

MeeVee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hokki
Putinin joukot käyneet hieman murjomassa Suomen rataverkkoa, koska haluavat testata uutta presidenttiä.
Yep aika todennäköistä, tuolla "pätkällä" riittää jokunenkin hiljainen taipale jossa varmaan saa aika rauhassa säätää.
HS näin"MAANANTAINA iltayhdeksän jälkeen radassa olevaa vikaa ei ollut vielä paikannettu. VR tutkii sitä yhdessä Väyläviraston kanssa. VR:n kunnossapitojohtaja Otso Ikonen kertoi, että vika sijaitsee todennäköisesti Savon radalla, välillä Kouvola-Kajaani-Oulu."

 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tokihan radat vaativat säännöllistä kunnossapitoa ja vaurioita voi tapahtua ihan luonnostaankin, mutta en muista vastaavaa aiemmin tapahtuneen, että koko maan kaukojunat peruttaisiin ei lakon, vaan ratavaurion vuoksi.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Ihan vähän naurattaa monopoliyhtiön touhu taas, vaikkei tälle itse asialle mitään voisikaan.

VR:n mukaan "saa muuttaa lippua" ilman 5 euron muutosmaksua kun huomiset vuorot on peruttu, mutta koska dynaaminen hinnoittelu nostaa keskiviikon hinnat taivaisiin, samaa tuotetta ei esimerkiksi keskiviikolle saa ilman lisämaksua. Eikä luonnollisesti ole myöskään mitään korvaavia kyytimahdollisuuksia.

Eli kun siirrät lippua ja keskiviikko on samaan aikaan samalla välillä kalliimpi, joudut maksamaan erotuksen. Lentoliikenteessähän tällaisen estäisivät kv-säädökset, mutta rautatiemonopolilta käy mikä vaan.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна

”Ratavaurio paikannettiin Ylen mukaan Kouvolan ja Lahden välille”

Tietenkin Venäjän sabotäärit hyökänneet Lahden ja Kouvolan metropoleja vastaan.

Odotan kyllä mielenkiinnolla tästä lisätietoja. Aika hämmentävä tapaus.
 

anthax

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä

”Ratavaurio paikannettiin Ylen mukaan Kouvolan ja Lahden välille”

Tietenkin Venäjän sabotäärit hyökänneet Lahden ja Kouvolan metropoleja vastaan.

Odotan kyllä mielenkiinnolla tästä lisätietoja. Aika hämmentävä tapaus.
Jos jatketaan tätä täysin tuulesta temmattua kiusantekoteoriaa, niin tuohan on oikein sopiva paikka sabotaasille. Koko idän liikenne kulkee tuosta poislukien teollisuuden liikenne Kotkaan. Kai tuosta tulee myös raaka-ainetta idän teollisuuteen lännestä.

E: ja jos on kiusantekoa, niin näyttää toimivan hemmetin hyvin, kun koko henkilöliikenne pysähtyy parilla montulla.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jos jatketaan tätä täysin tuulesta temmattua kiusantekoteoriaa, niin tuohan on oikein sopiva paikka sabotaasille. Koko idän liikenne kulkee tuosta poislukien teollisuuden liikenne Kotkaan. Kai tuosta tulee myös raaka-ainetta idän teollisuuteen lännestä.

E: ja jos on kiusantekoa, niin näyttää toimivan hemmetin hyvin, kun koko henkilöliikenne pysähtyy parilla montulla.
Todennäköisempää toki, että joku paikallinen kylähullu käynyt sahaamasaa tai hiomassa raiteita. Mutta saa nähdä. Erikoinen juttu.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна

lunde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Chicago Blackhawks, naiskiekko
Ymmärtääkseni tuollaisesta sutimisesta kiskoon tulevat vauriot eivät ole mitenkään mahdottomia tai välttämättä edes harvinaisia. Kun vaikka painava tavarajuna jää mäkeen ja yrittää päästä uudelleen liikkeelle, kisko voi vaurioitua pyörien lyödessä tyhjää. Kitkaa ei ole tarpeeksi junan siistiin liikkeelle lähtemiseen, mutta kuitenkin sen verran, että rautapyörä alkaa porautua kiskoon samalla tavalla kuin penkassa jumissa olevan auton rengas lumihankeen.

Tästä ilmeisesti yhdestä kiskovauriosta johtuva iso kaukoliikenteen peruminen tuntuu silti poikkeuksellisen järeältä toimenpiteeltä.
 

KooMT

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, San Jose Sharks
Jos jatketaan tätä täysin tuulesta temmattua kiusantekoteoriaa, niin tuohan on oikein sopiva paikka sabotaasille. Koko idän liikenne kulkee tuosta poislukien teollisuuden liikenne Kotkaan. Kai tuosta tulee myös raaka-ainetta idän teollisuuteen lännestä.

E: ja jos on kiusantekoa, niin näyttää toimivan hemmetin hyvin, kun koko henkilöliikenne pysähtyy parilla montulla.
Jos nyt Vainikkalan liikenteestä Suomeen puhut niin eihän Siilinjärven ammoniakitkaan tuosta mene. Ja eihän toisinpäin mene mitään. Jos Venäjän suuntaan menee niin laivalla..
 

KooMT

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, San Jose Sharks
Ainakin löytynyt joku juna jolla on ollut hankaluuksia päästä tuosta kohtaa 9.2, Kotka-Lahti tavarajuna. Pyöritty siinä välillä puolisen tuntia.

Noh itä nyt muutakin kuin kaakonkulma ja kaakonkulmallekkin silti tulee raakapuuta esimerkiksi Jyväskylä-Pieksämäki-Kouvola kautta.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

KooMT

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, San Jose Sharks
Jotta Ruotsin valloitus ei olisi ihan VR:lle juhlaa niin se hävisi Östgötapendelnin kilpailutuksen. (Jännä, että tarjoajia oli vain kaksi, voittanut Transdev ja VR eikä Ruotsin SJ ei edes ollut mukana kilpailutuksessa) Eli se ajaisi jatkossa tuon MTR:n liikenteen, Tåg i Bergslagenin aloittanut ja pitkä sopimus, aloittaa X-Tågenin(Gävlen suunnalla) liikennöinnin tulevaisuudessa ja ajaa Pågåtågenia Skånessa, mutta siinäkin kilpailutus tulevaisuudessa. Toki onko se Östgötapendeln ollut kuinka tuottoisaa, taisi VR helpottua kun sopimuksia loppui/loppuu oliko siellä huonoja sopimuksia, mutta oliko se enemmän Tukholman alueen raitioteiden, Saltsjöbanan alueen sopimus mikä loppui. Ja taitaa joitain linja-autoliikennettä olla jossain päin Ruotsia vielä junien lisäksi.

Ehkä juu Ruotsissa eletään rautatiemaailmassa hieman markkinahenkisemmin. Senpäs näemme tilaavatko Suomen alueet junaliikennettä jatkossa. Inkoo taisi sentään olla ainut muutos mikä tuli henkilöliikenteeseen nyt. Kun sähköjunia vaihdellaan Hangon liikenteeseen niin ns kalustonvaihtojunat on oikeita henkilöjunavuoroja ja silloin pysähdytään Inkoossa. Mutta ei joka päivä kulje.
 
Viimeksi muokattu:

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Jaahas, VR:n junaongelmat jatkuvat vielä ainakin 10.3. asti. Kaukojunien nopeudet alennettu max 160km/h ja peruutuksiakin on luvassa. Se helmikuun puolivälissä ollut ratarikko on rikkonut junien pyöriä ja ne pitää kaikki käydä läpi. Ja just sattumoisin itsellä varattuna useampi junamatka melko tiukalla aikataululla, niin arvaahan sen miten niissä käy....
 

KooMT

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, San Jose Sharks
Ilkka-Pohjalainen: Liikenneministerin mukaan Suupohjan rataa ei enää korjata Taitaa Suupohjan rata olla kohta kiinni vaikka joitain junia menee, mutta rata huonossa kunnossa.. Olisko eka rata Suomessa mikä pistettäisiin kiinni vaikka jonkinlaista liikennettä on.

Odotan nyt VR:n ekaa taloustiedotetta ekalta neljännekseltä. Jos melkein tavaraliikenne seis ollut tuona aikana kolme viikkoa+ne muutamat yksittäiset päivät aiemmin ja henkilöliikenteenkin seisokit oliko nyt montako yksittäistä päivää lakkoa ja sitten se ratavaurion katkot ja vauriot. Pakko tulla tappiota ja reilusti, vain Ruotsin liikenne pelastaa jotain jos pelastaa. Näkyykö sitten henkilöliikenteen lipunhinnoissakin ja varmaan rautatierahtien hinnat nousee..
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös