Mainos

Elämä raiteiltaan – keskustelua junaliikenteestä

  • 100 201
  • 591

Ulos T.

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko kotimaassa +suomalaiset maailmalla +Kärpät
Kaveri oli eilen junassa Rovaniemeltä etelään, jossa 15 matkustajavaunua, eli useita satoja (jopa tuhat?) matkustajaa ja junassa yksikään vessa ei toiminut pakkasen vuoksi. Oli vissiin ollut väliasemilla aika härdelli päällä ja paljon keltaista lunta, kun matkustajat ovat etsineet helpotusta asemien vessoista ja ympäröivistä lumihangista.
"Toimii ku junan vessa"
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Talvi yllätti VR:n? Vaikka tämänviikkoisissa pakkasissa ei mitään tavatonta olekaan, yllättävävän paljon vaikeuksia pysyä aikatauluissa, perumisiakin on ollut. Jotenkin kuvittelisi, että Suomessa jos jossain pakkaskeleissä luovimisesta olisi vankka kokemus.

Eipä sitä tarvita edes pakkasta kun ainakin noi tuomiopäivän kiskobussit ovat paskana tai myöhässä.
Hyvin usein ne korvataan busseilla. Väkeä niissä menee aika paljon, kun usein saanut kuulla, että osa jengistä joutuu seisomaan, jos ei halua istua lattialla.
Vielä kun soppaan lisätään VR:n dynaaminen paskahinnoittelu, joka on täysin mielivaltainen, niin onhan se monopoliasemassa olevalta firmalta täyttä vittuilua maksaville asiakkaille.
Sama paska palvelu voi maksaa 3.50 ja paria tuntia myöhemmin 12.40
Joo voit ostaa lippusi ajoissa, mutta onhan se koomista, että jos ostat ti lippua la niin se on halvempi, kuin viikon päästä la... Ööööö eikös se viikon päästä la pitäisi olla halvempi
 
Viimeksi muokattu:
(1)
  • Tykkää
Reactions: kopo

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Onkohan kenellekään tietoa siitä, mikä on mahtanut olla VR:n historian pisin ajanjakso, jolloin heidän junansa ovat toimineet moitteettomasti?
Itse en muista ainuttakaan talvea, jolloin heillä ei olisi ollut ongelmia.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Junakaluston osalta herää kyllä kysymys, että onko kaluston ominaisuuksissa ja huollossa otettu tarpeksi hyvin huomioon talven vaikutus, jos kalustoon kertyvä lumi ja jää sekä jarrujärjestelmien, matkustajavaunujen ovien jne. ongelmat kovilla pakkasilla estävät pahimmillaan junien liikkumisen kokonaan?

Tänään VR:n tiedottaja oli radiossa ja kuulemma paineilmajärjestelmät ovat ne, joiden jäätyminen on kovilla pakkasilla ongelma.
 

mekabyte

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmajoki HT, sympatiat Kärpille
No nyt ollaan jumissa junassa kun ohitus raide oli niin lumessa ettei pääse eteenpäin tai taaksepäin. IC 27 Oulua kohti. Odoteltiin siis pohjoisesta tulevaa junaa ja tähän jämähti. Luulin ensin että jarrut on jäätyneet, mutta että liikaa lunta raiteilla.

Edit: lapiomies sai vissiin homman kohdalleen että päästään eteenpäin.
 
Viimeksi muokattu:

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
No nyt ollaan jumissa junassa kun ohitus raide oli niin lumessa ettei pääse eteenpäin tai taaksepäin. IC 27 Oulua kohti. Odoteltiin siis pohjoisesta tulevaa junaa ja tähän jämähti. Luulin ensin että jarrut on jäätyneet, mutta että liikaa lunta raiteilla.

Ei muutakuin työntämään vaan...

Ei sais nauraa, kun varmasti vituttaa, mutta miten jumalauta talvi voi joka vuosi yllättään VR:n.
Ihan puuhastelua vuodesta toiseen
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
No nyt ollaan jumissa junassa kun ohitus raide oli niin lumessa ettei pääse eteenpäin tai taaksepäin. IC 27 Oulua kohti. Odoteltiin siis pohjoisesta tulevaa junaa ja tähän jämähti. Luulin ensin että jarrut on jäätyneet, mutta että liikaa lunta raiteilla.

Edit: lapiomies sai vissiin homman kohdalleen että päästään eteenpäin.
Sentään olisi juna hajonnut alueelle, jolla on netti.
 

Kole13

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ei muutakuin työntämään vaan...

Ei sais nauraa, kun varmasti vituttaa, mutta miten jumalauta talvi voi joka vuosi yllättään VR:n.
Ihan puuhastelua vuodesta toiseen
No nämä ohitusraiteista johtuvat ongelmat eivät ole VR:n syy, oikeastaan ainoat syyt mitkä voi laittaa VR:n lukuun on nimenomaan kalustoon tai henkilökuntaan, esim. myöhästytään kun ei ole kuljettajaa/konduktööriä, liittyvät ongelmat.
 

lunde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Chicago Blackhawks, naiskiekko
Tänään VR:n tiedottaja oli radiossa ja kuulemma paineilmajärjestelmät ovat ne, joiden jäätyminen on kovilla pakkasilla ongelma.
Ymmärtääkseni paineilmajärjestelmät liittyvät enimmäkseen juuri jarruihin. Matkustajajunista en ole ihan varma, onko niiden vaunuissa sähköisiäkin jarruja, mutta tavaravaunujen jarrut toimivat ymmärtääkseni paineilmalla vähän samaan tyyliin kuin maatielläkin raskaalla liikenteellä. Tosin jarruihin liittyvä viive on aika paljon pidempi jonnekin 500 metrin päähän veturista viimeiseen vaunuun.
 

mekabyte

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmajoki HT, sympatiat Kärpille
No nämä ohitusraiteista johtuvat ongelmat eivät ole VR:n syy, oikeastaan ainoat syyt mitkä voi laittaa VR:n lukuun on nimenomaan kalustoon tai henkilökuntaan, esim. myöhästytään kun ei ole kuljettajaa/konduktööriä, liittyvät ongelmat.
Tämän allekirjoitan. Pieni vitutus kuulsi konnarin kuulutuksesta kun kertoi että junankuljettaja meni lapioimaan. Ei kuulemma koskaan ole tällaiseen "törmännyt" Kuski hinkkasi junaa edestakaisin siinä sivuraiteella ja aika nihkeää se meno oli kunnes sai liikettä sen verran että hanki antoi myöten.

Ja jos viiveen syitä saa valita, niin tuo oli oikeastaan pienin riesa. Ne jäätyneet jarrut olisi ollut himan hankalampi tapaus.
 

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
No nyt ollaan jumissa junassa kun ohitus raide oli niin lumessa ettei pääse eteenpäin tai taaksepäin. IC 27 Oulua kohti. Odoteltiin siis pohjoisesta tulevaa junaa ja tähän jämähti. Luulin ensin että jarrut on jäätyneet, mutta että liikaa lunta raiteilla.

Edit: lapiomies sai vissiin homman kohdalleen että päästään eteenpäin.
Oliko sinne jo päässyt näin paljon kertymään?



 

KooMT

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, San Jose Sharks
Ja ei sen VR:n tarvitse matkata erikseen oppia hakemaan Ruotsista kun sehän siellä itsekin liikennöi kolmen alueen junaliikennettä. Pitäs varmaan tutkia onko ne junat kuinka kulkeneet. Tosin kalusto tulee liikenteen tilaajalta tuolla..

Tuosta taidettiin purnata hieman, että kun VR remontoi ruotsalaisfirman kalustoa(SJ) niin joutuu oma kalusto osin ulkosalle oliko nyt Oulussa. Mutta ei taida olla kuin ehkä yksi juna tullut Suomeen niistä..
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Melkoista suorittamista VR:ltä taas tänään. Eivät kykene edes lähijunia ajamaan joten kuten aikataulussa.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
7 minuuttia myöhässä lähti allekirjoittaneen R-juna Stadista hetki sitten. Hirmupakkasia saattaa olla maakunnissa, muttei tämä etelärannikon -16°c pitäisi olla mikään ylitsepääsemätön haaste.
 

Ville27

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Red Wings
Niin kyllä se junaliikenne menee sekaisin myös täällä Etelässä jos se on sitä maakunnissakin kelistä riippumatta. Nuo myöhässä kulkevat junat sekoittavat myös lähiliikenteen aikataulut tänne saapuessaan, kun kulkevat tuolla miten sattuu.

Lisäksi HSL-liikenteessä kuljetaan käytännössä jatkuvasti myöhässä, kun Väylävirastoa ei tunnu kiinnostavan ratojen lumitöiden teko pätkän vertaa. Tuo aiheuttaa sen, että juna ei kiihdy, eikä myöskään pysähdy asemille tultaessa eikä niiltä lähdettäessä. VR:llä tässä on aika vähän tehtävissä. HSL:n aikataulut ovat toki samat kuin kesällä...

Kalusto-ongelmat toki erikseen, siellä olisi paljon VR:lläkin parantamisen varaa.
 

Särkilauma

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, RoKi, Sharks, Lions, Seahawks
Etelässä nuo junavälit on sen verran tiukkaan mitoitettu, että yksittäisen junan myöhästyminen heijastuu todella laajalle alueelle. Varsinkin Kehärata on sellainen, että sopivat myöhästymiset sotkevat Kehäradan, Rantaradan ja Pääradan liikenteen.

Omasta mielestä talven ongelmat johtuvat melko suoraan tästä nykyisestä kilpailutus meiningistä, jossa hyvää koitetaan saada halvalla ja lopputuloksena saadaan kalliilla paskaa.
 

KooMT

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, San Jose Sharks
Taitaa junien säilytystiloja lämpimässä etenkin vähennetty aiemmasta. Oulussahan valitettiin, että osa kalustosta joutuu olemaan pihalla kun VR on saanut Ruotsin SJ:n junien remontin. VR:n edustaja kiistää, että sillä ei merkitystä tällä hetkellä. Toisaalta onko niitä vielä hirveästi tullutkaan, että onko siinä sitten ongelma vuoden päästä..

Toisaalta, onko tässä ollut aiempina vuosina ollut liian hyvät säät talvisin jolloinka varautuminen unohtunut VR:ltä sekä Väylävirastolta.

Toki saisi uudet kulunvalvontajärjestelmät tulla nopeammin, että sen kautta voisi myöhästymiset pienentyä. Kun ei enää olisi tietynmittaisia pitkiäkin raideosuuksia missä kiinteät opastimet vaan kulunvalvonta näkisi missä edellä ajava juna menee ja toinen voi tulla x metrin päässä koko ajan.
 

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Luleå HF, tehtaan takuu
Toisaalta onko niitä vielä hirveästi tullutkaan, että onko siinä sitten ongelma vuoden päästä..
On niitä ilmeisesti. Ironisesti yksi niistä oli jumissa oululaisessa liikenneympyrässä tuossa hiljattain.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
7 minuuttia myöhässä lähti allekirjoittaneen R-juna Stadista hetki sitten. Hirmupakkasia saattaa olla maakunnissa, muttei tämä etelärannikon -16°c pitäisi olla mikään ylitsepääsemätön haaste.
Ylitsepääsemätön ongelma ei myöskään ole 7 minuutin myöhästyminen. Jos on, niin pitää lähteä edellisellä junalla, koska elämässä menee toisinaan asioita toisin kuin on suunniteltu.

Käytän useita kertoja viikossa toista vastaavaa HSL-rajat ylittävää junavuoroa. Kahden viime vuoden aikana sen myöhästymisistä on yhden kerran ollut merkitsevää haittaa. Yhden kerran yli kolmessa sadassa työpäivässä.

Työtaisteluiden aiheuttamat haitat ovat olleet moninkertaiset.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Ylitsepääsemätön ongelma ei myöskään ole 7 minuutin myöhästyminen. Jos on, niin pitää lähteä edellisellä junalla, koska elämässä menee toisinaan asioita toisin kuin on suunniteltu.

Lainasin vaan tämän.

Tääkin on vähän niin ja näin. Täällä maaseudulta menee pari hassua junaa isommalle kylälle. Niissä se vaikuttaa aika suuresti, tuleeko juna ajallaan vai ei.
Etenkin jo olet ajatellut vaihtaa junaa paikassa X ja olet varannut siihen aikaa 20 min ( jonka pitäisi riittää normaaliin vaihtoon ) aikataulujen mukaan
Aika moni suunnittelee aikataulunsa sen suhteen, miten noi junat kulkee tai pitäisi kulkea.
Homma kusee hienosti kun olet asemalla ja saat kuunnella kuulutusta, että junan korvaa bussi...
Saat unohtaa sen sun matka-aikataulun heti. Sen jonka olet vaikka 4 vko sit lyönyt lukkoon ja ostanut liput, koska säästit rahaa, kiitos dynaamisen hinnoittelun.

Ai niin, jos valitsee sen edellisen junan, pitää lähteä 4 tuntia aiemmin.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Lainasin vaan tämän.

Tääkin on vähän niin ja näin. Täällä maaseudulta menee pari hassua junaa isommalle kylälle. Niissä se vaikuttaa aika suuresti, tuleeko juna ajallaan vai ei.
Etenkin jo olet ajatellut vaihtaa junaa paikassa X ja olet varannut siihen aikaa 20 min ( jonka pitäisi riittää normaaliin vaihtoon ) aikataulujen mukaan
Aika moni suunnittelee aikataulunsa sen suhteen, miten noi junat kulkee tai pitäisi kulkea.
Homma kusee hienosti kun olet asemalla ja saat kuunnella kuulutusta, että junan korvaa bussi...
Saat unohtaa sen sun matka-aikataulun heti. Sen jonka olet vaikka 4 vko sit lyönyt lukkoon ja ostanut liput, koska säästit rahaa, kiitos dynaamisen hinnoittelun.

Ai niin, jos valitsee sen edellisen junan, pitää lähteä 4 tuntia aiemmin.
Mikä sellainen paikallisjuna on, joka kulkee neljän tunnin välein?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös