Ted Raikas
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- SaiPa
Minulla ei tätänykyä selkeää kantaa ole susiin ja siihen, missä tapauksessa susi tulee lopettaa ja missä tapauksessa ei. Susikeskustelu nyt on erikseenkin Jatkoajassa, että siitä kai turhaa sen enempää ruveta tässä puhumaan. Pysykööt omassa topicissaan. Sen verran vaan sanon, että osalle tuntuisi olevan ratkaisu se, että laitetaan kaikilta susilta nirri pois. Susi nyt kuitenkin kuuluu Suomen luontoon, on ollut täällä jo todennäk. ennen ensimmäistäkään suomalaista.Minusta viime vuosina käyty susikeskustelu on erittäin hyvä esimerkki. Kylläpä taitavat olla kaupunkilaisia ne, jotka noita söpöjä karvapalleroita haluaisivat juoksemaan joka puistometsikköön. Suojeluhalukkuutta ei niinkään ilmene täällä maaseudulla, jossa susista on oikeasti haittaa elinkeinoille (porotalous, matkailu, maatalous) ja ihmisten turvalliselle elämiselle luonnon lähellä.
Minkkien, häkkikanojen sun muiden päästäminen luontoon nyt on naurettavinta ikinä. Turha sekoittaa oikeasti luonnonsuojeluun pyrkiviä siihen touhuun. Sitäkin monet tuntuu tekevän. Ihan vaan siitä syystä, että luonnonsuojelu nähdään jonkinlaisena hörhöilynä. Vandaalit on vandaaleja, niiden teoissa ei ole mitään hurrattavaa, mikään oikeus ei anna mennä tärvelemään muiden omaisuutta tai toimintaa, vaikka se kuinka epäeettiseltä vaikuttaisi. Se on virkamiesten työtä rajoittaa tai sulkea toiminta, jos se ei ole sääntöjen mukaista.
Ikävää tosiaan, että moinen aktivismi pilaa luonnonsuojelun mainetta. Sitten tietynlaiset ihmiset vetää yhtäläisyysmerkkejä hanakasti ja siinä ollaan. Oikeasti järkevä toiminta vaikeutuu.
Luomussa ei ole mielestäni mitään vikaa, siihen ponnistelu on hieno asia. Tietysti sen allakin liikkuu kaikenlaista epämääräistä.
Edit. Todettakoot se vielä, että vaikka kaupunkilaiseksi itse profiloidunkin, niin olen n. 13 ensimmäistä vuotta elämästäni viettänyt maaseudulla, peltojen ja metsien keskellä.