Mainos

Ehdotus kilometrikorvauksien leikkaamisesta

  • 47 417
  • 330

Lexa

Jäsen
Minusta tällaiset säännölliset matkat esim. juuri tukkuun työmatkan varrella eivät ole niitä parhaita mahdollisia diilejä työntekijän kannalta, vaikka siltä tukun ja työpaikan väliseltä matkalta kilometrikorvaus maksettaisiinkiin. Nimittäin usein nämä matkat ovat todella lyhyitä ja työntekijä saa näistä vuositasolla ehkä vain muutamia kymmeniä euroja plus ylimääräisen vaivan matkalaskujen kirjoittelun muodossa.

Ei myöskään ole tavatonta, että sitä tavaraa saatetaan kuljetella suuriakin määriä ja joukossa voi olla myös sellaista tavaraa mikä voi esim. pakkauksen rikkoutuessa sotkea auton. On myös hyvä huomioida auton likastuminen, verhoilun kuluminen tai vaikkapa kynnyslistojen/takakontin naarmuutuminen kun lähes päivittäin autoa työnantajan tavaroilla kuormataan. Saattaa kuulostaa saivartelulta, mutta mitä useammin sitä autoa kuormaat, sitä todennäköisempää on että jotain tällaista tapahtuu.

Minulla ei ole mitään sitä vastaan jos työnantaja pyytäisi satunaisesti tukussa tms. käymään, mutta silloin kun homma muuttuu säännölliseksi, pitäisi siitä oman auton käyttämisestä rahtiajoneuvona saada myös asianmukainen korvaus edellä kuvaamistani syistä. Mikään kolmas osapuoli ei niitä tavaroita kuitenkaan ilmaiseksi kuljettele paikasta A paikkaan B.

Fiksu pomo ja työntekijä kyllä ymmärtävät missä menee säädyllisyyden raja näissä tapauksissa. Tätä voisi vaikka verrata vaikka kankeasti sellaiseen tapaukseen, että jos kaverisi on autokorjaaja ja hän tekee autoosi kerran vuodessa vuosihuollon ilman veloitusta. Tilanne on varmaan molempien mielestä ihan ok, mutta ei enää siinä vaiheessa kun tuot viikoittain hänelle sukulaisten ja tuttujen autoja korjattavaksi. Siinä vaiheessa se goodwill muuttuu hyväksikäytöksi. Moni varmaan tuntee ystäväpiiristään ihmisiä jotka tarjoilevat avokätisesti paukkuja illanvietoissa, auttavat muuttohommissa ynnä muissa, mutta liian harvoin saavat vastapalvelusta silloin kun itse sitä apua tarvitsevat. Olemalla liian höveli (töissä tai vapaa-ajalla), joku käyttää sinua aina hyväksi, näin se maailma valitettavasti vaan toimii.

Minusta tällaisissa ns. lisätöissä pitäisi tietysti myös huomioida minkälainen työsuhde/sopimus on kyseessä. Jos työnkuva on monipuolinen ja siitä maksettava korvaus hyvä, voidaan myös työntekijältä odottaa enemmän joustoa tällaisissa asioissa.

Jos taas mietitään lojaalisuutta työnantajaa kohtaan noin yleisesti, niin minusta se tulee parhaiten esiin niissä tilanteissa jossa täytyy esim. kiireeseen vedoten venyä omissa aikatauluissa. Kuitenkin aika moni työntekijä pudottaa ne hanskat kädestä tasan sillä sekunnilla kun virallinen työaika päättyy.
 

Larbatchov

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Mä en ymmärrä ylitöitä ollenkaan. Nehän joutuvat kai siitä, että työntekijä on hidas tai tyhmä? Ei työstä pitäisi saada palkkaa ajan mukaan, vaan sen mukaan, mitä saa aikaiseksi. Toki jos on isompia projekteja ja joutuu puskemaan kellon ympäri niin ok, mutta joskushan sellainenkin on ohi ja voi ottaa sitten enemmän lomaa.

Toki jossain itsenäisissä töissä ehkä näinkin voi asian nähdä ja ilmaista, mutta kyllä niitä ylitöitä tulee esimerkiksi teollisuudessa ihan parhaillekin työntekijöille. Paha se on esimerkiksi nosturikuskin lähteä puoli neljä kotiin, jos muulla 20 hengen asennusryhmällä on homma vaiheessa. Tai seuraavan vuoron työntekijän sairastumisen takia voi joutua tekemään tuplavuoron etc.

Vielä on Suomessakin paljon töitä, joissa on jonkun pakko olla paikalla, vaikkei oikeastaan mitään tekemistä olisikaan. Miten nyt sitten vaikka paperitehtaan valvomon yövuoron aikaansaannoksia sidot muuhun kuin töissä oltuun aikaan?

Kai sen työntekijänkin voi nähdä "oman elämänsä yrityksenä", joka pyrkii maksimoimaan "tuloksensa" käytössään olevilla resursseilla. Ei siinä mitään pahaa ole.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Minä ainakin ymmärrän erinomaisesti sen, että tällainen kilometrikorvausten maksamatta jättäminen närkästyttää. Kyse on paitsi periaatteesta myös työntekijän oikeuksista. Työnantajat ovat aina kovasti vaatimassa työntekijöiltään joustoa, mutta sitten he eivät itse edes tule sen verran vastaan, että maksaisivat kilometrikorvaukset asiallisesti.

Minua taas närkästyttää tämän tyyppiset kommentoinnit.

Mikäli työnantaja puuttuu venyviin tupakka-, kahvi- tai ruokataukoihin hän nipottava riistäjä. Jos puututaan työntekijöiden "luontaisetuihin", esimerkiksi erilaisten materiaalien kotiin viemiseen, työnantaja on riistäjä. Mikäli työnantaja laittaa pajalle kellokortin, työnantaja on täysi mulkku. Mikäli työnantaja vähentää perusteettoman poissaolon palkasta, hän täysi saatana jne. Ja nämä ovat kaikki tositarinoita elämästä, esimerkkejä työntekijöiden "venymisistä".
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Sen verran palaan vielä Joe Plopin tapaukseen, että hieman kyllä haiskahtaa siltä, että 60 x 4 x 0,45 = 108 euroa/kk on alkanut kiinnostaa enemmän kuin tuosta keikauksesta aiheutuva taloudellinen tai henkinen "haitta".

Toisaalta kyllähän tuollaisesta tarvikehakijan roolista voi varmasti kieltäytyä. Sanoo, että kulkee tästä lähtien vaikka eri reittiä, kun täytyy viedä mies töihin tms. Tämän jälkeen ei tarvitse sitten enää nukkua kolmea kertaa viikossa pidempään ja kierrellä työajalla tukussa. Kaikki ok.
 

obi-wan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hammarby IF, HC Andersen, HC Jatkoaika
Meikäläinen tienaa kilometreillä. Ja olen sitä mieltä että järjestelmä on perseestä ja uudistus on enemmän kuin tarpeellinen.

Meidän osastolla on palkkaus selkeästi muodostettu niin että jos valitset autosi järkevästi saat sen "suunnitelllun" palkaukksen kun jaksat vähän vaan rullata ympäriinsä. Kummasti nuo Helsingin keikatkin tulee tehtyä aina omalla autolla koska korvaus. Ilman sitä niin istuisin mieluusti junassa.

Työnantajani on jossain muodossa kusessa kun tuo muutos tulee voimaan. Enkä ole yhtään harmissani. Jännä nähdä miten meinaavat pitää ukot talossa.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Meikäläinen tienaa kilometreillä.

Oletko koskaan laskenut, että kuinka paljon noilla ajoilla oikeasti tienaa/km? Ihan mielenkiinnosta kysyn, kun itsekin uuden työn myötä ajelen jonkun verran työajoja. En ole ajatellut ajoja koskaan tienaamisena, mutta eivät ne nyt vitutakaan, kun niistä korvauksen kuitenkin saa.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Sen verran palaan vielä Joe Plopin tapaukseen, että hieman kyllä haiskahtaa siltä, että 60 x 4 x 0,45 = 108 euroa/kk on alkanut kiinnostaa enemmän kuin tuosta keikauksesta aiheutuva taloudellinen tai henkinen "haitta"...

Sen verran vielä että totta kai kyse on myös rahasta. Ja myös siitä mitä joku jo sivusi eli kun minä olen ostanut perheelle auton perheen omaan käyttöön niin mielestäni olisi jossain määrin kohtuullista maksaa korvausta sen auton käytöstä työnantajan tavaroiden kuskaamiseen. Ja kun tässä tapauksessa se ei ole jonkin kahvipaketin kuskaamista vaan useiden satojen eurojen arvosta erilaista tarviketta ja auto on usein kattoa myöten täynnä. Ja kuten todettua, on esitetty että voidaan käyttää myös työnantajan autoa mutta se ei taas työnantajalle käy, syystä(rahasta?) tai toisesta.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
..Ja kun tässä tapauksessa se ei ole jonkin kahvipaketin kuskaamista vaan useiden satojen eurojen arvosta erilaista tarviketta ja auto on usein kattoa myöten täynnä. Ja kuten todettua, on esitetty että voidaan käyttää myös työnantajan autoa mutta se ei taas työnantajalle käy, syystä(rahasta?) tai toisesta.

Tavaroiden kuljetuksesta (yli 80kg) saa kolmella sentillä korotetun kilometrikorvauksen. Minusta vaimosi kannattaa vaatia 45 + 3 = 48 snt/km tukusta työpaikalle, mihin hän oikeutettu, koska asia sinua näin paljon vaivaa. Mikäli työnantaja ei tähän suostu, vaimosi voi kieltäytyä kuljettamasta tavaroita tukusta. Muistakaa jättää nämä kilometrit pois vaimosi veroilmoituksesta työmatkavähennyksistä.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Juniorijääkiekko
Oletko koskaan laskenut, että kuinka paljon noilla ajoilla oikeasti tienaa/km? Ihan mielenkiinnosta kysyn, kun itsekin uuden työn myötä ajelen jonkun verran työajoja. En ole ajatellut ajoja koskaan tienaamisena, mutta eivät ne nyt vitutakaan, kun niistä korvauksen kuitenkin saa.

Tämän ketjun alkupäässä on näitä laskelmia erihintaisille autoille ja eri kilometrimäärille.
 

Charwin

Jäsen
Ei se minusta niin itsestäänselvää ole. Jos toinen työntekijä suostuu mihin tahansa ja toinen osaa pitää puolensa ja mahdollisesti jopa perehtyy asiaansa liittyvään lainsäädäntöön, niin kyllähän tuollainen periaatteen ihminen on firman kannalta tärkeissä väännöissä helposti parempi kuin kaikkeen suostuva vässykkä.

Voihan sitä tosiaan itselleen uskotella näin, mutta eipä sitä työnantajakaan aina jaksa vääntää joka vitun pilkusta ja olla aina "kehittämässä" itseään ja organisaatiotaan. Kyllä työnantajakin arvostaa ns. helppoja työntekijöitä, jotka ei turhia kitisie ja hoitaa hommansa.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Sen verran vielä että totta kai kyse on myös rahasta.

Voisiko vaimo kertoa työntajalle ettei enää hae työmatkalla tavaroita tukusta (tekosyyhyn vedoten tai ilman)? Tämän jälkeen hän hakee tavarat mahdollisesti kesken työpäivän ja saa siitä kilometrikorvaukset tai sitten tukkureissut loppuu kokonaan ja työnantaja hoitaa homman itse parhaaksi näkemällään tavalla.

Ellei työsopimuksessa ole velvoitettu näihin tukkureissuihin, niin niitä ei tarvitse tehdä.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Kyllä, mitään ei koskaan kannata tehdä ellei siihen ole velvoitettu. Kaikesta kannattaa valittaa viimeiseen saakka. Ellei auta niin liiton lakimiehet auttaa kyllä. Perkele, työntekijän kaikista "oikeuksista" pidetään kiinni vaikka firma menisi konkurssiin. Kaikki rahat pois riistäjiltä!

Näissä asioissa kannattaa oikeasti käyttää vähän pelisilmää, tuon onko se sitten 100e kuussa voi saada. Miten sitten käy kun mahdollisista palkankorotuksista keskustellaan? Yleensä pitää vähän perustella miksi ansaitsee palkankorotuksen, mikä peruste sitten on?
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kyllä, mitään ei koskaan kannata tehdä ellei siihen ole velvoitettu. Kaikesta kannattaa valittaa viimeiseen saakka. Ellei auta niin liiton lakimiehet auttaa kyllä.

Näinhän tämä usein tuntuu menevän. Joe Plop on toistuvasti kirjoittanut ettei tämä ole hänelle niin iso asia, mutta tätä en usko. Asia tuntuu ottavan sen verran koville, että näkisin ehdottamani ratkaisun tässä tapauksessa olevan perusteltavissa. Itselleni kilometrin kierto työmatkalla 3 krt/vko ja työajalla tukussa asiointi olisi luultavasti vaan ok vaihtelua ja noina aamuina saisi juoda kahvitkin rauhassa.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Näinhän tämä usein tuntuu menevän. Joe Plop on toistuvasti kirjoittanut ettei tämä ole hänelle niin iso asia, mutta tätä en usko. Asia tuntuu ottavan sen verran koville...

Ihan aikuisten oikeesti, ei ota koville. Joillekkin ottaa mutta ei mulle. Se tässä enemmänkin ärsyttää että tuntematta tapausta kuin pintapuolisesti, ollaan valmiita leimaamaan välittömästi lusmuilijaksi ja työnvieroksujaksi kun siitä ei ole kyse. Halusin tietoa siitä että miten km-korvauksen kuuluisi mennä ja sen vastauksen olen saanut. Siitä kysymyksestä on sitten versonnut yllättäviä sivujuonteita ja jopa syyllistämistä siitä että joku kehtaa kysyä työntekijän oikeudesta saada korvaus jostain asiasta. Pitäisi vain nyökytellä ja olla tyytyväinen kun on töitä. Työnantajaa taas kukaan ei ole syyllistänyt, päinvastoin. Kun aina se työntekijä ei ole se joka kusettaa. Joskus se on myös työnantaja...

Anteex kun kysyin, ei ollu tarkotus.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Juniorijääkiekko
Perkele, työntekijän kaikista "oikeuksista" pidetään kiinni vaikka firma menisi konkurssiin.

Jos firma menee konkurssiin työntekijöiden pitäessä kiinni oikeuksistaan, on firma hyvin todennäköisesti aivan väärällä bisneslogiikalla perustettu ja johdettu jo valmiiksi.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Jos firma menee konkurssiin työntekijöiden pitäessä kiinni oikeuksistaan, on firma hyvin todennäköisesti aivan väärällä bisneslogiikalla perustettu ja johdettu jo valmiiksi.

Jaa kun ei ole suoraan iso yritys? Tiesitkö että pienyrittäjillä ei ole mitään sanavaltaa Tes:n teossa? Jos yrityksessä yrittäjä + 2 työntekijää ja nämä ovat samaan aikaan sairaana, vaikkapa viikon, joutuu yrittäjä maksamaan näiden kahden palkan ja tekemään näiden työt? Ilman mitään korvauksia. Pieni yritys ei voi oikein toimia samalla tavalla kuin iso yritys
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Jos firma menee konkurssiin työntekijöiden pitäessä kiinni oikeuksistaan, on firma hyvin todennäköisesti aivan väärällä bisneslogiikalla perustettu ja johdettu jo valmiiksi.

Tai taloudellinen tilanne aiheuttaa tulovirtojen väliaikaisen tyrehtymisen.

Joskus pidättäytyminen palkankorotuksista voi säilyttää kaikkien työpaikan, mutta oikeuksista kiinnipitäminen johtaa irtisanomisiin. Tämäkin on tarina tosielämästä.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Juniorijääkiekko
Jaa kun ei ole suoraan iso yritys? Tiesitkö että pienyrittäjillä ei ole mitään sanavaltaa Tes:n teossa? Jos yrityksessä yrittäjä + 2 työntekijää ja nämä ovat samaan aikaan sairaana, vaikkapa viikon, joutuu yrittäjä maksamaan näiden kahden palkan ja tekemään näiden työt? Ilman mitään korvauksia. Pieni yritys ei voi oikein toimia samalla tavalla kuin iso yritys

Niin, ei kai tätä kukaan kiistä. Se tosin on vaan se yrittäjän riski, joka on otettava ja jos ei siihen ole valmis, niin sitten ei varmaan kannata alkaa yrittäjäksi. Miten toi yllämainittu asia pitäisi muuten mielestäsi hoitaa?
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Niin, ei kai tätä kukaan kiistä. Se tosin on vaan se yrittäjän riski, joka on otettava ja jos ei siihen ole valmis, niin sitten ei varmaan kannata alkaa yrittäjäksi. Miten toi yllämainittu asia pitäisi muuten mielestäsi hoitaa?

Työntekijät tulisivat vähän vastaan sopivissa tilanteissa, vaikka kävisivät työmatkallaan tukussa ilman kilometrikorvauksia.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Anteex kun kysyin, ei ollu tarkotus.

Saahan sitä kysellä, mutta pitää myös hyväksyä vastauksia, vaikka ne eivät kaikki heti mukailisikaan sinun hyötynäkökulmaasi.

Otahan nyt itseäsi niskasta kiinni, ole mies ja ratkaise vaimosi ongelma. Mallit on jo annettu.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Niin, ei kai tätä kukaan kiistä. Se tosin on vaan se yrittäjän riski, joka on otettava ja jos ei siihen ole valmis, niin sitten ei varmaan kannata alkaa yrittäjäksi. Miten toi yllämainittu asia pitäisi muuten mielestäsi hoitaa?

Pienyrittäjien työntekijöille omat Tessit tai itse neuvoteltava työsopimus, jossa määritetään nuo asiat. Toinen vaihtoehto että Kela auttaisi jo ennenkuin tuo viikko tulee umpee.

Lisäksi jos sairaus/yms jatkuu, käyt hakemassa lisää saikkua, yleensä sinulle kirjoitetaan vähän eri asiasta saikkua lisää. Jolloin tuo viikko katkeaa ja uusi saikku alkaa ja kela ei korvaa mitään työnantajalle. Tästä omakohtaisia kokemuksia.

Olen ollut ns. yhden päivän määräaikaiseissa työsuhteessa, eli joka aamu katsomaan onko töitä ja ellei aamuksi ole niin voi kysyä onko illaksi. Palkkatulot hyvin epävarmat, joten opetti hyvin rahankäyttöä. Tälläisessä järjestelyssä ei ole mahdollista saikkua pitää, mikä on mielestäni hyväksyttävää. Palkka tehdyn työn mukaan.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Juniorijääkiekko
Työntekijät tulisivat vähän vastaan sopivissa tilanteissa, vaikka kävisivät työmatkallaan tukussa ilman kilometrikorvauksia.

Ai kahdesta työntekijästä molemmat sairaina viikon ja yrittäjä joutuu kantamaan vastuun firmastaan painamalla itse pitkää päivää ilman korvausta?
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Juniorijääkiekko
Olen ollut ns. yhden päivän määräaikaiseissa työsuhteessa, eli joka aamu katsomaan onko töitä ja ellei aamuksi ole niin voi kysyä onko illaksi. Palkkatulot hyvin epävarmat, joten opetti hyvin rahankäyttöä. Tälläisessä järjestelyssä ei ole mahdollista saikkua pitää, mikä on mielestäni hyväksyttävää. Palkka tehdyn työn mukaan.

No tässä ollaan jo livetty alkuperäisestä keskustelusta johonkin aivan muualle enkä näillä kommentoilla ihmettele yhtään pienyrittäjien puolusteluasi. Pohjois-Koreassa nämä.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Ei se mielestäni ole Pohjois-korean meininkiä. Raakaa ja realistista, pari vanhempaa äijää teki tuota eläkkeelle asti. Kyllähän tähän asiaan löydettäisiin hallituksen taholtakin ratkaisu jos halua löytyisi. Oman käsityksen mukaan pienyrittäjät eivät mahdu edes neuvottelupöytään kun isot firmat ja ay-liikkeet sanelevat sopimuksen. Jos jollain tarkempaa tietoa, niin ilmoitusta vaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös