Ehdotus kilometrikorvauksien leikkaamisesta

  • 46 779
  • 330

Tuamas

Jäsen
Mitä se hallitusta liikuttaa, tässä ollaan työnantajan asialla joka nuo kilometrikorvaukset maksaa. Eli kustannuksia siirretään työntekijälle työnantajalta. Kilometrikorvauksen pitää mielestäni olla sellainen joka tarjoaa mielekkään vaihtoehdon työmatkoille, varsinkaan kun ihan jokaiseen Suomen kolkkaan ei julkisilla kuljeta eikä ne aikataulullisesti ole työmatkaamiseen soveltuvia. Tämän ehdotuksen läpi meneminen lisänneen työsuhdeautojen määrää varsinkin paljon töiden vuoksi ajavilla. Toivottavasti muutos ei mene läpi.

Minua henkilökohtaisesti muutos ei suuremmin kosketa koska työmatka kilometrit jää tällä hetkellä joka tapauksessa alle tuon 15 000 km.

Ei tässä millään työnantajan asialla olla, vaan verottajan.
Nyt paljon ajavat saavat nykyisillä kilometrikorvaustasoilla täysin ansiotonta verotonta tuloa.

Kilometrikorvauksen pitää olla sellainen, että se mahdollistaa oman auton käytön työmatkoilla, ei kilometrikorvauksilla kuulu kenenkään tienata.

Eikä kilometrikorvauksen tarkoitus tule missään nimessä olla se, että omalla autolla kulkeminen työajossa tulisi edullisemmaksi kuin julkisilla kulkeminen (kuten nykyään on).

Suurin ongelma on se, että kilometrikorvaukset nykyisellään ovat täysin verotonta tuloa (lisäksi työnantaja saa korvaukset täysimääräisesti vähentää omassa verotuksessaan, eli kaksinkertainen tappio verottajalle).

Toivottavasti muutos menee läpi.

Lisäksi tässähän tarkoitetaan nimenomaan työajoa, työmatka-ajojen kulujen korvaamiseen on aivan eri systeemi (työntekijä saa vähentää kilometrit tietyin rajoituksin omassa verotuksessaan), johon ei tässä olla näillä näkymin puuttumassa.

Edit.
Lisäksi työnantaja ja työntekijä voivat sopia kuinka korkean tai matalan kilometrikorvauksen hyvänsä, mutta tuo verottoman osuuden suuruus on tässä se mikä itseä närästää.
 
Viimeksi muokattu:

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Ei tässä millään työnantajan asialla olla, vaan verottajan.
Nyt paljon ajavat saavat nykyisillä kilometrikorvaustasoilla täysin ansiotonta verotonta tuloa.

Miten niin täysin ansiotonta verotonta tuloa? Pitäähän niitä saadakseen ajaa niitä työmatkoja, ei ne pitkät työmatkat mitään herkkua ole vaikka niistä kilometrien muodossa kohtuullisen korvauksen saakin. Autoilijat maksavat muutenkin huomattavasti enemmän veroja kuin mitä hallitukset käyttää teiden yms kulkuyhteyksien hoitamiseen, autoilijat on verotuksellisesti ainainen valtion lypsylehmä jonka pussille voidaan aina mennä.

Toivottavasti ei mene läpi.
 

Tuamas

Jäsen
Miten niin täysin ansiotonta verotonta tuloa? Pitäähän niitä saadakseen ajaa niitä työmatkoja, ei ne pitkät työmatkat mitään herkkua ole vaikka niistä kilometrien muodossa kohtuullisen korvauksen saakin. Autoilijat maksavat muutenkin huomattavasti enemmän veroja kuin mitä hallitukset käyttää teiden yms kulkuyhteyksien hoitamiseen, autoilijat on verotuksellisesti ainainen valtion lypsylehmä jonka pussille voidaan aina mennä.

Toivottavasti ei mene läpi.

Siten niin, että kilometrikorvaus on verottomalta osuudeltaan (työnantajahan voi maksaa korvausta enemmänkin, mutta se menee verolle) korvaus oman auton käyttämisestä työajoissa. Ei mikään ansio/tulo tai korvaus siitä kun "yhyhyy joutuu matkustamaan autolla pitkiä matkoja"

Lisäksi noin suuri veroton kilometrikorvaus mahdollistaa uskomattoman määrän kikkailuja, joista räikeimpiä ovat esim. kiinteistönvälittäjien kiinteät kuukausittaiset kilometrit.

Ei sillä että autoilijat ovar nettomaksajia kuin Saksa EU:ssa ole mitään tekemistä tämän asian kanssa. Tai ei ainakaan tulisi olla.
Nykyinen järjestely mahdollistaa tietylle kansanosalle ja kikkailijoille epäreilun mahdollisuuden ansiottomasti verottomaan tuloon.

Tällaiset systeemit tulee purkaa, ainakin niin kauan kuin ruikutetaan Kreikkalaisille ja muille heidän verotuksensa tehottomuudesta.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Siten niin, että kilometrikorvaus on verottomalta osuudeltaan (työnantajahan voi maksaa korvausta enemmänkin, mutta se menee verolle) korvaus oman auton käyttämisestä työajoissa. Ei mikään ansio/tulo tai korvaus siitä kun "yhyhyy joutuu matkustamaan autolla pitkiä matkoja"

Nimenomaan. Kyllä mulla liksa juoksi kilsakorvauksen lisäksi edellisessä duunissa, kun asiakkaalle omalla autolla ajelin.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Siten niin, että kilometrikorvaus on verottomalta osuudeltaan (työnantajahan voi maksaa korvausta enemmänkin, mutta se menee verolle) korvaus oman auton käyttämisestä työajoissa. Ei mikään ansio/tulo tai korvaus siitä kun "yhyhyy joutuu matkustamaan autolla pitkiä matkoja".

Miten se muuttuu valtiolle kannattavammaksi kun 45 sentin korvaus tiputetaan 43 senttiin? Millaista tuloa valtio kuvittelee tästä keräävänsä?

Muistan nähneeni kyllä sellaisen laskelman jossa mentiin aika lähelle tuota 45 senttiä/kilometri - siihen oli otettu mukaan myös auton välilliset kustannukset arvonalenemisineen ja hankintakustannuksineen, eli auton todelliset kustannukset. Koska tämä kilometrikorvaus on ns vaihtoehto työsuhdeautolle, jota nuo kustannukset myös työnantajan osalta tuossa tapauksessa koskisi. En minä ainakaan vastusta jos työnantaja ottaa autoni kulut kontolleen ja antaa auton käyttööni - jostain syystä työnantajat eivät tätä kuitenkaan tyrkytä vaan kilometrikorvauksilla mennään. Ja minun pussilleni ei näissä kilometrikorvauksissa olla suuremmin menossa, koska mun työmatkoista ei kovin merkittäviä kilometrejä ainakaan tällä hetkellä synny ja jäädään joka tapauksessa jäädään alle 15 000 km jonka alapuolella leikkaus olisi tuo 2 senttiä.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Miten se muuttuu valtiolle kannattavammaksi kun 45 sentin korvaus tiputetaan 43 senttiin? Millaista tuloa valtio kuvittelee tästä keräävänsä?
Yritys saa vähemmän verovähennyksiä eli valtio saa lisää verotuloja.
 

Kimmo_Ahteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ekassa viestissä mainitusta linkistä poimin:

"Kilometrikorvauksen leikkaamiselle tarjotaan myös vaihtoehtoja. Metalliliitto ehdottaa lakiluonnoksesta antamassaan lausunnossa, että valtio keräisi ennemmin lisärahaa kiristämällä työsuhdeautojen verotusta."

Työsuhdeautojen verotusta pitäisi muuttaa samaan suuntaan kuin verottomien kilometrikorvauksien tapauksessa, mitä enemmän ajat - sitä enemmän kirpaisee kukkarossasi. Nykyisessä autoedun verotuskäytännössä yksikkökustannus on suuri vähäisillä kilometreillä ja paljon yksityisiä ajoja ajavilla vastaavasti pieni koska käytännössä voit ajaa yli 18000km vuodessa ilman että verottaja on siitä tietoinen. Ehdotukseni on että nostetaan työsuhdeautojen verotusta mutta muutetaan sitä siten että se kannustaisi työntekijän ajamaan yksityisiä matkoja joillain muilla kulkuneuvoilla.

Pavlovin Koira:
Aikanaan paljon matkatöitä tehneenä muistan saaneeni myös verottomista päivärahoista (varsinkin ulkomaan) välillä todella hyviä lisiä tilipussiini. Päivärahathan on tehty kattamaan matkustamisesta aiheutuvia kuluja, kuten ateriointeja mutta harvoin sitä tuli niin hyvin syötyä (ja juotua) että päivärahat olisi matkaillessa tullut kulutettua.

Eikö firma voisi niin halutessaan maksaa kaikki aiheutuneet kulut esim. kuittia vastaan työntekijälle? Näin kaiketi toimitaan Ruotsissa ja ehkä joissain muissakin Euroopan maissa. Firman puolesta on varmaan vaan helpompi maksaa päiväraha eikä pyörittää ja hyväksyttää kaikkia kuitteja esimiehillä. Siksi toiseksi, verohallinnon päivärahat ovat suosituksia työntekijälle maksettavista korvauksista?
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Tämän ehdotuksen läpi meneminen lisänneen työsuhdeautojen määrää varsinkin paljon töiden vuoksi ajavilla.

Sehän olisi nimenomaan hyvä, jos näin, sillä autoetu on verotettavaa tuloa, eli palkanlisää.

Tässä talouselämälähden jutussa pointit IMO kohdallaan

http://www.talouselama.fi/uutiset/kilometrikorvaus++ihan+kuin+kreikkalaista+verotusta+ja+siksi+niin+ihanaa/a2138735

"Keneltä se sitten on pois, että työautoilijat tienaavat ylimääräistä verottomasti? Tietenkin kaikilta muilta veronmaksajilta. Valtion ja kuntien verotuloille on paljon hyviä käyttökohteita - niin Kreikassa kuin Suomessakin.

Ja kun joku yrittää puuttua perusteettomiin veroetuihin, vastustus on raivoisaa, niin Kreikassa kuin Suomessa."
 

Analyytikko_

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, HJK, QPR, ManU, Hertha BSC
Tässä nyt on hallitukselta ehdotus joka oikeasti toisi lisää oikeudenmukaisuutta verotukseen.

Nykyinen kilometrikorvaus tuottaa varsinkin "ylisuuria" määriä ajavalle melkoisia lisätuloja, jotka ovat täysin verovapaita. Kuitenkin tämä sotii kilometrikorvauksen perimmäistä tarkoitusta, eli auton työajossa käytöstä aiheutuvien kustannusten korvausta. Nyt vain kaupparatsut, kiinteistönvälittäjät ym. pitävät sitä palkanlisänä joka ehdottomasti kuuluu heille, jonakin korvauksena siitä että joutuvat ajelemaan autolla.

Hyvä uudistus tapahtuessaan, kuten oli korkovähennysten leikkaaminenkin. Vielä kun suoriin yritystukiin sovellettaisiin leikkuria, niin olisi pahimmat valtion verotuloja turhaan syövät asiat pikku hiljaa hoidossa.

Vielä kaipaisin selkeää kohennusta harmaan talouden torjuntaan, erityisesti tilaajavastuulakia terävöittämällä sekä valvontaa lisäämällä. Mm. rakennusala on vielä niin harmaata, että sieltä jää satoja miljoonia valtiolta kotiuttamatta.

Tämä on kuin omalta näppäimistöltä. Aivan samaa mieltä kaikesta. Kun valtion pitää tässä tilanteessa säästää, niin tämä on aivan oikea paikka nipistää ja oikeansuuntainen viesti, jotta kikkailu kilometrikorvauksilla saadaan kuriin. Kaikennäköisiä reissuja kavereiden kanssa merkkaillaan "työajoiksi" ja nostetaan samalla kilometrikorvauksia.

Itse lisäisin sen verran, että vielä kun saataisiin tietullit Helsingin sisääntuloväylille, jotta aiheuttaja maksaa-periaatteen mukaisesti näitä sisääntuloväyliä käyttävät joutuisivat siitä ajamisesta ja yksityistyöautoilustaan maksamaan, olisin tyytyväinen.
 

#76

Jäsen
Jos ajaa 50 000 kilometriä omalla autolla työajoa vuodessa, ei kyse ole satunnaisesta ajosta. Kannattaa vaikka työnantajan kanssa keskustella työvälineiden hankkimisesta.
Toisaalta esimerkiksi oma työnantaja on luopunut kaikista firman autoista. Aikoinaan jo katosi firman omistamat autot ja tuoreemmin luovuttiin firman leasing-autoista, koska niistä aiheutuu lisävaivaa firmalle. Yksinkertaisempaa maksaa kilometrikorvaukset.

Suurin osa meillä kilsoja paljon ajavisti on myyntimiehiä, jotka työskentelevät kotona ja viettävät suurimman osan ajastaan kiertämällä asiakkaita läpi. Kun väki vähenee, niin alueet kasvavat, joten jatkossa tuolla ehdotuksella menisi mielenkiintoiseksi, jos myyntimies ilmoittaa ettei kiinnosta tehdä työtään kun joutuisi maksamaan siitä ilosta.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Toisaalta esimerkiksi oma työnantaja on luopunut kaikista firman autoista. Aikoinaan jo katosi firman omistamat autot ja tuoreemmin luovuttiin firman leasing-autoista, koska niistä aiheutuu lisävaivaa firmalle. Yksinkertaisempaa maksaa kilometrikorvaukset.

Ei vaan halvempaa, koska ne on verovapaita. Ja sehän siinä on ongelma, kun ne on defacto isommat kuin autonkäyttökulut, niin ne on ikäänkuin veroton palkanlisä. Ja se on mun mielstä ongelmallista. Maksakoon palkkaa, josta menee verot sen sijaan. Tai maksakoon edelleen yhtä kovia kilometrikorvauksia, jollon se ylimenevä on verollista tuloa.

Miksi pitäis olla verottomia tuloja ylipäätään? eihän sosiaalietuudetkaan ole verottomia tätä nykyä, miksi kilsakorvausten pitäsi olla?
 

Kimmo_Ahteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tulipa mieleen muutaman kuukauden takainen tapaus missä firmassamme päätettiin hankkiutua eroon yhdestä leasing-autosta kesken 3v(?) leasing-sopimuksen. Lopputulema oli että oli aivan helv.... kallista irtisanoa sopimus kesken sopimuskauden. Että siinä mielessä leasing-autot eivät välttämättä ole mikään hyvä ratkaisu pienelle firmalle jos työntekijä irtisanoutuu/irtisanotaan.
 

pale

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Lebarin Pantterit
Yritys saa vähemmän verovähennyksiä eli valtio saa lisää verotuloja.
Eli työssään omaa autoa käyttävä duunari viimekädessä maksaa tän lystin? Ymmärrän hyvin mitä kikkailuja voi tällä km-korvauksella voi tehdä, mut luoja paragon, miksi tsaarinhallinon tapaan taas rangaistaan kaikkia? Onko se pelkkää osaamattumuutta, laiskuutta tai pelkkää vittuilua?

En aio edelleenkään roudaa kipsilevyjä, tiiliä, sirkkeleitä, kompressoreita ym. rakennus-sälää metrolla työkohteeseen, joten olenkin varmaan hyvä kohde lypsämiselle.

Aihetta sivuten, uskomattoman vähän tsaarinvirkamiehistö ponnistelee, jo kuudetta vuotta, rakennusalan mafian parissa? Hyvin pyörii ja kakkupöydälta putoilee melko isojakin muruja päättäjän lattialle pomittavaksi. Aika kivasti olisi verohilloo tyrkyllä jos oikeasti haluaisi. Jonkin matkaa itse pöydän ääreen on vielä matkaa. Tai mistä sitä tietää, ehkäpä joillekin edustajille on jo nyt lautanen valmiina glenssattuna.
 

Tuamas

Jäsen
Miten se muuttuu valtiolle kannattavammaksi kun 45 sentin korvaus tiputetaan 43 senttiin? Millaista tuloa valtio kuvittelee tästä keräävänsä?

Muistan nähneeni kyllä sellaisen laskelman jossa mentiin aika lähelle tuota 45 senttiä/kilometri - siihen oli otettu mukaan myös auton välilliset kustannukset arvonalenemisineen ja hankintakustannuksineen, eli auton todelliset kustannukset. Koska tämä kilometrikorvaus on ns vaihtoehto työsuhdeautolle, jota nuo kustannukset myös työnantajan osalta tuossa tapauksessa koskisi. En minä ainakaan vastusta jos työnantaja ottaa autoni kulut kontolleen ja antaa auton käyttööni - jostain syystä työnantajat eivät tätä kuitenkaan tyrkytä vaan kilometrikorvauksilla mennään. Ja minun pussilleni ei näissä kilometrikorvauksissa olla suuremmin menossa, koska mun työmatkoista ei kovin merkittäviä kilometrejä ainakaan tällä hetkellä synny ja jäädään joka tapauksessa jäädään alle 15 000 km jonka alapuolella leikkaus olisi tuo 2 senttiä.

Siten, että yritysten verotuksessa vähennyskelpoiset kulut laskevat vähintään 2 snt / maksettu kilometri, jolloin valtio saa verotuottoa suuremmasta tuloksesta.

Niin, autoetu on mahdollisuus jos kokee että kilometrikorvauksista ei saa riittävää korvausta, yleisesti ottaen vaan kaupparatsut ym. jannut joita tämä leikkaus nyt varsinaisesti koskisi, nyt eivät missään nimessä halua autoetua tai firman autoa, koska kilometrikorvauksesta saatava ansioton lisätulo on selvästi korkeampi kuin se mitä autosta kertyy kuluja.

Ja nuo laskelmat joissa päästään 0,45 euron kieppeille per kilometri ottavat huomioon arvonalentumiset, pääomakustannusket jne. ja vaativat keskivertoa kalliimman auton toteutuakseen. Jolloin en ymmärrä miksi verottomasti pitäisi tienata kilometrikorvauksilla niin paljon, että voi hankkia, uusia ja ylläpitää keskivertoa kalliimman auton.

Edelleen, kilometrikorvauksen veroton osuus on vain auton työkäytöstä aiheutuvien kulujen peittämiseen,.
 

Tuamas

Jäsen
Eli työssään omaa autoa käyttävä duunari viimekädessä maksaa tän lystin? Ymmärrän hyvin mitä kikkailuja voi tällä km-korvauksella voi tehdä, mut luoja paragon, miksi tsaarinhallinon tapaan taas rangaistaan kaikkia? Onko se pelkkää osaamattumuutta, laiskuutta tai pelkkää vittuilua?

En aio edelleenkään roudaa kipsilevyjä, tiiliä, sirkkeleitä, kompressoreita ym. rakennus-sälää metrolla työkohteeseen, joten olenkin varmaan hyvä kohde lypsämiselle.

Niinno, lähinnä tässä nyt haetaan sitä että omaa autoa käyttävä duunari ei saa verovapaata tuloa siitä että käyttää sitä omaa autoa.

Ei se ole oikeudenmukaista että pelkällä oman auton käytöllä voi tienata verovapaita tuloja nykyisenlaisia määriä.
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Eli työssään omaa autoa käyttävä duunari viimekädessä maksaa tän lystin?

En aio edelleenkään roudaa kipsilevyjä, tiiliä, sirkkeleitä, kompressoreita ym. rakennus-sälää metrolla työkohteeseen, joten olenkin varmaan hyvä kohde lypsämiselle.
Ei, vaan kyllä sen yrityksen tulisi se lysti maksaa. Nythän on ollut kaikille edullisinta käyttää omaa autoa, ja siihen on sitten ilmeisesti duunaritkin dollarinkuvat silmissä suostuneet (tosin en kyllä tiedä yhtään rakennusalan työntekijää joka ajaisi firman ajoa omalla autollaan, ellei sitten ole itse yrittäjä). Tietysti jos olet jo tuohon järjestelyyn suostunut, niin kyllä, olet varmasti helppo kohde lypsämiselle, seuraavaksi sun kannattaa alkaa ostaa omat työkalutkin firmalle.
 

ukkometso

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kepun pj Sipilä on huolissaan, kun myyntimiesten "kuukauden nettopalkasta häviää jopa 650 €, jos kilometrikorvausuudistus toteutuu", siinä se totuus sitten on. Eli nettopalkkaan lasketaan olennaisena osana kilometrikusetus. Miksi? Siinähän pitäisi vaan korvata kulut oman auton käytöstä!

Laittakaa nyt joku viitseliäs tänne selkeä laskelma (aiemmat ovat hieman sinnetänne) vaikka 30000 euron autosta, kolmen vuoden käytöllä, ja 30000 kilsaa duunikäyttöä, sekä 15000 kilsaa siviilikäyttöä, että kuinka paljon nämä merkonomi Huikkaset tienaavat lain suojissa liikaa.
 

Krupieeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Detroit Red Wings
Laittakaa nyt joku viitseliäs tänne selkeä laskelma (aiemmat ovat hieman sinnetänne) vaikka 30000 euron autosta, kolmen vuoden käytöllä, ja 30000 kilsaa duunikäyttöä, sekä 15000 kilsaa siviilikäyttöä, että kuinka paljon nämä merkonomi Huikkaset tienaavat lain suojissa liikaa.

Syötin seuraavat parametrit Autoliiton kustannuslaskuriin:

Pitoaika 3 vuotta
Omat rahat: 10 000 € (rahoituskulut jätin oletusarvoille)
Ajokilometrejä vuodessa: 45 000 km
Joista laskutettavia työajoja: 30 000 km
Dieselin hinta: 1,50€/l
Auto: VW Golf Comfortline Plus 1,6 TDI 4 MOTION (hinta 30587€).

Muut parametrit jätin oletusarvoille, joten voivat vähän heittää tilanteesta riippuen. Tulos:

Kustannukset/km € -0.02

Eli jokainen kilometri kilauttaa autoilijan pussiin 2 snt.
 

ukkometso

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Autoliitto ei ole huomioinut, että autosta on vielä jälleenmyyntiarvo myös kolmen vuoden jälkeen. Näin ymmärsin, eli jos tuon Golfin arvo sitten on vaikka 18000 (?) niin se sitten vielä plussaksi jaettuna kilometreille. Varmaan joku 4500 €/vuosi nettoa. Siihen vielä lisäksi se pari senttiä ajettua duunikilometriä kohden, niin kuukaudessa ylimääräistä tuloa reilut 400 €.

Oletuksena tietty, että auto olisi hankittu ilman työajoakin.
 

pale

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Lebarin Pantterit
Autoliitto ei ole huomioinut, että autosta on vielä jälleenmyyntiarvo myös kolmen vuoden jälkeen. Näin ymmärsin, eli jos tuon Golfin arvo sitten on vaikka 18000 (?) niin se sitten vielä plussaksi jaettuna kilometreille. Varmaan joku 4500 €/vuosi nettoa. Siihen vielä lisäksi se pari senttiä ajettua duunikilometriä kohden, niin kuukaudessa ylimääräistä tuloa reilut 400 €.

Oletuksena tietty, että auto olisi hankittu ilman työajoakin.

Autoliitto on jättänyt paljon muutakin huomiotta laskuriaan tehdessä.

Ukkometso varmaan laskeskelee 4500 euron netolla lähtökohtaisesti ilmaista autoa?
 

ukkometso

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
No, en tiennyt, että jos ostan huomenna 30000 euron auton, niin kolmen vuoden päästä ko rahasummasta ei ole mitään jäljellä, eli auto on täysin arvoton. Niinkö?
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Autoliitto on jättänyt paljon muutakin huomiotta laskuriaan tehdessä.


Mitä Autoliitto on jättänyt huomiotta? Mun mielestä tossa on liikaakin vähennettäviä kuluja, koska eivät esim rahoituksen kulut kuulu keskusteluna olevan kilsakorvauksen piikkiin missään tapauksessa.
 

pale

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Lebarin Pantterit
Ei, vaan kyllä sen yrityksen tulisi se lysti maksaa. Nythän on ollut kaikille edullisinta käyttää omaa autoa, ja siihen on sitten ilmeisesti duunaritkin dollarinkuvat silmissä suostuneet (tosin en kyllä tiedä yhtään rakennusalan työntekijää joka ajaisi firman ajoa omalla autollaan, ellei sitten ole itse yrittäjä). Tietysti jos olet jo tuohon järjestelyyn suostunut, niin kyllä, olet varmasti helppo kohde lypsämiselle, seuraavaksi sun kannattaa alkaa ostaa omat työkalutkin firmalle.

No nyt tsennaat yhden omaa bilikaa käyttävän. Tää mua häiritsee, useammassa viestissä: "dollarikuvat silmissä" verottajaa kusettava pakettiautoilija? Paljonko itse satsaat työkaluihin työnantajalle per vuosi?

Kovin on pieni maailma sulla.
 

RaikkA

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässässäsäsä
No, en tiennyt, että jos ostan huomenna 30000 euron auton, niin kolmen vuoden päästä ko rahasummasta ei ole mitään jäljellä, eli auto on täysin arvoton. Niinkö?

Jos ostat 30keuron auton kokonaan lainalla, maksuaika 36kk, tulisi kuukausieräksi jo aika lähelle 1000e. Yhteensä siis n.35000e.
Polttoainekulut: 11000
Huollot ,korjaukset ja renkaat: 7000
Muut kulut(vakuutus ym.) 5000
Arvonalennus:11000


Maksettaavaa kertyy siis: 58ke, josta sinulla on siis jäljellä auton arvona 19ke.

Kuluiksi jää siis ~39ke ja kilometrikorvauksista saat sen ~41ke.

Sinulla on siis käsissäsi noin 19ke auto, johon olet laittanut omaa rahaasi noin17ke...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös