Ehdotuksia Liigan sarjajärjestelmäksi

  • 1 280 528
  • 11 214

Derrick

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Sitten kun TuTon hakemus taas hylätään, TuTo voi seuraavaksi kysyä, millä tavoin SaiPan hakemus on parempi?
Keneltähän TuTo sitä sitten kysyy, nimittäin liigan johto on jo vetäytynyt hyvin ansaitulle joululomalle, back in business in 2024

Ja miksi SaiPan hakemus pitäisi olla parempi, eikö lisenssin uusimiseen riitä se että se on yhtä hyvä?
 

Varis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KiVa, EK65
No eihän se mikään läppä ole, vaikka joku Mestisnarri haluaa sitä sellaiseksi väittää. Jos se uusi nousija velvoitetaan ostamaan se osake, niin silloin se raha menee nyt kerrotusti sille putoajalle. Eli kyllä. Se sijoitettu raha tulee takaisin. Jos Mestisseura sitten valitsee maksavansa mahdollista lainaansa pitkän kaavan kautta, niin sehän on Mestisseuran oma valinta. Se ei kuitenkaan muuta sitä, että sijoitettu raha tulisi ilmeisesti takaisinpäin muutamissa vuosissa.
Lainasit sitten viestistäni vain ensimmäisen lauseen ja jätit vastaamatta kaikkiin niihin argumentteihin, joilla perustelin miksi se raha ei tule takaisin. Lisäpisteitä myös satunnaisesta nimittelystä.

Joo, kyllä sieltä Liigalta teknisesti saa osakkeen verran rahaa kolmessa-viidessä vuodessa takaisin, mutta mitä virkaa sillä on, jos liiketoiminnan kulut kasvavat samalla enemmän kuin sen reilun miljoonan vuodessa? Ei se silloin ole mikään sijoitus, jolla osakkeen hintaa voidaan perustella.

EI se sitä toki olisi muutenkaan, koska koko TV-raha on hyvitys siitä, että Liiga on saanut myydä seuran tuottaman ottelutapahtuman lähetysoikeuksia. On käsittämätöntä, että pitäisi maksaa 3,6 miljoonaa päästäkseen työskentelemään Liigan hallitukselle. Jokereiden brändi on tällä hetkellä sen verran arvokas, että oikeasti Liigan pitäisi olla tässä se, joka maksaa tuotteensa arvonnoususta. Sitä voisi käsitellä sijoituksena, joka tuottaa itsensä nopeasti takaisin arvokkaampana tv-sopparina.

Ja väärinkäsityksien välttämiseksi olen itse sitä mieltä, että kenenkään ei pitäisi maksaa sarjanoususta kellekään. Pääsarjaan kuuluu 10-16 urheilullisesti parasta joukkuetta ilman taloudellisia tai muita kynnyksiä.
 

Tshekki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, HJK, Maajoukkue (lajista riippumatta)
On käsittämätöntä, että pitäisi maksaa 3,6 miljoonaa päästäkseen työskentelemään Liigan hallitukselle. Jokereiden brändi on tällä hetkellä sen verran arvokas, että oikeasti Liigan pitäisi olla tässä se, joka maksaa tuotteensa arvonnoususta. Sitä voisi käsitellä sijoituksena, joka tuottaa itsensä nopeasti takaisin arvokkaampana tv-sopparina.

No jos sä olet aidosti tätä mieltä, niin ehkä sitten on vaan hyvä asia, että Jokerit on Mestiksessä. Eihän vapaassa maassa ketään voi osakkeita pakottaa ostamaan, jos ei ole halua olla mukana osakeyhtiössä.
 

Varis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KiVa, EK65
No jos sä olet aidosti tätä mieltä, niin ehkä sitten on vaan hyvä asia, että Jokerit on Mestiksessä. Eihän vapaassa maassa ketään voi osakkeita pakottaa ostamaan, jos ei ole halua olla mukana osakeyhtiössä.
Siis mä nimenomaan kirjoitin tuohon perään erikseen disclaimerin että en ole sitä mieltä. On tämä työmaa.
 

Tshekki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, HJK, Maajoukkue (lajista riippumatta)
Siis mä nimenomaan kirjoitin tuohon perään erikseen disclaimerin että en ole sitä mieltä. On tämä työmaa.

No koita nyt päättää, mitä mieltä olet. Ja kun nyt näyttää olevan vaikeaa sinulle, niin kirjoitetaan vielä tarkemmin. Jos olet aidosti sitä mieltä, että Jokereiden ei pitäisi maksaa osakkeestaan Liigaan, niin sitten saattaa olla vain hyvä asia, että Jokerit on Mestiksessä kehittämässä Suomikiekkoa omalla panoksellaan.
 

Varis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KiVa, EK65
No koita nyt päättää, mitä mieltä olet. Ja kun nyt näyttää olevan vaikeaa sinulle, niin kirjoitetaan vielä tarkemmin. Jos olet aidosti sitä mieltä, että Jokereiden ei pitäisi maksaa osakkeestaan Liigaan, niin sitten saattaa olla vain hyvä asia, että Jokerit on Mestiksessä kehittämässä Suomikiekkoa omalla panoksellaan.
Tämä oli jo tarpeellinen tarkennus ja määriteltävissä argumentoinniksi.

Olen sitä mieltä, ettei osakkeesta Liigaan pidä maksaa mitään*, koska koko osakkuuteen perustuva järjestelmä tulisi rakentaa täysin uusiksi. Tämä on niitä harvoja asioita joista olen hyvinkin samoilla linjoilla esimerkiksi Timo Everin kanssa.

*Jonkun nimellisarvon siitä voisi nykyiselläänkin pulittaa. Sopiva summa voisi olla esimerkiksi se sama, jolla osake lunastettiin pois Bluesin konkurssipesästä.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: 91.1

penaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toverit, Inter, Pohjoiskaarre
Keneltähän TuTo sitä sitten kysyy, nimittäin liigan johto on jo vetäytynyt hyvin ansaitulle joululomalle, back in business in 2024

Ja miksi SaiPan hakemus pitäisi olla parempi, eikö lisenssin uusimiseen riitä se että se on yhtä hyvä?
Joo kyllä se on varmaan hyvä ja SaiPa on tälläkin kaudella osoittanut, miten korvaamaton se on liigalle.
 

Tshekki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, HJK, Maajoukkue (lajista riippumatta)
Olen sitä mieltä, ettei osakkeesta Liigaan pidä maksaa mitään*, koska koko osakkuuteen perustuva järjestelmä tulisi rakentaa täysin uusiksi. Tämä on niitä harvoja asioita joista olen hyvinkin samoilla linjoilla esimerkiksi Timo Everin kanssa.

No minä en ole Timo Everi, minä olen tshekki77. Ja olen kyllä julkisuuteen tihkuneista tiedoista jäänyt sellaiseen käsitykseen, että jotkut suurseurat haluaisivat Jokerit Liigaan vähän niinkuin tyylillä "hinnalla millä hyvänsä". Itsekin näkisin jokerit mielellään Liigassa, mutta en missään nimessä "hinnalla millä hyvänsä". Jokereilla on painolastinsa historiassa ja kyllä näkisin asiallisena, että käyvät, jos ei nyt ihan saman prosessin, niin suhteellisen samanlaisen prosessin läpi, kuin edellisetkin nousijat.

Ja jos nyt jostain syystä Kiekko-Espoo ja jopa TuTo maksaisi osakkeestaan, niin en kyllä näe mitään syytä, miksi Jokerit pitäisi päästää jotenkin vähemmällä. Jokerit on viimeisen kymmenen vuoden aikana saanut yli 100 miljoonaa euroa rahaa, joten jo pelkästään siitä näkökulmasta näyttää suorastaan irvokkaalta, että nyt kitistään jostain osakkeen hinnasta.
 

Derrick

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Joo kyllä se on varmaan hyvä ja SaiPa on tälläkin kaudella osoittanut, miten korvaamaton se on liigalle.
No ainakin Oulun Late on hyvin kiitollinen SaiPalta saamistaan pisteistä, ja samalla saa jatkaa valmentauraa, ja sitä paitsi eihän Liigassa voi olla 15 sarjajohtajaa
 

tommy36

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
No minä en ole Timo Everi, minä olen tshekki77. Ja olen kyllä julkisuuteen tihkuneista tiedoista jäänyt sellaiseen käsitykseen, että jotkut suurseurat haluaisivat Jokerit Liigaan vähän niinkuin tyylillä "hinnalla millä hyvänsä". Itsekin näkisin jokerit mielellään Liigassa, mutta en missään nimessä "hinnalla millä hyvänsä". Jokereilla on painolastinsa historiassa ja kyllä näkisin asiallisena, että käyvät, jos ei nyt ihan saman prosessin, niin suhteellisen samanlaisen prosessin läpi, kuin edellisetkin nousijat.

Ja jos nyt jostain syystä Kiekko-Espoo ja jopa TuTo maksaisi osakkeestaan, niin en kyllä näe mitään syytä, miksi Jokerit pitäisi päästää jotenkin vähemmällä. Jokerit on viimeisen kymmenen vuoden aikana saanut yli 100 miljoonaa euroa rahaa, joten jo pelkästään siitä näkökulmasta näyttää suorastaan irvokkaalta, että nyt kitistään jostain osakkeen hinnasta.
Eikä edes ihan vähän irvokkaalta. Tokihan se rahat saanut Jokerit ei ole sama Jokerit, joka edellinenkään ei siis ollut se sama Jokerit joka liigasta lähti, joka ei sekään ollut se sama Jokerit joka joskus sm-sarjaan tuli. Sama logo niillä on kyllä, ja näemmä samat fanitkin, ja siihen sitten ne yhtäläisyydet loppuukin. Se junnuorganisaatio myy logoa milloin minnekin, mutta tällä nyt mennään tällä erää, ja ehdottomasti tämä viimeisin vaikutta olevan se paras inkarnaatio suunilleen koskaan.
Ja mustakin ihan jees, että pitää jatkossa mestiksen tasoa ja yleisöä yllä. Valitettavasti kuitenkin tullee mukaan hyvinkin pian tuonne liigaan takaisin, mutta munkaan mielestä ei kyllä mitään erityspalkintoa tarvitse sitä vastaan, kuten sitä ilmaista nousua. Kaikesta huolimatta se historia eri inkarnaatioiden kohdalla raahautuu mukanaan, joten sille ei voine mitään. Ja erityisesti koska alati pyrkii tälläkin kaudella sitä historiaansa korostamaan milloin milläkin tavalla.
 

JJLehto

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jokerit on viimeisen kymmenen vuoden aikana saanut yli 100 miljoonaa euroa rahaa, joten jo pelkästään siitä näkökulmasta näyttää suorastaan irvokkaalta, että nyt kitistään jostain osakkeen hinnasta.
Eikös se ole ihan ymmärrettävää, sillä Jokereiden tulos taitaa olla vaatimattomasti about tuon 100M€ tappiolla tuon vajaan 10 v aikana?
 

Derksen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Lippo
Jokereilla on painolastinsa historiassa ja kyllä näkisin asiallisena, että käyvät, jos ei nyt ihan saman prosessin, niin suhteellisen samanlaisen prosessin läpi, kuin edellisetkin nousijat.
Ei samaa prosessia vaan sellaisen, että he urheilullisella paremmuudella jonain keväänä pudottavat jonkun nykyisistä liigajoukkueista. Se tie on todennäköisesti vaikeampi ja voi hyvinkin tulla kalliimmaksikin, kuin edellisten kabinettinousu, vaikka osakemaksua ei perittäisi ollenkaan. Myös urheilullista nousua varten satsattavat rahat ovat sijoitusta suomalaisen jääkiekkoilun hyväksi yhtälailla kuin laajennusjoukkueen rahalla ostamaan osakkeeseen sijoitetut.

Toistaiseksihan ei ole yksikään seura noussut osakeyhtiömuotoiseen liigaan pudottamalla toisen joukkueen alaspäin. Vielä on hyvin mahdollista sopia, että urheilulliselle nousijalle sovelletaan erilaisia osakkeen lunastuksen käytäntöjä kuin laajennusjoukkueille. Tapauksethan eivät ole täysin vertailukelpoisia muutoinkaan.
 

tommy36

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eikös se ole ihan ymmärrettävää, sillä Jokereiden tulos taitaa olla vaatimattomasti about tuon 100M€ tappiolla tuon vajaan 10 v aikana?
No mutta, selvää siis on, että Jokereilla ei ole mitään vaikeuksia saada rahaa vaikka miten, joten ei luulisi liigan osakemaksun olevan mikään kulmakivi sinne tulemiselle. Niiden tappioitahan on kuittailtu jos milläkin kommervenkillä, niin ei niillä mitään riskiä ole tuon summan maksamisessa.
 

tommy36

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei samaa prosessia vaan sellaisen, että he urheilullisella paremmuudella jonain keväänä pudottavat jonkun nykyisistä liigajoukkueista. Se tie on todennäköisesti vaikeampi ja voi hyvinkin tulla kalliimmaksikin, kuin edellisten kabinettinousu, vaikka osakemaksua ei perittäisi ollenkaan. Myös urheilullista nousua varten satsattavat rahat ovat sijoitusta suomalaisen jääkiekkoilun hyväksi yhtälailla kuin laajennusjoukkueen rahalla ostamaan osakkeeseen sijoitetut.

Toistaiseksihan ei ole yksikään seura noussut osakeyhtiömuotoiseen liigaan pudottamalla toisen joukkueen alaspäin. Vielä on hyvin mahdollista sopia, että urheilulliselle nousijalle sovelletaan erilaisia osakkeen lunastuksen käytäntöjä kuin laajennusjoukkueille. Tapauksethan eivät ole täysin vertailukelpoisia muutoinkaan.
Tuon osakemaksun maksamisessahan ei ole mitään vaikeutta, kun vaan suljetaan taas se liiga. Silloinhan sen saa taas osamaksulla. Sitten vaan rahankeruuseen ja anomaan liigapaikkaa.
 

Derksen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Lippo
Tuon osakemaksun maksamisessahan ei ole mitään vaikeutta, kun vaan suljetaan taas se liiga. Silloinhan sen saa taas osamaksulla. Sitten vaan rahankeruuseen ja anomaan liigapaikkaa.
On siinä sellainen ongelma, että juuri kukaan ei halua enää kasvattaa Liigan joukkuemäärää nykyisestä eikä ainakaan ensi kauden mahdollisesta 16:sta tai teoriassa 17:sta. Laajentuminen kabinettinousuilla tullee päätökseen nyt käsittelyssä olevien hakemusten myötä. Ja nyt puhun nykyisen kaltaisesta yksiportaisesta liigasta. Tahtoa mahdolliseksi kaksiportaiseksi liigaksi laajentumiselle ilmeisesti on jossain määrin.
 

penaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toverit, Inter, Pohjoiskaarre
On siinä sellainen ongelma, että juuri kukaan ei halua enää kasvattaa Liigan joukkuemäärää nykyisestä eikä ainakaan ensi kauden mahdollisesta 16:sta tai teoriassa 17:sta. Laajentuminen kabinettinousuilla tullee päätökseen nyt käsittelyssä olevien hakemusten myötä.
Toisaalta luonnollisen poistuman kautta voidaan lähivuosina päästä eroon muutamasta seurasta.
 

Derksen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Lippo
Toisaalta luonnollisen poistuman kautta voidaan lähivuosina päästä eroon muutamasta seurasta.
En usko isompaan konkurssiaaltoon enkä toki sellaista toivokaan. Se mitä itse nyt toivoisin, olisi Liigan ulkopuolisten lisenssihakemusten hylkääminen (tai hakijoiden oma-aloitteinen vetäytyminen pois hakuprosessista) ja yhden nykyisen liigaseuran hallittu luopuminen sarjapaikasta.

Tällä päästäisiin jo aika optimaaliseen 14 joukkueen avoimeen liigaan. Sillä saataisiin jo aikamoinen pöhinä Mestikseen ja tutina Liigan perälle, kun nousukandidaatteja olisi lähivuosille jo useita. Siinä olisi myös aika otollinen kasvualusta kohti mahdollista A+B-liigajärjestelmän käyttöönottoa vuosikymmenen loppupuolella.
 

Oranssia

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, MLSE
Ennen Liigan avaamista pitää saada Liigasta yksi joukkue Mestikseen, jolloin saadaan 14+14 sarjat. Tämä on nyt se kaikista tärkein asia Liigan tulevaisuuden kannalta, eikä joukkueiden nostaminen Liigaan.
Tämän tasaamisen jälkeen Liiga pitää avata siirtymällä Ruotsin järjestelmää vastaavaan.

Liiga ei yksinkertaisesti saa tai voi tästä nykyisestä enempää turvota.

Optimaalisessa tilanteessa 2025 keväällä viimeisenä Liigassa oleva tippuisi suoraan Mestikseen, eikä ketään nostettaisi tilalle.
Keväällä 2026 Liigan viimeinen vaihtuisi suoraan Mestiksen mestariin, ja Mestiksen kakkonen pelaisi Liigan toiseksi viimeisen kanssa karsintasarjan, jonka voittaja pelaisi Liigassa kaudella 2027-2028.

Pahoin pelkään, että Liigan intresseissä on saada Espoo ja Jokerit Liigaan mahdollisimman nopeasti ja väkisin, eikä ketään tahdota pudottaa.

Ilman ”luonnollisia” poistumisia tämä ei yksinkertaisesti tule olemaan hyvä ratkaisu, vaan jatkossa Liigaa pelataan 17 joukkueen voimin kaikkien aikojen suurimpien tasoerojen kera, samalla kun myös Liigan ja Mestiksen välinen tasoero tulee olemaan historian suurin. Tällöin minkäänlaisia mahdollisuuksia urheilulliseen nousuun ei yksinkertaisesti ole kenelläkään, eikä näin isojen tasoerojen kanssa toimiva suora tippuminen ja nouseminen enää toimi, muuta kuin kuoliniskuna sarjatasoja vaihtaville seuroille.

Toivon todella, että järki löytäisi tiensä Liigan päättäviin elimiin, eikä tässä nyt tuhota koko suomalaisen seurakiekkoilun rippeitä.
Nykyinen järjestelmä on täysin absurdin kehno, mutta se ei tarkoita sitä, etteikö se voisi olla vieläkin huonompi.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
No minä en ole Timo Everi, minä olen tshekki77. Ja olen kyllä julkisuuteen tihkuneista tiedoista jäänyt sellaiseen käsitykseen, että jotkut suurseurat haluaisivat Jokerit Liigaan vähän niinkuin tyylillä "hinnalla millä hyvänsä". Itsekin näkisin jokerit mielellään Liigassa, mutta en missään nimessä "hinnalla millä hyvänsä". Jokereilla on painolastinsa historiassa ja kyllä näkisin asiallisena, että käyvät, jos ei nyt ihan saman prosessin, niin suhteellisen samanlaisen prosessin läpi, kuin edellisetkin nousijat.

Ja jos nyt jostain syystä Kiekko-Espoo ja jopa TuTo maksaisi osakkeestaan, niin en kyllä näe mitään syytä, miksi Jokerit pitäisi päästää jotenkin vähemmällä. Jokerit on viimeisen kymmenen vuoden aikana saanut yli 100 miljoonaa euroa rahaa, joten jo pelkästään siitä näkökulmasta näyttää suorastaan irvokkaalta, että nyt kitistään jostain osakkeen hinnasta.

Voi nyt helvetti, @Varis aika monta kertaa tuossa mainitsi, että KENENKÄÄN ei hänen mielestään pitäisi maksaa osakkeesta mitään. Koskee siis myös Kiekko-Espoota ja TuToa. Silti sun keskustelu keskittyy vain ja ainoastaan Jokereihin.

Tottakai suurseurat haluavat Jokerit Liigaan, myös HIFK, mutta silti tässä ei ole kyse siitä miten Jokerit saataisiin sinne, vaan siitä, miten suomalaisen jääkiekon sarjajärjestelmästä tehtäisiin paremmin suomalaista jääkiekkoa kehittävä. Nyt se ei ole mitään muuta kuin helvetin suuri hyvä veli -kerho.

Mulle on ihan sama vääntääkö Jokerit Mestistä vaikka seuraavat 10-vuotta, kunhan nousuun olisi joka ikinen kausi AITO mahdollisuus.
 

Knipexi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turku, Kupittaan puoli.
Keneltähän TuTo sitä sitten kysyy, nimittäin liigan johto on jo vetäytynyt hyvin ansaitulle joululomalle, back in business in 2024

Ja miksi SaiPan hakemus pitäisi olla parempi, eikö lisenssin uusimiseen riitä se että se on yhtä hyvä?
Koska laillisuuden nimissä kaikilta seuroilta tulee vaatia samoja kriteerejä kuin hakevalta seuralta. Eli toista ei voi hylätä, mikäli hän täyttää samalla mittarilla kriteerit hyväksytyn seuran kanssa.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: 91.1

Oadie

Jäsen
TuTo ei kerää kyllä tällä touhulla ystäviä niin Liigasta kuin Jääkiekkoliitostakaan. Vaikka TuTo:n hakemus ohittaisi K-Espoon hakemuksen ja pohja olisi parempi kuin muutaman pienemmän Liigaseuran niin hekemus tullaan hylkäämään. Sitä mitä muuta seuraamuksia tällä on jää nähtäväksi. Asiat on päätetty jo hyvissä ajoin saunassa ja nyt vaan pelataan Liigan osalta julkisuuspeliä. Tai oikeastaan jätetään sekin pelaamatta ja ollaan hiljaa. Hiltunen on kadonnut itse maan alle.

Ensi kausi mennään 16:lla joukkueella Espoon "noustua". Mitään järisyttäviä muutoksia kangistuneessa järjestelmässä tuskin tulee. "Liigakarsinnat" pelataan ensi kerran kun Jokerit voittaa Mestiksen ja heillä halu nousta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös