Totta, tuo on minun mielipide, mutta myös valitettavan oikea sellainen. NHL:ssä isopalkkaisia pelaajia myydään siksi, kun palkkakatto rajaa rahan käyttämistä, vaikka joukkuetasolla haluja olisikin maksaa enemmän. Kyse ei NHL:ssä ole siitä, että myydään kallispalkkaisia pelaajia, koska seura olisi muuten ajautumassa konkurssiin. En vain ymmärrä mitään vertailumahdollisuutta Liigan tyhjennysmyyntien ja NHL:n palkkakaton välillä.
Ei ja ei. Jos seura vuodesta toiseen kahlaa konkurssin partaalla ja kilpailee lähinnä jumbosijasta, sen tekohengitys ei todellakaan ole hyvä asia. Ihan normaali asia yritysmaailmassa, että huonosti toimiva yritys jossain vaiheessa kaatuu. Vuosi toisensa jälkeen tapahtuvat tyhjennysmyynnit ovat seuroilta suora sylkäisy niin kannattajien, sponsoroivien yritysten, liigan seuraajien kuin tv-lähetysten tuottajien kasvoille. Olet maksanut Liiga-tasoisesta viihteestä, mutta saat sen sijaan junnupelin katsottavaksi, jossa ei ole minkäänlaista pelillistä panosta.
En tiedä mihin seuraan nyt tällä viittaat, mutta on siellä kyllä ainakin kaksi seuraa, jotka on kaatunut ja lähtenyt sen jälkeen uudelleen nousemaan terveemmällä pohjalla. Mainitaan toki näiden kahden tarkoittamani seuran olevan Kiekko-Espoo ja Jokerit. Ja kummassakin tapauksessa konkurssi on mahdollistanut uuden ja laadukkaamman organisaation kehittämisen terveemmälle pohjalle. Ja toivotaan kummankin kohdalla saman kehityksen jatkuvan. En usko Jokereitten kannattajista kenelläkään, toivottavasti, tällä hetkellä olevan ikävä Harkimon aikoja puhumattakaan venäläisestä fiaskosta. Ja tuskinpa Espoossakaan ikävöidään Salonojan aikoja...
Milloin seuraavat joukkueet ovat pelanneet korkealla tasolla pidempään kuin yhden suonenvetokauden verran? SaiPa, Sport, Jukurit, KooKoo.
Otetaan esimerkkinä Sportin sijoitukset liigahistoriansa ajalta: 14, 10, 14, 15, 11, 15, 10, 12, 14
Niin, valitettavastiu useamman joukkueen asenne vaikuttaa olevan sellainen, että miksi sinne playoffeihin edes tarvitsisi oikeasti yrittää, kun kyllä Liiga ne hengissä pitää kuitenkin. Ja voivat sitten kesken kauden myydä pelaajat pois ja paikkailla tulosta, kun se väistämätön playoffien missaaminen on taas kerran tapahtumassa.
Sillä ei pitäisi olla mitään merkitystä Suomessa, mistä seura on tai minkävärinen valomainos hallin ulkoseinässä on, jos pärjäävät kilpailullisesti. Jos Sallan naruskan kiekkojääkarjut pelaavat parempaa kiekkoa kuin Vaasan Sport ja kaataisivat ne esimerkiksi karsinnoissa, niin silloin Sallan naruskan kiekkojääkarhuilla pitäisi olla mahdollisuus pelata Liigaa, vaikka pelaisivat 300 ihmistä vetävässä hallissa. Kyllä nekin sieltä Liigasta pois putoaa jatkossa, jos eivät pysty sillä tasolla jatkamaan. Ja niin sen kuuluukin mennä.
Tässä keskustelussamme huomataan juurikin se tosiasia, että miten omat intressit suuntautuvat. Silloin voidaan iänkaiken saivarella asioissa niitä omia intrressejään suojellen, tai ainakin siitä perspektiivistä.
Tietenkin minun on tässä vaiheessa helppoa tarkastella asioita enemmän Liigan itsensä perspektiivistä, ja tulkita asioita siitä kulmasta katsoen, sillä itse en koe minkäänlaista tarvetta muuttaa välttämättä yhtään mitään vallitsevassa käytännössä.
Matkan varrella olen kuitenkin yrittänyt ymmärtää asiaa sen verran muiden perspektiivistä, että jos liigaa halutaan avata, niin sekin on ihan ok. Toisaaltahan se nyt on avattu -eikä oikeastaan ole edes ollut suljettu- mutta ei kaiketi siten, kuin toisten intresseihin paremmin sopisi. Mulle siis oikeasti on sama onko kiinni vai avattu, mutta omalat osaltani toivon muutoksessa käytettävän enemmän sitä järkeä, kuin tunnetta, joka nyt siis tuntuu ohjaavan pääasiassa puhetta ohjailevan. Siis sen tosiasian lisäksi, että ei tietenkään tunnu kivalta, jos ei se oma joukkue saakkaan helppoa tietä Liigaan kuljettavakseen.
Keskustelua siis on siten ihan turhaa jatkaa tämän enempää, sillä kun itse en välitä oikeastaan yhtän miten käy, mutta haluan kuitenkin tuoda esiin myös liigan -jota nyt vain dumataan ja haukutaan ihan kaiesta- perspektiiviä, ja tuoda siis esiin, että ei se sellaista paskaa ole, mitä muutamat innokkaimmat täällä esittää sen olevan.
Mitä enemmän luen sellaista jatkuvaa yksipuolista mollausta -vaikka toki sitä itsekin teen valitettavasti omissa ongelmakohdissani- sitä enemmän tuon (joo, tyhmää kyllä varmaankin) esiin sitä tosiasiaa, että suuri osa kiukuttelee tässä asiassa suurimmaksi osaksi oman joukkuueensa edun, kuin aidosti sen todellisen huolen Suomen jääkiekon tulevaisuuden suhteen.
Jääkiekko on suljetun liigan aikana kehittynyt oikein hyvin kansainvälisesti tarkasteltuna, joten se ei siten käy perusteluksi muutoshaluille.
Mitä sitten tulee mainitsemaasi kohtaan "normaalista liiketoiminnasta", niin lähden nyt kuitenkin siitä oeltuksesta, että ihan mikä hyväsnä firma kuitenkin tehnee ihan viime viivoille asti kainen mahdollisen sen edestä, että omaa liiketoimintaa ei tarvitse kaataa, jos se jonkinlaisilla järjestelyillä on mahdollista välttää, joten mahdollisen halusi saada joukkueita konkurssiin vain siksi, että tekisi tilaa esim sille omalle joukkueelle, on lähtökohtaisesti ihan tyhmä (anteeksi siitä).
Mutta uskoisin kyllä unelmasi toteutuvan sen avoimemman liigan suhteen, mutta toisaalta kaikki tähän asti esitetty on kuitenkin ollut enemmän tai vähemmän haihattelua tuon toteuttamisesta, ja jos ei järkevää ratkaisua löydetä, niin olkoon Liiga sitten kiinni, sillä paljon enemmän tuhoa aiheutetaan tyhmillä ja harkitsemattomilla ratkaisuilla, kuin vaikka sitten jatkamalla entiseen malliin.
Ja jos nyt kävisi vielä niin, että Kespoo ei ensi kaudeksi liigaan päädy, niin nythän se mestis on lennossa, kun sielä on Jokerit ja Kespoo sitten tasoa nostamassa ammattilaisseuroina. Siellä saa sitten ihan kunkkuina heilua, ja jos mestiksessäkin mestaruus kerran jaetaan, niin saa viiriä kattoon ihan melkein joka kausi. Mitä sitä turhaa ehjää rikkomaan, jos ei parempaa ratkaisua ole tarjolla. Nousu itseisarvona ei tarjoa isosti mitään Liigan tason tai sen kehittymisen suhteen, mutta voi se olla myös hyväksin asia, jos se osataan oikein toteuttaa. Miten, niin sitä en osaa sanoa, sillä yksikään esitetty ratkaisu ei ole ongelmaton.
Joka tapauksessa Mestis-seurojen on vain alettava itse ottamaan vastuuta tuotteen kehittämisestä sellaiseksi, että sen laajempi yhdistäminen liigaan olisi mitään siihen yhdistetyistä perusteluista palvelevaa. Ja tämänkin kaikki kuitenkin tulkitsee omasta lähtökohdastaan, jossa edeleenkin tunne menee pääosin sen järjen edelle.
Ehdottomasti (valitettavasti näin) kannattamasi seura, josta ei koskaan eroon näemmä päästä, kuuluisi tietenkin liigaan, sillä kaiketi (vaikka en itse kaipakaan lainkaan) olisi joidenkin mielestä oikein hienoa, että Stadissakin pelailisi kaksi (ainakin) seuraa pääkaupungista.
Minä siis voin elää hyvin ilmankin, kun turha vinkuminen ja vastakkainasettelu loistaa poissa olollaan, mutta ilmeisestikin jopa IFKn office haluaisi kilpakumppaninsa takaisin. Ja siinä kyllä puhuu ehdottomasti enemmän liiketaloudellinen ajattelu taustalla, kuin mikään erityinen rakkaus. Ja valitettavasti maailma on mennyt suuntaan, jossa ei muutakaan vaihtoehtoa ole, joten tällä kai mennään.