Mielestäni Liigan vain pitää kasvaa pysyäkseen mukana kansainvälisessä kilpailussa ja se vaatii eritoten isojen joukkueiden kasvamista ja suunnan näyttämistä muille. Ei pikkuseuroissa mitään pahaa ole, on aina ilahduttavaa nähdä kun pienempi seura pystyy menestymään ohuesta lompakosta huolimatta.
Siirrän keskustelun tänne hieman osuvampaan ketjuun.
En ole kovin eri mieltä näkemyksiesi kanssa. Yleensä vastoinkäymisistä kasvaa parempaa, eikä minun mielestäni putoamista kannata pelätä. Tilalle kasvaa yleensä fiksumpaa taloustietämystä. Mutta tätä ”kansainvälinen kilpailu” -aspektia kuulee usein. Miksi on tärkeää, että isoimmat seuramme kasvavat? Ketä se oikein palvelee? Omistajia, paluumuuttajapelaajia, joilla on vielä pari kautta aikaa tahkota itselleen pesämunaa kotimaassa, ennen kuin keskittyvät perheeseensä, melko vähäistä CHL-kiekosta kiinnostunutta fanipoppoota? Myönnän, että kyllähän kotimaisen seuran menestys CHL:ssä on ihan jees, mutta se on vielä arvostukseltaan vähän kuin Euro Hockey Tour verrattuna kansallisen sarjan menestykseen. Lämmittänee toki kyseisen joukkueen faneja, mutta jos mietitään jääkiekon kansallista tulevaisuutta yhteisen hyvän kautta… ei kansainvälinen kilpailu oikein tarkoita minulle mitään (ei sitä nääs juuri ole). Paitsi maajoukkuetasolla, mutta siinäkin touhussa parhaat tulokset saadaan jos jääkiekko kerää harrastajia ja uusia talentteja laajalti, myös pienempien talousalueiden ääreltä, joita Suomessa riittää.
Tämä on totta kai hyvin subjektiivinen näkemys, mutta minusta kansallinen kiinnostus Jääkiekkoa kohtaan on hiipumassa sitä mukaa kun muut lajit ovat astumassa paremmin esille. Minua itseäni kiinnostaa jääkiekko lajina, mutta liiga on supertylsä sarja - ellei satu fanittamaan jotain meidän muutamasta suurseurasta, ja silloinkin väittäisin, että keskiverto suurseurakatsoja nauttisi enemmän jos joukkueet olisivat keskenään tasaväkisempiä, jolloin tie mestaruuteen olisi mutkikkaampi. Olen kuullut myös aiemmin tuon termin ”esimerkin näyttämistä muille”, mutta mitä ihmeen esimerkkiä nuo suurseurat antaa pienemmille? On kivempaa olla suurseura? Jos minkä tahansa liigaseuran katsojakeskiarvoja tarkkailee, niin menestyksellä on tapana kasvattaa niitä… kuten myös sponsorituloja.
Oletetaan, että olisi olemassa jonkinlainen palkkakatto, johon pienemmät seurat eivät yllä, mutta vastaavasti se estäisi isoimman kilpavarustelun isojen seurojen kesken. Eikö se tarjoaisi pienemmille seuroille vähän paremmat lähtökohdat kauteen ja jonkinlaisen aidon mahdollisuuden mestaruuspokaaliin? Tällainen näkyisi varmasti paremmin pienempien seurojen katsojakeskiarvoissa ja elvyttäisi sitä kautta paremmin ja kestävämmällä tavoin taloutta - verrattuna nykyiseen almujärjestelmään, jonka ääreltä putoamista kaikki tuntuu jännittävän. Isoilla seuroilla olisi silti valtava organisaation ja pelaajia houkuttelevan elinympäristön etu. Palkkakaton kautta kirkkaimmat tähdet saattaisi suunnata toisaalle, mutta se peliaika ja vastuun tuomat mahdollisuudet siirtyisi sitten jonkun toisen harteille.