Olen samaa mieltä tuosta, että Liigan sarjajärjestelmän muutoksessa on keskeistä se, että tuosta kakkosportaasta saadaan nykyistä elinkelpoisempi. Mutta pidän mahdottomana sitä, että esim. nykyisille liigaseuroille, jotka mahdollisesti muutoksen myötä tipahtaisivat tuolle kakkosportaalle pystyttäisiin muutoksen jälkeen takaamaan samalainen taloudellinen toimintaympäristö kuin se on tällä hetkellä.
En minäkään siis siitä lähde, että mahdollinen kakkosporras olisi olosuhteiltaan samanmoinen, kuin nykyinen Liiga. Lähden enemmän siitä, että sen kakkosportaan pitäisi olla huomattavasti lähempänä nykyisen Liigan olosuhteita, kuin nykyisen Mestiksen. Olen esim. ehdotellut esim. 9+9 mallista systeemiä, mahdollisislla ristiinpelaamisilla, että se alempi ryhmä kiinnostaisi myös sponsoreita, mediakumppaneita ja muita. Eli jos tuollaiselle 9+9 malliselle systeemille olisi saatavissa edes samanlaista rahaa eri tuuteista, kuin nykyäänkin on saatavilla, niin sehän mahdollistaisi vaikka sellaisen jaon, jossa ylempi yhdeksikkö saisi saman, mitä nykyään ja alempi yhdeksikkö 2/3 osaa siitä, mitä nyky Liigaseura saa. Uskoisin, että tuollaisilla asetuksilla olisi Liiga seurat helpompi saada uudistuksen taakse, kuin että vain tiputetaan kolme huonointa Mestikseen ja toivotaan parasta.
Tämmöisellä mallilla ei mielestäni saavuteta sitä muutosta mikä olisi tarpeen tehdä. Liiga ei voi loputtomiin leikkiä sosiaalitoimistoa, jonka suojiin voi Mestiksestä epämääräiset ehdot täytettyään seurat hakeutua. Suljettu liiga on toimintaympäristönä sellainen, joka ei mielestäni pakoita seuroja kehittymään riittävästi.
No mutta jos meillä olisi vaikka 9+9 tai 10+10 mallinen Liiga, niin onhan siinäkin ne kaksi porrasta. Eli sieltä voi tippua ja nousta ja jos se perinteisellä mallilla avoimena olevissa sarjoissa pakottaa kehitykseen, niin miksi se ei tekisi sitä samaa tässä yhteydessä? Ylemmän ryhmän pohjan pitää pitää homma jiirissä, jos haluaa pitää paikkansa ylhäällä ja alemmalta ryhmän kärki (nyky Mestistä elinkelpoisemmalta pohjalta) tarjoaa sitten hyvää haastetta yläkerran pohjalle, koska toki haluavat sieltä alhaalta ylöspäin.
No sitten voi tietenkin kantaa huolta siitä, että tuollaisen 9+9 tai 10+10 mallisen pohjan kiinni pysyminen olisi aito ongelma, mutta jos meillä olisi tosiaan tuossa mahdollisessa 9+9 tai 10+10 mallissa karsinnat olemassa, niin kuinkahan paljon kuluttajia ihan aikuisten oikeasti sitten kiinnostaisi karsinnat kakkos ja kolmosportaan välillä? Kuinka paljon mediahuomiota Mestiksen ja Suomi-sarjan väliset karsinnat saivat tällä kaudella? Itse en edes tiedä, pelattiinko tuollaiset karsinnat tänä keväänä ja jos, niin ketä siihen osallistuivat.
Ja niinkuin monta kertaa jo todennut, niin minua ei henkilökohtaisesti haittaa, jos Liiga jatkuu 15 joukkueen suljettuna sarjana. Eikä minua toisaalta haittaisi sekään, jos otettaisiin se hölmöin tie, että pudotetaan kolme joukkuetta Mestikseen ja toivottaisiin parasta. Mutta jos minulta kysyttäisiin, niin omasta mielestäni ainoa järkevä syy millekään suuremmalle uudistukselle olisi se, että tuollaisen uudistuksen jälkeen jääkiekkoa pystyttäisiin pelaamaan täysin ammattimaisesti kahdella portaalla Suomessa. Se on sitten täysin toissijaista, onko tuo toinen porras auki alaspäin. Tuskin niitä täysammattimaisuuteen pyrkiviä seuroja Suomesta kuitenkaan ihan mahdottomasti löydy. Ja jos löytyykin, niin sitten otetaan mukaan nykysysteemillä, eli voitaisiin päästä 9+9 mallista 10+10 malliin ja siitä sitten ehkä edelleen 11+11 malliin ja joskus jopa 12+12 malliin.