Todella monelta tuntuu unohtuvan, että miten Mestiksellä meni ennen kuin sieltä kolme joukkuetta nostettiin ylös. Ei mennyt hyvin. Kärkijoukkueiden tilanne oli sellainen, että seinä oli tullut vastaan ja ainoa tapa ratkaista asia oli nousta Liigaan. Silti kuilu sarjojen välillä oli niin suuri, että karsintojen kautta nouseminen oli pitkälti utopiaa.
Samalla unohdetaan myös se, että kuinka monta edes teoriassa Liigassa pelaamaan kykenevää joukkuetta Suomesta löytyy? Väitän, että korkeintaan 18, mutta tuskin sitäkään. Mikä idea on avoimessa sarjassa, jos vähintään puolet Mestiksen joukkueista ei voi nousta Liigaan, vaikka pelaamalla sen paikan ansaitsisi? Mitä sitten, jos tällainen nousemaan kykenemätön joukkue voittaisi karsinnat?
Hieman nykyistä pienempi Liiga ja selvästi kovatasoisempi Mestis olisi kaikkien etu, mutta miten se voidaan käytännössä saavuttaa? Pelkällä Liigan avaamisella siihen ei päästä, se on jo nähty. Meillä ei ole varaa menettää Suomesta yhtään ammattilaisjoukkuetta, jos halutaan, että suomalainen pelaajatuotanto pystyy kilpailemaan maailmalla.
Näillä asioilla on kiva romantisoida ja on helppo puhua, kun ei itse tarvitse tehdä mitään tai olla vastuussa, mutta kun täytyisi oikeasti toteuttaa toivottuja asioita, niin käytännössä kaikilla menee sormi suuhun. Ei ymmärretä millään, että kuinka helvetin vaikea näitä haaveita on toteuttaa.
Nykyisestä Liigasta ei nykyiseen Mestikseen voida pudottaa yhtäkään joukkuetta, koska ammattilaisjoukkueita ei ole varaa menettää. Mitä siis Liigan avaaminen käytännössä toisi nyt tullessaan? Haluaako tai kykeneekö yksikään nykyinen Mestis-joukkue Liigaan? Mitä hyötyä karsinnat tuovat tullessaan, jos Mestiksestä ei yksikään joukkue tule nousemaan Liigaan, vaikka karsinnat voittaisikin? Miten vältetään putoavan joukkueen konkurssi?
Kysymyksiä on ääretön määrä, vastauksia hyvin vähän. Minä jaan kyllä valtaosan kanssa samat haaveet ja olen yleisesti melkoinen optimisti, mutta tässä kohtaa realismi lyö käsille niin kovaa, että on pakko vähän jarrutella tätä vallalla olevaa romantisointia.