Lihavoituun kohtaan sen verran, että viime kevään runkosarjan loppu oli Kilpeläiseltä heikko ja täällä epäiltiin (tämän ketjun sivulta 11 eteenpäin voi lukea viestejä), että sama tulisi jatkumaan myös playoffeissa. Lopultahan kuitenkin Kilpeläinen nosti "ihan kivasti" tasoaan pudotuspeleihin ja osoitti arvostelijoiden olleen väärässä. Eli kun edes runkosarjan lopun huonot otteet eivät välttämättä kanna playoffeihin, niin miksi nyt kuuden pelin (joista kolmesta Kilpeläinen on saanut rajusti kritiikkiä osakseen) jälkeen pystyisi ennakoimaan, millainen Kilpeläisen vire tulee olemaan melkein puolen vuoden kuluttua, kun playoffit alkavat?
Ensinnäkin, jos arvostelijat ovat sitä mieltä, että Kilpeläisellä ei mestaruutta voiteta, miten Kilpeläinen osoitti arvostelijoidensa olleen väärässä? Nosti toki tasoaan ja kenties se tuli yllätyksenä niillekin, jotka miestä kovasanaisimmin parjasivat, mutta en minä esimerkiksi ole sitä mieltä, että Kilpeläinen olisi jotenkin yksiselitteisesti huono maalivahti.
Toisekseen, en minä tiedä, mitä voi ennakoida ja mitä ei. En ole missään vaiheessa väittänyt tietäväni, mitä tulee tapahtumaan, vaan yksinkertasesti esittänyt mielipiteeni siitä, etten usko Jokerien voittavan Kilpeläisellä mestaruutta. Kilpeläinen oli viime kaudella runkosarjan ajan ailahteleva, eikä ongelma korjaantunut (runkosarjan aikana) ollenkaan. Nyt hän on jälleen aloittanut epävarmasti, joten pelkään pahoin, ettei mitään merkittävää tasonnostoa tule taaskaan. Tilastojaan hän tietysti kaunistelee kauden mittaan, mutten usko perusongelman häviävän mihinkään.
Pudotuspelien kohdalla kyse on uskosta. Sinä uskot Kilpeläisen olevan ikään kuin kevään mies, joka nostaa tasoaan pudotuspeleihin runkosarjan otteista huolimatta (tai kenties yltyy erinomaiseksi jo runkosarjan puolella). Itse uskon, että viime kausi oli viime kausi ja tuudittautuminen ajatukseen, että kyllä se pleijareissa taas herää, on iso riski.
Esimerkki NHL:n puolelta. Naapurin työsulkuvahvistus Sean Bergenheim on 20-30 pojon runkosarjamies. Pudotuspeleissä mies on kuitenkin nostanut tasoaan ja tehnyt ykkös/kakkosketjun miehen tehoja. Lähtisitkö silti ensi NHL:ssä kauteen Bergenheim TOP4-laiturinasi?
Tai jos otetaan esimerkki lähempää, Ben Eaves on jossain kevään taiturin maineessa, mutta en minä tällaiseen jaksa uskoa. Kyllä runkosarjaesitykset korreloivat usein varsin hyvin playoffs-otteiden tason kanssa ja onhan tuo Jokereissa mielestäni nähty Eavesinkin kohdalla.
Tämähän on itsestään selvää, mutta mikä on yhteys Kilpeläiseen?
Se, että Kilpeläinen pelasi viime kaudella neljän ottelun HIFK-sarjan ja viiden ottelun JYP-sarjan. Siinä on yhdeksän ottelua paineen alla pelaamista (pronssiottelua tähän tuskin tarvinnee laskea?). Jos Jokerit aikoo kamppailla mestaruudesta, tuohon määrään voi lisätä huoletta viidestä kymmeneen peliä, joissa taso täytyy pystyä säilyttämään. Olen siksi huolissani siitä, että Kilpeläisen näytöt Jokereissa erinomaisella tasolla pelaamisesta pidemmällä jaksolla ovat vähäisiä.
Eivätkö nämä ole vähän ristiriidassa keskenään?
C'mon. Nyt kannattaa miettiä, onko tarkoitus keskustella vai yrittää piikitellä. Uskon sinun ymmärtävän, että ensimmäinen on arvioni ja jälkimmäinen fakta. Kilpeläinen
voi voittaa mestaruuden siinä missä Pasi Häkkinen, Karl Goehring tai minäkin. Itse vain en usko niin käyvän ja se vituttaa.
Itse asiassa Kilpeläinen onnistui nostamaan tasoaan playoffeihin myös viimeisellä Ässäkaudellaan; runkosarjassa torjuntaprosentti 93,3 ja päästettyjen maalien ka 2,05, playoffeissa 93,6 ja 1,78. Putoaminen sääleistä nouseelle Bluesille puolivälierissä oli kova pettymys hienosti sujuneen runkosarjan jälkeen, siitä huolimatta palstan Ässäfanit eivät Kilpeläistä tappiosta syyttäneet, vaikka syntipukin hakeminen muualle siirtyvästä ykkösmaalivahdista olisi varmasti ollut helppoa.
Itse arvioin näkemääni, joten Kilpeläisen Ässät-ajoista keskusteleminen kanssani ei kannata.
Millloin mestaruusvahti on ollut edellisen kerran "sensaatiomainen joukkueensa kannattelija"? Väittäisin että mestaruuden voittava maalivahti on huomattavasti yleisemmin kuvailemasi, viime kevään Kilpeläisen kaltainen mallikkaasti muun joukkueen pelaava kassari, joka hoitaa pahat paikat silloin kun sitä tarvitaan.
Nyt laitat sanoja suuhuni. En kirjoittanut mestaruuspotentiaalin veskarin täytyvän olla sensaatiomainen joukkueensa kannattelija, vaan totesin vain, ettei Kilpeläinen sellainen ollut viime keväänä. Tuntuu välillä kirjoituksia lukiessa, että mies teki jotain käsittämättömiä urotekoja, kun todellisuudessa hän selvitti HIFK-sarjan helposti siinä missä muukin joukkue ja taipui lopulta aika kevyesti JYPin edessä siinä missä muukin joukkue.
Jokerien mestaruusvahteja ovat Jorma Valtonen, Markus Ketterer, Ari Sulander ja Kari Lehtonen. Sinänsä on totta, että viime aikoina mestaruuteen on pystytty vähemmälläkin. Jos ei ota laskuihin näitä tandemeja, viimeiset selkeät ykkösveskarimaalivahdit taitavat olla Riku Helenius, Juuso Riksman, Tuomas Tarkki ja Miika Wiikman. Niminä eivät kuulosta juuri sen kummemmilta kuin Eero Kilpeläinenkään, mutta nähtäväksi jää.