Vaalikeskustelut on käyty, listataanpa asioita, joista ei taaskaan keskusteltu asian tärkeyden vaatimalla tavalla. Yleisellä tasolla olisi pitänyt keskustella siitä suostumuksesta, jolla veronmaksaja antaa jälleen luvan verottaa itseään eli siirtää omia varojaan yhteiseen käyttöön. Millä perusteella tämä tapahtuu?
Lähinnä tulee mieleen se, että jonkinlainen suostumus on rationaalista, koskapa ihminen eksyneenä yksin autiomaassa (ilman yhteyttä tietoverkkoon) miljoonan arvoisen osakesalkkunsa kanssa ei omista yhtään mitään, hänen omistuksensa vaatii yhteiskunnan ja talousjärjestelmän ollakseen yksilölle hyödyllinen. Ilmeisesti yksilön on maksettava jotakin yhteiskunnalle, jotta voisi käyttää omaisuuttaan. Mutta mitä tämä maksu tarkalleen ottaen olisi?
Kun puhutaan yhteisten varojen käytöstä, ei kiinnitetä huomiota yleensä siihen, että nämä rahat ovat peräisin yritystoiminnasta eli markkinoilta. Jopa raaka-aineetkin ovat rahanarvoista tavaraa vasta kun niillä on käyttöä markkinoilla ja ne on jalostettu markkinoiden tarpeille sopivaksi. Lienee siis kohtuullista, että verokeskustelua voitaisiin edes joskus käydä markkinoiden viitekehyksestä käsin.
Markkinat aivan ilmeisesti tarvitsevat koulutettua työvoimaa, joten koulutuksen tärkeys on erittäin suuri. Se on ehkä tärkein yksittäinen valtion menoerä. Ilman koulutusta yksilökään ei normaalisti pärjää markkinoilla, joten hänen on rationaalista maksaa toimivasta koulutusjärjestelmästä. Koulutusjärjestelmä markkinoiden näkökulmasta taas pitää olla sellainen, että se mahdollistaa mahdollisimman monen tasokkaan koulutuksen. Ilmaisuus ei ole ollenkaan huono juttu markkinoille, siis tähän osaan pitääkin panostaa verotuksen kautta.
Toinen tärkeä osa on infrastruktuuri eli se, että tavarat ja palvelut kyetään tehokkaasti viemään kuluttajille asti. Siis esimerkiksi tieverkoston tai tietoliikenneverkoston ylläpito on keskeistä markkinoille. Sisäinen turvallisuus eli vaikkapa puolustusmenot puolustavat paikkaansa, sillä örkit on pidettävä rajan takana, maksoi mitä maksoi.
Täystyöllisyys on käytännössä saavuttamaton asia, johtuen markkinaheilahteluista ja työn hinnasta, joka asettaa rajat sille, miten paljon yrityksien kannattaa palkata työvoimaa tyydyttämään tuotteiden ja palveluksien kysyntää. Tähän liittyvä tekijä on työvoimareservi, markkinat selvästikin tarvitsevat tietyn ylijäämän työntekijöitä, joita voidaan sitten noususuhdanteen tullen palkata yrityksiin. Tällöin myös työttömyyskorvauksen idea tulee ymmärretyksi. Jonkun pitää maksaa siitä, että työntekijä pysyy alalla ja odottaa sopivan työpaikan ja tilaisuuden löytymistä. Mutta olennaista on se, että työttömyyskorvaus on tarkoitettu vain helpottamaan siirtymistä työstä toiseen, ei oleilua tyhjän panttina.
Jonkinasteinen sosiaaliturva, esimerkiksi asumistuki on tarpeen, sillä asumisen kustannukset voivat yllättää myös työssäkäyvän. On rationaalista maksaa siitä, että valtio järjestää sen vajeen, mihin ihmisen saama pieni palkka ei kaikilla paikkakunnilla riitä. Työntekijä tarvitsee asunnon ja nykyisin yritykset eivät niitä järjestä tai omista, kuten aikoinaan teollisuuslaitoksissa oli tapana. Asuminen on kallista, sillä asunnon tarjoajat tarvitsevat omaan sijoitukseensa korvauksen.
Terveydenhuolto pitää myös järjestää ja Suomessa ollaan totuttu siihen, että sen järjestää valtio. Tietenkin on olemassa työterveydenhuolto, mutta kaikkia tapauksia sekään ei kata. Pitäähän myös tulevien työntekijöiden terveyttä ylläpitää.
Kun nämä erilaiset talouden vaatimat välttämättömyydet on perattu pois, siirrytään moraalin alueelle. Kysymys on yksinkertainen, miksi minun pitäisi maksaa sellaisten ihmisten toimeentulosta, jotka eivät tuota mitään ja jotka eivät koskaan tule tuottamaan mitään? Tässä tulee esille kysymys yhteiskuntarauhasta, missä määrin kansalaisen tulee maksaa siitä, että osattomat eivät nouse kapinaan tai rikollisuuden taso nouse sietämättömän korkeaksi? Sama pätee myös muihin valtion menoryhmiin. Nämä kysymykset ovat niitä, mistä vaalikeskusteluissa olisi pitänyt käsitellä syvällisesti, mutta niitä keskusteluja ei koskaan Suomessa käydä.
Vasemmistolaiseen ajatteluun kuuluu, että kansalaisen rahat kuuluvat valtiolle, joka armollisesti ottaa vain leijonanosan osan niistä ja käyttää ne tarkoituksiin, joista veronmaksaja ei ole antanut suostumustaan. Vasemmisto on valmis viemään sinulta kaiken, mikä ei ole pultattu kiinni, siis rahasi, osakkeesi, asuntosi tai vaikkapa Hornettimme. Jos kaunis nainen lupaa Hornetteja jonnekin, niin totta kai tällaista toivetta pitää kunnioittaa, eikä pitää kyseistä yksilöä epäpätevänä tehtäväänsä.
Ihan sivumennen sanoen, hornetepisodi on se tapa, jolla vasemmisto asiaansa nykyisin ajaa. Jos asioita todellakin puitaisiin demokraattisesti eli vaatisi eri asianosaisten suostumusta ennen kuin jotakin päätettäisiin, alijäämäkin olisi vain kaukainen muisto. Mutta vieläkin poliittisessa järjestelmässämme häntä heiluttaa koiraa, vaikka vasemmiston kannatus on alle 30%.
Yksi keskustelun aihe, jonka esittäjä tulee yhtä varmasti epäsuosituksi kuin se, joka heiluttaisi natsilippua Hakaniemen torilla, on kysymys työn uusjaosta. On olemassa paljon, siis ainakin 10-15 prosenttia ihmisiä, jotka ovat "kognitiivisesti työrajoitteisia", eli työn organisoitumisen asteen muuttuessa, eivät kykene saamaan työtä vapailta markkinoilta. Ko. ihmiset eivät pärjää koulutusjärjestelmässämmekään, sillä koulukin vaatii tiettyä kognitiivista perustasoa. Vain suojatyöllä nämä ihmiset voidaan työllistää: toki yrityksetkin tarvitsevat yksinkertaista kokoonpanotyötä, mutta länsimailla palkkataso on liian korkea, jotta tällaisesta työstä kannattaisi maksaa paljoa. Tällainen huomautus on tasa-arvon vastaista ja siksi, yksikään valtavirran poliitikkomme ei suostu koskemaan kysymykseen pitkällä kepilläkään.
Syrjäytymisellä on tietenkin muitakin syitä kuin kognitiiviset rajoitteet ja niistä ollaan keskusteltu varsin paljon, on myös yksilöllisiä syitä, joihin ei järjestelmän taholta voida vaikuttaa juurikaan. Alkoholia ei voida poistaa myynnistä, vaikka sen väärinkäyttö tuhoaakin monta ihmiselämää. Valtion tuloihin alkoholin myynnillä on suuri vaikutus ja siksi keskusteltu tästä asiasta hipookin tekopyhyyden maailmanennätystä.
Lisää epäsuosiota. Eläkeläisten asema on myös olennainen kysymys, jossa mennään moraalin alueelle. Eläkeläisten pitäisi tulla työeläkkeellään toimeen. Ilmeinen fakta on se, että on olemassa paljon ihmisiä, joilla ei kummoista työuraa ole. On esimerkiksi paljon naisia, jotka ovat tehneet koko ikänsä kotitaloustyötä, jonka arvoa on vaikea arvioida, mutta joka on yhteiskunnan kannalta välttämätöntä. Lisäksi on erilaisia työkyvyttömiä ihmisiä, miten heidän tukemiseensa pitäisi suhtautua. Markkinat eivät kerro vastausta, toki yritysverotus pakottaa myös yritykset jakamaan varojaan tällaiseen toimintaan.
Globaalit ilmastohuolet ovat asia, jota pitää myös arguksen silmällä katsella. Kyllä, ilmasto lämpenee, mutta ilmastopolitiikka on toinen asia. Missä määrin Suomen pitää tässä asiassa tuhota omaa talouttaan, on tärkeä evaluaation paikka. Saksan näpäytys sähköautoilulle tuli kreivin aikaan. Onhan tavattoman hölmöä panostaa vain yhteen teknologiaan, kun muitakin ilmastoystävällisiä teknologioita on olemassa. Markkinoiden suhtautuminen ilmastokysymykseen on pääosin myönteinen, joten tästä asiasta löytynee tervettä järkeä ja veronmaksajaa tyydyttävä toimintatapa. Tärkeintä tietysti olisi se, että taloutemme hyötyisi uusien teknologioiden kehittelystä.
Lapsien mielenterveysongelmat ovat toisaalta asia, johon kannattaa yritystenkin näkökulmasta panostaa, sillä yhteiskunta, jossa tulevat työntekijät ovat täysin sekaisin, ei toimi optimaalisesti. Tästä varmaan kaikki ovat yksimielisiä. Toisaalta myös aikuisten terveyden ylläpitämisen tukeminen on rationaalista toimintaa. Markkinat eivät voi kuitenkaan sanella ihmisille sitä, miten paljon he omaehtoisesti liikkuvat ja elävät terveellisesti. Yritysten työntekijöiden ei ole pakko osallistua mihinkään kuntonsa ylläpitämiseen, vaan yritys voi vain tarjota mahdollisuuksia terveyden ylläpitämiseen. Valtion saattaa olla järkevää edistää kansalaistensa fyysisen ja henkisen terveyden ylläpitoa.
On myös asioita, kuten kulttuuri ja sen osa-alueena urheilu, joka on selkeästi kansalaisten itsensä arvioitavissa. Mitään rahanjakoautomaattia ei tällaisiin asioihin ole perusteltua antaa.
Eli, lyhyemmin, jokainen verovaroin kerätty sentti pitää korvamerkitä, mitään automaatteja ei kansalaisen tule antaa hyviin, edes yleviin tarkoituksiinkaan. Ideaalitapauksessa kansalainen päättäisi itse, mihin tietty osa häneltä pakolla kerättävistä rahoista tulee laittaa: koulutukseen, liikenteeseen, kulttuuriin yms. Tällaisesta vaalikeskustelusta voidaan vain unelmoida. Ilmeisesti vasta kun vasemmiston kannatus laskee 10 prosenttiin, joku uskaltaa esittää tällaisia perustavia kysymyksiä. Vasemmistolaisuus on syvällä alitajunnassamme, pelokas Petterikään ei todella uskaltanut kyseenalaistaa mitään remonttiryhmänsä (usvainen 70-luku) saavutuksista yhteiskuntaelämän alueella vaaliväittelyissä.
Toisaalta, ei myöskään vasemmiston tarjoamia ideoita tule torjua, jos ne hyödyttävät taloussysteemiin toimintaa eli auttavat talouttamme toimimaan optimaalisesti. Kaikki ideologiat ja ideat ovat tässä suhteessa neutraaleja. Mutta kaikki ne ideat, joiden vaikutukset talouteemme ovat haitallisia, tulee sellaisiksi osoittaa vaikkapa vaaliväittelyissä. Tilanne, jossa taloutemme perustuisi esimerkiksi suunnattomiin öljyvaroihin, muuttaisi myös sosiaalivaltion ideaa toisenlaiseksi. Öljyvarat kuuluisivat jokaiselle kansalaiselle, jolloin myös niistä saatava hyöty pitäisi jakaa tasaisemme kansalle, jopa niille, jotka ei tee mitään. Meillä ei ihan tällaisia varoja ole, vaan taloutemme perustuu korkeaan jalostusasteeseen ja yksityiseen yrittämiseen.
Valtio on vapaiden kansalaistensa muodostama yhteisö. Kansalaisilla on oikeus itse päättää, mitä heiltä otetuilta rahoilla tehdään. Eikä niin, että kuuntelemme nöyrinä, äänettöminä yhtiömiehinä, mitä joku Li tai Sanna tai Mariakin taas keksii päänmenoksemme. Tai jos sitten kansalaiset päätyvät nykyisen kaltaiseen systeemiin demokraattisen keskustelun ja päätöksenteon kautta, tämäkin on ihan fine. Epäilen kuitenkin, että kun asiat artikuloidaan ja esitetään kansalaisille hiukan toisessa valossa, verotuskohteisiinkin tulisi muutoksia, saati verotuksen määrään.
Ja ennen kaikkea, kriittisen keskustelun kautta valtion budjetti saataisiin tasapainoon ja kaikki ne ideat, joissa ehdotetaan lisää velanottoa, ammuttaisiin raa´asti lennosta kuin Satu Mäkelä-Nummela aikoinaan teki savikiekoille. Suomen talous ei ole mikään pandoran lipas, josta on rajattomasti jaossa kaikkiin hyviin tarkoituksiin.
Kun nyt olemme päässeet Venäjästä eroon, eiköhän seuraava askel ole se, että tutkiskelemme hiukan omaa sisäistä demariuttamme ja mietimme, pitäisikö sekin häätää vähän kauemmaksi ajatuksistamme. Tällä hetkellähän me olemme käytännössä kaikki demareita, valmiita kasaamaan kaikki säästömmekin yhteiseen kekoon. Kokonaisveroasteemme on sitä luokkaa, ettei ihmekään, jos palkalla ei oikein tule toimeen.