Nyt on jo pakko antaa kommenttia, koska kunnallinen puoli rikkoo mitoituksia ja määräyksiä aivan samalla tavalla, kuin yksityinen sektori. Koskee päiväkoteja samoin kuin vanhusten palvelutaloja.
Hoitajamäärät eivät vastaa vaatimuksia, vasteajat ihan muuta kuin luvattu, eikä virkoja täytetä. Silti kustannukset yksityisiin verrattuna isommat. Miksikö, no sen takia mikä kuntien ja valtion toimiessa työllistäjinä yleensäkin vialla;
-esimies asemissa olevia (byrokratiaa) ihan liikaa
-edelliset pyrkivät pätemään ja ansaitsemaan kannuksiaan, joka johtaa toiminnan sekavuuteen, tarve aina vaan suuremmille määrille työntekijöitä, eikä paikkoja ole mahdollista täyttää. Tämä taas johtaa työntekijöiden pompottamiseen paikasta ja hommasta toiseen, lisää poissaoloja ja sen kautta vaje henkilökunnasta kasvaa.
Sama koskee sitten yksityisen puolen valvontaa, mitä hoidetaan valtion ja kuntien taholta. Mulle on mysteeri, voiko moinen ammattitaidottomuus valvojilla olla synnynnäistä, vai onko kyseessä ihan rehellinen korruptio.
Viime vuoden puolella, kun olin AVIn tarkastuksissa mukana, edellämainituilta ajatuksilta ei voinut välttyä. Jos virkamies ei selkeisiin väärinkäytöksiin ja rikkomuksiin puutu muutoin kuin kirjaamalla/ohjaamalla ja uskoo selitykset ilman yhtäkään evidenssiä, ei luottamus omalla kohdallani kyseistä instanssia kohtaan ole kovinkaan korkealla.
Toisaalta yksityiselle sektorille sentään tehdään nuo tarkastukset, kunnallinen puoli hoitaa ne omakätisesti.