Mainos

Eduskuntavaalit 2019

  • 407 083
  • 3 925

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Luulisi, että vaalien alla itse kukin puolue yrittäisi parhaansa mukaan kosiskella mahdollisimman laajalla skaalalla ns. kansan "syviä rivejä". Tällaisilla sitä ei ainakaan tee, päinvastoin maalaa kuilua entistä suuremmaksi varakkaimman kansanosan ja tavallisen kansan välillä... Ampuvat vain itseään jalkaan.
Minusta on ihan positiviista, että kaikki eivät vastuuttoman populistisesti vain jakele satasia ympäriinsä, vaan jollain on munaa rehellisesti kertoa minkälaista politiikkaa ajavat.

Ehkä Orpo laskee että kansakin osaa laskea, että hyvin pian tämä "tilapäinen" vero on muuttumassa yhtä tilapäiseksi kuin autovero ja sitten rajaa tiputetaan kymppitonni per vuosi kunnes se koskee kaikkia.
 
Viimeksi muokattu:
Voi olla, mutta voi myös olla että julkisellakin puolella on vanhuksia kuollut tänä aikana, mutta niistä ei vain yhtä myyviä otsikoita saada. Toki jos yksityisille maksetaan hoidon tuottamisesta 125€ / päivä ja julkisella siihen käytetään yli 150€ per päivä, niin voi tuo 20% kustannuseronkin näkyä (vaikka se kuinka tuntuisi ikävältä itselle myöntää kun halutaan palveluita verrata).
Ei kyse ole pelkistä kuolemista, niitähän nyt luonnollisestikin tapahtuu. Noita yksityisen paikkoja on jouduttu sulkemaan koska niissä on ollut niin paljon puutteita.

Eikö yksityinen osaakkaan tuottaa näitä palveluita tehokkaammin? Käsittääkseni yrityksiä ei ole pakotettu näihin sopimuksiin? Jos ovat vapaaehtoisesti näihin sopimuksiin lähteneet niin kyllä se vastuu heillä on.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Ei kyse ole pelkistä kuolemista, niitähän nyt luonnollisestikkin tapahtuu. Noita yksityisen palvelukoteja on jouduttu sulkemaan koska niissä on ollut niin paljon puutteita.
Pari sulkemista on ollut, mutta äsken vielä kriteereinä oli että lehdissä on kirjoiteltu joka viikko. Sulkemiset ovat vakavasti otettavia tapauksia, mutta lehdet kirjoittavat sitä mikä myy ja vaalien alla jopa tehdäkseen sidosryhmien edun mukaista propagandaa.
Eikö yksityinen osaakkaan tuottaa näktö palveluita tehokkaammin? Käsittääkseni yrityksiä ei ole pakotettu näihin sopimuksiin? Jos ovat vapaaehtoisesti näihin sopimuksiin lähteneet niin kyllä se vastuu heillä on.
Yksityisillä on vastuu sopimuksista pitää kiinni, julkisella on vastuu sopimuksiin kirjata tarvittavat ehdot ja kriteerit.
 
Pari sulkemista on ollut, mutta äsken vielä kriteereinä oli että lehdissä on kirjoiteltu joka viikko. Sulkemiset ovat vakavasti otettavia tapauksia, mutta lehdet kirjoittavat sitä mikä myy ja vaalien alla jopa tehdäkseen sidosryhmien edun mukaista propagandaa.

Yksityisillä on vastuu sopimuksista pitää kiinni, julkisella on vastuu sopimuksiin kirjata tarvittavat ehdot ja kriteerit.
Niin, lehdissä on kirjoitettu joka viikko nyt yksityisistä jotka on joko suljettu tai joihin on tehty yllätyskäynti ja todettu pahoja puutteita. Näitä tapauksia on toki ollut jo vuosia mutta valvontaa ei vain ole ollut ja siitä syystä ei myöskään uutisia. Ja nämä asiat eivät nyt valitettavasti ole propagandaa vaan ihan totisinta totta vaikka sinun se selvästi on hankala hyväksyä.

Niin on ja eivät ole pysyneet. Myös lakeja ja määräyksiä tulisi noudattaa. En ymmärrä mitä tuolla hintaerolla on tekemistä asian kanssa? Ei se anna mitään vastuuvapautusta yritykselle.
 

teppana

Jäsen
Niin, lehdissä on kirjoitettu joka viikko nyt yksityisistä jotka on joko suljettu tai joihin on tehty yllätyskäynti ja todettu pahoja puutteita. Näitä tapauksia on toki ollut jo vuosia mutta valvontaa ei vain ole ollut ja siitä syystä ei myöskään uutisia. Ja nämä asiat eivät nyt valitettavasti ole propagandaa vaan ihan totisinta totta vaikka sinun se selvästi on hankala hyväksyä.

Niin on ja eivät ole pysyneet. Myös lakeja ja määräyksiä tulisi noudattaa. En ymmärrä mitä tuolla hintaerolla on tekemistä asian kanssa? Ei se anna mitään vastuuvapautusta yritykselle.

Se kaikkein perimmäisin ongelma, työvoiman alimitoitus, on tosiaan paha niin yksityisellä kuin julkisella hoivapuolella. En näe muuta ratkaisua, kuin panostaa yhteiskunnan varoja enemmän hoitityöhön. Mikä taas on helvetim hankalaa kun rahaa ei muutenkaan ole tarpeeksi tämän pohjattoman terveys-/ ja hoiva-alan kassan täyttämiseen.

Sinänsä Sotella oli pari ihan hyvääkin ajatusta, erioten perussairaanhoidon rakenteiden yhtenäistäminen. Järjestelmä on nykyisellään sellainen 10 000 palan palapeli josta yksikään pala ei sovi yhteen. Kaikki maksaa niin perkeleesti, siitä ei taida päästä eroon. Mutta tehostaa järjestelmää pitää, koska nyt kaikki maksaa perkeleesti ja kestää ihan perkeleen kauan, koska ihan kaikki tietokantoja ja toimintatapoja myöten on erilaista riippuen siitä, mistä ovesta astut sisään.
 
Se kaikkein perimmäisin ongelma, työvoiman alimitoitus, on tosiaan paha niin yksityisellä kuin julkisella hoivapuolella. En näe muuta ratkaisua, kuin panostaa yhteiskunnan varoja enemmän hoitityöhön. Mikä taas on helvetim hankalaa kun rahaa ei muutenkaan ole tarpeeksi tämän pohjattoman terveys-/ ja hoiva-alan kassan täyttämiseen.

Sinänsä Sotella oli pari ihan hyvääkin ajatusta, erioten perussairaanhoidon rakenteiden yhtenäistäminen. Järjestelmä on nykyisellään sellainen 10 000 palan palapeli josta yksikään pala ei sovi yhteen. Kaikki maksaa niin perkeleesti, siitä ei taida päästä eroon. Mutta tehostaa järjestelmää pitää, koska nyt kaikki maksaa perkeleesti ja kestää ihan perkeleen kauan, koska ihan kaikki tietokantoja ja toimintatapoja myöten on erilaista riippuen siitä, mistä ovesta astut sisään.
Ongelmia on toki molemmissa mutta kärjistetysti siinä missä julkinen yrittää toimia vaatimusten mukaisesti, yksityinen tekee kaikkensa säästääkseen rahaa ja sitten esimerkiksi täytellään juuri näitä ”haamuhoitajia” listoihin. Tämä koskee varsinkin näitä suuria yrityksiä.

Rahaahan ei olisi ja siellä on muitakin ongelmia jotka vaatisivat korjaamista. Ihan ensiksi voitaisiin esimerkiksi varhaiskasvatuksen opettajille alkaa maksaa markkinatalouden mukaista palkkaa. On väärin, että ihminen ei voi hyödyntää omaa kysyntäänsä työmarkkinoilla koska kunnat vain päättävät keskenään olla maksamatta isompaa palkkaa. Sama koskee kaikkia muitakin vastaavassa tilanteessa olevia työntekijöitä. Julkiset menot kasvaisivat mutta sitten täytyy vain miettiä karsitaanko palveluita vai nostetaanko veroja, toivottavasti ei jälkimmäistä.

Sotea tosiaan tarvittaisiin ja toivoisin itse mallia jossa tuo terveydenhuolto kokonaisuudessaan laitettaisiin sairaanhoitopiirien alle. Lisäksi tuo julkinen terveydenhuolto kaipaisia tehostamista ja uudenlaista ajattelutapaa päivittäisessä toiminassaan.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
En ymmärrä mitä tuolla hintaerolla on tekemistä asian kanssa? Ei se anna mitään vastuuvapautusta yritykselle.
Minä ymmärrän. Kuten sanonta sanoo ”sitä saa mitä tilaa”. Vaikka kunnat ja kaupungit kuinka nyt levittelevät käsiään, niin juuri he ovat halunneet säästää kustannuksia ja tilata halvinta mahdollista laillisuuden rajamailla olevaa hoitoa, jonka yksityinen on heille edullisimmin tuottanut. Jos he olisivat parempaa hoitoa halunneet tilata, niin sekin olisi onnistunut mutta olisi maksanut enemmän. Todennäköisesti yksityinen olisi sen edelleen edullisimmin tuottanut.
 
Minä ymmärrän. Kuten sanonta sanoo ”sitä saa mitä tilaa”. Vaikka kunnat ja kaupungit kuinka nyt levittelevät käsiään, niin juuri he ovat halunneet säästää kustannuksia ja tilata halvinta mahdollista laillisuuden rajamailla olevaa hoitoa, jonka yksityinen on heille edullisimmin tuottanut. Jos he olisivat parempaa hoitoa halunneet tilata, niin sekin olisi onnistunut mutta olisi maksanut enemmän. Todennäköisesti yksityinen olisi sen edelleen edullisimmin tuottanut.
Niin, paitsi hehän eivät ole saaneet sitä mitä ovat tilanneet? He ovat halunneet säästää kyllä kustannuksissa ja yksityinen yritys on ilmoittanut, että tuottavat palvelun tällä hinnalla. Ei kunnat ja kaupungit ole tilanneet palvelua joka ei täytä lakia ja määräyksiä. Nykyisessä taloustilanteessa tuollaiset palvelut tuotetaan ja tilataan aina miniminä. Yksityinen ei nyt ole pystynyt / halunnut pystyä edes siihen lain minimiin.

Nyt kuitenkin haluat vierittää syyn yksityisen laiminlyönneistä kunnille ja kaupungeille koska he ovat halunneet säästää. Ei yksityisen yrityksen tule hyväksyä sellaista sopimusta mitä se ei pysty toteuttamaan. Toki vaikka rikkomuksia on ollut niin hyvää tulosta kai nuo yhtiöt ovat tehneet eli todennäköisesti ihan laillisesti olisi voitu myös toimia mutta firmalle piti vain saada isommat voitot.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Niin, paitsi hehän eivät ole saaneet sitä mitä ovat tilanneet? He ovat halunneet säästää kyllä kustannuksissa ja yksityinen yritys on ilmoittanut, että tuottavat palvelun tällä hinnalla. Ei kunnat ja kaupungit ole tilanneet palvelua joka ei täytä lakia ja määräyksiä.

Nyt kuitenkin haluat vierittää syyn yksityisen laiminlyönneistä kunnille ja kaupungeille koska he ovat halunneet säästää. Ei yksityisen yrityksen tule hyväksyä sellaista sopimusta mitä se ei pysty toteuttamaan.
Osa on täyttänyt ja jotkut eivät. Palvelun tilaajan vastuulla on sopia myös sanktiot joita sopimuksen vastainen toiminta aiheuttaa, jotta toimittajalla on intressit se toimittaa. Jos ylinopeuden ajamisesta ei tulisi sakkoa, niin uskaltaisin väittää että sitä useammat tekisivät.
 
Osa on täyttänyt ja jotkut eivät. Palvelun tilaajan vastuulla on sopia myös sanktiot joita sopimuksen vastainen toiminta aiheuttaa, jotta toimittajalla on intressit se toimittaa. Jos ylinopeuden ajamisesta ei tulisi sakkoa, niin uskaltaisin väittää että sitä useammat tekisivät.
Niin on ja julkinen puoli onkin siinä epäonnistunut. Yksityisten valvonta vanhustenhoidossa ja myös esimerkiksi päivähoidossa vaatii isoja rahallisia panostuksia jotka vähän syövät tuota palvelusta itsestään saatavaa säästöä. Silti ihmettelen tuota ajatusmaailmaasi, käännät ongelmat jatkuvasti kuntien ja kaupunkien syyksi. Yksityiset eivät ilmeisesti vain voi vastustaa kiusausta rikkoa sopimusta ja lakia jos siitä ei ole kunnon sanktiota tulossa. Ei vaikka kyse on ihmisten terveydestä, turvallisuudesta ja hyvinvoinnista. Tunnut ajattelevan todella niin, että yritykset ovat jotenkin syyntakeettomia. Ainakin keksit kokoajan jonkun uuden syyn millä vierittää vastuuta heiltä pois.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Silti ihmettelen tuota ajatusmaailmaasi, käännät ongelmat jatkuvasti kuntien ja kaupunkien syyksi. Yksityiset eivät ilmeisesti vain voi vastustaa kiusausta rikkoa sopimusta ja lakia jos siitä ei ole kunnon sanktiota tulossa. Ei vaikka kyse on ihmisten terveydestä, turvallisuudesta ja hyvinvoinnista. Tunnut ajattelevan todella niin, että yritykset ovat jotenkin syyntakeettomia. Ainakin keksit kokoajan jonkun uuden syyn millä vierittää vastuuta heiltä pois.
En minä heiltä koita vastuuta pois ottaa, vaan päinvastoin sanktioiden avulla vierittää enemmän vastuuta heille. Minä nimenomaan en ole niin naiivi ja idealistinen, että kuvittelisin asioiden hoituvan itsestään, vaan ymmärrän että vaaditaan valvontaa. Toivon että laiminlyönneistä kiinni jääneet yritykset saavat sanktiot, mutta toivon myös että vanhusten huollon kustannukset pysyvät kurissa. Ei se voi olla sellainen pyhä lehmä, jonka kustannuksia ei voida kyseenalaistaa.

En silti ole niin hyväuskoinenkaan, että kuvittelisin julkisenkaan tekevän enempää kuin edellytetään, mutta heidän kohdallaan sakkojen maksu on rahan siirtämistä taskusta toiseen, joten siellä valvontakin olisi turhaa resurssien tuhlausta.
 

teppana

Jäsen
Niin on ja julkinen puoli onkin siinä epäonnistunut. Yksityisten valvonta vanhustenhoidossa ja myös esimerkiksi päivähoidossa vaatii isoja rahallisia panostuksia jotka vähän syövät tuota palvelusta itsestään saatavaa säästöä. Silti ihmettelen tuota ajatusmaailmaasi, käännät ongelmat jatkuvasti kuntien ja kaupunkien syyksi. Yksityiset eivät ilmeisesti vain voi vastustaa kiusausta rikkoa sopimusta ja lakia jos siitä ei ole kunnon sanktiota tulossa. Ei vaikka kyse on ihmisten terveydestä, turvallisuudesta ja hyvinvoinnista. Tunnut ajattelevan todella niin, että yritykset ovat jotenkin syyntakeettomia. Ainakin keksit kokoajan jonkun uuden syyn millä vierittää vastuuta heiltä pois.

Itse uskon vahvaan julkiseen sektoriin, joka antaa raamit yksityiselle sektorille toimia jokaisella yhteiskunnan osa-alueella. Vastuu työn laadusta on ja tulee olla työn suorittajalla. Mutta ihan yhtä tärkeänä pidän julkisen puolen vastuuta tässä raamien luomisessa ja niiden valvomisessa.

En oikeastaan pidä kovin isossa arvossa sellaista "pitäisi, tulisi, olisi" keskustelua jossa huonon tai vaarallisen työn vastuita sälytetään yksinomaan jomman kumman osapuolen kontolle. Tällainen keskustelu on yleensä ideologisesti värittynyttä ja palvelee yleensä vain poterosta toiseen huuteluna.

Säännöksien ja varotoimenpiteiden riittävyys on valtion vastuulla. Niiden mukaan suorittaminen on työn suorittajan vastuulla. Viimeinen vastuu on valvovalla elimellä. Jos/kun laajoja ongelmia ilmenee, on jokaisessa vastuualueessa vikaa.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Yksityisellä haettava tehokkuus ja "tuottavuus" nyt eivät vaan oikein sovi yhteen hyvien hoivapalveluiden kanssa. Vaikka se ei tehokkainta mahdollista olekaan, niin hyvässä hoivakodissa työntekijöillä olisi välillä aikaa ihan vaan istua asukkaiden kanssa kahvittelemassa ja jutustelemassa. Yksi työntekijä tulisi olla öisin "liikaa" ihan vaan yllättävien tilanteiden varalta. Ei julkisetkaan täydellisiä ole, mutta onhan se selvää, että mahdollisuus edellä kuvaillun tapaiseen on suurempi, kun tuo ei ole "omistajan" taskusta pois ja tämä laitoksen johtoa tehostamiseen patistamassa.

Ymmärrän toki vastuun verovarojen kohtuullisesta käyttämisestä, mutta onko tuo sitten sellaista, jota emme missään tapauksessa halua maksaa? Toki aiemmin tämä oli taloudellisesti helpompaa, kun huoltosuhde oli parempi. Ja vaikeammaksihan tämä tässä suhteessa menee.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Yksityisellä haettava tehokkuus ja "tuottavuus" nyt eivät vaan oikein sovi yhteen hyvien hoivapalveluiden kanssa.
Uskotko että hoivapalvelut tuotetaan 10 tai 25 vuoden päästä samalla tavalla eikä mitään teknisiä apuvälineitä tai menetelmiä keksitä? Kumpi niiitä todennäköisemmin keksii, yksityinen vai julkinen? En siis ole samaa mieltä etteikö tehokkuus voisi sopia yhteen hoivapalveluiden kanssa.
 

teppana

Jäsen
Kyllä yksityinen ja laadukas hoito voi toimia yhdessä. Johan meillä tästä on esimerkkejä vaikka kuinka. Kyse on yhteiskunnan (tai vaihtoehtoisesti yksityisen henkilön) resurssien panostuksesta. Kyllähän meillä ja maailmalla on kaikenlaisia terveyteen liittyviä yksityisiä palveluita jotka toimii paremmin kuin mikään julkinen vastaava palvelu.

Kyllä tässä on puhtaasti kyse resursseista.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Kyllä yksityinen ja laadukas hoito voi toimia yhdessä. Johan meillä tästä on esimerkkejä vaikka kuinka. Kyse on yhteiskunnan (tai vaihtoehtoisesti yksityisen henkilön) resurssien panostuksesta. Kyllähän meillä ja maailmalla on kaikenlaisia terveyteen liittyviä yksityisiä palveluita jotka toimii paremmin kuin mikään julkinen vastaava palvelu.

Kyllä tässä on puhtaasti kyse resursseista.
Varmasti on, erityisesti maksukykyisille vaikka kuinka hyviä. Yhtälö menee vaikeammaksi, kun asiakkaina vähävaraiset tai ihan perustasonkin eläkettä nauttivat vanhukset. En minä epäile, etteikö yksityinen pysty hyvääkin hoitoa järjestämään tai etteikö julkisellakin kärsittäisi resurssipulasta. Ilmitulleet, lukuisat ongelmat tuntuvat kuitenkin johtuvan pääsääntöisesti siitä, että tehokkuuden nimissä on normeja alitettu ja sääntöjä venytetty melko härskisti.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Uskotko että hoivapalvelut tuotetaan 10 tai 25 vuoden päästä samalla tavalla eikä mitään teknisiä apuvälineitä tai menetelmiä keksitä? Kumpi niiitä todennäköisemmin keksii, yksityinen vai julkinen? En siis ole samaa mieltä etteikö tehokkuus voisi sopia yhteen hoivapalveluiden kanssa.
Mitä merkitystä sillä on, kuka ne keksii? Samalla tavalla ne tulevat kaikkien sektoreiden käyttöön. Yksityisellä varmaan keksitään vempele myös läsnäoloon ja ihmisen kohtaamiseen?
 
Nyt on jo pakko antaa kommenttia, koska kunnallinen puoli rikkoo mitoituksia ja määräyksiä aivan samalla tavalla, kuin yksityinen sektori. Koskee päiväkoteja samoin kuin vanhusten palvelutaloja.
Hoitajamäärät eivät vastaa vaatimuksia, vasteajat ihan muuta kuin luvattu, eikä virkoja täytetä. Silti kustannukset yksityisiin verrattuna isommat. Miksikö, no sen takia mikä kuntien ja valtion toimiessa työllistäjinä yleensäkin vialla;
-esimies asemissa olevia (byrokratiaa) ihan liikaa
-edelliset pyrkivät pätemään ja ansaitsemaan kannuksiaan, joka johtaa toiminnan sekavuuteen, tarve aina vaan suuremmille määrille työntekijöitä, eikä paikkoja ole mahdollista täyttää. Tämä taas johtaa työntekijöiden pompottamiseen paikasta ja hommasta toiseen, lisää poissaoloja ja sen kautta vaje henkilökunnasta kasvaa.
Sama koskee sitten yksityisen puolen valvontaa, mitä hoidetaan valtion ja kuntien taholta. Mulle on mysteeri, voiko moinen ammattitaidottomuus valvojilla olla synnynnäistä, vai onko kyseessä ihan rehellinen korruptio.
Viime vuoden puolella, kun olin AVIn tarkastuksissa mukana, edellämainituilta ajatuksilta ei voinut välttyä. Jos virkamies ei selkeisiin väärinkäytöksiin ja rikkomuksiin puutu muutoin kuin kirjaamalla/ohjaamalla ja uskoo selitykset ilman yhtäkään evidenssiä, ei luottamus omalla kohdallani kyseistä instanssia kohtaan ole kovinkaan korkealla.
Toisaalta yksityiselle sektorille sentään tehdään nuo tarkastukset, kunnallinen puoli hoitaa ne omakätisesti.
Omat kokemukset kyllä juuri täysin päinvastaiset ja tämä tulee myös erittäin hyvin ilmi ihmisiltä jotka työskentelevät kyseisillä aloilla. Totta kai ongelmia ja esimerkiksi henkilökunnan vajausta on molemmissa mutta julkisella tavoite aina nuo vaatimukset täyttää. Tämä pätee kyllä julkisellakin vain siihen asti kun työntekijöille ei tarvi maksaa palkkaa yli perustason. Siihen itse tekisin muutoksen, että esimerkiksi varhaiskasvatuksessa paikkojen täyttämiseen tulee pyrkiä neuvottelemalla palkasta. Nyt mitään sanktioita ei ole jos paikkaa ei täytetä ja tehtävää hoitaa joku epäpätevä.

Otetaan vaikka esimerkki päivähoidon sijaisista. Kun työntekijä ilmoittaa iltapäivällä, että on sairas ja ei pääse huomenna töihin, alkaa julkisella päiväkodin johtaja kysellä sijaista. Kun sama tapahtuu yksityisellä, odotetaan aamuun kello 9 jos vaikka lapsiakin olisi sairaana ja sijaista aletaan sitten kyselemään, jos edes aletaan. Tällöin sijaista on käytännössä mahdoton saada ja jos tuuri käy, että sellainen löytyy niin ei hän ehdi työskentelemään kuin muutaman tunnin.

Kertoisitko esimerkin miten mielestäsi vaikka päivähoidossa on liikaa esimiehiä verrattuna yksityiseen?

Noista tarkastuksista olen kyllä täysin samaa mieltä ja kieltämättä siinä tulee jo korruptio välillä mieleen. Nythän tuo on hyvin tullut esille kun aiemmin eivät löytäneet suuria puutteita mistään mutta kun nyt yksi suljettiin ja se nousi julkisuuteen niin nyt niitä ongelmia onkin löytynyt tarkastuksissa eri puolilta Suomea.
 
En minä heiltä koita vastuuta pois ottaa, vaan päinvastoin sanktioiden avulla vierittää enemmän vastuuta heille. Minä nimenomaan en ole niin naiivi ja idealistinen, että kuvittelisin asioiden hoituvan itsestään, vaan ymmärrän että vaaditaan valvontaa. Toivon että laiminlyönneistä kiinni jääneet yritykset saavat sanktiot, mutta toivon myös että vanhusten huollon kustannukset pysyvät kurissa. Ei se voi olla sellainen pyhä lehmä, jonka kustannuksia ei voida kyseenalaistaa.

En silti ole niin hyväuskoinenkaan, että kuvittelisin julkisenkaan tekevän enempää kuin edellytetään, mutta heidän kohdallaan sakkojen maksu on rahan siirtämistä taskusta toiseen, joten siellä valvontakin olisi turhaa resurssien tuhlausta.
No sellainen kuva kyllä jää kun kerrot, että syy on halvemmassa hinnassa ja ”sitä saa mitä tilaa”, eli kuntien ja kaupunkien oma vika. Sen jälkeen ongelma on se, että julkinen ei ole tarpeeksi sanktioita kirjannut sopimuksiin niin yksityinen ei ole toiminut oikein. Kuitenkin ensin olit sitä mieltä, että yksityisellä on vastuu pitää sopimuksista kiinni. Eikö tämä velvollisuus ole vaikka julkinen onkin valvonnassaan epäonnistunut.

En tiedä kuka täällä on naiivi ja idealistinen, ja kuvittelee ettei valvontaa tarvita. Totta kai tarvitaan ja enemmän tarvitaankin. Tämä toki taas syö niitä säästöjä joita saadaan kun yksityinen palvelua tuottaa.

Hyväuskoisistakaan en tiedä kun olen itsekkin todennut, että nykyisessä taloustilanteessa palvelut tuotetaan ja tilataan minimin mukaan. Ja myös julkista puolta valvotaan. Julkisella ja yksityisellä on kuitenkin se ero, että yksityinen haluaa näistä palveluista kunnolla voittoa.

Kustannukset eivät tietänkään voi olla pyhälehmä ja niitä pitää voida kyseenalaistaa. Kuitenkin palvelut tulisi järjestää niin, että se on inhimillistä. Lisäksi työntekijöille tulisi maksaa kovempaa palkkaa jos heistä on paljon kysyntää, tämä toki nostaisi varsinkin päivähoidon kustannuksia etenkin pääkaupunkiseudulla. Sitten sen jälkeen vain täytyy karsia julkisia palveluita jotta veroja ei tarvi nostaa. Eli mielummin karsitaan palveluita ja hoidetaan ne jäljelle jäävät kunnialla.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Mitä merkitystä sillä on, kuka ne keksii? Samalla tavalla ne tulevat kaikkien sektoreiden käyttöön. Yksityisellä varmaan keksitään vempele myös läsnäoloon ja ihmisen kohtaamiseen?
Jos yksityinen ei palvelua tuota, niin todennäköisyys että se menetelmiä tai työkaluja myöskään muiden käyttöön keksisi pienenee merkittävästi. Mikä henkilökohtainen insentiivi kellään olisi silloin asiaa miettiä?
Ja en sulkisi pois mahdollisuutta, että robotiikan kehittymisen myötä keksitään vempeleitä yksinäisyyteenkin, vaikkei se nyt ihan mutkattomimmalta ajatukselta tuntuisikaan. Tai olla että joku keksii muunlaisen ratkaisun. Hetki sitten oli juttua, että Kanadassa oli joku yhdistänyt vanhainkodin ja päiväkodin. Vanhukset saivat seuraa ja lapset aikuisten huomiota jutun mukaan niin paljon halusivat eli win-win. Tiedä sitten miten faktapohjainen asia.
 
Viimeksi muokattu:
Itse uskon vahvaan julkiseen sektoriin, joka antaa raamit yksityiselle sektorille toimia jokaisella yhteiskunnan osa-alueella. Vastuu työn laadusta on ja tulee olla työn suorittajalla. Mutta ihan yhtä tärkeänä pidän julkisen puolen vastuuta tässä raamien luomisessa ja niiden valvomisessa.

En oikeastaan pidä kovin isossa arvossa sellaista "pitäisi, tulisi, olisi" keskustelua jossa huonon tai vaarallisen työn vastuita sälytetään yksinomaan jomman kumman osapuolen kontolle. Tällainen keskustelu on yleensä ideologisesti värittynyttä ja palvelee yleensä vain poterosta toiseen huuteluna.

Säännöksien ja varotoimenpiteiden riittävyys on valtion vastuulla. Niiden mukaan suorittaminen on työn suorittajan vastuulla. Viimeinen vastuu on valvovalla elimellä. Jos/kun laajoja ongelmia ilmenee, on jokaisessa vastuualueessa vikaa.
Tuo julkisen puolen valvonta on ollut ihan surkuhupaisaa ja olenkin ihmetellyt, että miten siitä joillekkin maksetaan palkkaa. Muistaakseni koulussa usein penättiin kriittistä ajattelua ja sen tärkeyttä mutta tuo on kyllä unohtunut näiltä virkamiehiltä. Silti tuo, että yksityisellä rikotaan lakia saadakseen suurempia voittoja, koska valvontaa ei juurikaan ole ollut, tuo esille ongelman kuinka hyvin ykstyinen soveltuu tuottamaan kyseisiä ja vastaavia palveluita.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
No sellainen kuva kyllä jää kun kerrot, että syy on halvemmassa hinnassa ja ”sitä saa mitä tilaa”, eli kuntien ja kaupunkien oma vika. Sen jälkeen ongelma on se, että julkinen ei ole tarpeeksi sanktioita kirjannut sopimuksiin niin yksityinen ei ole toiminut oikein. Kuitenkin ensin olit sitä mieltä, että yksityisellä on vastuu pitää sopimuksista kiinni. Eikö tämä velvollisuus ole vaikka julkinen onkin valvonnassaan epäonnistunut.
Ensinnäkään en toivoisi, että yksityisen tarjoamista hoivapalveluista aletaan maksamaan yhtään enempää kuin tuo 125€ päivä. Se on jo hemmetin iso raha ja kyllä tuollaisella melkein neljällä tuhannella eurolla kuussa pitää pystyä vanhus hoitamaan. Kuitenkin kuten todettu, niin yksityiset yhtiöt ovat tehneet hoidolla isohkoa voittoa, joten sopimuksissa on ”löysää”. En ole vaatimassa, että hintaa pyritään puristamaan entisestään, vaan että sillä on pystyttävä tiettyä palvelutasoamme vaatimaan. Minimimitoitukset ovat huono ja jäykkä mittari. Ne ohjaavat hankkimaan ison lukumäärän halpoja (ja siten usein osaamattomia) työntekijöitä. Parempi mittari on hoidon tason. Kuinka usein vaipat on vaihdettu, vanhukset ruokittu ja lääkitty jne jne. Silloin ne ohjaavat hankkimaan pätevää henkilökuntaa, tehostamaan toimintatapoja ja miettimään parhaita käytäntöjä juuri niiden haluttujen mittareiden saavuttamiseksi. Valvonnan ei myöskään tarvi olla sitä, että joku kyttää manuaalisesti paskaisia vaippoja vaan sekin voi olla automatisoitu. Samaten sanktioiden tulee olla niin isot ja henkilökohtaiset ettei kellään ole intressiä kusettaa. Kyse ei siis valvonnassakaan ole pelkästään määrästä vaan laadusta.
 

teppana

Jäsen
Tuo julkisen puolen valvonta on ollut ihan surkuhupaisaa ja olenkin ihmetellyt, että miten siitä joillekkin maksetaan palkkaa. Muistaakseni koulussa usein penättiin kriittistä ajattelua ja sen tärkeyttä mutta tuo on kyllä unohtunut näiltä virkamiehiltä. Silti tuo, että yksityisellä rikotaan lakia saadakseen suurempia voittoja, koska valvontaa ei juurikaan ole ollut, tuo esille ongelman kuinka hyvin ykstyinen soveltuu tuottamaan kyseisiä ja vastaavia palveluita.

Samaa mieltä. Toisaalta, uskon kyllä yksityisen pystyvän tuottamaan laadukasta hoiva- ja hoitopalvelua. Mutta tällä hetkellä vaatimuksista luistaminen on liian helppoa sekä sanktiot liian pieniä. Mitähän tapahtuisi, jos tarkoituksella ja salaa puutteellisesti rakennettu ylikulkusilta romahtaisi, tappaen 6 ihmistä?
 
Ensinnäkään en toivoisi, että yksityisen tarjoamista hoivapalveluista aletaan maksamaan yhtään enempää kuin tuo 125€ päivä. Se on jo hemmetin iso raha ja kyllä tuollaisella melkein neljällä tuhannella eurolla kuussa pitää pystyä vanhus hoitamaan. Kuitenkin kuten todettu, niin yksityiset yhtiöt ovat tehneet hoidolla isohkoa voittoa, joten sopimuksissa on ”löysää”. En ole vaatimassa, että hintaa pyritään puristamaan entisestään, vaan että sillä on pystyttävä tiettyä palvelutasoamme vaatimaan. Minimimitoitukset ovat huono ja jäykkä mittari. Ne ohjaavat hankkimaan ison lukumäärän halpoja (ja siten usein osaamattomia) työntekijöitä. Parempi mittari on hoidon tason. Kuinka usein vaipat on vaihdettu, vanhukset ruokittu ja lääkitty jne jne. Silloin ne ohjaavat hankkimaan pätevää henkilökuntaa, tehostamaan toimintatapoja ja miettimään parhaita käytäntöjä juuri niiden haluttujen mittareiden saavuttamiseksi. Valvonnan ei myöskään tarvi olla sitä, että joku kyttää manuaalisesti paskaisia vaippoja vaan sekin voi olla automatisoitu. Samaten sanktioiden tulee olla niin isot ja henkilökohtaiset ettei kellään ole intressiä kusettaa. Kyse ei siis valvonnassakaan ole pelkästään määrästä vaan laadusta.
Onko hinnoissa ollut paljon löysää vai onko tuo voitto tehty esimerkiksi säästämällä henkilökunnasta?

Toki laatu on tärkeää myös valvonnassa mutta miten jälkikäteen valvot montako vaippaa on vaihdettu? En myöskään ymmärrä miten minimimitoitus ja laadunvalvonta ovat toisensa poissulkevia?
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Onko hinnoissa ollut paljon löysää vai onko tuo voitto tehty esimerkiksi säästämällä henkilökunnasta?

Toki laatu on tärkeää myös valvonnassa mutta miten jälkikäteen valvot montako vaippaa on vaihdettu? En myöskään ymmärrä miten minimimitoitus ja laadunvalvonta ovat toisensa poissulkevia?
Tuo ensimmäinen on lähinnä tuollainen filosofinen kysymys. Miten sen haluaa ajatella.

Minäpä kerron kahdessa minuutissa otona mietityn valvontasysteemin: jokaisella vanhuksella on oma seurantalaitteensa, jonne merkitään hänen vaippojen vaihtonsa, syönnit ja lääkkeiden saannit. Kun vaippa vaihdetaan se merkitään laitteeseen. Siitä jää jälki että kuka on vaihtanut, milloin ja mikä vaippa on ollut kyseessä. Laitteesta saa tulostettua raportit lääkäreille, omaisille tai mihin tahansa käyttöön. Joku kaupan kassalta tutun viivakoodin luku kestää noin 0,2 sekuntia, mutta langattomien RFID-tagienkin käyttö voisi tulla kyseeseen. Eivät taida nykyään maksaa käytännössä mitään. Toki se että vaippa on koneeseen merkitty ei vielä takaa, että se on vanhukselle jalkaan asti päätynyt, joten tässä tulee sanktioiden merkitys. Jos se joka on vaipan vaihdon koneelle kuitannut jää kiinni siitä, että hän ei ole sitä tosiasiassa tehnyt niin sanktio on henkilökohtainen. Jos taas valvonta paljastaa, että hoitajat eivät ole ehtineet vaippoja sovitusti vaihtamaan niin vastuu on työnantajan ja sanktiot kohdistuvat heille. Tällä valvonnalla siitä jää kiinni ja työntekijöillä ei ole intressiä kusettaa. Koneen peukoinnista sanktiot ovat sitten miljoonia. Voi olla viidessä minuutissa tai puolessa tunnissa syntyisi parempikin systeemi, mutta ehkä tästäkin ideasta saa kiinni.

Ai niin ja tuo minimimitoitus. Jos hoito on laadukasta niin mitä merkitystä sillä on? Jos kahdeksan henkilöä hoitaa vanhukset niin että kaikki mittarit ovat kunnossa, niin yhdeksäs ja kymmenes aiheuttavat vain turhia kustannuksia. Toki jos muut mittarit ovat kunnossa ja tuollainen ylimääräinen henkilö edellytetään, niin järkevä palveluntarjoaja palkkaa sinne kymmenenneksi mahdollisimman halvan Sopranoksesta tutun no do -henkilön, jonka ”palkka” on esim 100€ kuussa, mutta jolla ei ole mitään työvelvollisuutta (esim opiskelijan joka saa käyttää ”työajan” opiskeluun).
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös