Juuh, elikkäs.
Tässä on visualisoitu kansantalouden tilinpito kiertokulkukaaviona:
http://keskustelu.jatkoaika.com/attachments/kansantalouden_kiertokulkukaavio-jpg.4944/
Tässä taas valtion talousarvioesitys vuodelta 2015, joka siis on käytännössä zoomaus tuohon kiertokulkukaavion laatikkoon JS:
Valtion talousarvioesitys 2015
Eli jos 2% menee korkomenoihin niin 98% sakon suuruudesta menee lisäkulutukseen?
3 % on aika lähellä korkomenojen osuutta valtion budjetista. En kuitenkaan osaa edes auttavan täsmällisesti sanoa, mitä muita "mustia aukkoja" julkisen talouden menoista löytyy.
Edellähän seurattiin suurimmasta alkaen näitä julkisen sektorin menovirtoja:
(Eli suurimmasta päästä lueteltuna tonnista menisi 185 e kansalaisten eläkkeisiin, 157 e kunnille (jotka maksavat tästä työntekijöilleen ja alihankkijoilleen 120 e palkkoina ja palveluiden ostoina, investoivat 16 e, ja käyttävät loput 21e muihin toimintamenoihin, avustuksiin, jne.), 65 e yritystukiin ja innovaatiotoimintaan, reilu viiskymppiä työttömyyskorvauksiin, nelisenkymppiä maanpuolustukseen, jne jne.)
Mitä pienempiin osiin mennään niin sitä työläämmäksi virtojen seuranta käy, mutta tähän mennessä voidaan todeta seuratun mihin ensimmäinen puolisko tästä tonnista on jakautunut, ja että se on jakautunut lähes kokonaan ylläpitämään meidän mediaanisakotettavaamme pienituloisempien palkansaajien, eläkeläisten ja työttömien, taloudellista toimeliaisuutta.
Ja kuten taannoisista keskusteluistamme muistamme, tällaisella tulonsiirrolla on talouskasvua kiihdyttävä vaikutus, kun taas tuloerojen kasvulla on talouskasvua hidastava vaikutus. Alimpien tulodesiilien kulutus myös kohdistunee suurimmilta osin kotimaahan kuin keskimmäisten. Tällä toimeliaisuudella myös pitkälti luodaan edellytyksiä (koulutus, turvallisuus, terveydenhuolto, jne..) kaikelle markkinaehtoiselle toimeliaisuudelle.
Jos sakkoja ei jaettaisi ollenkaan, tippuisiko valtion menot vastaavan määrän (korkomenojen osuus vähennettynä)? Ehkä jos sakkojen suuruus olisi luokkaa satoja miljoonia.
Kyllä tippuisi, tai siis jäisivät kasvamatta tonnilla. Sakko on kansantalouden tilinpidon kiertokulun kannalta verrattavissa mihin tahansa julkisen talouden tuloon.
Vastaavasti, mikäli sakko jätettäisiin antamatta ja tarkasteltaisiin mihin sama tonni jakaantuu JS-laatikon sijaan KS-laatikosta, sieltä löydetään myös mustia aukkoja joissa raha ei kasva. Juurikin ulkomaille kohdistuva kulutus, ja sitten se säästäminen. Erään gallupin mukaan 64 % suomalaisista säästää ja 74 % heistä ilmoittaa keinoksi säästötilin tai määräaikaistalletukset, jota suosivat etenkin lähes kaikki (78 %) naiset.
Näin suomalaiset säästävät ja sijoittavat - Suomalaisten kokemuksia s…
--
Jotta voisimme sinne päinkään luotettavasti arvioida kumman puhtaan ideologinen heitto on "todennäköisemmin oikeassa", tulisi pystyä suhteellisen tarkasti seuraamaan näitä rahavirtoja myös kotitalouksien osalta. Ja sitä ennen tulisi vielä sopia alkuehdoista joita kysymyksessä asetettiin varsin vähän. Haluttiinko yleispätevä vastaus vai nimenomaan vastaus joka pätee tämän hetken taloustilanteessa. Tulisi sopia millä aikavälillä vaikutusta arvoidaan ja kuinka syvälle tuon kierron sykleihin sukelletaan.
--
Joka tapauksessa, pääpointtini tähän koko keskusteluun ryhtymisessä on seuraava:
Kysymyksen esittäjä,
@TweetyLeaf , myöhemmin lausui:
"En väitä, että itse tuntisin verokiemurat tai valtiontaloudenhoidon mitenkään mallikkaasti, mutta ei tämä nyt mitään ylempää matematiikkaa ole ymmärtää perusasiat. Yksityinen sektori on se joka taloutta pyörittää ja ne verotulot tuottaa, ei valtio. Valtio kierrättää käsittämättömän määrän rahaa itsensä sisällä, maksetaan palkat valtion duunarille jolta peritään verot. Verottaja ja palkanmaksaja on sama kaveri loppupeleissä." Tämähän on hyvin läheisesti sukua keskusteluissamme lanseeraamallesi mutta alati hämäräksi jääville "oikean kasvun" ja "väärän kasvun" käsitteille, jossa oikealla kasvulla siis tarkoitetaan jotain markkinaehtoista kasvua (kuinka se sitten määritelläänkään) ja väärällä ei-markkinaehtoista.
Rohkenen olla tästä väitteestä eri mieltä, sillä minusta vastauksen löytämiseen todellakin vaadittaisiin "korkeampaa matematiikkaa", ja sittenkin vastaus saattaisi olla mitä tahansa riippuen valituista alkuehdoista, mallien tarkkuudesta, siitä millaista dataa yksityisestä kulutuksesta (vrt. tuo talousarvioesitys) edes on saatavilla, jne. Ei tällaisia kansantalouden rahavirtoja voi käytännössä selvittää muuten kuin matemaattisilla simulaatioilla. Eräs tällainen malli julkaistiin vasta puolisen vuotta sitten väitöskirjatason graduna:
http://epublications.uef.fi/pub/urn_nbn_fi_uef-20141431/urn_nbn_fi_uef-20141431.pdf Ehkä joskus tulevaisuudessa niiden avulla saadaan täsmällistä tietoa tällaisiinkin kysymyksiin.
Minä voin ainakin tunnustaa ettei minun kompetenssini sellaiseen riitä, ja että minun väitteeni sakon kansantaloutta hyödyttävästä vaikutuksesta perustuu pelkkään ideologiseen huttuun. Mitenkäs on @Daespoo sinun päinvastaisen väitteesi laita? Ideologista huttua vai faktaa?
Luulen kyllä ymmärtäväni sitä logiikkaa ja taka-ajatusta tuon "yksityinen sektori pyörittää taloutta" -väitteen takana, mutta pitäisi pystyä olemaan paaaaljon täsmällisempi, tuollaisenaan esitettynä se on vain höhlä eikä pidä alkuunkaan paikkaansa!