TweetyLeaf
Jäsen
Tarkoittanet liberaalilla talousajatteljlla seitkytlukulaista Friedmanilaista monetarismia, mutta kuten talouskriistä ollaan nähty, se ei oikein toimi ja varallisuus on alkanut keskittyä (jos tätä ongelmaa ei ymmärrä, niin sitten ei voi mitään muuta kuin kehottaa tutustumaan meritogratian historiaan )
Käsittääkseni "Friedmanilaista mallia" ei ole koskaan käytetty missään todellisuudessa. Jos väität, että Suomi tai EU toimisi tällä ajatuksella niin haluaisin kuulla perusteluita ?
Oma näkemykseni liberaalista talouspolitiikasta on vapaakauppa ajattelua. Markkinoiden vääristäminen on yksi suurimpia nykyajan ja Suomen ongelmia.
Tässä muutama esimerkki miten Suomen politiikka vääristää markkinoita:
- Verovähennykset asuntolainoissa
- Ilmaiset työharjoittelijat
- Asumistuki
- Valtion pörssissä pelaaminen
- Yritystuet
- Pankkien pelastaminen (Kreikka kriisi)
Tiedän, että osa toiminnasta, kuten solidium on periaatteessa voitollista toimintaa, kuten myös osa yritystuista. On kuitenkin pöyristyttävää jos joku tosissaan pystyy väittämään ymmärtävän näiden toimien kokonaisvaikutusta markkinoihin.
En laita wiki linkkiä vittullakseni, vaan koska mielestäni artikkeli on oikeasti hyvä ja selkeä: Talousliberalismi – Wikipedia
Pätee vaan suoraan omiin ajatuksiin, sekä siihen mitä tarkoitin puhuessani siitä, ettei Talousliberaalia vaihtoehtoa tunnu Suomessa juuri olevan.
Vihreät voivat osin olla talousliberaaleja (esim perustulo) mutta todella monessa asiassa tuntuu olevan päinvastoin, ja vihreiden suurin ongelma on... you guessed it... vihreys.
En kuitenkaan halua mennä äärimmäisyyksiin ja esim starttiraha on hyvä asia olla olemassa. Syy on, että se jaetaan käytännössä kaikille ja mahdollistaa yrittämisen aloittamisen jos rahoitusta ei muuten löydy helposti esim. yhden henkilön yritykselle.
Liberalismin määritelmä ei ole "innovatiivinen" tai "uusi" vaan vapaa.
Perustulo on sellainen asia, jota pitäisi tutkia miten se soveltuu Suomeen. Itse olen varovaisen optimistinen ideasta ja kovasti tahtoisin asettua kannattamaan tätä. Hieman varovaisin mielin olen liikkeellä, mutta se johtuu tasan siitä, että minulla ei ole tarpeeksi informaatiota perustulon soveltuvuudesta Suomeen sellaisesta lähteestä jonka katsoisin neutraaliksi.
Suomen Liberaalipuolue sulautu Kepuun ja 90- luvun nuorsuomalaiset siirty Vihreisiin ja kokoomukseen (eli ei sitä tilausta klassiselle liberaalipuolueelle oikein tunnu olevan)
Huomaatko minkäänmoista kaavaa tuossa ? Edustajat siirtyvät puolueisiin jossa katsotaan olevan parempi mahdollisuus tulla valituksi, eikö pitäisi olla niin, että puolueesta huolimatta on yhtäläiset mahdollisuudet tulla valituksi, jos kansa kerran äänestää ?
Jos kansa ei liberaaleja juuri äänestä, niin ei siinä mitään, sitten ollaan siellä eduskunnassa yhdellä paikalla tai ei yhdelläkään. Mutta se, että yksi politiikan suuntaus on kokonaan pois Suomen puoluekentästä on ihan oikeasti helvetin huolestuttavaa. Samalla tavalla olisin huolestunut jos vasemmisto tai konservatiivit loistaisivat totaalisella poissaolollaan.