Toisaalta mieti olennaisemmin, kuinka paljon puolueiden arvot ovat muuttuneet vuosisadan aikana. Lisäksi onhan puoluekartta kokenut jos jonkinlaisia myllerryksiä autonomian aikaan nähden, kun kepusta, sossuista ja kokoomuksesta on tullut ~ saman suuruiset. Kepustakin on irtaantunut ja liittynyt kaikenlaisia sivuliikkeitä, niin kuin sossuista/kommareistakin. Sitten onhan meille syntynyt vihreät ja viimeisimpänä uudistuksena puoluekarttaan on tullut perussuomalaisten nousu suureksi puolueeksi. Verrattuna vanhoihin moderneihin demokratioihin, kuten Ranskaan ja Yhdysvaltoihin, meillä on ollut paljon enemmän häppeningiä.
Palvelisko se kenenkään etuja, jos meillä olisi eduskunta, jossa olisi pirstaloituneena joku 15 puoluetta? Päätöksenteko voisi takkuilla aika pahasti, kun kaikki äänestäisivät ristiin.
Kirjoitin äsken todella pitkän vastauksen joka hävisi bittitaivaaseen. Joudutte nyt sitten valitettavasti tyytymään lyhyempään versioon.
Tarkoitukseni oli puhua puoluekentän laajuudesta, ei puolueiden määrästä.
SDP - Keskusta - Kokoomus on hallinnut Suomea käytännössä koko sen itsenäisyyden ajan.
Kaikki kolme puoluetta ovat konservatiivi puolueita.
Toisinsanoen, Vasen-Oikea akselilla Suomella on koko puoluekenttä edustettuna, mutta liberaali - konservatiivi akselilla tilanne on äärimmäisen huono. Ainoastaan Vihreät voidaan luokitella liberaaleiksi, mutta hekään eivät sitä ole aidosti, sillä heitä kiinnostaa lähinnä ydinvoiman mollaaminen ja tasa-arvoinen avioliitto (joka on toki tärkeä aihe) mutta liberaaleja he eivät ole kun puhutaan esimerkiksi talouspolitiikasta, joka nyt tällä hetkellä sattuu olemaan äärimmäisen polttava aihe politiikassa.
Konservatiiveissa löytyy sitten pääpuolueiden lisäksi jos jonkinnäköistä, on Nationalisti Nalle Persuja ja Kikkelikukkuu kristillistä.
Meillä on siis ollut puolueita 100 vuoden aikana muitakin kun 3 pääpuoluetta. Mutta yksikään puolue ei ole kyennyt edes hetkellisesti todellisuudessa horjuttamaan kolmen kovan asemaa. Sen ymmärtäminen, että tämä johtuu käytännössä siitä, miten puoluetukia jaetaan, D'Hondtin laskennasta sekä siitä, että jos vaikkapa minä asettuisin ehdolle, niin miksi ihmeessä lähtisin pienpuolueeseen kun kolmessa isossa on paljon suuremmat mahdollisuudet tulla valituksi ?
Tästä päästäänkin nyt siihen, että minulle eilen valkeni, miksi minun on niin helvetin vaikea löytää puoluetta mitä äänestää, ja miksi Suomessa on niin alhainen äänestysprosentti sekä paljon liikkuvia äänestäjiä.
------------
PS: Mitä tulee siihen, että puolueita olisi enemmän, niin ei se minua ainakaan haittaisi... Jos puolueita olisi todella paljon, ja eduskunta ns. moneen jakautunut, uskoisin, että puolueiden välillä olisi paljon enemmän sopusointua sillä saadakseen mitään läpi, tarvitsisi monen pienen puolueen tuen. Pelko tässä on se, että päätöksistä tulisi vain poliittista peliä, eikä kansan parasta ajateltaisi (ihan kun sitä nyt tehtäisiin). Sen lisäksi, pienpuolueista varmasti nousisi esiin se puolue kenen jäsenillä on eniten rahaa vaalikampanjaan...