Koitat ilmeisesti itsellesi selittää tässä jotain? Mutta vaikuttaa siltä, että et edes ole ensin jäsentänyt mitenkä ”hempeilijä” ja ”rationalisti” eroavat toisittaan…
"Hempeilijä" on eufenismi, kaunisteltu poliittisesti korrekti termi enemmän tai vähemmän henkiseen
idiotismiin taipuvaisista yhden (1) kulttuurin ihmisistä, kuten vihreistä humanisteista.
Olen itse pragmatisti. Saatan hempeillä, saatan olla piinkova pölvästikin välillä. Ehkä olen joskus onnistunut noudattamaan sääntöjäkin.
Faktoilla ei ole arvoja. Ei faktoilla tehdä päätöksiä. Faktojen perusteella ihminen tekee omiin arvoihinsa sidottuja päätöksiä. Samasta faktasta on olemassa useita arvoperusteisia päätöksentekomahdollisuuksia. Jostain syystä kutsut ilmeisesti omaasi ”rationaaliseksi” vaikka se on siis oman arvopohjasi mukainen päätelmä kokoamistasi faktatiedoista. Toisella arvomaailmalla lopputulema (mielipide) on eri, ja täysin yhtä perusteltu.
Erona on se, että vaikka olen tyhmä, en automaattisesti oleta, että kaikki asiat ja ihmiset heijastelevat tätä tyhmyyttäni. Toisin sanoen en hyväksy sitä, että maailmassa olisi vain subjektiivisia kokemuksia. Maailmassa on myös "tosi-ideoita", ja näiden "tosi-ideoiden" vähemmän täydellisiä kuvajaisia. Saatamme päästä käsiksi jälkimmäisiin, jos teemme työtä oikein kovasti.
Jos kuvittelet että mielipiteesi perustuvat faktoille, olet jo lähtökohtaisesti väärässä, sillä mielipiteesi perustuvat tulkinnoillesi faktoista. Faktat eivät ole mielipiteitä, eikä niillä ole arvoja.
Redundanttia ja hyödytöntä filosofiaa, Kantista alkanutta ja Wittgensteiniin päättynyttä sananselittelyä. Kahden (2) ja useamman kulttuurin ihmiset eivät ole subjektiivisten merkityssisältöjen ja jälkimodernismin vankeja samoissa määrin kuin vain sanoja ja niiden merkityksiä selittävät.
Taloudellisista faktoista voi tehdä oikeutetusti monenlaisia päätelmiä riippuen siitä painottaako yksilön oikeutta onnellisuuteen vain laajemman yhteisön, vaikkapa kansallisvaltion tai jopa globaalissa mittakaavassa. Ja sitten mitä käytät onnellisuuden mittarina, taloudellista vaurautta, vapaa-aikaa, terveyttä, vai esim ihmisoikeuksia.
Itse asiassa sosiaali- ja käyttäytymistieteiden puolella faktatkin ovat muutoinkin vaikeasti lähestyttäviä. Tämä ei tarkoita kuitenkaan sitä samaa mitä humanistit yrittävät väittää, faktoissa on aina enemmän
sisältöä kuin vain pelkkää 'sosiaalista konstruktiota'. Faktat ovat aina
teoriasidonnaisia, myös puhtaassa tieteessä.
Päätelmien vetäminen onkin sitten jo koulukuntasidonnaista hommaa.
Taloustieteessä samasta joukosta faktoja voi toisinaan johtaa kaksi aivan näennäisesti päinvastaista tulosta, yhtä pätevästi. Eikä edes jälkikäteen voida sanoa, että kumpi tulos on "oikeampi". Hypoteesit eivät ole aina falsifioitavissa.
”rationaalinen” mielipide on siis hyvin yksilöllinen, ja jos ei tätä tajua, on todellakin vaikea nähdä muiden ihmisten mielipiteitä muina kuin järjettöminä tai ”hempeilynä”.
Tähän on jo vastattu. Mutta onko Ullanlinnassa asuvan marxilaisen, kuten Anni Sinnemäen, subjektiivinen arvomaailma todellisuudessa hempeilyä? Vai sisältyykö siihen petos?
Demokratiassa kun elettään, niiden muiden näkökuntien ymmärtämisestä olis kuitenkin etua, niin omien mielipiteiden ajamisessa kuin toisten vakuuttelussa omille kannoille. ”Rationaalisen” ihmisen luulisi välttävän kiveenhakattuja dogmeja ja keskittyvän asioihin (mitä sanotaan) enemmän kuin kuka sanoo (”joku hempeilijä”)
Täytyy muistaa, että mitä auditoriota nyt puhutellaan. En pyrikään kokonaisvaltaisiin esityksiin, saati sitten täsmällisiin. Itse asiassa olen täällä kuunteluoppilaana enemmän kuin luennoitsijana, laajennan kokemuksiani.
Puita halaavien hempeilijöidenkin pitäisi moraalisessa tarkastelussa laajentaa ymmärrystään. Eikä vain supistaa sitä kemiallisilla aineilla.
On eri asia asua Kaivopuiston liepeillä ja olla niin kovin romanttinen. Mitä esimerkiksi seuraa, jos muuttaa Lappiin halaamaan puita ja ensimmäinen tammikuu tulee vastaan? Kylmähän siitä tulee, eikä vain fyysisesti. Jos kuluttaa enemmän kuin tienaa, niin tulee konkurssi. Puolestaan jos ei tee työtä, niin ei kerry tulojakaan. Kaikille ei ole luvassa muovikassi(!)kaupalla rahaa rajan takaa pelkästään vain arktista ja arkista biodynaamista viljelyä larppaamalla.