Eduskuntavaalit 2011

  • 403 381
  • 3 300

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Lueskelin eräänä iltana hommaforumia, joka nyt ei kai kuitenkaan ole persujen virallinen palsta, mutta kuitenkin, ei ne vasureita noin lähtökohtaisesti ole ollenkaan. Itseasiassa sieltä sai sellaisen käsityksen, että yrittävät olla keskiluokan oikeistolainen vaihtoehto kokoomuksen suuryrityspolitiikalle.

Käsittääkseni hommafoorumi kerää lähinnä anti-mamujengiä. Voin toki olla täysin väärässä.
 

Tshekki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, HJK, Maajoukkue (lajista riippumatta)
Lyhyesti: jos suurin osa Persulaisista olisi Soinin kaltaisia niin porvarihallitukseen olisi helpompi mennä. Mutta kun suurin osa kannattajista on nykyiseen vasemmistoon kyllästyneitä duunareita, on porvarihallitukseen menoa vaikea heille perustella.

Oolrait, ymmärsin ensimmäisen lauseesi väärin. Mutta toisaalta onhan se kuitenkin niinpäin, että Soinin on edustettava juuri sitä jengiä, joka hänet sinne eduskuntaan äänestää. Ei toisinpäin. Tai siis niin se demokratia pitäisi ihanteellisissa olosuhteissa toimia. Toisaalta vetihän se kokoomuskin hoitajien ääniä, lupaamatta heille mitään ja itseasiassa huonontamalla heidän asemaansa ennakkotapauksella, jossa naisvaltaisen matalapalkka-alan duunarit pakotettiin töihin vapaassa maassa.
 

kovalev

Jäsen
vaikka en aio keskustaa äänestääkään
Hyvä että huomasit mainita tämän. Joku olisi viestihistoriastasi saattanut epäillä muuta.
Jumantsuikka hei, unohtakaa Urppis. Kyllä keskusta on nyt todella syvällä.

Lisää S-kirjaimella alkavia kaappikepuja? Antaa tulla vain. Tulkaa kerralla mutta yksitellen.
 

siffa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, Kärpät, Detroit Red Wings
Olen kyllä hieman pettynyt - joskaan en yllättynyt - siitä, ettet uskalla julkisesti tunnustaa väriä, vaikka olet päivänselvä maakunnan mies. Jatkoaika tuntuu olevan täynnä kaappiaatteita ja gloryhunttaajia.

Mitä uskaltamista tarvittaisiin ilmoittaa kuuluvansa Suomen suurimman puolueen, Keskustan, kannattajiin? En ymmärrä tätä ilmaisuasi. Suomen Keskusta on yleispuolue, johon kuuluu jäseniä ja kannattajia kaikista yhteiskuntaluokista: työläisiä, toimihenkilöitä, akateemisia, yrittäjiä ja maanviljelijöitä. Asuntoalueelta, jossa asun, on eri vaaleissa ollut Keskustan listoilla lääkäreitä, lehtoreita, opettajia, sairaanhoitajia, toimihenkilöitä ja tehdastyöläisiä. Ainuttakaan maanviljelijää ei täältä ole listoilla ollut. Minulle löytyisi hyviä ehdokkaita Keskustan riveistä, mutta olen valintani tehnyt aina kokoomuksen ehdokkaista, joissa on myös ollut valinnan varaa laidasta laitaan.

Maakunnan mies olen henkeen ja vereen. Olen todennut tyydytyksellä, että Timo Soini, jos kuka, ilmoittautuu myös maakuntien asiain ajajaksi: PerusS kannattaa Suomen tasapuolista kehittämistä sekä kotimaista, puhdasta elintarviketuotantoa; yrittäjyyttä ja rehellistä työtä. Timo Soini ja Raimo Vistbacka sopivat mainiosti Kokoomuksen ja Keskustan kanssa hallituksen ministereiksi.
 

siffa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, Kärpät, Detroit Red Wings
Ei mitään.
Siksi ihmettelenkin, niin kuin kaikkea sopulikäyttäytymistä täällä.

Mitä siis ihmettelit täällä minun suhteeni? Mitä tarkoittaa tässä yhteydessä sopulikäyttäytyminen? Minä tulin tänne kertomaan Anneli Jäätteenmäen historiallisesti merkittävästä suurvoitosta Paavo Lipposesta, minkä tuloksena alkoi nyt edelleen jatkuva demareiden alamäki ja porvaripuolueiden yhteistyön lujittuminen.
 
Suosikkijoukkue
VAR
Mitä uskaltamista tarvittaisiin ilmoittaa kuuluvansa Suomen suurimman puolueen, Keskustan, kannattajiin?

Suomessa on tätä nykyä niin epäpoliittinen - itse asiassa suorastaa politiikan vastainen - asenneilmasto, että kuulumista johonkin puoleeseen tai edes jonkin puolueen kannattajiin katsotaan aika lailla kieroon paikassa kuin paikassa.
 

Tshekki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, HJK, Maajoukkue (lajista riippumatta)
Tällaisena wannabe-persuna pitää tästä olla eri mieltä.

Kuules nyt, älä rupee flirttailemaan populismilla! Virallinen totuus on, että persujen äänestäjät ovat lievästi mamuvastaista protestiporukkaa. Heihin on myös hyvä suhtautua samoin kuin kyseisen puolueen puheenjohtajaan. Eli suuria lapsia ovat kaikki.

Ollaanko oikeasti tultu kauhean pitkälle "suomettumisen" ajoista, kun meillä on edelleen "oikeita" ja "vääriä" ajatuksia politiikassa? Onko meidän media reilua ja tasapainoista?

Ps. mielipiteestäni huolimatta en ole persujen kannattaja.
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi, Liverpool
Hyvä että huomasit mainita tämän. Joku olisi viestihistoriastasi saattanut epäillä muuta.
Jumantsuikka hei, unohtakaa Urppis. Kyllä keskusta on nyt todella syvällä.

Lisää S-kirjaimella alkavia kaappikepuja? Antaa tulla vain. Tulkaa kerralla mutta yksitellen.

Jos yrität liittää minua mihinkään puolueeseen niin mäkeen menee. En ole sitoutunut mihinkään niistä. En tosin pidä sitäkään vääränä, että joku sellaista uskaltaa tehdä, mutta en koe yhtään puoluetta omakseni. Toki viesteistäni saattaa selvitä, että SDP ja eritysesti Lipponen on inhokkini. Melkein samalla viivalla on tosin piipertäjät. Muuten olen kai hieman oikeistoon kallellani, joten Lapissa ainoa vaihtoehto on tällöin ollut keskusta. En kuitenkaan aio puoluetta seuraavissa vaaleissa äänestää monestakin syystä. Jos ja kun äänestyspäätöksen teen, voin sen laittaa sinulle YV:llä jos asia noin kiinnostaa.

Itse vaaleja ajatellen itseasiassa Katainen, Kiviniemi, Urpilainen ja Soini kvartetista arvostan itseasiassa pääministeriä parhaaksi ehdokkaaksi myös tulevaksi pääministeriksi, mutta koska kyseessä ei ole henkilövaalit on perehdyttävä puolueiden ohjelmiin. Ja yksikään puolue ei oikein vakuuta. Protestina voisi tietysti äänestää persuja, mutta se olisi ilmeisesti ääni demarien hallitukseen pääsemisen puolesta, joten ei helvetti. Toisaalta se lienee ääni vihreitä vastaan, joten kyllähän se houkuttaa. Saatta omalla kohdallanikin mennä aika pitkään ennen kuin päätöksen saan tehtyä.
 

Tshekki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, HJK, Maajoukkue (lajista riippumatta)
Hei mutta me voitais tehdä susta semmoinen?1! Kerro jotain mitä arvoja kaipaat niin lupaamme kirkkain silmin kaiken sen! (disclaimer: lupaus ei koske vaalienjälkeistä aikaa)

Sen verran mielikuvitukseton tosikko oon aina ollu, etten oo kauheesti lupauksille pannut painoa, vaikka siis kuitenkin kuunnellut ne tarkkaan. Yleensä valitsen suurista puolueista pienimmän pahan ja annan äänen ko. puolueen todennäköisimmälle läpimenijälle. Kirsi Piha vahvisti uskoni toimintamalliini, kun poliittisen uransa jälkeen avautui jossain lehdessä, että oli aivan sama, mitä lupaili ennen vaaleja, kun kuitenkin kaikenmaailman Kummolat siellä sitten ne päätökset teki. Huvittavaa sinäänsä, mutta muistaakseni juuri Kummolan mainitsi jutussa. Lehti taisi olla apu tai seura, vuotta en muista.
 

Gentleman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tällaisena wannabe-persuna pitää tästä olla eri mieltä. Oma näppituntuma on, että "persujen perusmassa" on enemmänkin yksityisellä sektorilla rahansa tienaava mieshenkilö, joka osuu siihen välimaastoon ettei tulonsiirtoja tule kohdalle, erilaisiin suoriin ja välillisiin veroihin menee jopa yli 60% tuloista ja toisaalta palkkaluokka ei riitä omien haaveiden toteuttamiseen. Ja jotka alkavat nyt kysellä mihin ne verotulot menee. Tästä lopulta kumpuaa persuihin liitetty maahanmuuttokritiikkikin, ei puhtaasta rasismista kuin murto-osalla.

EDIT: Bonuksena tohon perusmassaan laitan perheellisyyden, mikä (mitä ilmeisemmin, ei ole tutkimuksia linkittää) lisää turvatun tulevaisuuden kaipuuta ja sitä kautta pesäeroa liberaalista ajattelumallista.

Olen koko lailla samaa mieltä, persujen kasvava kannatus tulee niistä, joiden elämässä pienetkin muutokset kuukausittain käteen jäävän rahan määrässä todella tuntuvat. Silloin kuunnellaan mielellään sellaista tahoa, jonka mielestä veroja ei tarvitse korottaa kun leikataan jostain mikä "ei näy" äänestäjän arjessa. On se sitten todellinen vaihtoehto tai ei.

Tämä ryhmä on usein niin arjessaan kiinni, ettei jaksa/ehdi pohtia sen syvemmin asioiden välisiä yhteyksiä.

Eli ei se maahanmuuttokriittinen ryhmä sinänsä ole erityisesti kasvanut, eikä enää ole kovin merkittävä osa perussuomalaisten kannattajakunnassa.

Muuta persujen äänestäjiin usein liitetyistä määreistä: Eläkeläiset ovat Kokoomuksen ja Keskustan suurin äänestäjäryhmä, vaikka imago saattaa olla Persuja nuorekkaampi. Varmasti potentiaalisista äänestäjistä niitä mainostettuja puistojen miehiäkin on osa, koska joka tuutista toitotetaan että persujen äänestäminen on protesti. Sekin riittää monelle syyksi.

Eläkeläiset yhdistävät persut edelleen SMP:n perillisiin ja muistavat mitä sille tapahtui.

Noita protesti- ja "kosto"äänestäjiä lienee gallupeissa merkittävästi enemmän kuin itse vaalipaikoilla.

Liikkuvien äänestäjien määrä on kuitenkin merkittävä, ja on harmillista jos suuri osa siirtyy pelkän protestin/koston motiivilla puolueesta toiseen sen enempää miettimättä. Siirtyy sitten mihin tahansa. Parempi olisi äänestää puolueen sisällä sen linjan edustajaa, jonka kannalla itse on.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Pääministeri vetää vasemmalla koukulla EK:ta palleaan ja vaatii tupoa, jota ei saa nimittää tupoksi vaan "yhteiskuntasopimukseksi". (IL). No, käsitekikkailullahan nämä on ennenkin hoidettu. Palkansaajapuolella on tiettävästi reagoitu rankasti hallituksen kokoamiin rökäleveronkorotuksiin erityisesti polttoaineiden ja energian osalta ja palkankorotusvaatimukset kohoavat kilvan inflaatiolukujen kanssa. Päästäänköhän sopimukseen kolmosella alkavalla luvulla vai meneekö yli? Toisaalta, inflaatiollahan se Kreikka-laina hoituu kätevästi.
 

Turma

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hpk
Mitäs tarkoittaa, kun Kokoomusnuoret julkistivat ovmat teesinsä? Voiko heillä olla ristiriitaiset tavoitteet Kokoomukseen nähden vai ajaako Kokoomus heidän arvojaan? Vai onko niin, että hieman eroavat, mutta puolueen johtoon päästessään ajavat sitten noita asioita?
 

Czescku

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Stadin Keltamustat
Voiko heillä olla ristiriitaiset tavoitteet Kokoomukseen nähden vai ajaako Kokoomus heidän arvojaan? Vai onko niin, että hieman eroavat, mutta puolueen johtoon päästessään ajavat sitten noita asioita?
Ensimmäisenä tuosta Kokoomusnuorten tulevaisuusohjelmasta tuli mieleen nuoruuden idealismi. Oletettavasti muiden puolueiden nuorisojärjestöt ovat yhtä lailla idealisteja. Ongelma on vain se, että tuollaisella ohjelmalla Kokoomuksen kannatus romahtaisi (ellei sitten muut puolueet yhtä lailla käyttäisi nuorisosiiven idealistisia ohjelmia). Kannatuksen haalimisen takia ainakin isot puolueet ovatkin nykyään samaa harmaata massaa hiuksenhienoin eroin.

Tässä nuorten ohjelmassa oli sentään selkeitä leikkauskohteita, jotka luultavasti puuttuvat "aikuisten" ohjelmasta. Varmaan tuosta jotain päätyy oikeastikin Kokoomuksen vaaliohjelmaan hieman lievennetyin sanakääntein. Mielenkiintoisin ehdotus tuossa ehdottomasti on tunneli Helsingin ja Tallinnan välille.

Tässä vielä linkki tulevaisuusohjelmaan, jos joku ei jaksa etsiä itse.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jos kokoomusnuoret olisivat oma puolueensa niin äänestäisin.
 
Suosikkijoukkue
VAR
No kyllähän nuorison kuuluukin olla radikaalimpaa kuin ukkopuolueiden. Kyllä ne särmät siitä vuosien varrella hioutuvat. Suurimmalta osalta vähän liikaakin.

Onhan toki niitäkin iältään nuoria poliitikkoja, jotka ovat syntyneet henkisesti viiskymppisinä.
 

Dee Snider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jatkoaika Cancer Fighters
Olen joskus joutunut olemaan Kokoomusnuorten tilaisuudessa ja täytyy sanoa, että osallistun ennemmin vaikka saatananpalvojien miitingeihin, kuin noihin rituaaleihin. Siellä saattaisi olla huomattavasti valoisampi ja avoimempi meininki. Se juttu, mitä siellä painettiin menemään oli kyllä aikamoista. Kokoomus missio olisi hyvä nimi, vain Markku Koivisto puuttui.

Kaikki työttömyyskorvaukset ja sosiaalietuisuudet pitäisi poistaa ja näiden etuuksien saajat tulisi rekisteröidä, jotta heiltä voisi ottaa esim. kirjastokortit pois. Myös eristetyt ghetot olivat kuuminta hottia. Perintöverot tulisi tietenkin poistaa ja mitä isommat tulot, niin sitä pienemmät verot. Lapsilisätkin kuuluisi vaan hyvätuloisille, eikä millekään yh-pummeille. Siinä muutama juttu, mikä jäi mieleen... Kyllä Ben ja Kimmo olisivat olleet jälkeläisistään ylpeitä. Toisaalta Levypallomies ja Bami olisi voinut luokitella lähinnä kommareiksi näiden kykynuorten rinnalla.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Joo kyllä minullakin on Kokoomusnuorista sellainen käsitys, että äärioikeistolaisempaa ja konservatiivisempaa porukkaa ei Suomesta tahdo löytyä.

Kokoomusnuorten visiohan on pääpiirteissään sellainen, että köyhät kyykkyyn ja rautaa rajalle. Vastenmielistä jengiä noin pääpiirteissään.
 

Dee Snider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jatkoaika Cancer Fighters
Joo kyllä minullakin on Kokoomusnuorista sellainen käsitys, että äärioikeistolaisempaa ja konservatiivisempaa porukkaa ei Suomesta tahdo löytyä.

Kokoomusnuorten visiohan on pääpiirteissään sellainen, että köyhät kyykkyyn ja rautaa rajalle. Vastenmielistä jengiä noin pääpiirteissään.

Aijaa, miten voi olla, kun Vihreät nykyään tukee kaikkea, mitä Kokoomus ikinä keksiikin pienempituloisten kansalaisten päänmenoksi? Edes ydinvoima ei tätä uutta rakkautta himmennä. Ai niin, se hallituspaikka, olinpas minä nyt hajamielinen...
 

Dee Snider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jatkoaika Cancer Fighters
Wille Rydman. Kuvan lisäksi ton kaverin nimikin on photoshopattu. Ei tollasta äijää voi olla olemassa.

Tuleva pääministerimmekö? Voi kusi. Muutamasta harvasta kohdasta olen aikalailla samaa mieltä, mutta muuten tuo tuntui samalta, kuin Mustaa Raamattua olisi lukenut. Ei ole tainnut poika tehdä päivääkään oikeita töitä ja yrittää sillä elättää perhettään? No, kaikkien ei tarvitsekaan ja olen onnellinen heidän puolesta, kenellä on omasta takaa. Mutta jos tuollaiset heput päästetään valtion johtoon, niin synkät on ajat duunarilla.
 

Jussih

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Olen koko lailla samaa mieltä, persujen kasvava kannatus tulee niistä, joiden elämässä pienetkin muutokset kuukausittain käteen jäävän rahan määrässä todella tuntuvat. Silloin kuunnellaan mielellään sellaista tahoa, jonka mielestä veroja ei tarvitse korottaa kun leikataan jostain mikä "ei näy" äänestäjän arjessa. On se sitten todellinen vaihtoehto tai ei.

Tämä ryhmä on usein niin arjessaan kiinni, ettei jaksa/ehdi pohtia sen syvemmin asioiden välisiä yhteyksiä.

Gentleman kiteyttää tuossa vallan mainiosti persujen potentiaalisen kannattajaryhmän. Sattuneista syistä tätä ketjua lukee joukko persujakin, joten käännetään Gentlemanin tiivistelmä vielä perussuomenkielelle. Eli:

"Olen koko lailla samaa mieltä, persujen kasvava kannatus tulee, niistä, jotka eivät viitsineet kouluhommilla päätään juuri liikaa rasittaa tai sitten vaan pähkinät eivät riittäneet. Siksi niillä on nyt helvetin huonosti palkattu duuni (jos on edes duunia) ja siksi parin euron kiristys verotuksessa vaarantaa perjantaipullon saannin jolloin ainoaksi huviksi jää muijan hakkaaminen. Tällä jengillä ei tunnetusti paljon järki päätä pakota ja sitä paitsi, ajattelusta tulee päänsärky. Siksi persukannattaja äänestää ketä vain, joka lupaa, ettei mihinkään palveluihin kosketa eikä veroja silti koroteta ja kaupan päälle mutiaisille annetaan rajalla nokialaista nuoriso-ohjaajaa oikein isän kädestä. Se ovatko lupaukset toteuttamiskelpoisia, menee näillä hyväkkäillä mailitolkulla yli hilseen - tyhmiä kun ovat."

Tässä siis pika perussuomennus Gentlemanin tekstistä. Valitan käännöksen laatua, ei ollut aikaa hioa paremmaksi.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Aijaa, miten voi olla, kun Vihreät nykyään tukee kaikkea, mitä Kokoomus ikinä keksiikin pienempituloisten kansalaisten päänmenoksi? Edes ydinvoima ei tätä uutta rakkautta himmennä. Ai niin, se hallituspaikka, olinpas minä nyt hajamielinen...

Niinkö? Mites esimerkiksi nämä Vihreiden ajamat ja saavutetut asiat?

- Eläkeläisten asemaa on parannettu sekä tukia korottamalla että veroja keventämällä. Vuonna 2011 otetaan käyttöön ns. takuueläke, jolla turvataan pienimpien eläkkeiden kohtuullinen taso.

- Kaikki indeksisuojan ulkopuolella olevat perusturvaetuudet eli vähimmäispäivärahat, lapsilisä, kotihoidon tuki ja yksityisen hoidon tuki sidotaan kuluttajahintojen muutosta kuvaavaan indeksiin.

- Verotettavan tulon alarajaa (kunnallisveron perusvähennystä) on nostettu 2250 euroon, mikä on 250 euroa enemmän kuin mitä hallitusohjelmassa oli sovittu. Esimerkiksi työttömyysturvan peruspäivärahaa saavan tulot nousevat vuodessa keskimäärin lähes 180 euroa.

Eikö kelpaa Persuille?
 

Dee Snider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jatkoaika Cancer Fighters
Niinkö? Mites esimerkiksi nämä Vihreiden ajamat ja saavutetut asiat?

- Eläkeläisten asemaa on parannettu sekä tukia korottamalla että veroja keventämällä. Vuonna 2011 otetaan käyttöön ns. takuueläke, jolla turvataan pienimpien eläkkeiden kohtuullinen taso.

- Kaikki indeksisuojan ulkopuolella olevat perusturvaetuudet eli vähimmäispäivärahat, lapsilisä, kotihoidon tuki ja yksityisen hoidon tuki sidotaan kuluttajahintojen muutosta kuvaavaan indeksiin.

- Verotettavan tulon alarajaa (kunnallisveron perusvähennystä) on nostettu 2250 euroon, mikä on 250 euroa enemmän kuin mitä hallitusohjelmassa oli sovittu. Esimerkiksi työttömyysturvan peruspäivärahaa saavan tulot nousevat vuodessa keskimäärin lähes 180 euroa.

Eikö kelpaa Persuille?

Juu, kelpaa. Mistäs nämä hyvät on sitten revitty? Minäpä kerron. Pienempituloisilla tarkoitin myös duunareita, jotka maksavat itse kaikki laskunsa, eikä noista juuri muuta saa/tarvitse/pysty/hyödy kuin tuon lapsilisän. Kotihoitoon tai yksityiseen hoitoon tuskin mynttejä löytyy, eli paine kasvaa kunnallisen päivähoidon tarpeeseen. Jos vielä ovat omakotitaloasukkaita, niin tiedän kokemuksesta, miten meitä perkeleitä on viheroikeiston toimesta rankottu tämän hallituskauden aikana. Nyt kun leikkaatte vielä asuntolainakoron verovähennyksen pois, niin sitten voitte taputella toisianne selkään ja vetää kunnon blossit sen kunniaksi, että vuokrakerrostalot täyttyy ja vuokrapiiskurit rikastuu.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös