No ei sille yleensä mitään voi jos mies lähtee lätkimään eikä kanna vastuuta. Kai silloin jotain elatusapua saa, mutta on nainen silti yksinhuoltaja tahtomattaan. Ja lisäksi vahinkoraskaudet.
....
Tuota ei kai sitä kukaan vahingossa raskaaksi tule. Jos haluat lisätietoja niin ihan joku biologian ala-asteen kirja tarjoaa perustiedot. Raiskaukset on tietenkin eri asia, mutta suomessa varmaan saa abortin ja nykyäänhän on pilleritkin sitä varten, ettei tarvi paria kuukautta jännittää.
Ja mitä tulee parisuhteen kariutumiseen, niin jos mies lähtee lätkimään, niin kai siihenkin on joku syy ja syy ei aina ole miehessä ja sen syyn etsiminen jälkikäteen on puolueettomasti mahdotonta. Itse eron läpikäyneenä olen ihan heti kärkeen todennut, että ei siinä mitään yhtä syyllistä ole ja syyllisten hakeminen on turhaa. Itsellä on lapset viikko-viikko systeemillä ja aika vaikea minua on vastuun pakoilusta syyttää, mutta kyllähän yhteiskunta olettaa, että toisen on maksettava toiselle, vaikka lapset on 50-50 molemmilla.
Omalla kohdalla sovin yhteishuoltajuudesta ja systeemin muuten niin, että toinen lapsista on minulla ja toinen äidillä, mutta ovat siis tosiasiallisesti aina kimpassa. Lapsenvalvoja kyllä sanoi exälle minun ollessa vieressä, että ei ole sinun kannalta hyvä ratkaisu kun sovimme, että molemmat maksavat toisilleen saman summan elatusmaksua. Toki hänen työtehtävänsä on valvoa lasten etua, mutta päätti ottaa kantaa meidän tekemään sopimukseen johon haimme hänen vahvistustaan. En usko, että yhteiskunta tulisi ikipäivänä toimimaan tasapuolisesti miesten ja naisten suhteen näissä asioissa. Sinäkin puhuit miehistä jotka lähtevät lätkimään ja eivät kanna vastuuta. Itsellä on lähipiirissä kaksi miestä joiden vaimot ovat hävinneet kuvioista kun oli pienet lapset. Molemmat ovat olleet yksinhuoltajia ja kummankaan lapset eivät ole missään tekemisissä äitinsä kanssa. Täysi-ikäisiä lapsia tosin nykyään. Yhtään vastaavaa miestä en tunne.