Eduskuntavaalit 2011

  • 403 355
  • 3 300

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
...

Tuossa joku ylempänä luetteli että kaikesta muusta voidaan säästää paitsi ei sosiaali, terveys- ja koulutussektoreilta. Kun ne nyt vain vastaavat yli 80 prosenttisesti julkisista menoista. Jos jäljelle jäävistä haluaisi edes jotain merkittävää säästöä saada aikaan pitäisi tyyliin lakkauttaa armeija, lopettaa maataloustuki kokonaan sekä luopua valtion rautateistä.

Miksi ihmeessä nämä ensinmainitut pitäisi jättää säästöjen ja tehostamisen ulkopuolelle? Eikö siellä ole löysää? Varsinkin kun kerran 80% kuluista menee sinne, niin perkeleesti säästää tehostamalla toimintaa ja mistään ei tarvitse luopua.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Pahoin pelkään että tuo olemassaolevien rakenteiden "tehostaminen" on aika lailla myytti. Poliitikot turvautuvat siihen mielellään, koska se antaa mielikuvan kohtuullisen tuskattomista muutoksista. Kyllä nämä rakenteet ovat aikansa eläneet lähestulkoon kokonaisuudessaan ja ne on uudistettava rakenteellisesti. Hyvinvointipalvelut ovat tässä se olennainen asia, eivätkä spesifit metodit ja rakenteet niiden tuottamiseksi. Tämä ei tule olemaan tuskatonta, mutta kyse ei ole pelkästään leikkauksista vaan myös tuntuvista veronkorotuksista. Niin tuntuvista kuin talousjärjestelmämme vain antaa myöden.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ei minun mielestä pidäkään.

Tosin jos maataloustuen voisi poistaa koko EU:sta niin olisi kiva tietää mihin se johtaisi. Safkan hinta nousisi mutta afrikan miehelle olisi kerrankin tarjolla duunia mistä voisi tienata ja olla kutakuinkin kilpailukykyinen eurooppalaisten kanssa. Kehitysapua parhaillaan. Menee varmaan heittämällä läpi EUssa.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Tosin jos maataloustuen voisi poistaa koko EU:sta niin olisi kiva tietää mihin se johtaisi. Safkan hinta nousisi mutta afrikan miehelle olisi kerrankin tarjolla duunia mistä voisi tienata ja olla kutakuinkin kilpailukykyinen eurooppalaisten kanssa. Kehitysapua parhaillaan. Menee varmaan heittämällä läpi EUssa.

No, jos tullit poistettaisiin niin kyllähän pitkällä tähtäimellä hinnat kai laskisivat. Nythän tulleilla suojataan tämän pohjoisen maanosan omaa ruoantuotantoa, mutta jos tuonti olisi kutakuinkin vapaata niin hintakilpailuun olisi pakko ryhtyä. Suomen maataloudelle tämä kyllä taitaisi tietää kuoliniskua, joten on ihan ymmärrettävää, ettei into meilläkään ole kovin suurta.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
..... Suomen maataloudelle tämä kyllä taitaisi tietää kuoliniskua, joten on ihan ymmärrettävää, ettei into meilläkään ole kovin suurta.

Niin, kun suomalaisille on syötetty uskomusta jostain suomalaisesta maatalouden huippulaadusta, mitä ei tietenkään tosiasiassa edes ole. Täällähän on pakko käyttää lannotteitakin moninkertainen määrä afrikan timoon verrattuna, kun on yksi satokausi vs. timon viisi.

Luulen, että into olisi paljon suurempaa jos tehtäisiin kunnon selvitys mitä siitä seuraisi. MTK varmasti tekee oman selvityksensä ensin ja julkaisee maailmanlopun ennusteensa, mutta sanoin kunnon selvitys.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Luulen, että into olisi paljon suurempaa jos tehtäisiin kunnon selvitys mitä siitä seuraisi. MTK varmasti tekee oman selvityksensä ensin ja julkaisee maailmanlopun ennusteensa, mutta sanoin kunnon selvitys.

Jaa, kyllähän tietysti viljelytukien, hintasubventioiden ja tuontitullien poistaminen voisi monia houkutella, mutta olisihan se aika riskialtista pelkän huoltoturvallisuuden takia lopettaa laajamittainen maanviljely maasta. Sitten ei hymyilyttäisi, jos kauppayhteydet vaikka jonkun kriisin takia alkaisivat katkeilemaan.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
.. .olisihan se aika riskialtista pelkän huoltoturvallisuuden takia lopettaa laajamittainen maanviljely maasta.....

Melko epätodellinen tilanne jossa suomesta loppuu ruoka jonkun kauppasaarron? tms. takia.

Missä skenaariossa kaikki maailman maat lopettavat safkan tuonnin suomeen? Olemme sentään idän ja lännen rajalla, joten kyllä sitä aina jostain suunnasta.

Koko huoltoturvallisuus on melko varmasti MTK:n keksimä tai ainakin ylläpitämä juttu, eihän sille ruoan osalta ole mitään pohjaa.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
Post-rock/ Post-punk
Melko epätodellinen tilanne jossa suomesta loppuu ruoka jonkun kauppasaarron? tms. takia.

Miksi se olisi niin epätodellinen? Kauppasaarto, Suomenlahti täyteen miinoja, ukaasi ruokaa tuoville, että turpaan tulee jos Suomeen viette sapuskaa. Onhan noita skenaarioita. Aina sitä tietty jotain kautta Suomeen tulee, siinä olet oikeassa, mutta senkö varassa me haluttaisiin sitten mahdollisen kriisitilanteen kohdatessa olla?

Pääasia tietysti on, että tänne rakennetaan oma ydinvoimala joka kylään, ettei vaan olla esim. ulkopuolisen energiantuonnin varassa, eiku..

(ja ennen kuin alkaa lynkkaaminen, niin olen pro ydinvoima-leirissä, kunhan nyt vain kikkailin vertauksilla)
 
Suosikkijoukkue
VAR
Koko huoltoturvallisuus on melko varmasti MTK:n keksimä tai ainakin ylläpitämä juttu, eihän sille ruoan osalta ole mitään pohjaa.

Aivan varmasti. Aika moni tuote voitaisiin laskea ns. välttämättömyyshyödykkeeksi jonka raskaita tukiaisia alan etujärjestö voisi perustella huoltovarmuudella - jos vain kehtaisi.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Vasemmiston ehdottama 6+6+6 on todella syvältä. Minun vaimoni ainakin ottaisi varmaan avioeron, jos hänet pakotettaisiin puoleksi vuodeksi raskaaseen hoitajan työhönsä kesken vauvan hoidon (yksinhuoltajana saisi äiti hoitaa lasta kotona täyden ajan).

Ei kai tuossa vaimoa töihin pakotettaisi kesken vauvan hoidon, jos hän olisi kotona ensimmäisen vuoden ja sitten sinä astuisit puikkoihin. Tuossa mallissa olisi etuna mm. se, että nuorten naisten heikko asema työmarkkinoilla helpottuisi ja että kuntien taakka päivähoidon järjestämisessä helpottuisi hieman.

Ja tuotahan ovat esittäneet Vihreät eikä Vasemmisto.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Ei kai tuossa vaimoa töihin pakotettaisi kesken vauvan hoidon, jos hän olisi kotona ensimmäisen vuoden ja sitten sinä astuisit puikkoihin. Tuossa mallissa olisi etuna mm. se, että nuorten naisten heikko asema työmarkkinoilla helpottuisi ja että kuntien taakka päivähoidon järjestämisessä helpottuisi hieman.

Ja tuotahan ovat esittäneet Vihreät eikä Vasemmisto.

Vihreiden lisäksi 6+6+6-mallia esittää mm. palkansaajakeskusjärjestö Akava, jota kukaan tuskin laskee vasemmistoon kuuluvaksi...
 

tomageeni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Canadiens, Suomi, finska nhl spelarna
Ei kai tuossa vaimoa töihin pakotettaisi kesken vauvan hoidon, jos hän olisi kotona ensimmäisen vuoden ja sitten sinä astuisit puikkoihin. Tuossa mallissa olisi etuna mm. se, että nuorten naisten heikko asema työmarkkinoilla helpottuisi ja että kuntien taakka päivähoidon järjestämisessä helpottuisi hieman.

Ja tuotahan ovat esittäneet Vihreät eikä Vasemmisto.

Voi olla että Vihreätkin, mutta ainakin tuossa Czesckun linkittämässä Vasemmistoliiton vaaliohjelmassa ehdotetaan tuota.

En kyllä itse ole lainkaan tuon kannalla. Ymmärrän kyllä että lapsen hoitovastuusta halutaan tehdä sukupuolineutraali asia, mutta nyt pienen lapsen isänä olen todennut että kyllä (ainakin meillä) vaimo on se, jolle lapsenhoito on paljon luontaisempi asia, ja hän myös haluaa hoitaa sen vastuun. Hyvin vaikea kuvitella että minä olisin kotona lapsen kanssa ja vaimo töissä. Ja taloudellisestikin se olisi meille perheenä tappiollista. Enkä kyllä itse jaksaisi mitään 6kk kotonaoloa.

Ja toisekseen tuossa ilmeisesti yhteiskunnan tuilla puolitoista vuotta pidettäisiin toista vanhempaa poissa työelämästä. Mielestäni nykyinen ~9kk on aivan riittävä, vaikka itse olisinkin tässä muutoksessa "voittava" osapuoli, niin kyllä siihen nytkin menee jo ihan tarpeeksi verovaroja.

Yksinhuoltajat, erityisesti tahtomattaan yksinhuoltajaksi joutuneet ovatkin sitten asia erikseen, eli heille jotain pidennettyä äitiyslomaa/lisätukea minun puolestani.
 
Viimeksi muokattu:

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
En kyllä itse ole lainkaan tuon kannalla. Ymmärrän kyllä että lapsen hoitovastuusta halutaan tehdä sukupuolineutraali asia, mutta nyt pienen lapsen isänä olen todennut että kyllä (ainakin meillä) vaimo on se, jolle lapsenhoito on paljon luontaisempi asia, ja hän myös haluaa hoitaa sen vastuun. Hyvin vaikea kuvitella että minä olisin kotona lapsen kanssa ja vaimo töissä. Ja taloudellisestikin se olisi meille perheenä tappiollista. Enkä kyllä itse jaksaisi mitään 6kk kotonaoloa.
.

No niin, nyt päästiinkin asian ytimeen. Eli vika ei ole mallissa sinänsä eikä sen kansantaloudellisissa vaikutuksissa, vaan siinä että sinä et usko olevasi kykeneväinen tai halukas hoitamaan kupeittesi hedelmää puolta vuotta päävastuullisesti. Pitääkö tämän jälkeen vielä ihmetellä, miksi naiset, varsinkin nuoret, sijoittuvat työmarkkinoilla miehiä heikommin?
 

tomageeni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Canadiens, Suomi, finska nhl spelarna
No niin, nyt päästiinkin asian ytimeen. Eli vika ei ole mallissa sinänsä eikä sen kansantaloudellisissa vaikutuksissa, vaan siinä että sinä et usko olevasi kykeneväinen tai halukas hoitamaan kupeittesi hedelmää puolta vuotta päävastuullisesti. Pitääkö tämän jälkeen vielä ihmetellä, miksi naiset, varsinkin nuoret, sijoittuvat työmarkkinoilla miehiä heikommin?

Tulkitsit vähän väärin, uskon olevani täysin kykeneväinen ja ehdottomasti olisin halukas ja sen työn vastuullisesti hoitaisin, jos vaimoni ei jostain syystä siihen pystyisi. Koska tilanne on kuitenkin tämä, että sekä minä että vaimoni olemme tyytyväisiä nykyiseen malliin, niin en näe syytä yhteiskunnan kannalta pakottaa tähän muutokseen. Mielestäni esim. 3+3+3 malli on ihan ok, jossa pariskunta saa itse päättää miten työ jaetaan.
 

siffa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, Kärpät, Detroit Red Wings
Kiviniemi vetää kyllä pisteet himaan tällä esiintymisellä, sujuvaa englantia ja varsin puhtaasti lausuttuna.

Pitkälle on Kepulaisetkin jo tulleet Jätemäen ja Vanhasen ajoista, heidän englantinsa oli jotain niin karmeata että myötähäpeä oli tapissa.

Jäätteenmäen historialliseen saavutukseen on kuitenkin Kiviniemellä pitkä matka. Jäättenmäki vei keväällä 2003 Keskustan Suomen suurimmaksi puolueeksi ja Paavo Lipposen kausi Suomen terävimmässä johdossa loppui siihen tylysti. Kiviniemen tehtävänä on pitää Jutta Urpilainen joukkoineen takana, mutta se ei vastaa lähellekään Jäättenmäen suurtyötä demareiden pääministerivallan katkaisussa. Englannin kielen taidolla ei näissä otsikon kisoissa ole mitään merkitystä. Kiviniemi puhuu myös sujuvaa saksaa, mikä tietysti on eduksi pääministerin tehtävissä. Kataisen kielitaito on minulle arvoitus, mutta tulevana pääministerinä (kiitos Timo Soinin) siihen tulee monet tilaisuudet tutustua.
 

tomageeni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Canadiens, Suomi, finska nhl spelarna
Keitä ovat tahtomattaan yksinhuoltajat? Lesket ja .... ?
No ei sille yleensä mitään voi jos mies lähtee lätkimään eikä kanna vastuuta. Kai silloin jotain elatusapua saa, mutta on nainen silti yksinhuoltaja tahtomattaan. Ja lisäksi vahinkoraskaudet.

Sen sijaan sinkut jotka tietoisesti hakeutuvat raskaaksi ja yksinhuoltajiksi, tekevät siinä tietoisen valinnan ja voivat etukäteen varautua tähän elämäntilanteeseen esim. taloudellisesti. En sano, ettei heitä täydy mitenkään tukea, mutta keskimäärin nämä "tahtomattaan yksinhuoltajat" tarvitsevat yhteiskunnan tukea enemmän.
 

Dee Snider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jatkoaika Cancer Fighters
Jäätteenmäen historialliseen saavutukseen on kuitenkin Kiviniemellä pitkä matka. Jäättenmäki vei keväällä 2003 Keskustan Suomen suurimmaksi puolueeksi ja Paavo Lipposen kausi Suomen terävimmässä johdossa loppui siihen tylysti. Kiviniemen tehtävänä on pitää Jutta Urpilainen joukkoineen takana, mutta se ei vastaa lähellekään Jäättenmäen suurtyötä demareiden pääministerivallan katkaisussa. Englannin kielen taidolla ei näissä otsikon kisoissa ole mitään merkitystä. Kiviniemi puhuu myös sujuvaa saksaa, mikä tietysti on eduksi pääministerin tehtävissä. Kataisen kielitaito on minulle arvoitus, mutta tulevana pääministerinä (kiitos Timo Soinin) siihen tulee monet tilaisuudet tutustua.

Joo ja hyvin Jätemäki jatkoi poikkeuksellisen historiallisia saavutuksiaan olemalla maan lyhytaikaisin pääministeri rekordilla, jota on vaikea lyödä.
 

duud

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Joo ja hyvin Jätemäki jatkoi poikkeuksellisen historiallisia saavutuksiaan olemalla maan lyhytaikaisin pääministeri rekordilla, jota on vaikea lyödä.

Vitun hyvähän se on kommarin huudella Ritari-Linnan suojista. Pelaa seiftiä ja kuole punaisten puolella. Maksaja on voiton tai häviön tullessa kuitenkin aina se sama.

Eipä tässä muuta.

-duud-
 

Dee Snider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jatkoaika Cancer Fighters
Vitun hyvähän se on kommarin huudella Ritari-Linnan suojista. Pelaa seiftiä ja kuole punaisten puolella. Maksaja on voiton tai häviön tullessa kuitenkin aina se sama.

Eipä tässä muuta.

-duud-

Vai että kommari vielä, voi jösses! Jätemäki sen maanpetoksen järjesti, en minä. Mutta onneksi kultapossukerho "vapautti" syytöksistä, vaikka edelleen on oikeita isänmaan pelastajia, joiden mainetta ei olla koskaan putsattu, kuten Alpo Marttinen, Risto Ryti, Lauri Törni ym...
 

siffa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, Kärpät, Detroit Red Wings
Joo ja hyvin Jätemäki jatkoi poikkeuksellisen historiallisia saavutuksiaan olemalla maan lyhytaikaisin pääministeri rekordilla, jota on vaikea lyödä.

Tuo ennätys on epäoleellinen. Oleellista oli, kun demarit menettivät Suomen suurimman puolueen aseman Lipposen valtakaudella. Heinäluoman ja nyt Urpilaisen johdolla Lipposen aikana Jäätteenmäen ansiosta alkanut demareiden alamäki on jatkunut. Silloin 2003 keväällä Suomen porvaripuolueet tarvitsivat Jäätteenmäen voiton, jota kukaan muu porvaripuolelta ei olisi pystynyt saavuttamaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös