Ei kai tuossa vaimoa töihin pakotettaisi kesken vauvan hoidon, jos hän olisi kotona ensimmäisen vuoden ja sitten sinä astuisit puikkoihin. Tuossa mallissa olisi etuna mm. se, että nuorten naisten heikko asema työmarkkinoilla helpottuisi ja että kuntien taakka päivähoidon järjestämisessä helpottuisi hieman.
Ja tuotahan ovat esittäneet Vihreät eikä Vasemmisto.
Voi olla että Vihreätkin, mutta ainakin tuossa Czesckun linkittämässä Vasemmistoliiton vaaliohjelmassa ehdotetaan tuota.
En kyllä itse ole lainkaan tuon kannalla. Ymmärrän kyllä että lapsen hoitovastuusta halutaan tehdä sukupuolineutraali asia, mutta nyt pienen lapsen isänä olen todennut että kyllä (ainakin meillä) vaimo on se, jolle lapsenhoito on paljon luontaisempi asia, ja hän myös haluaa hoitaa sen vastuun. Hyvin vaikea kuvitella että minä olisin kotona lapsen kanssa ja vaimo töissä. Ja taloudellisestikin se olisi meille perheenä tappiollista. Enkä kyllä itse jaksaisi mitään 6kk kotonaoloa.
Ja toisekseen tuossa ilmeisesti yhteiskunnan tuilla puolitoista vuotta pidettäisiin toista vanhempaa poissa työelämästä. Mielestäni nykyinen ~9kk on aivan riittävä, vaikka itse olisinkin tässä muutoksessa "voittava" osapuoli, niin kyllä siihen nytkin menee jo ihan tarpeeksi verovaroja.
Yksinhuoltajat, erityisesti tahtomattaan yksinhuoltajaksi joutuneet ovatkin sitten asia erikseen, eli heille jotain pidennettyä äitiyslomaa/lisätukea minun puolestani.