"Mitä enemmän naisvaltaisille koulutetuille aloille maksetaan yli yleisen korotustason, sitä enemmän olemme valmiit nostamaan kuntien saamia valtionosuuksia. Esitämme, että valtio siis maksaa kunnille sen osuuden naisvaltaisten alojen palkankorotuksesta, joka ylittää yleisen korotustason."
Itse olen puolestani sitä mieltä, että kuka tahansa noin sanoo, harrastaa vastuutonta populismia ja esittää katteettomia lupauksia. Tuossahan ei ollut mitään ylärajoja, pientä tekstiä tai varauksia. Minkä signaalin mielestäsi oheinen lausunto antoi työmarkkinoille? Oliko se hyvä signaali?
En nyt enää palaa siihen, mistä kontekstista tuo pätkä on irroitettu, vaan vetoan terveeseen järkeen. Toki se voidaan tulkita niin, että jos kunnat päättävät antaa jokaiselle naisvaltaisten koulutettujen alojen edustajalla sata miljoonaa euroa vuodessa lisää, niin valtio maksaa viulut. Mutta, kai lukijaltakin saa jonkinlaista suhteellisuudentajua vaatia. Jos luet viestin niin kuin se oli tarkoitettu, eli:
Mikäli syntyy palkkaratkaisu, jossa matalapalkkaisia, naisvaltaisia ja koulutettuja aloja suositaan
kohtuullisessa määrin muita aloja korkeammilla korotuksilla, valtio on valmis kompensoimaan tämän erotuksen valtionosuuksia nostamalla.
Tämä on siis se, mitä Katainen tarkoitti, kuten hölmömpikin ymmärtää (jos haluaa ymmärtää, sinä ilmeisesti et halua). Totta kai tuo oli lupaus, joka aiheuttaa valtiolle kuluja. Sellaisia vaalilupaukset tuppaavat olemaan. Kuitenkin, se ei ajatuksellisesti mielestäni ole vallan pöhkö eikä varsinkaan verrattavissa ällöpopulismiin tyyliin lopetetaan kehitysapu, lakataan maksamasta EU:n jäsenmaksuja tms.
Ymmärtääkseni näin luettuna Kataisen esitystä voi vastustaa vain jos on sitä mieltä, että nuo korkeastikoulutetut naisvaltaiset alat eivät ansaitse korotusta
suhteessa muihin työntekijöihin.
Olen toki sitä mieltä, että Kataisen viestin muotoilu on huono ja menee kokemattomuuden piikkiin. Myönnän myös kernaasti, että takana on vaalitaktiikkaa ja orastavaa populismia, mutta myönnätkö sinä, ettei ajatus sinänsä ole huono tai vastuuton? Siis niin tulkittuna kuin esitin (ja epäilemättä Katainen tarkoitti).