Eduskuntavaalit 2011

  • 403 191
  • 3 300

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Jykän viimeisin möläytys on nyt tämä vaatimus, että muslimienkin on muiden joukossa palvottava Jeesusta koulujen syyskauden päättäjäisjuhlassa. Mielenkiintoista nähdä mitä imaami tästä tulee sanomaan.
 

HekeK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jääkiekkojoukkue
Jykän viimeisin möläytys on nyt tämä vaatimus, että muslimienkin on muiden joukossa palvottava Jeesusta koulujen syyskauden päättäjäisjuhlassa. Mielenkiintoista nähdä mitä imaami tästä tulee sanomaan.

STT: Katainen puolustaa voimakkaasti koulujen kristillistä jouluperinnettä

"Suvaitsevuus ei ole sitä, että omat perinteet lopetetaan kohteliaisuudesta muita perinteitä kohtaan."

- Jyrki Katainen

Voiko tätä paremmin sanoa? Ei mielestäni.

"Katainen vetoaa perustuslakivaliokunnan kantaan, jonka mukaan kristilliset joulutraditiot ovat osa suomalaista kulttuuria eivätkä ne ole uskonnon harjoittamista."

Itse en kuulu kirkkoon, minua ei ole kastettu, uskonnon opiskelu loppui päästyäni lukioon, en ole vähääkään uskonnollinen. Kaikesta huolimatta pidän joulusta. Perustuslakivaliokunta on täysin oikeassa.

Suomessa ollaan menty liiallisuuksiin tässä uskontojen välisessä suvaitsevaisuushömpässä. Katainen oli oikeassa siinä, kun sanoi tämän liiallisuuksiin menevän suvaitsevaisuuden vain lisäävän rasismia.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Suomessa ollaan menty liiallisuuksiin tässä uskontojen välisessä suvaitsevaisuushömpässä. Katainen oli oikeassa siinä, kun sanoi tämän liiallisuuksiin menevän suvaitsevaisuuden vain lisäävän rasismia.

Katsotaan mitä islamilainen yhteisö sanoo tästä uskonnollisesta pakkosyötöstä.
 

TF-79

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO. Pekka Virran nakkipiirakat.
Maassa maan tavalla, myös koulujen uskonnon opetuksen osalta. Silloin kun mä kävin koulua, oli ei ev.lut. uskoon kuuluville vaihtoehtona elämänkatsomustieto. Koulujen kevät juhlissa nämä ei ev.lut. srk:n jäsenet kestivät suvivirret etc...
Jos se ei kelpaa nykyään islaminuskoisille, niin kukaanhan ei pakota Suomessa asumaan...
 

HekeK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jääkiekkojoukkue
Katsotaan mitä islamilainen yhteisö sanoo tästä uskonnollisesta pakkosyötöstä.

Minä ateistina olen suhtautunut jouluun osana suomalaista kulttuuria. Luonnollisesti taustalla on diipadaapaa kera muun huuhaan, mutta kuitenkin. Joulu tarkoittaa minulle yhdessäoloa perheen kanssa kera hyvä ruuan. Samalla voi muistaa pienin lahjuksin avovaimoa sekä omia vanhempia.

Jos muslimeille ei joulun vietto sovi, niin sitten on sopimatta. Se lienee heidän murheensa, ei minun. Suomi on sikäli jännä maa, että täältä voi hiihdellä svidduun jos ei meno maita.
 

TF-79

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO. Pekka Virran nakkipiirakat.
^Toivottavasti eivät tajua, eihän kukaan oikeasti halua komukkaa tai vihreää eduskuntaan.
Piti tuokin biisi mennä pilaamaan ja ryssän p*rs*ttä nuolemalla vielä.
Tähän maahan saadaan kunnon edustajisto vasta sitten, kun kansa tajuaa, että 1918 jäi jotain pahasti kesken, mutta se voidaan tuhota äänestämällä, SDP ei ole puolue, vaan aivovamma pahimmasta päästä ja vihreillekin kannattaa antaa ainoastaan vartti etumatkaa.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Jos muslimeille ei joulun vietto sovi, niin sitten on sopimatta. Se lienee heidän murheensa, ei minun. Suomi on sikäli jännä maa, että täältä voi hiihdellä svidduun jos ei meno maita.

Näinkin voi varmasti asian nähdä. Myös perustuslaissa on joitain kohtia jotka liittyvät tilanteen tulkintaan.

Suomen perustuslain (731/1999) 11 §:n mukaan "kukaan ei ole velvollinen osallistumaan omantuntonsa vastaisesti uskonnon harjoittamiseen. "
 
Viimeksi muokattu:

Gentleman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Näinkin voi varmasti asian nähdä. Myös perustuslaissa on joitain kohtia jotka liittyvät tilanteen tulkintaan.

Suomen perustuslain (731/1999) 11 §:n mukaan "kukaan ei ole velvollinen osallistumaan omantuntonsa vastaisesti uskonnon harjoittamiseen. "

Toki, mutta käsittääkseni esimerkiksi koulujen joulujuhlat ja muut hartaudet eivät ole pakollisia tilaisuuksia. Eli kukaan ei olisi velvollinen osallistumaan.

Aivan samoin kuin ketään ei pakoteta syömään liharuokaa koulussa, mutta ei sitä keneltäkään kielletäkään.
 

HekeK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jääkiekkojoukkue
Näinkin voi varmasti asian nähdä. Myös perustuslaissa on joitain kohtia jotka liittyvät tilanteen tulkintaan.

Suomen perustuslain (731/1999) 11 §:n mukaan "kukaan ei ole velvollinen osallistumaan omantuntonsa vastaisesti uskonnon harjoittamiseen. "

Mikä sitten on uskonnon harjoittamista? Onko kouluille järjestetty joulukirkko sitä? Entäs koulun oma joulujuhla?

Itse katsoin joulukirkon olevan uskonnon harjoittamista. Tästä syystä en kirkkoon mennyt. Muslimikin voi tämän skipata.

Joulujuhla on taasen osa suomalaista kulttuuriperinnettä joululauluineen ja näytelmineen. Siellä olin aina paikalla. Ymmärtääkseni muslimi voi jättää tämänkin riennon väliin, jos sen niin ahdistavaksi kokee.

Pitäisikö uskonnollisen tasa-arvon nimissä koulujen lakata viettämästä joulua? Ei todellakaan. Se on osa Suomea ja suomalaisuutta.
 
^Toivottavasti eivät tajua, eihän kukaan oikeasti halua komukkaa tai vihreää eduskuntaan.
Piti tuokin biisi mennä pilaamaan ja ryssän p*rs*ttä nuolemalla vielä.
Tähän maahan saadaan kunnon edustajisto vasta sitten, kun kansa tajuaa, että 1918 jäi jotain pahasti kesken, mutta se voidaan tuhota äänestämällä, SDP ei ole puolue, vaan aivovamma pahimmasta päästä ja vihreillekin kannattaa antaa ainoastaan vartti etumatkaa.

Onpas muuten tiukkaa tekstiä punikkijoukkueen fanilta! Ne mainitsemasi aivovammaisethan tuon Tuton ovat perustaneet.
 

Migron

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Mikä sitten on uskonnon harjoittamista? Onko kouluille järjestetty joulukirkko sitä? Entäs koulun oma joulujuhla?

Kummatkin. Mikäli siis joulujuhlassa on evankeliumin esitystä tai muuta uskonnon pakkosyöttämistä.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Vaikea kuvitella mitään juhlaa joka voisi olla täydellisesti ilman viittauksia mihinkään maailmankatsomukseen tai uskomukseen. Ei keskitalvenjuhla tai päivän pidentymisen juhla olisi uskonnollisesti neutraali vaan se sisältäisi suoria viitteitä vanhoihin luonnonuskontoihin. Toki niitä voisi juhlia ilman, että näistä aspekteista mitenkään loukkaantuisi kunnioittaen metsästäjä-keräilijöiden ja myöhemmin maatalousyhteiskunnan sidoksia luonnon kiertokulkuun. Tai ainakin itse voisin juhlia näin, loukkaantumatta pakanauskonnon "pakkosyötöstä". Ranskan vallankumouksen vuosilta lienee sitten esimerkkejä kokonaan maallisista, kokonaan rationaalisista (?) juhlista. "Palvottiin" muistaakseni Järkeä, ja tehtiin kalenterikin uusiksi ilman roomalaisia ja kristillisiä vivahteita. Tästä tulikin mieleen, että pitäisköhän loukkaantua "torstain" nimestä, en haluaisi näin viikinkiuskoon kuulumattomana mitään Torin päivän pakkosyöttöä joka siunattu viikko!
 

TF-79

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO. Pekka Virran nakkipiirakat.
Onpas muuten tiukkaa tekstiä punikkijoukkueen fanilta! Ne mainitsemasi aivovammaisethan tuon Tuton ovat perustaneet.

Miksi pitäisi sotkea urheilu ja politiikka keskenään, ei mua kiinnosta, kuka seuran on perustanut. Mä menen sinne halliin katsomaan kiekkoa, en politikoimaan.
Ja TuTokin on jo vuosia ollut kokoomuslaisessa omistuksessa, ja toveritkin on hylätty seuran nimestä.
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi, Liverpool
Mikä sitten on uskonnon harjoittamista? Onko kouluille järjestetty joulukirkko sitä? Entäs koulun oma joulujuhla?

Kyllähän tämä on aika yksiselitteinen asia. Joulukirkko on uskonnon harjoittamista. Koulun joulujuhla taas ei ole, kuten perustuslakivaliokuntakin on linjannut. Se on sitten eriasia miten pitäisi menetellä niiden kanssa, jotka vastustavat suomalaista perinnettä. Ehkä heitä ei pidä pakottaa perinteisiin aktiivisesti osallistumaan, mutta kyllä se osoittaa aika käsittämätöntä kansan ja yhteiskunnan halveksuntaa, jos ei pystytä maan perinteitä edes vierestä seuraamaan. Toki tälläiset kitisijät omalla toiminnallaan laskevat omaa arvoaan, mutta miten yhteiskunnan pitäisi suhtautua heihin? Mielestäni mielipiteen ilmaisunvapaus alkaa olemaan kipurajalla, kun samaa kehnosti perusteltua voi vali, vali- itkuvirttä esitetään vuodesta toiseen.
 
Suosikkijoukkue
TuTo
Ja TuTokin on jo vuosia ollut kokoomuslaisessa omistuksessa, ja toveritkin on hylätty seuran nimestä.

Täh? TuTo Hockeyn osakenemmistön omistaa Reijo Paksal (sdp). Vähemmistöomistaja on Heikki Salmela (hese). Vaikea nähdä miten TuTo olisi näillä faktoilla kokoomuslaisessa omistuksessa.
 

HekeK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jääkiekkojoukkue
Täh? TuTo Hockeyn osakenemmistön omistaa Reijo Paksal (sdp). Vähemmistöomistaja on Heikki Salmela (hese). Vaikea nähdä miten TuTo olisi näillä faktoilla kokoomuslaisessa omistuksessa.

Näemmekö tänään vielä yhden seuravaihdoksen? Tämä tieto omistuspohjasta saattaa olla liikaa TuTo fani-79:lle.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Koulun joulujuhla taas ei ole, kuten perustuslakivaliokuntakin on linjannut.

Perustuslakivaliokunta voi yrittää hämätä heittämällä uskonnonharjoituksen kätevän "joulujuhla"-termin taakse. Joulujuhla on siitä kiva mihinkään liittymätön sana, että sen taakse voi piilottaa kuusen juurelle papin saarnan, evankeliumin julistamisen, seurakunnan seisottamisen ja istuttamisen ylistämisen mukaisesti, ylistysvirsiä tai vaikkapa ehtoollisen jakamisen tarvittaessa. Kukapa on määritellyt joulujuhlan? Perustuslakivaliokunta on poliittinen ja perusteiltaan hyvinkin arvokonservatiivinen elin.

Yhteiskunta saa osakseen sellaista kohtelua jota se noin keskimäärin on ansainnut. Halveksuttavan yhteiskunnan kannattaa aamulla ennen puuroa katsoa peiliin ja miettiä mitä tuli tehdyksi, kuinka kristillisesti edellinen päivä päätettyä.

Mielestäni mielipiteen ilmaisunvapaus alkaa olemaan kipurajalla, kun samaa kehnosti perusteltua voi vali, vali- itkuvirttä esitetään vuodesta toiseen.

Se, että haluat jo ilmeisesti poistaa osalta kansalaisilta mielipiteen ilmaisuvapauden ei yllätä minua lainkaan. Kun kristittyä pikkuisen pinnalta raaputtaa niin kas kummaa mitä alta paljastuukaan.
 

Larbatchov

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Jos kaikki uskontoon vähänkään viittaava aiheuttaa välittömän esteellisyyden osallistua ni tuleehan pikkuisen vaikea elämä. Kalenterikin kun kuitenkin alkaa kristuksen syntymästä.

Lisäksi ei ole ainakaan tullut vastaan että vannoutuneimmatkaan vapaa-ajattelijat tulisivat sunnuntaisin tai joulun/pääsiäisen pyhinä töihin ilman tuplapalkkaa tai jättäisivät niiden muodostaman palkanosan nostamatta. Tulee vähän sellainen "rusinat pullasta" -maku tähän uskonasioiden vastustamiseen kun suurin osa yrittää sen varjolla välttää omasta mielestään ikäviä juttuja ja pitämään silti sen tarjoamat hyvät puolet itsellään.

Pitäisi tehdä ihan lakiehdotus, jossa sunnuntai- ja pyhäkorvausten ehtona on kirkollisveron maksaminen. Ei olisi ollenkaan väärin.

Vähän niinkuin kieli poskessa kirjoitettuna. Hymiö.

Kristilliset arvot nyt vaan ovat osa suomalaista kultuuria eikä niistä voi oikeasti kokonaan irtisanoutua kuin muuttamalla pois.
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi, Liverpool
Se, että haluat jo ilmeisesti poistaa osalta kansalaisilta mielipiteen ilmaisuvapauden ei yllätä minua lainkaan. Kun kristittyä pikkuisen pinnalta raaputtaa niin kas kummaa mitä alta paljastuukaan.

Minua taas ei yllätä, että haluat nähdä kirjoitukseni rajoittamassa ilmaisunvapautta. Todellisuudessa kaipasin vain parempia perusteluja saman huonoiksi perusteltujen mielipiteiden jankkaamisen sijaan.

Kristityistä en varsinaisesti tiedä. Viittaatko mahdollisesti siihen, että ainakin paikallisuutisten mukaan Kirkko on järjestänyt monikulttuurisia joulujuhlia maahanmuuttajien pyynnöstä. Esim. lähialueeni kappelissa muslimit ja buddhalaiset olivat halunneet tutustua suomalaiseen jouluperinteeseen. Pakistanilainen huivipäinen muslimityttö oli sitten ilmoittanut vapaaehtoiseksi esittämään kuvaelmassa Mariaa ja muut maahanmuuttajat sitten muita osia. Olivat kiitelleet kovasti mahdollisuutta tutustua suomalaiseen joulujuhla perinteeseen (jopa näin Kirkon järjestämänä). Ei siis minkäänlaista kitinää joulujuhlien uskonnollisesta sisällöstä. Päinvastoin suomalaisten tapoihin haluttiin tutustua, kun maahan ollaan tultu.
Väkisinkin tulee mieleen, että mitä porukkaa ne suomalaisen perinteen vastustajat oikein ovat, kun toisuskoisille maahanmuuttajillekaan asia ei ole ongelma?
 

TF-79

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO. Pekka Virran nakkipiirakat.
Täh? TuTo Hockeyn osakenemmistön omistaa Reijo Paksal (sdp). Vähemmistöomistaja on Heikki Salmela (hese). Vaikea nähdä miten TuTo olisi näillä faktoilla kokoomuslaisessa omistuksessa.

my mistake, sorry. Pitäisi lukea esikatselut huolellisemmin, tarkoitushan oli kirjoittaa osittain kokoomuslaisessa omistuksessa. tokihan el Reyo on demari. Aina ei kiireessä huomaa virheitään.
Ja kuten jo edellisessä viestissäni sanoin, minä pidän politiikan ja urheilun erillä toisistaan.
Eli kannattaja pysytään pääomistajan poliittisesta kannasta huolimatta, jopa huolimatta siitä, että valitettavan vähän Kupittaalla on nähnyt sitä "Parempaa Lätkää" kuluvalla kaudella.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
...

Lisäksi ei ole ainakaan tullut vastaan että vannoutuneimmatkaan vapaa-ajattelijat tulisivat sunnuntaisin tai joulun/pääsiäisen pyhinä töihin ilman tuplapalkkaa tai jättäisivät niiden muodostaman palkanosan nostamatta. Tulee vähän sellainen "rusinat pullasta" -maku tähän uskonasioiden vastustamiseen....

Hauskaa tämä ihmeellinen ajattelumalli, että työ- ja vapaa-ajan suhde olisi jotenkin riippuvainen uskonnosta kun kerran jumalakin lepäsi. Tästä nyt sitten vedetään suora viiva siihen, että jos et usko, että jumala lepäsi, niin et sitten lepää itsekään. Ylityö ja muita maksuja maksetaan ihan muista syistä mitä kuvittelet.
 

sekolust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Lostedt, Ben-Amor
Lisäksi ei ole ainakaan tullut vastaan että vannoutuneimmatkaan vapaa-ajattelijat tulisivat sunnuntaisin tai joulun/pääsiäisen pyhinä töihin ilman tuplapalkkaa tai jättäisivät niiden muodostaman palkanosan nostamatta.

Eiköhän suurin osa työväestön etuisuuksista ole enemmänkin seurausta poliittisesta pelistä kuin uskonnosta. Tuntuu melkein itsekkäältä omia uskonnolle sellaiset edut, jotka ovat kuitenkin syntyneet parin sukupolven aikana ja olleet täysin tuntemattomia pari tuhatta vuotta. Varsinkin kun suurimpaan osaan eduista on suostuttu työväestön järjestäytymisen kautta.
 

Larbatchov

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kuten mainitsin niin juttu oli huumorilla höystetty pikkuprovo ja koski lähinnä sitä että joku koulun joulujuhla tai se että kevätjuhlassa lauletaan suvivirsi, ei minun mielestäni voi oikeasti olla mitään "käännytystä" ja syvästi loukata ketään vaan ne ovat nähdäkseni normaali osa meidän kulttuuriamme ja suomalaista/länsimaista maailmanmenoa. Tarkoitus lie lähinnä juhlia loman alkamista, niin ainakin itse koululaisena koin.

Ihan niinkuin ne täysin perustellut palkalliset vapaat kirkollisina juhlapäivinä ovat osa länsimaista elämänmenoa vaikka niistä aasinsilta kristinuskoon voidaankin rakentaa. Viimeisten kahden sukupolven aikana on ammattiliittojen ansiosta tullut palkallisia juhlapyhiä ja kaikenlaiset niistä saatavat korvaukset ovat parantuneet, mutta kyllä esimerkiksi joulu ja sunnuntait ovat vapaita olleet "iät ajat"

jussi_j:lle vielä että on minulla jonkinlainen aavistus ylityökorvausten maksamisen syistä, vaikken ylitöistä viime viestissäni sanallakaan maininnut. Sunnuntai- ja pyhätöistä höpisin. Ylitöistä kristinuskoon en keksinyt edes välttävää aasinsiltaa :)

Tähdennettäköön etten ole mikään uskovainen. Kuulun kyllä tavan vuoksi kirkkoon ja rippikoulukin on käyty. Kirkossa käyn oikeastaan lähinnä häissä ja hautajaisissa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös