Mainos

Eduskuntavaalit 2011

  • 406 564
  • 3 300

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
Post-rock/ Post-punk
Jaahas. Lievä provo tuo Vihreiden kaappaus. Uusi Suomi vihreällä pohjalla (vihreä väri on käsittääkseni pyhä väri islamin-uskossa)
Pakko olla joku Al-Qaida juttu.

ja leijona. Mitähän seuraavaksi? Vasemmistoliitto Arhinmäen johdolla ottaa Raamatun uudeksi symboliksi. RKP profiloituu suomenkieleiseksi puolueeksi ja Räsäs-Päivin poppoo ottaa uudeksi symboliksi Prometeus-merkin... Demarit ja Jutta poistavat punaisen ruusun ja ottavat tilalle nelilehtisen punavihreän-apilan. Valtakunnassa kaikki hyvin.

..ja Kokoomus profiloituu vihertävänä työväenpuolueena. Eiku vittu, sehän on jo tehnytkin niin.
 

msg

Jäsen
En minä omistusasumista lähtisi verottamaan ennen kuin poistetaan asuntolainojen korkovähennys. Eihän tuollakaan ole mitään järkiperustetta, mutta sen poistaminen olisi poliittinen itsemurha, jota kukaan ei uskalla lähteä ajamaan.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Aika useassa linkissä oli tuo sama tutkimus (Tuukka Saarinen) mutta enisei, tuossa on pari ongelmaa.

Huomattavasti helpompaa ja omasta mielestäni järkevämpää olisi poistaa asuntolainan korkovähennys, se poistaisi epäkohdan paljon järkevämmin. Tosin tämä vaikuttaisi eniten pienituloisimpiin omistusasujiin joten poliittisesti vaikeata. Ja tämä muutos pitäisi tehdä liukuvasti, esim. 10v ajanjaksolla jotta mitään järkyttäviä vaikutuksia ei tulisi.

Toisaalta voidaan miettiä mikä vaikutus asuntotulon verotuksella olisi, todennäköisesti se lisäisi vuokra-asumisen suosiota joka vastaavasti nostaisi hintoja.

En vain näe tätä kovin hyvänä vaihtoehtona kenenkään kannalta. Ja voisi vituttaa niitä eläkeläisiä jotka ovat ikänsä raataneet oman talon eteen ja nyt kiinteistöveron lisäksi alkavat maksaa jotain täysin mielivaltaista asuntotuloveroa.

Mutta miksi pelkät asunnot verolle? Omien autojen omistajat verolle kanssa! Tai ne firmat jotka ostavat läppärit firmalle liisauksen sijasta.

Jos Kokoomus kannattaa tätä veroa niin ääni lähtee välittömästi ja jää käyttämättä kokonaan.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Sitten kuunnellaan niitä laadukkaita vasta-argumentteja.
Nuo linkit sisältävät joko suoraan tai ainakin välillisesti tuota kommarivirkamiesten aanus-paskaa, joka saa pontimensa rannattomasta kateuden valtamerestä. Tuollaista hevonskeidaa ei tarvitsisi kommentoida minkäänlaisilla argumenteilla.

Yhtä hyvin vuokra-asujilta voisi rokottaa jotakin veroa siitä hyvästä, etteivät he halua käyttää pääomiaan oman asumisensa tukemiseen, vaan lunastavat näin mahdollisuuden harjoittaa vaikkapa spekulatiivista kasinokeinottelua rahoillaan, jotka eivät ole kiinni asunnossa. Tai he voivat ostaa pääomillaan savuttavia yksityisautoja, niihinhän tuntuu kulminoituvan koko ilmastokeskustelu ja sitä myötä ihmisten taivasosuudet. Joku neropatti voisi tietysti kyseenalaistaa vuokra-asumisveron sillä perusteella, ettei tyypillisellä vuokra-asujalla muka ole kyseisiä pääomia. Paskan marjat, kyllä on, ainakin teoriassa. Pääomat ovat vaan jääneet moniaisista syistä kertymättä. On tehty huonoja valintoja laittamalla rahat etelänmatkoihin ja brenkunjuontiin. On mahdollisesti oltu velttoina eikä ole kiinnostuttu opiskelusta tai työnteosta. Joku on kiertänyt hiihtopummina ympäri maailmaa ja hukannut ammatin hankkimisen unohtamisen ohessa maat ja perinnöt, jnejne. Kyllä tuollaisesta pääoman kerryttämisen laiminlyömisestä pitäisi jokin raippavero kehittää, saatana.

Toisesta suunnasta katsottuna kyse on puhtaasta epäoikeudenmukaisuudesta. Nyt ok-asuja maksaa jo kunnon kiinteistöverot saamatta tällä mitään vastinetta yhteiskunnalta. Tuollainen omistusasumisen uusi verotustapa tuntuisi todella pahalta niistä, jotka ovat rehkineet niska limassa asuntonsa eteen vuosikymmenet ja maksaneet vähitellen lainat onnellisesti pois. Nyt joku kommari keksii rangaista tästäkin. Vituttaa tuollaiset nuljakkeet.
 
Viimeksi muokattu:

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Nyt ok-asuja maksaa jo kunnon kiinteistöverot saamatta tällä mitään vastinetta yhteiskunnalta.

Yhteisövero ja palkkavero ovat liian suhdanneherkkiä tulolajeja kunnille. Kiinteistöveron pystyy arviomaan eurolleen etukäteen ja se mahdollistaa järkevän taloudepidon. Porvarihallitus on halunnut siirtyä palkkaveroista kohti tasaveroa ja ennakoitavuuden lisäämiseksi kiinteistöveron kaltaiset täysin automaattiset tasalaatuiset rahavirrat ovat arvossaan. Vähän niinkuin Neuvostoliitossa aikanaan.
 

Viljuri

Jäsen
Verojärjestelmä on kokonaisuus. Yksittäisen veron ja veroluontoisen maksun poimiminen sieltä mediahuomion keskiöön on aina tarkoitushakuista. Pohjimmainen motivaatio vaihtelee, mutta silti ennen minkään muun seikan käsittelyä tämä puoli on tunnistettava. Asiallista tai edes auttavan objektiivista informaatiota ei ole saatavissa massamediasta.

1) Verojärjestelmällä on syytä ensinnäkin tavoitella fiskaalista kestävyyttä.

Rahaa on tultava veronsaajille niin paljon, että vastuut ja velvoitteet ovat jotenkin hoidettavissa niin tänään kuin huomennakin. Kysymys ei ole vain siitä, että rahaa takavarikoidaan kateusintressissä työtä tekeviltä työtä vieroksuville erityisryhmille, perinteisesti julkisella sektorilla on ollut pääomaköyhässä maassamme taloudellista toimeliaisuutta edistävä vaikutus. Tosin kysymys onkin juuri sanasta perinteisesti. Globalisoituvassa taloudessa ja valuuttaliitossa on harkittava tarkkaan uudelleen jokaista julkisen sektorin itselleen ottamaa tehtävää.

Fiskaalista kestävyyttä on tavoiteltava määritelmänkin mukaan myös muilla kuin verojärjestelmän keinoilla. Verojärjestelmää ei voi saada kannustavaksi ilman että tarkastellaan julkista sektoria kokonaisuudessaan ja sen suhdetta yksityiseen sektoriin. Tavoitteena on oltava peruspalvelujen turvaaminen julkisen ja yksityisen sektorin välisenä yhteistyönä, sen sijaan tähän piiriin kuulumattomiin julkisen sektorin rönsyihin työtä tekevillä veronmaksajilla ei tule enää jatkossa riittämään huumorintaju.

2) Josta päästään verotukselle välttämättä asetettavaan neutraalisuusvaatimukseen.

Meillä on iso liuta erilaisia tosiasiallisia ja piileviä verotukia, joihin on puututtava siirtymäaikojen jälkeen. Ne vääristävät markkinoiden toimintaa, siis suomeksi olemme kaikki köyhempiä ja kurjempia sen takia, että tietyt erityisryhmät ovat onnistuneet aina yksittäistapauksessa kiristämään itselleen erityisetuja. Välittämättä kokonaisuudesta.

Jos ja kun kateellisuus ei määritä ainakaan verovelvollisten enemmistön osalta onnellisuutta (eli siis olisin aina onnellisempi silloin jos naapurilla menee huonosti), niin tällä sektorilla on piilossa ja näkyvillä useampia miljardeja sekä julkisen että yksityisen talouden tilinpidon kannalta. Näistä merkittävimmät muutokset asumisen suhteen tulevat kyseeseen korkovähennysoikeuksiin puuttumalla, siirtymäaikojen jälkeen.

Kysymys on aina myös oikeudenmukaisuudesta. Otetaan yksi esimerkki: Yleinen asumistuki on "demarikeksintö", jolla on tarkoitus tukea vähävaraisten asumista. Kaikki hyvin? Näin ehkä olisi tilannetta voinut tulkita virheellisesti 1960-luvulla, enää ei todellakaan tätä tulkintaa voi tehdä ainakaan rehellisellä tavalla datan tultua sisään. Tutkimusten mukaan nämä interventiot (tarveharkintaisenakin) vain nostavat asumisen hintaa, siis tuet siirtyvät suoraan asuntovarallisuutta hallinnoivien riskejä kaihtavien "ei-yrittäjien" taskuun, tuen saajan kannalta kysymys on hiemankaan pidemmässä juoksussa nollasummapelistä. Mutta mikä vieläkin pahempaa, samalla tuki aiheuttaa tuen saajapäässä kannustinloukun, ei enää kannata kaikissa tilanteissa mennä töihin. Tai ainakaan laillisiin sellaisiin. Ja sitten sitä syrjäydytään muutaman kuutamourakan jälkeen sinne kulmabaariin, juomaan sitä kahden ja puolen euron bisseä, joka on salakuljettu epärehellisen yrittäjän toimesta Venäjältä ja Virosta ohi alkoholikirjanpidon ja yhteiskunnan tilinpidon.

3) Fiskaalinen kestävyys ja neutraalisuus yhdessä on vaikea toteuttaa. Mutta ei tässä muutakaan voida.

Työn tekemisestä ei saa rangaista verojärjestelmän kautta, työhön uhrattu aika ja siitä saatava korvaus olkoot jo itsessään riittävä rangaistus ja palkinto. Samalla verojärjestelmän olisi kuitenkin kannustettava myös taloudellisen riskin ottamiseen, pääoma- ja osinkoverojärjestelmän puolelta.

Virkamiehillä on usein liiallinenkin kamreerinäkökulma talouteen, tässä Eero Lehti oli viime torstaisessa A-talkissa osuvasti oikeassa. Talouden toimintaa olisi ymmärrettävä myös kokonaisuutena, verojärjestelmällä ohjaaminen johtaa usein aivan toisenlaisiin lopputulemiin kuin mihin jokin malli näyttäisi vievän virkamiehen työhuoneesta käsin katsottuna.

Emme pärjää ilman kamreereja, mutta teknisen osaamisen lisäksi tarvitsemme poliittista näkemystä kehittää verojärjestelmää. Tätä on etsitty komiteoissa, löytämättä kuitenkaan mitään yhtä yksittäistä patenttiratkaisua tahi viisasten kiveä. Asioiden sijasta niissä onkin usein kysymys valta-asemien pönkittämisestä.

Erityisesti tätä ensiksi mainittua puolta eivät edusta myöskään vihreiden katteettomat ja numerolukutaidottomien tunteisiin vetoavat puheet perustulosta tahi varsikaan punavihreiden huumeharhaiset ideologiset valheet jotenkin "vähemmällä kiireellä" hoituvasta "livelarppausyhteiskunnasta". Näissä kävisi aina päinvastoin kuin julistajat uskottelevat, epäoikeudenmukaisuus lisääntyisi ja taloudellisen tehokkuuden hylkäämällä mm. ympäristötuhot vain pahenisivat.
 
Viimeksi muokattu:

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Aina kun Viljurin saa herätettyä kolostaan mukaan keskusteluun, päivä on jotenkin täydempi.

Asiallista tai edes auttavan objektiivista informaatiota ei ole saatavissa massamediasta.

Pahoittelen, että jouduin herkkähipiäistä egoani suojatakseni turvautumaan asiantuntijaseminaarin sijaan samasta aiheesta käytyihin massamediaslaisseihin. Asia ei toki siitä muuksi muutu, se luettakoon tällä kertaa erkkomafian eduksi.

sen takia, että tietyt erityisryhmät ovat onnistuneet aina yksittäistapauksessa kiristämään itselleen erityisetuja. Välittämättä kokonaisuudesta.

Vähimmälle tarkastelulle tässä hankintapääoman maksimoinnin strategiassa ei tietenkään pidä jättää finanssitaloja, joiden intresseissä niin asumisen kuin vaikkapa autojen hankinnan suhteen on mahdollisimman korkea (vaikkakin sitten vähennyksin subventoitu) hankintahinta, mikä puolestaan johtaa aina kuluttajan lainatarpeeseen, mikä puolestaan muodostaa ihankivan bisneslohkon.
 

msg

Jäsen
Oheisesta linkistä löytyy yksi vaalikampanjan keskeisistä aiheista. Ei niin että siitä saisi aikaan puolueilta minkäänlaista vakavaa keskustelua ennenkuin vasta vaalien jälkeen. Sydäntä lämmittää, jos näistä asioista on myös päättämässä 15-20%:n kannatuksella pers-suomalaiset...

Eipä taida riittää edes pääomaveron nosto 100 % prosentiin ja rikkaimpien ihmisten varallisuusveron palautus korotettuna?
Persuilta odottaisin kyllä kommentteja tähän 10 miljardin paikkaamiseen. Pelkät 'Vanhat puolueet sitä ja tätä' ja 'Missä EU siellä ongelma' eivät kyllä asiaa ratkaise.

Toisaalta iso osa kansasta tuntuu olevan aika pihalla todellisuudesta. Suosittelen jokaiselle edes joskus kuuntelemaan Ylen Kansanradio-ohjelmaa. Nuo soittajat tuntuvat olevan tosissaan ja jokaisella heilläkin on yhtäläinen äänioikeus.
 

Maple Leaf

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, Pat Quinn -lahko
Sydäntä lämmittää, jos näistä asioista on myös päättämässä 15-20%:n kannatuksella pers-suomalaiset...

http://www.hs.fi/politiikka/artikke...kset+ja+säästöt+vaalien+jälkeen/1135262282992

En löytänyt perussuomalaisten nettisivuilta vaaliohjelmaa ensi kevääksi, aiempiin vaaleihin kyllä. Niitä on kuitenkin turha lukea, sillä Suomi vuonna 2011 on kuitenkin hieman eri tilanteessa kuin Suomi vaalien 2007 alla. Jos jollakulla on tietoa (linkkiä) perussuomalaisten vaaliohjelmaan 2011, niin tänne vaan.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Erityisesti tätä ensiksi mainittua puolta eivät edusta myöskään vihreiden katteettomat ja numerolukutaidottomien tunteisiin vetoavat puheet perustulosta

Onneksi ei tarttekkaan kuunnella laskutaidottomia viherpiipertäjiä, kun voi kuunnella vaikka Milton Friedmania... Monetaristisen talousajattelun guruja vai piipertäjä? Sai mm Nobelin palkinnon taloustieteessä 1976 ja ajoi USA:ssa perustulomallia (joka vesitettiin Kongressissa Nixonin aikana)
 
Sydäntä lämmittää, jos näistä asioista on myös päättämässä 15-20%:n kannatuksella pers-suomalaiset...

Kehitysavun lakkauttaminen, vastaanottokeskusten sulkeminen, valtion ja kuntien henkilöstön vähentäminen, kunnille suunnattujen valtionosuuksien leikkaaminen/lopettaminen, lapsilisien leikkaaminen tai lakkauttaminen, kotihoidontuen leikkaaminen tai lakkauttaminen, asuntolainojen korkojen verovähennysoikeuden poistaminen, ay-jäsenmaksujen verovähennysoikeuden poistaminen.

Siinä jotakin, mitä itselle tulee mieleen.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Kehitysavun lakkauttaminen, vastaanottokeskusten sulkeminen

Ok, tämä on ihan hauska heitto, kunhan käytännön toimet joku kertoisi, mutta koska tästä on jo keskusteltu aiemmin, niin otetaan näitä muita hyviä ideoita käsittelyyn

valtion ja kuntien henkilöstön vähentäminen

Ja keitäs potkittas poijes? Puolet henkilökunnasta on sosiaali- ja terveystoimessa, eli sairaanhoitajia, lääkäreitä, lähihoitajia, jne. Sitten on opettajat lastentarhanopettajat, nuorisotyöntekijät, kunnallistekniikan ylläpitäjät, kuten traktori ja lapiomiehet…

Keitä potkitaan pelolle? Hallinto, no niitä kun on sellanen 2%, niin se ei paljoa auta, ja nekin tyät pitäs jonkun sitten tehdä oman toimen ohessa.

Vähemmän vanhuksille hoitajia vai mikä idea sulla tässä oli?

kunnille suunnattujen valtionosuuksien leikkaaminen/lopettaminen

eli pikkukuntien alasajo, ja maaseudun tyhjeneminen. Sopii mulle, vaan mites tää on persjuen linjaan sopivaa?


lapsilisien leikkaaminen tai lakkauttaminen, kotihoidontuen leikkaaminen tai lakkauttaminen,

Joka siis LISÄÄ kustannuksia kuntapuolella, kun täytyy palkata lisää henkilökuntaa jotta voidaan hoitaa nämä kotihoidontuella eläviä kunnallisissa laitoksissa (eli on ristiriidassa tuon aikaisemman tavoitteesi kanssa).
Lapsilisät on katsottu tasa-arvoistavimmaksi tulonsiirroksi, jolla siis tuloerojen vaikutusta lasten elämässä on tasattu. Mites tämän poistaminen sopii Persjuen ajattelumallin?


asuntolainojen korkojen verovähennysoikeuden poistaminen, ay-jäsenmaksujen verovähennysoikeuden poistaminen.

Molemmat käy. Ensimmäinen toki ei auta NYT, vaan siinä on oltava pitkä siirtymäaika, toinen on marginaalinen…
 
Ja keitäs potkittas poijes…

Sosiaalitoimen työskentelykulttuurista tiedän jonkin verran ja uskon, että vähennystä voitaisiin suorittaa myös ruohonjuuritasolla, ainakin etuuskäsittelijöiden kohdalla. Tarkoititko hallinnon 2%:lla henkilöstömäärää vai kuluja? Kunnallistekniikasta tiedän, että vähennysvaraa tosiaankin löytyy. Vuosi on toki varsin lyhyt aika, mutta eläkkeelle siirtyjiä ei tule mielestäni paikata yhden suhde yhteen.


Mitä hoitajiin tulee, niin hoitajien lukumäärä ei ole kaikkein ratkaisevin tekijä.

Ei pikkukuntia alasajeta, mutta ehkä valtionosuuksien vähentämisellä kunnat hakisivat enemmän toisten kuntien kanssa yhteistyötä tai liitosta. Maaseudun ihminen on muutenkin selviytyjätyyppiä.

Ei kotihoidontuen lopettaminen hoitajien määrää kasvata. Se vain lakkauttaa tarpeettoman tulonsiirron ja sama pätee lapsilisiin. Ne, joilla tarvetta oikeasti on, saavat toimeentulotukea. Taitaa todellisuudessa kotihoidontuesta ja lapsilisistä iso osa mennän asuntolainan lyhentämiseen, toisin sanoen lainansaamiseksi riittävän tulotason omaavat kasvattavat omaisuuttaan.
 

msg

Jäsen
Ja keitäs potkittas poijes? Puolet henkilökunnasta on sosiaali- ja terveystoimessa, eli sairaanhoitajia, lääkäreitä, lähihoitajia, jne. Sitten on opettajat lastentarhanopettajat, nuorisotyöntekijät, kunnallistekniikan ylläpitäjät, kuten traktori ja lapiomiehet…

Olen taas ilkeä ja sotken Veikon julistuksia faktoilla.
Kuntatyöntajien sivuilla on Tilastokeskuksen dataa kunta-alan ammattinimikkeistä ja palkoista.

http://www.kuntatyonantajat.info/mo...F071AC4F7090DCE4F131A9684F~layout~kt2006.asp#

TOP 10 nimikkeet määrän mukaan tuolla ovat:
Lähihoitaja
Lastenhoitaja
Perushoitaja
Lastentarhanopettaja
Perhepäivähoitaja
Lehtori
Peruskoulun luokanopettaja
Luokanopettaja
Hoitaja

Tämä top 10 on tuon sivun mukaan yli kolmannes henkilöstöstä.

Mielenkiintoistahan on tämä kuntien valtionavun lopettaminen/leikkaaminen. Eikös oppositio ole tällä vaalikaudella moittinut hallitusta kuntien pulaan jättämisestä ja vaatinut lisää rahaa kunnille? Kumpaako siis pitäisi tehdä? Paljonkohan muuten olisi keskimääräinen kunnallisveroprosentti, jos jokaisen kunnan pitäisi tulla toimeen omilla verotuloillaan?
 
Mielenkiintoistahan on tämä kuntien valtionavun lopettaminen/leikkaaminen. Eikös oppositio ole tällä vaalikaudella moittinut hallitusta kuntien pulaan jättämisestä ja vaatinut lisää rahaa kunnille?

Sitähän se onkin silloin, kun hallitus on säätänyt kunnille velvoitteita, joista kunnat eivät voi selvitä.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
... Kunnallistekniikasta tiedän, että vähennysvaraa tosiaankin löytyy. ...

Tämähän menee nykytrendin mukaan siten, että varsinaiset työt ostetaan ulkopuolisilta ja oma työvoima kuihtuu vähitellen pois. Näin on menetelty valtionkin puolella mm. edustamallani hallinnonalalla, mutta varsinaisia säästöjä on vaikea todeta - edelleen.

... Taitaa todellisuudessa kotihoidontuesta ja lapsilisistä iso osa mennän asuntolainan lyhentämiseen, toisin sanoen lainansaamiseksi riittävän tulotason omaavat kasvattavat omaisuuttaan.

Tää on joko läppä tai sitten jokin uusajateltu katkeruuskannanotto 60-70-lukujen vasemmistopropagandan malliin.
Mitenkähän tuollaisen kannan mukaan sosiaalipolitiikan suuntaviivat pitäisi sitten linjata? Villi arvaukseni on, ettei ainakaan köyhien ja kerjäläisten määrä Suomessa tulisi vähenemään.
 

Gentleman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Sosiaalitoimen työskentelykulttuurista tiedän jonkin verran ja uskon, että vähennystä voitaisiin suorittaa myös ruohonjuuritasolla, ainakin etuuskäsittelijöiden kohdalla. Tarkoititko hallinnon 2%:lla henkilöstömäärää vai kuluja? Kunnallistekniikasta tiedän, että vähennysvaraa tosiaankin löytyy. Vuosi on toki varsin lyhyt aika, mutta eläkkeelle siirtyjiä ei tule mielestäni paikata yhden suhde yhteen. .

Eli haluat kuntiin samankaltaisen tuottavuus ohjelman kuin mitä valtiolla jo on? Senkin tuloksista ollaan montaa eri mieltä. (linkki perussuomalaisten sivuilla esitettyyn kantaan)

Mitä hoitajiin tulee, niin hoitajien lukumäärä ei ole kaikkein ratkaisevin tekijä.

Ei pikkukuntia alasajeta, mutta ehkä valtionosuuksien vähentämisellä kunnat hakisivat enemmän toisten kuntien kanssa yhteistyötä tai liitosta. Maaseudun ihminen on muutenkin selviytyjätyyppiä. .

Entä ne kunnat, joilla yhteistyöt ja liittymiset johtavat esimerkiksi siihen, että lasten koulumatkat alkavat olla 50-100km suuntaansa?

Ei kotihoidontuen lopettaminen hoitajien määrää kasvata. Se vain lakkauttaa tarpeettoman tulonsiirron ja sama pätee lapsilisiin. Ne, joilla tarvetta oikeasti on, saavat toimeentulotukea. Taitaa todellisuudessa kotihoidontuesta ja lapsilisistä iso osa mennän asuntolainan lyhentämiseen, toisin sanoen lainansaamiseksi riittävän tulotason omaavat kasvattavat omaisuuttaan.

Niin että toimeentulotuelle vaan kaikki, aika radikaaleja muutoksia. Millaisella aikataululla ajattelit? Ihanko ensi vaalikauden aikana kaikki?
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Kunnallistekniikasta tiedän, että vähennysvaraa tosiaankin löytyy.

Oho. Kuinka paljon arvioisit kunnallistekniikan kustantavan kaupungin kokonaisbudjetista?

Itse väitän, että isommat säästöt saadaan (keskimäärin) TOP-2:n osalta...
 

msg

Jäsen
Sitähän se onkin silloin, kun hallitus on säätänyt kunnille velvoitteita, joista kunnat eivät voi selvitä.

Ja tähän auttaa valtionosuuksien poistaminen/leikkaaminen?
Vai annettaanko kuntien päättää itse järjestävätkö lainkaan mitään palveluja?

Jotenkin sinun logiikkasi ei oikein aukea, mutta ehkä kaikki ratkeaa kun siirrymme kannattamasi sosialismiin. Harmi vain, että Soinin mukaan PS on työväen puolue ilman sosialismia. Ehkä joku toinen puolue sieltä Vasemmistoliiton vasemmalta puolelta olisi sinulle sopivampi kuin PS?
 
Hyvä. Sittenhän meidän helsinkiläisten veronmaksajien ei tarvinne enää lahjoittaa maaseudulle vastikkeettomasti satoja miljoonia euroja vuodessa.


Täksi vuodeksi laaditun talousarvion mukaan Helsinki saisi 251 Meuroa valtionosuuksia.
Arvoistahan näissä on toki kysymys. Jos valita saa, niin mieluummin minä osallistun lappalaisten terveydenhuoltoon kuin maksan Helsingissä asuvan mamun vanhaintanssimekkoja.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös