Niin, vuokra-asumista ei tueta samalla tavalla, mutta tuetaan reilusti mm. asumistuen muodossa, jota toki periaatteessa saa omistusasuntoonkin.
Itse näkisin kuitenkin kokonaisuuden niin, että kun tuo verovähennys nostaa asuntojen hintoja, niin se nostaa myös näin vuokria, koska kyllähän ne pohjimmiltaan perustuvat pääoman tuotto-odotuksiin. Kalliimmista kämpistä joutuu maksamaan enemmän vuokraa nääs. Tästähän siis seuraa, että ensin valtio antaa verovähennystä asunnon omistajalle ja maksaa tämän johdosta enemmän asumistukia. Ei kovin fiksua mielestäni, eikä kenenkään etu.
Tähän olikin pitkästä aikaa hyvä takertua.
Mielestäni kaikenlaiset vähennykset korkojen tai työmatkojen takia ovat jotenkin älyttömiä. Asuntojen hintojen boostaamisen noilla korkovähennyksillä koen jotenkin typeräksi. Ehkä tuo tosin koskettaa niitä, jotka ostavat kotinsa hinnan ollessa kipurajalla. Miksi kenenkään pitää saada verohelpotuksia hankkimistaan omistuksista tai jostakin järjestömaksuista? Tai siitä, että asuu jossakin helvetin kuusessa?
Vielä enempi ihmetyttää nuo Helsingin kaupungin asuntojen vuokrat, joita kukaan tulorajoihin asettuva ei pysty maksamaan. Tuosta seurauksena on se, että nuo parhaat ja kalleimmat kämpät menevät "sossun" maksettavaksi. On jotenkin järjetöntä, jos helsinkiläisenä muutaman kympin yli tulorajojen tienaavana, et voi hakea haluamaasi asuntoa ja itse sitä omalla palkalla maksaa. Siihen sitten pitää hankkia se kriteerit täyttävä "maksava" vuokralainen sitten.
Ja hei! Mä tuolla kympillä tarkoitin kymmeniä euroja kuukaudessa.
Tällä hetkellä itse nautin tuosta ruhtinaallisesta työmatkavähennyksestä ja asun puoli-ilmaiseksi Helsingin ulkopuolella, Helsingissä työssä käyden kuitenkin. Rivari-neliö maksaa parin halvan baari-illan verran vuokralla ja matkavähennyksillä nettoan 4 k€/vuosi. Dieseliä menee toki jonkin verran, mutta tällä hetkellä tämä maalla asuminen on taloudellisesti ja muutenkin mukava vaihtoehto.
En kyllä yhtään vastaan laita, jos tämmöiset epäterveet tukiaiset pistettäisiin katkolle. Silloin pitäisi taas miettiä uudelleen omia tekemisiään. Valintojahan elämä on täynnä, eikä mitään ihan pakko ole tehdä.
Tirpasen tuohon alle vielä www.vero.fi laskelmat etä-ihmisen elämästä. En edes vähentänyt työhuone-, enkä tietoliikennevähennystä.
Ilman matkavähennystä:
Loppuvuoden veroprosentit:
PERUSPROSENTTI
35,5
LISÄPROSENTTI
51,5
Matkavähennyksen kanssa:
Loppuvuoden veroprosentit:
PERUSPROSENTTI
31,0
LISÄPROSENTTI
51,5