Eduskuntavaalit 2011

  • 405 316
  • 3 300
Suosikkijoukkue
Paikalliset, nykyinen ja entinen
Julkiselle sektorille pitäisi mahdollisimman nopeasti tuoda yksityiseltä puolelta tutut bonus-palkkaukset sekä nostaa vaatimustasoa huomattavasti. Julkishallinto on täynnä suojatyöpaikoissa piileskeleviä paperinpyörittäjiä.

Kun on tuosta valtion leivissä olemisesta kokemusta vähän liiankin kanssa niin ehdottomasti allekirjoitan! Julkisella sektorilla on tosiaan ongelmana se, että se ei palkitse millään tavalla ahkeruudesta eikä tuloksellisuudesta. Ja toisaalta taas siellä voi melko vapaasti olla tekemättä mitään tai sabotoida muiden työtä ja työilmapiiriä eikä työnantajalla ole käytännössä mitään mahdollisuuksia hankkiutua eroon sen kaltaisista ihmisistä. Periaatteessa on, mutta se on niin pitkä prosessi että siinä ajassa ovat sabotööriin vittuuntuneet työtoverit hankkiutuneet muihin hommiin.
 

Major Julli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Puttosen, Järvelän ja Ranniston potkut
Jos kuntien välinen kilpailu on hyvä asia, niin sitähän voitaisiin voimistaa esim maksamalla virkamiehille vaikka henkilökohtaisia bonuksia sen mukaan että kuka pystyy erilaisilla insentiiveillä houkuttelemaan parhaiten firmoja oman kuntansa alueelle.


Hyvä idea. Ja ulkomaisten firmojen huokuttelusta voisi vielä valtio antaa lisäpalkkion.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mielestäni kunnat eivät ole tässä kysymyksessä mikään tekijä, tämä on asia jota pitää tarkastella valtion tasolla. Jos yksikin kunta houkuttelee firman jostain kunnasta toiseen tarjoamalla sille jotain extraa tai alennusta, niin heti ollaan kansakuntana miinuksella.....

No tämähän ei varsinaisesti ole edes totta. Jos ihan suoraviivaisen yksinkertaisesti näin ajattelee, saattaa päästä tuohon virheelliseen päätelmään. Oikeastihan on kyse siitä, että tämä kilpailutilanne johtaisi siihen, että kun tämä kunta on kykeneväinen antamaan jotain etuja, se johtuisi siitä, että heidän toimintansa on tehokkaampaa.

Näin kuntien tehokkuus paranisi ja yritykset, miksi ei valton virastotkin, saisivat parempia toimintaympäristöjä ja näin tehostaisivat toimintaansa. Semmoinen positiivinen kierre siis.
 

Vaughan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Periaatteessa vosi nimittäin nähdä eroa puolueiden välillä sen mukaan mitkä puolustavat kunnallishallintoa, ja mitkä pyrkivät kuntien valtaa riisumaan. Käytännössä asiassa kuitenkin lienee merkityksellisintä valtiovarainministeriön virkamiesten kannat riippumatta vaalituloksesta.
Juuri tässä on asian ydin. Tosin luulen vetäväni asiasta hieman erilaiset johtopäätökset kuin Stonewall.

Uskon - ja toivon - että puolueiden välillä on eroja siinä, miten ne suhtautuvat kuntien asemaan. Täälläkin on puhuttu paljon valtion työntekijöistä, mutta ylivoimaisesti suurin julkinen työllistäjä on kunnat. Suomen suuri julkisen sektorin koko johtuu suuresta kuntasektorista, ja mikäli julkisen sektorin osuutta bruttokansantuotteesta halutaan laskea, muutoksen täytyy tapahtua kunnallisten työntekijöiden määrässä. Valtiosektorin tuottavuutta kasvattamalla ei pystytä vaikuttamaan yhtä tehokkaasti julkisiin menoihin kuin kuntasektorin tuottavuutta kasvattamalla. (Tuottavuuden kasvattaminen tarkoittaa siis sitä, että sama työmäärä pyritään tuottamaan entistä pienemmällä henkilöstömäärällä.)

Se on selvä, että valtionvarainministeriö on eturintamassa, kun puhutaan julkisten menojen leikkaamisesta. Ja merkittävin leikkauskohde on siis kuntasektori. Kuntasektorin kulujen vähentämisessä taas tärkein työväline on pyrkiminen kohti suurempaa yksikkökokoa. Käytännössä tämä tarkoittaa kuntien määrän radikaalia vähentämistä. Toki myös valtionhallinto joutuu tuottavuuden takia yhdistämään yksiköitä, mutta silloin poliittisista syistä tapahtuva hallinnon alueellinen hajauttaminen käy entistä mahdottomammaksi.

Suomen ainoa mahdollisuus selvitä globaalista rakennemuutoksesta on julkisen sektorin keventäminen. Tästä suurin osa kohdistuu väistämättä kuntasektoriin, koska siellä suurin osa julkisen sektorin työntekijöistä työskentelee. Myös valtionhallinnolla on edessä keskittyminen entistä suurempiin toimiyksiköihin.

Keskustapuolue on koko olemassaolonsa ajan kannattanut hajautettua hallintomallia, vaikka se on keskitettyä kalliimpi. Tähän ei kenelläkään liene vastaväitteitä? Kalliimmista kustannuksistaan huolimatta hajautettua mallia on perusteltu juuri tässäkin ketjussa nähdyillä oikeudenmukaisuussyillä. Vanhassa teollisuusyhteiskunnassa tähän kaikkeen oli varaa, mutta epäilen suuresti että tulevaisuudessa ei. Ainakin minä toivoisin puolueilta vielä nykyistäkin selkeämpää kannanottoa siihen, mihin verovaroja tulevaisuudessa käytetään: hajautettuun mutta oikeudenmukaiseksi väitettyyn hallintomalliin, vai keskitettyyn ja halvemmaksi väitettyyn hallintomalliin?
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Käytännössä tämä tarkoittaa kuntien määrän radikaalia vähentämistä. Toki myös valtionhallinto joutuu tuottavuuden takia yhdistämään yksiköitä, mutta silloin poliittisista syistä tapahtuva hallinnon alueellinen hajauttaminen käy entistä mahdottomammaksi.

Suomen ainoa mahdollisuus selvitä globaalista rakennemuutoksesta on julkisen sektorin keventäminen. Tästä suurin osa kohdistuu väistämättä kuntasektoriin, koska siellä suurin osa julkisen sektorin työntekijöistä työskentelee. Myös valtionhallinnolla on edessä keskittyminen entistä suurempiin toimiyksiköihin.

Olen aika skeptinen sen suhteen, että kuntien määrän vähennys olisi mikään keskeisen tärkeä ratkaisu ongelmiimme vaikka siitä hyötyä onkin, mutta en kyllä myöskään tajua, miksi emme perusta tässä uudessa tilanteessa ja yhteiskuntarakenteessa paikallishallintoa 30-40 luonnolliseen talousalueeseen ja luovu koko keinotekoisesta kuntaportaasta. Miksi emme? Sikäli kun ymmärrän niin SDP on silloin tällöin ehdottanut tämän tyyppistä ratkaisua, ja Kokoomuksenkin piiristä tälläisiä ääniä on aina väliin kuulunut. Mikä tahansa muu ratkaisu on olennaisesti vähemmän tehokas. Mutta autenttisen (eikä siis näennäisen) paikallishallinto-reformin jälkeenkin meillä on suuri työ uudistaa palveluntuotannon sisäiset rakenteet. Väitän että tämä on se suurempi haaste.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Aika ei liene vielä kypsä poliittisesti kuntarakenteen totaalisen hylkäämiseen, oli se sitten kuinka hyvä asia tai ei. Sinänsä fiksuinta lienee asteittainen muutos, jos ensi vaalikaudella päästään sataan kuntaan niin se olisi todella kova juttu. Sen jälkeen kuntarakenteen alasajo ja "talousalue" -mallin esittely olisi paljon helpompaa.

Se lienee kuitenkin selvää lähes kaikille (Kepun jäärät poislukien) että paikallishallinto tulee kokemaan isoimman muutoksen vuosikymmeniin.
 

Hockey Story

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
ainoa mahdollisuus

Suomen ainoa mahdollisuus selvitä globalisaatiosta on tehdä äkkiä kansainvälinen taloussopimus-esitys eli ns. globalisaatiotalouden vakauttamissopimusesitys ja viedä se vielä äkimmin ensin Pohjoismaitten neuvostolle, hommata sieltä tuki ja esittää PN:n lipun alla sitä sitten EU:lle joka äänestää ja hyväksyy sopimuksen ja vie sen sitten YK:n yleiskokouksen hyväksyttäväksi. Kun YK on hyväksynyt globalisaatiotalouden vakauttamisopimuksen, on mahdollisuus selvitä kaikesta. Soppari sisältäisi kansainväliset sopimukset valtioitten välillä työn hinnasta ja vähimmäispalkan uudesta tasosta jolla kansainvälinen duunarien kusetus estetään, sekä valuuttoja seisomaan hamstraavien yrittäjien ja kartellien toiminnan sääteleminen siten ettei kaikki raha seiso vinkuintian kanssakaapeissa käyttämättömänä. Päälle mätkäistään vielä korruption vastainen uusi sopimus sekä tulli-ja vienti/tuontisääntöjen uudistaminen valtiokohtaisten oikeitten tarpeitten mukaisesti niin johan suomikin selviää globalisaation aiheuttamista harmeista.
Ja tämän 4000-luvun vision päälle kerään luuni ja menen muualle aivopiereskelemään siksi aikaa, kunnes maailma siirtyy 3000-luvun humanitääriseen sosiaalistaloudelliseen aikakauteen jossa ihmiskunnan sosiaalista kehitystä ja yhteiskunnan palveluita eivät enää säätele niin naurettavat asiat kuin bisnekset.Pröööööt.
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi
Kyllähän pääpuolueet esittävät, että Suomen on pakko säästää selvitäkseen globaalissa maailmassa. Tämähän on tietenkin todellisen ongelman kieltämistä ja yritystä suggeroida kannattajat ja isossa määrin itsensäkin uskomaan, että asioille voidaan jotain tehdä. Sama itsepetos on jo nähtävissä ilmastonmuutoksen varjolla tapahtuvassa kansalaisten rahastamisessa. Kukaan asioihin perehtynyt ei kuvittele hetkeäkään Suomen toimien vaikuttavan mihinkään mitenkään. Itseasiassa Euroopan Unioninkaan toimilla ei ole yksinään väliä, ellemme saa Aasiaa ja Pohjois-Amerikkaa mukaan.
Samaten Suomen talouden ongelmia ei ratkaista säästämällä täällä mahdollisimman paljon, irtisanomalla mahdollisimman paljon julkiselta sektorilta eikä myöskään kuntarakenteen muuttamisella. Mikäli kokonaissäästöjä ylipäätään syntyy, niin tämä tulee olemaan vain kosmetiikkaa. Merkittävätkään säästöt eivät edes auta, ellei keksitä miten tuloja lisätään.

Suomi(kaan) ei tule pärjäämään kv-kilpailussa niin kauan kuin mm. Kiinassa jengi suostuu tekemään töitä 7 päivää viikossa 14-16 tuntia päivässä alle tuhannen euron vuosipalkalla vain muutamalla vapaapäivällä koko vuonna. Puolueet eivät tietenkään voi mitään tälle tilanteelle, mutta sen sijaan ne yrittävät pitää isoa meteliä pienistä paikallisista (=kansallisista) asioista, joiden avulla tehdään mukamas eroja puolueiden välille.
Käytännössä on kuitenkin nähty että politikka ei ole oikeastaan ollenkaan vaihtunut SDP-Kok, Kesk-SDP tai Kesk- Kok kombinaatioiden vaihdellessa viimeisten vuosien aikana. Niinpä onkin helppoa todeta, että mikään ei muutu äänesti sitten mitä tahansa puoluetta kolmesta suuresta. Ei se toki muutenkaan muutu, ellei sitten KD nouse suurimmaksi, mutta sitä epäilen suuresti.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Voi kulta pieni, kun toi sinun sinänsä näpsäkkä taulukko on auttamatta vanhentunut. Suattaapi olla, että vuosi 2010 vaikuttaa tuohon taulukkoon samalla lailla, miten on vaikuttanut Suomen futismaajoukkueen esitykset Fifa-rankingissa.
Me voidaan lyödä tässä ja nyt vaikka tuhat euroa vetoa, että Suomi tulee olemaan vuoden 2010 taulukossa 40 sijaa ylempänä kuin Italia.
Minulla on Dee Snider sinulle sekä hyviä että huonoja uutisia. Ensin hyvät uutiset: säästit tonnin kun olit pelkuri etkä uskaltanut laittaa rahojasi sinne missä suusi oli (mikä tietenkin on myös fiksua niin tässä tapauksessa kuin yleensäkin).

Huonot uutiset on, että puheesi todistettiin kiistatta täydeksi paskapuheeksi, jopa suoraksi valehteluksi.

Vuoden 2010 tulokset valmistuivat juuri sopivasti ja Suomi oli noussut jaetulle neljännelle sijalle, kun taas Italian sijoitus oli tippunut pykälän ollen 67.
http://www.transparency.org/policy_research/surveys_indices/cpi/2010/results

"Viime vuosina vellonut vaalirahakohu ei ole juuri vaikuttanut Suomen sijoituksiin Transparency Internationalin korruptiovertailussa"
http://yle.fi/uutiset/teksti/talous...ijoitukseen_korruptiovertailussa_2090483.html
 
Viimeksi muokattu:

Dee Snider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jatkoaika Cancer Fighters
Minulla on Dee Snider sinulle sekä hyviä että huonoja uutisia. Ensin hyvät uutiset: säästit tonnin kun olit pelkuri etkä uskaltanut laittaa rahojasi sinne missä suusi oli (mikä tietenkin on myös fiksua niin tässä tapauksessa kuin yleensäkin).

Huonot uutiset on, että puheesi todistettiin kiistatta täydeksi paskapuheeksi, jopa suoraksi valehteluksi.

Vuoden 2010 tulokset valmistuivat juuri sopivasti ja Suomi oli noussut jaetulle neljännelle sijalle, kun taas Italian sijoitus oli tippunut pykälän ollen 67.
http://www.transparency.org/policy_research/surveys_indices/cpi/2010/results

"Viime vuosina vellonut vaalirahakohu ei ole juuri vaikuttanut Suomen sijoituksiin Transparency Internationalin korruptiovertailussa"
http://yle.fi/uutiset/teksti/talous...ijoitukseen_korruptiovertailussa_2090483.html

Tulitko?

Ei mulla ole tuollaisia rahoja laittaa vedonlyöntiin jonkun tuntemattoman kanssa, niitä tarvitaan Jyrkin energia, kiinteistö ja muihin verokuluihin. Plus asuntolainakoron verovähennysoikeuden poistaminen. Mutta sinähän kannatat näitä pää märkänä, joten eiköhän siinä ole ihan tarpeeksi hyviä sinullekin?

Toiseksi, mitähän tuohon vertailuun sitten lasketaan? Olihan tuo Erikssonkin ihmeissään tuloksesta. Mitä siinä huomioidaan? Onko otettu huomioon esim. sitä, että perustuslakivaliokunnan puheenjohtajana on tyyppi, joka riistänyt toisen ihmisen hengen lääketokkuroissaan? Miten voi päästä tuollaiseen vastuuseen, kun kerran melko vähäpätöisenkin duuniin pääsemiseksi vaaditaan putipuhdasta rikosrekisteriä.

Ja jos mielestäsi esim. Vanhasen ja Lehtomäen toimet ovat OK tämän perusteella, niin ei kai siinä sitten mitään. Mutta minä en hyväksy. Tällähän logiikalla pitäisi Lakritsi-Latet sun muut vapauttaa heti, koska ulkomailta löytyy pahempia murhamiehiä.

edit: Ja keskenhän nuo Vanhiksen ja kumppaneiden tutkinnat vielä ovat.
 
Viimeksi muokattu:

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
...

edit: Ja keskenhän nuo Vanhiksen ja kumppaneiden tutkinnat vielä ovat.

Ehkäpä nuo tutkijat tulkitsevat, että kun näistä asioista voi suomessa ihan vapaasti olla mitä mieltä tahansa, niin se on hyvä juttu. Lisäksi hyvä on se, että Vanhanen & co. joutuvat tutkimuksiin viranomaisten toimesta.
 

Dee Snider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jatkoaika Cancer Fighters
Ehkäpä nuo tutkijat tulkitsevat, että kun näistä asioista voi suomessa ihan vapaasti olla mitä mieltä tahansa, niin se on hyvä juttu. Lisäksi hyvä on se, että Vanhanen & co. joutuvat tutkimuksiin viranomaisten toimesta.

Niinpä. Eli lähinnä mielipidetutkimuksen perusteella olisi pitänyt lyödä tonni vetoa, morjes.

Juu ja tottakai on hyvä, että Vanhasen & Co:n systeemit tutkitaan perusteellisesti. Mutta on tuo Nuorisosäätiö-touhussa mätää, sen nyt näkee sokeakin. Miksi Vanhanen olisi eronnut, jos ei mitään syytäkään ollut?
 

Dee Snider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jatkoaika Cancer Fighters
Oletko tullut laskeneeksi, kuin paljon hyödyt verovähennysoikeudesta kuukaudessa?

No, kuinka paljon hyödyn kansanedustajien palkkojen korotuksista tai mahdollisesta (lue:hyvin epätodennäköisestä) takaisinmaksusta? Ja kuinka paljon hyödyn näistä lisäveroista. Pienet purot ja niin edespäin...

Laittaisi vaikka maanviljelijöiden kiinteistöverot syyniin, sieltä löytyisi helposti hyvää...
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
niitä tarvitaan Jyrkin energia, kiinteistö ja muihin verokuluihin. Plus asuntolainakoron verovähennysoikeuden poistaminen. Mutta sinähän kannatat näitä pää märkänä, joten eiköhän siinä ole ihan tarpeeksi hyviä sinullekin?
Kannatan verovähennysoikeuden poistamista ja energiavero-uudistusta lämpimästi, sillä verovähennysoikeus vaan nostaa asuntojen hintoja ja energian verotus ohjaa ihmisten käyttäytymistä oikeaan suuntaan. Tietenkin vielä kivempaa olisi jos Suomesta löytyisi esim öljyä tai valtionyhtiöt tulokset pomppaisivat pilviin, jolloin kaikki velat voitaisiin maksaa ilmankin että mitään veroja tarvitsisi kiristää, mutta kun nykyisin rahaa tarvitsee valtion kassaan jollain tavalla kerätä, niin nuo ovat oikein hyviä keinoja.

Toiseksi, mitähän tuohon vertailuun sitten lasketaan? Olihan tuo Erikssonkin ihmeissään tuloksesta. Mitä siinä huomioidaan?
http://www.transparency.org/policy_research/surveys_indices/cpi/2010/in_detail
Onko otettu huomioon esim. sitä, että perustuslakivaliokunnan puheenjohtajana on tyyppi, joka riistänyt toisen ihmisen hengen lääketokkuroissaan? Miten voi päästä tuollaiseen vastuuseen, kun kerran melko vähäpätöisenkin duuniin pääsemiseksi vaaditaan putipuhdasta rikosrekisteriä.
Ei tietenkään ole otettu, eihän se ole mitään korruptiota. Jos termit ovat näin hakusessa, niin ei ihme että tulosten tulkitseminen on niin metsässä.

Ja jos mielestäsi esim. Vanhasen ja Lehtomäen toimet ovat OK tämän perusteella, niin ei kai siinä sitten mitään. Mutta minä en hyväksy.
Kuten itsekin sanoit Vanhasen tutkinta on vielä kesken. Minä en osaa arvata lopputulosta, mutta pidän hyvänä että asia tutkitaan.

Tuo Eriksson tuntui olevan samaa mieltä:
"Eriksson arvelee, että vaalirahakohu ei ole pudottanut Suomea vertailussa, koska epäkohtiin on hänen mukaansa puututtu heti."

Tällähän logiikalla pitäisi Lakritsi-Latet sun muut vapauttaa heti, koska ulkomailta löytyy pahempia murhamiehiä.
Tällä logiikalla ei välttämättä kannattaisi osallistua keskusteluihin ollenkaan.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
No, kuinka paljon hyödyn kansanedustajien palkkojen korotuksista tai mahdollisesta (lue:hyvin epätodennäköisestä) takaisinmaksusta?
Minä jo aikaisemmin laskin, ett kansanedustajien palkkojen korotuksen kustannusvaikutukset ovat alle miljoona euroa vuodessa. Jos kuvitellaan että verot jakautuisivat tasan niin vaikutus olisi alle 20 senttiä vuodessa. Kuitenkaan ne eivät jakaannut, sillä suurituloiset ja yritykset maksavat veroista leijonan osan, joten keskituloisen palkansaajan osuus on suuruusluokkaa 5 senttiä vuodessa. Siihen nähden iso itku asiasta.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
No, kuinka paljon hyödyn kansanedustajien palkkojen korotuksista tai mahdollisesta (lue:hyvin epätodennäköisestä) takaisinmaksusta? Ja kuinka paljon hyödyn näistä lisäveroista. Pienet purot ja niin edespäin...

Eli sinulla ei ole pienintäkään aavistusta, ei siis minkäänlaista, minkälainen vaikutus verovähennysoikeudella on yksittäisen kotitalouden talouteen?
 

Dee Snider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jatkoaika Cancer Fighters
Eli sinulla ei ole pienintäkään aavistusta, ei siis minkäänlaista, minkälainen vaikutus verovähennysoikeudella on yksittäisen kotitalouden talouteen?

Mitä se sinulle kuuluu, kuinka paljon minulla on asuntolainaa? Toki, tuon vähennysoikeuden merkitys on vähentynyt, kun korot laski, mutta jos korot nousee, niin siitä saa hieman helpotusta taas. Tietysti kiinteistöporhojen näkökulmasta tuo on perseestä.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Plus asuntolainakoron verovähennysoikeuden poistaminen.

Niin, omaan napaan tuijottelu on toki helppoa, laajemman kokonaisuuden näkeminen vaikeaa.
Ymmärrätkö, että asuntolainan korkovähennysoikeus on tulonsiirtoa varakkaille? Eli mitä isompaan asuntolainaan sinulla on varaa (eli mitä kovemmat tulot, sen isomman lainan saat pankista) sitä enemmän etua saat. Luulisi PS kannattajien nimenomaan vastustavan varakkaita hyödyttävää verovähennysoikeutta.
Kun se vielä tutkitusti nostaa asuntojen hintoja, varsinkin pääkaupunkiseudulla. Lisäksi se eriarvoistaan vuokra ja omistusasumisen, sillä vuokra-asumista ei helpoteta samalla tavalla. Ja tämä johtaa taas vuokra-asumisen suhteelliseen kalleuteen omistusasuntoihin nähden, sitä kautta toimimattomiin vuokra-asuntomarkkinoihin jne.

Mutta kun MUN täytyy sada se muutama satku vuodessa verohelpotusta, vaikka se lähes miljardin valtiolle maksaakin.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
... se eriarvoistaan vuokra ja omistusasumisen, sillä vuokra-asumista ei helpoteta samalla tavalla....

Niin, vuokra-asumista ei tueta samalla tavalla, mutta tuetaan reilusti mm. asumistuen muodossa, jota toki periaatteessa saa omistusasuntoonkin.

Itse näkisin kuitenkin kokonaisuuden niin, että kun tuo verovähennys nostaa asuntojen hintoja, niin se nostaa myös näin vuokria, koska kyllähän ne pohjimmiltaan perustuvat pääoman tuotto-odotuksiin. Kalliimmista kämpistä joutuu maksamaan enemmän vuokraa nääs. Tästähän siis seuraa, että ensin valtio antaa verovähennystä asunnon omistajalle ja maksaa tämän johdosta enemmän asumistukia. Ei kovin fiksua mielestäni, eikä kenenkään etu.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itse näkisin kuitenkin kokonaisuuden niin, että kun tuo verovähennys nostaa asuntojen hintoja, niin se nostaa myös näin vuokria, koska kyllähän ne pohjimmiltaan perustuvat pääoman tuotto-odotuksiin. Kalliimmista kämpistä joutuu maksamaan enemmän vuokraa nääs. Tästähän siis seuraa, että ensin valtio antaa verovähennystä asunnon omistajalle ja maksaa tämän johdosta enemmän asumistukia. Ei kovin fiksua mielestäni, eikä kenenkään etu.

Nimenomaan näin. Ja kun siitä luopuminen toisi sen pyöreän miljardin valtion kassaan, niin ehdottomasti tuo pitäisi poistaa. Siinä saataisiin miljardin verran fyrkkaa, että kenenkään järkevällä tavalla asuntovelkaantuneen elämä ei muuttuisi suuntaan eikä toiseen.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Siinä saataisiin miljardin verran fyrkkaa, että kenenkään järkevällä tavalla asuntovelkaantuneen elämä ei muuttuisi suuntaan eikä toiseen.

Tämä pitäisi koskea vain uusia lainoja ja vanhoja lainoja jollain 10v siirtymäajalla. Muuten menee aika monella asiat vituiksi kun korot pomppaavat.

Muuten kyllä samaa mieltä asiasta.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tämä pitäisi koskea vain uusia lainoja ja vanhoja lainoja jollain 10v siirtymäajalla. Muuten menee aika monella asiat vituiksi kun korot pomppaavat.

Muuten kyllä samaa mieltä asiasta.

Minunkin mielestä vähennyksen pitäisi laskea juurikin noin 10 vuoden aikana, kuitenkin niin, että se edelleen koskisi myös uusia lainoja. Muutenhan asuntojen hinnat saattaisivat pompsahtaa alaspäin nopeammin kuin olisi hyväksi. Ostoivoima ei saa pudota kerralla.

Edit: Tämähän kävisi kätevästi niin, että valtio ilmoittaisi vähennyksen pienenevän 3 tai 2,5 %-yksikköä vuodessa, kunnes se on enää noin 5% jonka jälkeen se poistettaisiin kokonaan. Näin siinä menisi se pyöreät 10 vuotta tai vähän alle.
 
Viimeksi muokattu:

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Totta kai, ihmiset on laskenu tuon varaan, ei sitä kertaheitolla voi poistaa...

Älä ikinä aliarvioi virkamiesten kykyä ryssiä lakiesitykset ja poliitikkojen vieläkin hämmästyttävämpää kykyä olla tajuamatta lakiesitysten vaikutuksia.

Uusi asuntoyhtiö- ja jätevesilaki ovat varoittavia esimerkkejä näistä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös