Itse näen operaation kahdessa valossa, on tärkeätä osoittaa 1) kansainväliselle yhteisölle vastuullisuutta, varsinkin olosuhteissa, joissa päätön populismi ja ksenofobia leviävät. Kansainvälinen yhteisö toimii realistisiin seikkoihin keskittyvässä tarkastelussa kuin "pankki", jos "talletat" jotakin, niin jonain päivänä näistä talletuksista kertyy "korkohyötyjä". Toiseksi kysymyksessä on 2) merivoimille oiva tilaisuus saada oppia erityisolosuhteissa, laivaston koulupurjehdukset ym. eivät kuitenkaan ole sama asia kuin mitä sekä maavoimat että ilmavoimat saavat kansainvälisen yhteistyön puitteissa harjoitettua.
Ja mitä tulee kansainväliseen yhteistyöhön, niin "vapaamatkustajat", esimerkiksi nyt Slovakia hieman eri asiaan liittyen (euron apupaketti), menettävät aina enemmän kuin saavat vastineeksi. Kysymys ei ole vain arvovallasta, kysymys on mitattavista asioista. Erityisesti näin on pienten maiden kuten Suomen kanssa, isommilla on enemmän pelivaraa.
Rajallista hyötyä elintarvikekuljetusten turvaamisesta voi olla myös konfliktialueella, ja vaikka tuon konfliktin avaimet eivät ole millään tavalla suomalaisten käsissä, niin pienistä puroista se isompikin virta syntyy. Häiriöiden ehkäiseminen meriliikenteessä, johon operaatio kuitenkin myös liittyy, on tärkeä Suomen kaltaiselle, maailmankaupasta täysin riippuvaiselle vientivetoiselle taloudelle. Mikä tahansa häiriö maailmalla tuntuu myös meidän kukkaroissamme.
Häiriöihin on perusteltua pyrkiä puuttumaan ehkäisevästi, oli varsinainen panostus vähäinen tai ei. Yhtä (tai edes useampaa) patenttiratkaisua kaikkeen ei olemassa, poliittinen mediateatteri sahaa tältä osin omia perustuksiaan antaessaan mahdollisesti ymmärtää jotakin "muuta". Ainahan tietysti omia aivojaankin voi yrittää käyttää, jos eivät ole viinan sulattamat.