Eduskuntavaalit 2011

  • 403 306
  • 3 300

Major Julli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Puttosen, Järvelän ja Ranniston potkut
Tuo analyysi vahvistaa aika pitkälti sitä hypoteesia, että isot puolueet ovat pyrkineet vastaamaan vihreiden haasteeseen muuttamalla tyyliään liberaalimmaksi - unohtaen ison osan äänestäjistä, jotka nyt ovat siirtyneet persuiksi.

Tuossa tutkimuksessa pitää myös huomiota se, että siinä vasemmisto-oikeistolaisuus jako on suhteellinen, absoluuttisesti kokoomus ei ole kovinkaan oikealla eikä vasemmistoliitto vasemmalla. Toisin sanoen pääasiassa kaikki varteenotettavat puolueet koittavat tunkea politiikan keskustaan liberaalein aattein, poislukien persut.
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Minäkin olen internetissä ja kerron mielipiteeni, joka samalla on tietenkin faktaa, kuten aina kaikki täällä itse kullakin.

Mitä pahaa on konservatiivisessä junttiudessa. Se voi olla jopa erittäin hyväksikin. Ei kaikissa asioissa mutta joissakin asioissa. Ei liberaalius ole automaattisesti aina hyväksi, jokaisessa asiassa, kuten itseään intellektuelleina pitävät liberaalit lähtökohtaisesti tuntuvat olettavan. Tätä voisi perustella monin esimerkein mutta enpä teekään sitä, koska ei nyt huvita.

Uskon, että Eurooppa romahtaa muutamassa vuodessa ensin taloudellisesti, joten nyt nuo kaikki sitoumukset ovat siitä pelivarasta pois. Kusessa ollaan, joten nyt pitäisi olla itsekäs eikä luulla, että auttamalla homma paranee. Auttamalla se romahdus viipyy mutta ei poistu.

Siksi olen sitä mieltä, että nuo auttamiset olivat kuin Suomen toistaiseksi viimeisen poliittisen murhan touhuja. Siinähän Ernst Tandefeldt ampui ensin vahingossa itseään jalkaan ennen kuin sai piipun kohdistettua sisäministeri Ritavuoreen (ent. Rydman). Siinäpä kyllä varsinainen parivaljakko, batman ja Rydman.
 

Rike.K

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kissapedot
Suomeen kaikki arvot ja trendit tulevat aika myöhään. Nythän tämä liberaalisuus on noussut esille, vaikka muualla Euroopassa suunta sen suunta on jyrkästi muuttumassa. Itse asiassa persut ovat Suomen trendikkäin puolue, jos katsotaan mitä viime vuosina Euroopassa on tapahtunut. Nämä populistiset liikkeet ovat saanet yhä enemmän kannatusta ja koko EU alueella kritiikki on noussut unionia kohtaan. Nyt se ilmiö persujen muodossa tullut Suomeenkin, aika hauskaa kun jollain on ihan väärä käsitys mistä persujen suosio syntyy. Se on yleiseurooppalainen ilmiö.
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Minä protestoisin mielelläni nykymenoa vastaan, mutta en kykene sentään Persuja äänestämään ja muuta vaihtoehtoa oikeaan protestiin ei ole sellaiselle henkilölle, joka äänestää aina 100%:n varmuudella.

Tyydyn äänestämään jotain perinteistä kaupunki-puoluetta Helsingin vaalipiirissä. HS:n vaalikoneessa voittajakseni nousi Jörn Donner, onneksi olkoon Jörkalle. En paljastunut nyt ketä äänestän vaaleissa tai mitä puoluetta, koska en ole sitä asiaa vielä päättänyt.

Ehkä menen iPad2:n kanssa äänestämään 17.4.2011 klo 19.59 ja venkoilen siellä niin kauan, että näen teksti-tv:n kautta ennakkoäänien tulokset ja sitten raaputan lyijykynällä numeron lappuuni ja poistun pudottamaan ääneni uurnaan. Tämä on oikeasti mahdollista Suomessa v. 2011 eduskunta-vaaleissa.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Ehkä menen iPad2:n kanssa äänestämään 17.4.2011 klo 19.59 ja venkoilen siellä niin kauan, että näen teksti-tv:n kautta ennakkoäänien tulokset ja sitten raaputan lyijykynällä numeron lappuuni ja poistun pudottamaan ääneni uurnaan. Tämä on oikeasti mahdollista Suomessa v. 2011 eduskunta-vaaleissa.

Ai olet ostanut ipad2:n, hieno juttu, mutta teksti-tv:tä voi kyllä katsoa muillakin välineille tekemättä siitä sen suurempaa numeroa :)
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Ei kai ennakkoääniä ole koskaan ole julkistettu ennenkuin kaikki vaalipaikat on suljettu?

Vai onko tämä joku uusi iVote applikaatio?
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Ei kai ennakkoääniä ole koskaan ole julkistettu ennenkuin kaikki vaalipaikat on suljettu?

Vai onko tämä joku uusi iVote applikaatio?

Kaikki ovat aina saaneet äänestää, jotka ovat vaalipaikalla ennen klo 20. Ei tarvitse ehtiä edes vaalikoppiin ennen ennakkoäänien julkaisua tasan klo 20. Näin se on jonkun viime viikkoisen HS:n mukaan aina mennyt ja niin se toteutetaan myös 17.4.2011.

Yhtä hyvin voi tietysti kännykällä katsoa ennakkoäänien tulokset ja äänestää sen jälkeen, jos menee äänestyspaikalle niukasti ennen klo 20, 17.4.2011.
 

Migron

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Suomeen kaikki arvot ja trendit tulevat aika myöhään. Nythän tämä liberaalisuus on noussut esille, vaikka muualla Euroopassa suunta sen suunta on jyrkästi muuttumassa. Itse asiassa persut ovat Suomen trendikkäin puolue, jos katsotaan mitä viime vuosina Euroopassa on tapahtunut. Nämä populistiset liikkeet ovat saanet yhä enemmän kannatusta ja koko EU alueella kritiikki on noussut unionia kohtaan. Nyt se ilmiö persujen muodossa tullut Suomeenkin, aika hauskaa kun jollain on ihan väärä käsitys mistä persujen suosio syntyy. Se on yleiseurooppalainen ilmiö.

Monessa Euroopan maassa nämä populisti-puolueet ovat jo tosin kuolleet pois ekan hallitukseenpääsyn jälkeen joten se suurin populisti-muoti on jo tavallaan mennyt ohitse. Tosin jos tälle linjalle lähdetään niin ilmeisesti jo Vennamon SMP oli muodin aloittajia.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Tosin siinä "liberaali-konservatiivi -akselilla" olleita kysymyksiä ei ole aivan täysin tämän jaon perusteella arvotettu, vaan vihreiden kannattamia asioita on pidetty liberaaleina ja persujen kannattamia konservatiivisina.

Datahan on avointa, joten oma arvotus kehiin ja katsomaan miten vaikuttaa..

Ei silti, vaikka tuossa on taatusti tekijän painotuksista johtuvaa vääristymää, on se silti aika havainnollinen, koska siinä on noin iso otanta, lähes kaikki ehdokkaat.

Tämmöstä dataa on ainakin mun mielestä mielenkiintosta tarkastella näin vaalien alla, ja verrata vaalien jälkeen toteutuneeseen eduskuntaan. Kuinka paljon läpipäässeet on keskustassa, ja onko rykelmien ulkopuolisia ehdokkaita yhtään läpi..
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Ai olet ostanut ipad2:n, hieno juttu, mutta teksti-tv:tä voi kyllä katsoa muillakin välineille tekemättä siitä sen suurempaa numeroa :)

Jep, mutta en omista itse muuta välinettä ennakkoäänestys-tuloksen katsomiseen kuin iPad2:n vaalikopissa. Älypuhelimet on jotenkin niin vuosi 2009 tai joulu 2010, että en tuhlaa rahojani sellaisiin, keväällä 2011. Pieni ruutu, jota pitää tihrustaa.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Jep, mutta en omista itse muuta välinettä ennakkoäänestys-tuloksen katsomiseen kuin iPad2:n vaalikopissa. Älypuhelimet on jotenkin niin vuosi 2009 tai joulu 2010, että en tuhlaa rahojani sellaisiin, keväällä 2011. Pieni ruutu, jota pitää tihrustaa.

Mielestäni olet kovastikin hehkuttanut kännykkääsikin ja tietääkseni jokaikisellä kännykällä voi nykyään katsoa teksti-tv:tä selaimella, ei siihen mitään älypuhelinta tarvita.

Mutta jotkut vain kokevat tarpeen korostaa omaa ostostaan enemmän kuin toiset, itse olisin kenties puhunut vain tabletista, tai ipadista, se onko kyse ipad:sta vai ipad2:sta ei nyt taida olla kovinkaan relevanttia tässä keskustelussa, mutta ihan kiva että olet siihen niin tyytyväinen että koet tarpeen esitellä sitä statussymbolina. Mutta se offtopicista.
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Mielestäni olet kovastikin hehkuttanut kännykkääsikin ja tietääkseni jokaikisellä kännykällä voi nykyään katsoa teksti-tv:tä selaimella, ei siihen mitään älypuhelinta tarvita.
Mutta jotkut vain kokevat tarpeen korostaa omaa ostostaan enemmän kuin toiset, itse olisin kenties puhunut vain tabletista, tai ipadista, se onko kyse ipad:sta vai ipad2:sta ei nyt taida olla kovinkaan relevanttia tässä keskustelussa, mutta ihan kiva että olet siihen niin tyytyväinen että koet tarpeen esitellä sitä statussymbolina.

En esittele 599 euron ostosta yhtään minään muuna kuin tapana lukea ennakkoäänestyksen tulokset äänestyskopissa ja koska se on ainoa laite, johon olen hankkinut datayhteyden, niin mainitsin laitteen nimen. My mistake, arvoisa varjo.

Kirjoittaa tänne jotkut ostaneensa uuden auton ja ne maksaa 30000 euroa tai jotain. Onkohan nyt lukijan omissa ajatuksissa sellainen looppi, joka pitäisi itse katkaista, kun lukee kirjoituksiani.
 

j00sua

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Noh, nykyinen pankkijärjestelmä on mahdollistanut talouskasvun juuri sillä, että rahaa on lainattu ilman täysarvoista vakuutta eli pelkällä luottamuksella lainaajan maksukykyyn.

Pitää paikkansa. Samoin kuin se, että viimeinen Kriisi poiki juuri pankkien miljoonille maksukyvyttömille myöntämistä asuntoluotoista ja siitä, että nämä katteettomat luotot edelleen paketoitiin uusiksi arvopapereiksi ja myytiin pitkin maailmaa rahastoille ja toisille pankeille niin monessa portaassa kuin suinkin vain ehdittiin.


Täten, se hyvinvointi josta nyt nautitaan on peräisin tästä järjestelmästä. Toki myös nykyisistä ongelmista moni on peräisin tästä, koska hyvinvointi on mahdollistanut holtittoman väestönkasvun.

Eikö maailman väestöräjähdys kuitenkin ole tapahtunut juuri sellaisilla alueilla, joilla ei ole voitu erityisen hyvin? Siis aivan sen vanhan laulun sanoin: Uni tulee naidessa/ Jano tulee naidessa/ Mutta nälkä/ Nälkä lähtee naidessa...

Ja saman touhun hedelmistä nautimme työpaikkojen ja tavaran muodossa. Huono se on syötyä lounasta haukkua.

Niinpä. Velallahan tämä pyörii. Mutta on iso ero yllä kuvatun kaltaisilla "sijoitusinstrumenteilla" ja sellaisella velalla, jolla on vastaavuutta reaalitaloudessa. Ja mitä lounaaseen tulee, niin kaikki sitä maksaneet eivät kyllä ole lounastaneet :)
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Muslimit halusivat tässä jonkin aikaa sitten muslimiopettajat. Ja viherkokkelit "yllättäen" täälläkin tuki. Seuraavassa oppituntimateriaalia Saksasta:

Jaha, täällä onkin taas täysi hämmennys ja pelottelu päällä ennen kuin ehtii kunnolla silmiä aukaista. Kerrottakoon kuitenkin, että Vihreät haluavat lakkauttaa nykymuotoisen uskonnonopetuksen ja korvata sen kaikille yhteiselle katsomusaineella, joka sisältäisi etiikkaa, moraalikasvatusta, uskontotietoa (tietoa maailman eri uskonnoista) sekä muuta yksilön omaan ajatteluun kannustavaa jutskaa. Nykyäänhän ala-asteella opiskellaan uskontoa enemmän kuin historiaa.

Ja todella: näissä vaaleissa voi vaikuttaa.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Ja mitä lounaaseen tulee, niin kaikki sitä maksaneet eivät kyllä ole lounastaneet :)
Jokainen asunto- tai autovelallinen on halvoista koroista nauttinut, joten ihan turha vinkua että hyötyjinä olisivat vain jotkut tietyty väärät tahot.

Jos mainitsemillasi "sijoitusinstrumenteilla" tarkoitat futuureja yms, niin ne ovat käytännössä vakuutuuksia, joilla yritys voi suojautua raaka-aineiden hintojen muutoksilta. Tokihan vakuutukset ovat aina vedonlyöntiä. Itse olen voitolla autovakuutuksen kohdalla, mutta tappiolla tapaturva ja asuntovakuutuksen kohdalla. Jos ei veikkaa ei voi voittaa.
 

Dee Snider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jatkoaika Cancer Fighters
Jaha, täällä onkin taas täysi hämmennys ja pelottelu päällä ennen kuin ehtii kunnolla silmiä aukaista.

Itsehän sinä sillä saatanan paavillasi pelottelet joka toisessa viestissä, joten turhaa narinaa taas.

Ja mitäköhän tuo katsomusaine pitää sisällään? Setan, Vihreiden, Greenpeacen, Maan Ystävien ym.. ylistämistä? Jaetaanko Vapaa-ajattelijoden tai Amnestyn liittymismaksulaput ensimmäisellä vai toisella tunnilla käteen? Itse en ole millään tavalla "uskovainen" (no, Lemmyn jumaluusarvo on kiistaton), mutta haluan silti lapseni ennemmin oppivan tietoa eri uskonnoista, kuin viherfasistista aivopesua. Kun ne uskonnot tulevat kumminkin, haluttiin tai ei, maailmassa säilymään loppuun asti. Siksi niistä olisi hyvä myös tietää jotain. Toki yhdenkään opettajan ei tulisi olla minkään uskonnon fanaatikko. Itse olen saanut aina laadukasta opetusta uskonnoista.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itse en ole millään tavalla "uskovainen" (no, Lemmyn jumaluusarvo on kiistaton), mutta haluan silti lapseni ennemmin oppivan tietoa eri uskonnoista, kuin viherfasistista aivopesua. Kun ne uskonnot tulevat kumminkin, haluttiin tai ei, maailmassa säilymään loppuun asti. Siksi niistä olisi hyvä myös tietää jotain. Toki yhdenkään opettajan ei tulisi olla minkään uskonnon fanaatikko. Itse olen saanut aina laadukasta opetusta uskonnoista.

Minullekin on elämänkatsomustiedon tunneilla annettu kattava paketti maailman eri uskonnoista, ja lisäksi puhuttu paljon etiikkaan liittyviä asioita. Kouluvuosista on aikaa pian parikymmentä vuotta, joten voi olla, että muista väärin, mutta Amnestyn tai Greenpeacen materiaalia ei ET-tunneilla jaettu. Toisten huomioon ottamisesta ja ihmisoikeuksista kyllä hieman puhuttiin ja lukion elämänkatsomustiedon tunneilta jäi käteen ainakin Kantin kategorinen imperatiivi, joka on minusta ihan hyvä elämänohje itse kullekin sovellettavaksi.
 
..jäi käteen ainakin Kantin kategorinen imperatiivi, joka on minusta ihan hyvä elämänohje itse kullekin sovellettavaksi.
Raamatussahan tuo sama sanottiin hyvin yksinkertaisesti, näin vapaasti muotoiltuna: kohtele toisia, kuten itseäsi haluaisit kohdeltavan.
Mutta monillehan tuo on jo lähtökohtaisesti silkkaa paskaa, koska se lukee Raamatussa.
 

Centre Bell

Jäsen
Suosikkijoukkue
Entisaikojen TPS.
Portugalin lainan takaus

Nyt kun päivän kuuma puheenaihe on se, että pitäisikö suomen taata Portugalin lainoja vai ei.
Onko paikalla asiantuntijaa joka osaisi vastata siihen, että oliko Portugali ja Irlanti takaamassa Kreikan lainoja viime vuonna? Entä osallistuuko nyt pa:na olevat Kreikka ja Irlanti Portugalin lainojen takaukseen? Entä Italia, Espanja ja Belgia joita povataan seuraaviksi ongelma valtioiksi, ovatko nämä valtiot nyt takaamassa Portugalin lainoja?
Liian vähän Katainen ja kumppanit antavat oikeaa tietoa.
Pelottelevat vain että jos ei suomi osallistu talkoisiin niin suurtyöttömyys ja lama uhkaavat?
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Raamatussahan tuo sama sanottiin hyvin yksinkertaisesti, näin vapaasti muotoiltuna: kohtele toisia, kuten itseäsi haluaisit kohdeltavan.
Mutta monillehan tuo on jo lähtökohtaisesti silkkaa paskaa, koska se lukee Raamatussa.

Niinhän tuo sanottiin ja ihan hyvinhän tuo on tiivistetty. Ja sehän tässä onkin oleellista, että tuollaiset asiat voitaisiin sisällyttää opetukseen sellaisessa muodossa ja sellaisen oppiaineen sisällä, joka sopii kaikille omasta uskonnosta riippumatta. Ja kuten jokainen opetussuunnitelmia silmäillyt tietää, niin elämänkatsomustiedossa käydään kyllä eri uskontoja läpi kohtuullisen kattavasti.
 

Tshekki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, HJK, Maajoukkue (lajista riippumatta)
Mitenköhän Islannin kohdalla käynee? Kansa on äänestänyt jo toistamiseen Icesaven kumoon. Mitä tämä merkitsee Islannin taloudelle ja ennen kaikkea, mitä se merkitsee Jyrki Kataisen junailemalle satojen miljoonien eurojen lainan takaisinmaksamiselle?

Niinpä. Meillä on peloteltu vaikka minkälaisilla kauhuskenaarioilla, että sitä ja tätä tapahtuu, jos ei nyt tehdä, niinkuin pankit sanoo. No Islannissa ei tehty ja ei siellä nyt ainakaan maailmanloppua ole tullut. Eli olisiko Islannin tie meidänkin tie. Rehellisesti kysyttäisiin kansalta, haluavatko he euron pelastaa. Meinaa kun melkein demokratian mallimaana tapaamme omaa maatamme pitää.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Muslimit halusivat tässä jonkin aikaa sitten muslimiopettajat. Ja viherkokkelit "yllättäen" täälläkin tuki. Seuraavassa oppituntimateriaalia Saksasta:

http://www.youtube.com/watch?v=DtzMDxjUt_0&feature=player_embedded

Linkki Youtube-sivustolle.

Tässä sitä suvaitsevaisuutta ja monikulttuurisuuden hyväksymistä. Koska junttilassa nimeltä Suomi päästään samaan? Vaaleissa voit vaikuttaa!

Saanko kysyä mitä erikoista tässä oppitunnissa on? Uskovainen opettaja pelottelee oppilaita helvetillä ja oppilaat nukkuvat...
 

Dee Snider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jatkoaika Cancer Fighters
Saanko kysyä mitä erikoista tässä oppitunnissa on? Uskovainen opettaja pelottelee oppilaita helvetillä ja oppilaat nukkuvat...

No, vastasit siihen ihan itse. Kun puhutaan islamista, niin vähätellään ja suljetaan silmät. Mutta muutama päiviräsänen kommenteillaan saa kyllä kansanliikkeen liikkeelle, muutamalla median näppärällä vauhdinannolla.
 

Dee Snider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jatkoaika Cancer Fighters
Nyt kun päivän kuuma puheenaihe on se, että pitäisikö suomen taata Portugalin lainoja vai ei.
Onko paikalla asiantuntijaa joka osaisi vastata siihen, että oliko Portugali ja Irlanti takaamassa Kreikan lainoja viime vuonna? Entä osallistuuko nyt pa:na olevat Kreikka ja Irlanti Portugalin lainojen takaukseen? Entä Italia, Espanja ja Belgia joita povataan seuraaviksi ongelma valtioiksi, ovatko nämä valtiot nyt takaamassa Portugalin lainoja?
Liian vähän Katainen ja kumppanit antavat oikeaa tietoa.
Pelottelevat vain että jos ei suomi osallistu talkoisiin niin suurtyöttömyys ja lama uhkaavat?

No, seuraavassa linkissä melko kattava paketti Pauli Vahteran toimesta:

Portugali ja Suomi samassa vuotavassa veneessä | Pauli Vahtera | Blogit | Iltalehti.fi

Onhan tuo aikamoista luettavaa. TosiFani kyseli minulta mm. ratkaisua Portugalin ongelmiin ym.., niin tuossa on suositeltavaa tekstiä luettavaksi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös