Eduskuntavaalit 18.3.2007

  • 195 566
  • 2 261

Salama44

Jäsen
E kirjoitti:
Huomenna on "the" päivä. Itse uskon demarien jäävän oppositioon, mutta se vaatii meidän kaikkien Kokoomuksen kannattajien aktiivisuutta.
Oma veikkaukseni on että kolmen suuren puolueen järjestys tulee olemaan keskusta, SDP, kokoomus.

Keskusta pitää Gallupien ennustaman suurimman puolueen aseman. Vanhanen on saanut vain lisää positiivista julkisutta ja on vahvin pääministeriehdokas ja vetää puolueen vaalivoittoon. Kokoomus ja demarit ovat näissä vaaleissa saaneet etukäteen keskustaa enemmän negatiivista julkisuutta. SDP ei ole Gallupien suosikki, mutta se kirii aina varsinaisena vaalipäivänä, koska sen kannattajat eivät halua päästää keskustaa yksin hallitukseen kokoomuksen kanssa päättämään asioista.

Vihreät on kiikun kaakun vasemmistoliiton kanssa. Tapahtuisiko nyt se ihme, että vihreät menestyisivät Gallupien mukaan ja vasemmistoliitto vähän taantuisi. Yllätys se kuitenkin olisi, jos vihreät ohittaisivat vasemmistoliiton.

Perussuomalaiset eivät pysty haastamaan ainakaan RKP:ta ja tuskinpa myöskään kristillisiä: "sillä missä Soini, niin siellä EU:n vastustus ja ongelma".
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Nyt tänään vaalien edellispäivänä toi läheinen kauppakeskus itäkeskus oli aivan täynnä kaikenmaailman ehdokkaita. Joka kulmalla oli joku hörhö jakamassa lippuja ja lappuja. En mä tiedä onko tää mun käytös ihan normaalia, siis kun mä menin tollona pällistelemään sinne ja kuuntelemaan jokaisen ison puolueen vaalipropagandaa.

Kokoomusta mä en paljoakaan nähnyt siellä, tai itseasiassa mä taisin olla hieman eri aikaan siellä kun ne. Muutenkaan ne kokoomuksen isot jehut ei just tuolla kauppakeskuksessa tainnut tänään kävästä.

Keskustapuolue siellä kyllä oli, ja itse se kurosen ex-mieskin siellä seassa näkyi olevan. Keskustan aikaan siellä oli kyllä ihmeen vähän yleisöä. Tuli mieleeni että onkohan se nyt telkussa pyörivän itiksessä kuvatun lääkefirman(?) mainoksen mies kepulainen. Noh mutta, yks keskustan naispuoleinen ehdokas alkoi mulle juttelemaankin jotain. Kyllä mä sen naaman tunnistin, mutta nimeä en silloin keksinyt. Netistä senkin sitten katoin himassa että kuka se oikein oli. Tai ei me sen kummemmin mitään jutteltu, se sanoi mulle jonkun pitkän ja hienon lauseen, johon mä vastasin että ÖÄÄÄÄ, sitten se antoi mulle jonkun mainoksen käteen ja jatkoi sen jonkun asian kertomista, johon mä vastasin että ÄHHHH ja lähdin kävelee pois. Pääsenköhän mä nyt lööppeihin tai jotain kun mulla oli tollainen kanssakäyminen kansanedustajan kanssa. Tai itseasiassa mä en ole vielä nyt illallakaan saanut sitä naista mielestäni. Kyllä se vaan on niin että valta on seksikästä.

Noh, seuraavaksi oli SDP.n vuoro, ja nehän veti kunnon shown. Hieman ennen tätä kun kävelin siellä kauppakeskuksen käytävällä, niin sattumoisin jouduin johonkin saattueeseen jossa yhtäkkiä alettiinkin huutamaan yhteen ääneen että eero, eero, eero, ja että eero on uusi pääministeri, pääministeri jne. Noh sitten kun se ihmismassa pysähtyi, niin mä huomasin että joku tv-kamera kuvaa siitä sivulta just mun kohdalta ja noin 30 sentin päässä mun naamasta. Ei oo kyl kukaan sukulainen soittanut että olisin päässyt kymppiuutisiin tai muutakaan vastaavaa. Silloin olis varmaan mennyt perinnönjako uusiksi samantien. Se yks näyttelijäkin siellä näkyi olevan joka näyttelee itsevaltiaissa sitä paavo lipposta, mutta se vaan oli nyt ihan livenä tuolla eikä piirrettynä. Noh, mutta siitä SDP.n tapahtumasta mulle tuli heti mieleen joku uskovaisten käännytys messu tms. Onko sinusta koskaan tuntunut että sinulla ei ole tarpeeksi rahaa johonkin? Ööö, no jaa, kyyyllä on. Oletko sinä koskaan joutunut jonottamaan kauan päästäksesi esimerkiksi lääkärin vastaanotolle? Öööö, no joo pari kertaa. Onko sinusta koskaan tuntunut että kukaan ei välitä sinusta tai sinulla ei ole ystäviä? Ööö, tota tota. Me kaikki olemme sinun ystäviä. Paavo ja Eero ovat sinun uusia ystäviäsi. Me välitämme sinusta. Jee! No ei se nyt ihan noin mennyt mutta melkein.

Se räppäri Steen1.kin näkyi siellä hengailevan ja nyökkyvän. Vielä kun olis pikku g näkynyt niin ne olis voinut vetää siellä lavalla sellaisen tv-chatista ja varsinkin viikko sitten telkussa tulleesta eminem leffasta tutun räpäytys-kisan, niin oltain nähty ja kuultu onko niistä tosipaikan tullen mihinkään, ja siis mitä kaikkea ne tietävät toistensa äideistään.

Oli muuten hassua nähdä itiksessä kävelevän sellaisia ihmisiä, joilla oli lähes jokaisen puolueen ilmapallot kädessään. Tai no, ehkä ne vaan oli poliittisesti sitoutumattomia. Ja ehkäpä osa mummoista äänestää sitä puoluetta, kenen tarjoamassa kahvipullassa oli eniten rusinaa.

Ai niin, se vasemmistoliiton mariannekarkki maistui kyllä erikoisen hyvältä. Mitähän siinä oli. Sitä SDP.n tarjoamaa kahvia mä en kehdannut mennä siihen tiskille hakemaan spurgujen sekaan. Joku SDP.n mies yritti tarjota mulle ruusuakin, hemmetti sentään. Mun mielestä homopareille ei pitäis antaa adoptio-oikeutta, ja tollainen mies-miehelle suoramainonta tuntui vähän hassulta. Kokoomuskin olis vissiin kahvit tarjonnut, mutta oliskohan siinä pitänyt mennä bändäriksi sinne niiden keikkabussiin. Pressanvaalien aikaan mä menin sellaiseen lankaan, ja siellä mulle ruvettiin puhumaan politiikasta. En kyl ikinä ennen ollut vetänyt yhtä nopeasti kahvikupillista huiviin kuin silloin. Sulloin mulla tais sattumoisin olla jotkut suht fiksut vaatteetkin päällä, ja siitä ne vissiinkin taisivat mua luulla joksikin tärkeäksi. Kyl mä nytkin kattelin siinä vieressä kun jotkut rohkeat meni sinne asuntovaunuun, sitten se kärry heilui jonkun aikaa, mutta kyllä se sama jamppa tuli uloskin sieltä. Mitä ne oikein tekee siellä.

Tai itseasiassa ei ne kahvit olis olleet puolueiden tarjoamia, vaan JUST SINÄ veronmaksajana olisit sen mulle tarjonnut, hähhähhää.
 

tinkezione

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pens, Ipa, Rod Weery
Pete2004 kirjoitti:
Nyt tänään vaalien edellispäivänä toi läheinen kauppakeskus itäkeskus oli aivan täynnä kaikenmaailman ehdokkaita. Joka kulmalla oli joku hörhö jakamassa lippuja ja lappuja.

Pitkin Helsinkiäkin näitä näkyi ja sai kyllä suurta mielihyvää siitä, että ilmoitti "sori mä olen äänestänyt jo ennakkoon".

(Siltä varalta, että joku helsinkiläinen on vielä vailla vihjettä, niin 186 on oikea numero.)
 

Viljuri

Jäsen
E kirjoitti:
Ja nyt on mahdollisuus vaikuttaa muillakin, haluan mielipiteitä puolesta ja vastaan. Olen itse totaalisesti kolmen vaiheilla. Ketä seuraavista Uudeltamaalta äänestäisin? Joku noista kolmesta se on, mutta kuka?

274 Hanna-Leena Hemming
286 Jukka Mäkelä
287 Outi Mäkelä

Enpä osaa/halua/voi/pysty auttamaan, mutta tietääkö kukaan, että onko tämä Hanna-Leena Hemming sukua menneiden aikojen jääkiekkosuuruus Jonas Hemmingille? (mm. Spårt, Jokipojat, HPK r.y. ja Saipa)

Uusimaa on kyllä maan mielenkiintoisin vaalipiiri. Jos joku ei ole vielä ehdokastaan noinkaan pieneen kandidaattijoukkoon rajannut, ja miettii äänestysvalintaansa, olisi mielestäni hyvä ja "tuttu" kompromissi äänestää Saulia. Mitä enemmän ääniä hän saa (hurjimmat arviot/toiveunet välillä 50k - 80k), niin sitä vahvempi "mandaatti" ja "vaikuttamismahdollisuus" hänelle, kokoomukselle ja eteenpäin katsoville ihmisille ylipäätään tässä yhteiskunnassa tulee.

On toki myös todellista "vaikuttamista" - kuten jo ketjussa aiemmin ansiokkaasti pohdittiin - pyrkiä antamaan oma moraalisesti ja eettisesti suuriarvoinen äänensä sellaiselle ehdokkaalle, jonka läpimeno ei ole varmaa Niinistön takana. Tältä osin ehtinee vielä perehtyä ehdokkaiden kotisivuihin ja ajatuksiin, mikäli ei tunne ehdokkaiden mielipiteitä ennestään.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
E kirjoitti:
274 Hanna-Leena Hemming
286 Jukka Mäkelä
287 Outi Mäkelä

Jeesaan sen verran, että kaksi noista on espoolaisia ja kolmas ei.
Eikös se jo rajaa noihin kahteen ylempään?
Mäksyähän ainakin näkee matseissa vaalien välilläkin...
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Onpas kaunis aamu täällä Espoossa - voi sielunsa silmillä kuvitella parveilevia kiiluvasilmäisiä kokoomuslaisia jonottamassa äänestyspaikoille, pelottavaa... Noin vakavastikin puhuen äänestysvilkkaus on tasaisissa vaaleissa aika olennainen asia, josta ei juuri ole näköjään tuoreita tutkimuksia tehty. Yhdessä vaiheessa Keskustan kannattajat taisivat olla vähän epävarmempia kuin SDP:n ja Kokoomuksen, mutta se taisi olla jo tammikuussa tehty tutkimus. Se joka saa joukkonsa parhaiten liikkeelle on erittäin vahvoilla. Keskusta tapasi olla tässä mestari, mutta sen ydinjoukot ovat tainneet viime vuosina pettyä vähän turhan "city-liberaaliin" linjaan. Ehkä Matti-ilmiö innostaa, oliko se nyt sitten Nykänen vai Vanhanen...
 

Andrei

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Löytyi sitten lopulta ehdokas, IRC-gallerian vaalikoneen avulla :D. Laitoin kahteen kohtaan rastit (Pitäisikö kirkko erottaa valtiosta ja pitäisikö Suomeen ottaa lisää maahanmuuttajia), ja tyyppi joka oli näihin molempiin kysymyksiin vastannut samalla tavalla saa ääneni. Muihin laitoin ei merkitystä minulle.
 

Viljuri

Jäsen
Jahka tästä vetäydyn puurolle aamun ristiriitaisiakin tunteita herättäneen punaisen menestyksen jälkeen (Ferrari), niin esitämpä toiveen, että kaikki menevät ylös, ulos ja lenkille (ja äänestämään), satoipa sitten räntää tai ei...

Vaikka liikunnallista harrastusta voi tehdä missä tahansa (Kallio on kyllä aika paha), niin yhdistettynä äänestämiseen, erityisen "vaikuttavaa palautetta" pääsee antamaan erityisesti Helsingin, Uudenmaan, Varsinais-Suomen, Satakunnan, Pirkanmaan, Etelä-Savon, Pohjois-Savon, Keski-Suomen ja Oulun vaalipiireissä, viimeisempien "analyysien ja mutujen mukaan".

Toivotaan, että P-Karjala on jo "taskussa" ja Lapissa tapahtuu jonkinasteinen ihme... Vaasassa taistelu SFK:ta vastaan, mitä nyt "Urpon" tuulimyllyt ovat tiellä. Toivottavasti paikalliset "Sancho Panzat" uskovat asiaansa ja Urpon myllyt sortuu...

Joka tapauksessa yli 22 prosenttia kokoomukselle näyttää erittäin mahdolliselta. 22.5 prosenttia tai yli ja valta vaihtuu... :) Korkeintaa sadat äänet ratkaisevat kaikkein tiukimmat viimeiset paikat, tai tiedä vaikka yksi... Joka tapauksessa vaalivoitto näyttää mahdolliselta, moraalisesti ja eettisesti kestävä vastakkainasettelematon "Bandwagon" on valmiina.

Annetut äänet yllä mainituissa vaalipiireissä ratkaisevat monia asioita, pieniä ja isoja, tahi sitten ovat ratkaisematta. Pyytämättä ei saa mitään. Mutta jos ei yritä tai osallistu, on turha inistä. Näin se on, itsestäsi se on kiinni.

Sitten voikin hyvällä mielellä katsella illan urheilu- ja muuta jännitystarjontaa...

Wir müssen siegen, wir werden siegen! (vähäisesti muokattu matemaatiiko David Hilbertin hautakirjoituksesta)

A government which robs Peter to pay pittance to Paul, instead of offering ways and means to earn his own living, can always count on the gratitude of dependent Paul (vapaasti muokattu George Bernard Shaw'n poliittisesta havainnosta, kommentti: Think Differently!)
 

Eino_Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Kun tätä äänestysprosenttia on ennusteltu, niin eräs asia siinä ihmetyttää. Ennakkoon kävi äänestämässä noin 30% kansasta, joka on melko paljon ainakin jos verrataan neljän vuoden takaiseen vastaavaan lukuun. Yhdeksi syyksi tähän sanottiin olleen kauniin kevätsään. Myös tänään, varsinaisena vaalipäivän säätilan on arveltu vaikuttavan lopulliseen äänestysprosenttiin. Siis mitä vittua? Onko todellakin niin, että se jos on poutaa, niin menempä ulkoilemaan ja samalla käyn äänestämässä. Mutta jos tänään tulee räntää ja on matalapainetta, niin sitten on aivan sama, ketkä seuraavat neljä vuotta päättävät kansan asioista.

Ehkä todellakin on niitä, joille säätila on ratkaiseva tekijä äänestämiselle ta äänestämättömyydelle, mutta kun sitä spekuloidaan päivän uutislähetyksissä yhtenä ratkaisevimmista tekijöistä, niin kyllä ihmetyttää ja paljon. Väitän, että ihminen joka haluaa äänestää, tekee sen säästä riippumatta ja joka on päättänyt olla nukkuvien puolueessa, myös nukkuu vaikka olisi miten aurinkoista. Näitä sään mukaan äänestäjiä ei toivon mukaan ole kuin häviävän pieni määrä.
 

siffa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, Kärpät, Detroit Red Wings
Hieno, pilvipoutainen vaalisää on täällä Pohjois-Kymenlaaksossa tällä hetkellä. Äänestämään menen, niinkuin olen aina tähänkin asti tehnyt.

Odotan, että keskusta on eniten ääniä saava puolue, jolloin se jatkaa pääministeripuolueena. Kokoomuksen toivon hiilautuvan demarien kantaan niin lähelle, että päästään Suomessakin Länsi-Euroopassa normaaliin hallituskäytäntöön: vasemmiston (demarit, vasemmistoliitto ja vihreät) saadessa yli puolet kannatuksesta, se muodostaa hallituksen ja oikeistopuolueiden saadessa äänienemmistön, ne muodostavat hallituksen. Eli demarit siirtyisivät vaalitappion tullen oppositioon.
Keskustan ja kokoomuksen lisäksi toivon RKP:n menestystä niin, että puolueiden kansanedustajien yhteinen määrä ylittää reilusti 100:n.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Eino_Mies kirjoitti:
Kun tätä äänestysprosenttia on ennusteltu, niin eräs asia siinä ihmetyttää. Ennakkoon kävi äänestämässä noin 30% kansasta, joka on melko paljon ainakin jos verrataan neljän vuoden takaiseen vastaavaan lukuun. Yhdeksi syyksi tähän sanottiin olleen kauniin kevätsään. Myös tänään, varsinaisena vaalipäivän säätilan on arveltu vaikuttavan lopulliseen äänestysprosenttiin. Siis mitä vittua? Onko todellakin niin, että se jos on poutaa, niin menempä ulkoilemaan ja samalla käyn äänestämässä. Mutta jos tänään tulee räntää ja on matalapainetta, niin sitten on aivan sama, ketkä seuraavat neljä vuotta päättävät kansan asioista.

Eikös tuohon ennakkoäänestykseen ole lähinnä vaikuttaneet nämä uudet äänestyspaikat mm. kauppakeskuksissa jne.? Tietysti olisi hyvin helppoa ja kiinnostavaa tehdä ennakkoäänestysvertailu alueittain verrattuna edellisiin vaaleihin, josta voisi jo päätellä vähän enemmän, mutta yksinkertaisinkin vaalimatematiikka tuntuu olevan journalisteille hyvin pelottavaa eksotiikkaa. Sinänsä säätilalla on varmasti jonkinlaista vaikutusta äänestämiseen, on kai suhteellisen lukuisakin joukko sellaisia marginaaliäänestäjiä, jotka saattavat vääntäytyä uurnille tai saattavat olla vääntäytymättäkin, ja siinä vaikuttaa varmasti sellainenkin marginaalinen asia kuin säätila. Kannoistaan epävarmat yleensäkin äänestävät vasta varsinaisena vaalipäivänä - perinteisesti esim. vihreät menestyvät vaalipäivänä paremmin kuin ennakkoäänestyksessä.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
siffa kirjoitti:
Hieno, pilvipoutainen vaalisää on täällä Pohjois-Kymenlaaksossa tällä hetkellä. Äänestämään menen, niinkuin olen aina tähänkin asti tehnyt.

Odotan, että keskusta on eniten ääniä saava puolue, jolloin se jatkaa pääministeripuolueena. Kokoomuksen toivon hiilautuvan demarien kantaan niin lähelle, että päästään Suomessakin Länsi-Euroopassa normaaliin hallituskäytäntöön: vasemmiston (demarit, vasemmistoliitto ja vihreät) saadessa yli puolet kannatuksesta, se muodostaa hallituksen ja oikeistopuolueiden saadessa äänienemmistön, ne muodostavat hallituksen. Eli demarit siirtyisivät vaalitappion tullen oppositioon.

Tunnustan että aina näin vaalien aikaan tulee ikävä Ruotsin tyyppisiä oppositio- ja hallitusblokkeja: nyt kun kaikki voivat potentiaalisesti olla hallituksessa kaikkien toisten kanssa, ei ole mitään mahdollisuutta vetää puolueita todella tilille lupauksistaan ja sitoumuksistaan. Suomessa eduskuntavaaleissa äänestetään lähinnä vain pelikortteja puoluejohdon käsiin hallitusneuvotteluihin - hallitusta ei juuri koskaan suoraan vaaleilla valita. Nytkin on lähellä tilanne että Keskusta voi suht. mielensä mukaan valita partnerinsa. Mielenkiintoiseksi tilanne tulisi jos kaikki kolme suurta päätyisivät suht. tasoihin... Kokoomus on kyllä kykypuolueeksi säännöllisesti kummallisen kyvytön: Niinistön johdolla se olisi todella lähellä pääministeripuolueen asemaa, mutta piti vain laittaa joku sliipattu rivi-broileri pääministeri-ehdokkaaksi.
 

MS

Jäsen
Suosikkijoukkue
Et-Po 72, EuPa, Veitsiluodon Vastus,Hoopi Hänninen
Onko Uusipaavalniemi vastannut yhteenkään vaalikoneeseen? Entäs Juha Mieto?
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Uusista en havainnut kyllä missään vaalikoneessa, sikäli kiinnostava henkilö kun on omassa vaalipiirissä.

Jonkun verran vaalikoneet auttoivat tällä kertaa, mutta ei nyt ihan niiden mukaan voi toimia, kun useaa kokeilemalla saa usein aivan erilaisia tuloksia.
 

Isaksson

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viljuri kirjoitti:
Joka tapauksessa yli 22 prosenttia kokoomukselle näyttää erittäin mahdolliselta. 22.5 prosenttia tai yli ja valta vaihtuu... :)

Näin valta vaihtuisi

1. Kokoomus saa enemmän paikkoja kuin demarit.
2. Kokoomus saa 50 paikkaa.
3. Kokoomus saa 23% äänistä.
4. Niinistö saa 50.000 ääntä.
5. Demareiden kannatuslukema alkaa 21 ....

1. Ei taida ihan saada.
2. Jää muutaman vajaaksi.
3. Jää hiukan alle.
4. Saattaa saadakin
5. Saattaa alkaakin.

Oliskohan tossa eväät ylimieliselle Heinäluomalle, pari piirua vasemmalle taitaa viedä samat pari prosenttiyksikköä äänistä. Lipposen äänet saattaa karata Kokoomukselle, joten kiitos siitä Eero.
 

Kaivanto

Jäsen
Pirkanmaan osalta yksi mielenkiintoinen anekdootti seurattavaksi on autokolarin ja Aamulehden sen uutisoinnissa tekemän vaalityön vaikutus Kimmo Sasin äänimäärään. (AL:n etusivun koko yläosan täytti kuva sairaalassa makaavan Sasin kasvoista, alla kissan kokoisin kirjaimin otsikko "Toivon leskelle Jumalan siunausta.")

Vaalipiirin ennätys on Suti Aittoniemen 18 744 ääntä vuodelta 1995. Se tuskin menee rikki, mutta tilastokakkonen, Saara Karhun 14 281 ääntä edellisvaaleista voisi olla mahdollisuuksien rajoissa. Viimeksi Sasi sai 9718 ääntä.

Edit: näköjään aivan metsään menossa tämä spekulaatio, mikä on toki positiivista.
 
Viimeksi muokattu:

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Espoon Siniset kirjoitti:
Jonkun verran vaalikoneet auttoivat tällä kertaa, mutta ei nyt ihan niiden mukaan voi toimia, kun useaa kokeilemalla saa usein aivan erilaisia tuloksia.
Ihan mielenkiinnosta tuli itsekin kokeiltua vaalikonetta, ja saihan sillä eroavaisuuksia aikaan. Mielestäni varsin suurikin prosenttien heitto tuli vastaan, kun se joka oli kanssani eniten samaa mieltä oli 80% ehdokas, kun taas toinen ääripään ehdokas ei saanut kuin 23% osuuden minun ajatuksiini verraten. Näillä prosenteilla ei nyt niin suurta väliä sinällään ollut, kun ehdokkaan itselleni valitsin, mutta kyllä se kone kertoi mielestäni varsin hyvin sen, mitkä puolueet olivat listan yläpäässä ja mitkä alapäässä, kun puhutaan omista arvoistani. Vaalikone oikeastaan vahvisti vain käsityksiäni ehdokkaiden ajatusmaailmasta, ja mielestäni hyvä apuväline, jos epäröi omaa valintaansa äänestyksen suhteen.
 

E

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Isaksson kirjoitti:
Näin valta vaihtuisi

1. Kokoomus saa enemmän paikkoja kuin demarit.
2. Kokoomus saa 50 paikkaa.
3. Kokoomus saa 23% äänistä.
4. Niinistö saa 50.000 ääntä.
5. Demareiden kannatuslukema alkaa 21 ....

Lähdetään mukaan arvuutteluleikkiin.

1. Ratkennee Uudellamaalla. Jos Niinistön johdolla Uudenmaan vaalipiiristä tulee suurvoitto Kokoomukselle, demarit jää taakse. Muuten jäänee muutaman paikan demareista.
2. En usko, mutta en usko kovinkaan kauas tästä jäävänkään.
3. Jos pyöristetään desimaalit pois, ollaan jo aika lähellä (siis 22,5%), mutta 23% tai enemmän on ehkä vähän liikaa vielä näissä vaaleissa.
4. Ei saa. Vaatisi jo liian suurta pottia perinteisestikin Kokoomusta äänestävien äänistä, että en usko tuollaiseen äänimäärään. 30 000 lienee lähempänä.
5. Tämä on mahdollista, mutta se vaatisi jo sitä, että Lipposen äänet karkaa pois puolueesta (eli ei jää Päivin perinnöksi) ja että vasemmalle kallistuneimmat demarit ovat äänestäneen Vasemmistoliittoa.

Tiukkaa tekee. Keskustan suurin ongelma voi olla se, kuinka aktiivisesti "varman voittajan" passiivisimmat äänestäjät on liikenteessä. Yllätyksenä kuitenkin pitäisin sitä, jos kepu ei olisi suurin puolue. Kokoomus ja SDP lienee melko tasoissa. Muista puolueista vaalivoittoa veikkaisin Vasemmistoliitolle sekä mahdollisesti Perussuomalaisille.

Oma ääneni meni sitten Hemmingille, kun ei täältä apua saanut valintaan. Vasta kopissa päätin, minkä numeron siihen lapulle kirjoitan.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Maple Leaf kirjoitti:
Ei Suomen vaalijärjestelmä nyt niin vaikea ole, etteikö sitä voisi "perinpohjin" tuntea. Toisaalta voi tietenkin olla, että se kaikessa yksinkertaisuudessaankin on joillekin vaikeasti hahmotettava, älylliset resurssit kun ovat eri ihmisillä erilaiset.

Niin, joillakin ihmisillä resurssit eivät riitä ymmärtämään esimerkiksi Suomen poliittisten puolueiden mahdollisuuksia 90-luvun alun tyyppisen laman torjunnassa.

Tässäkin taitaa päteä se vanha totuus että yksinkertaisille ihmisille useimmat asiat ovat yksinkertaisia, tosin vähän vääristä syistä.
 

MS

Jäsen
Suosikkijoukkue
Et-Po 72, EuPa, Veitsiluodon Vastus,Hoopi Hänninen
Espoon Siniset kirjoitti:
Jonkun verran vaalikoneet auttoivat tällä kertaa, mutta ei nyt ihan niiden mukaan voi toimia, kun useaa kokeilemalla saa usein aivan erilaisia tuloksia.
Vaalikoneista näkee hyvin sen mitä mieltä jokin ehdokas on yksittäisistä asioista.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Tulipahan raahauduttua uurnan äärelle. Ääni meni Perussuomalaisille. Ihan vaan sen Oulun saksiraiskauksen takia. Muuten olisin äänestänyt maltillisemmin. KD oli myös mielessä, mutta koska he vastustavat eutanasiaa, kaatui homma siihen. Kannatan kuoleman jouduttamista, mikäli potilas kärsii karmeista tuskista, eikä toivoa ole. Muuten heillä oli hyvä linja mm. maamiinojen suhteen, he olisivat puoltaneet niitä.

Persut on populisteja, mutta onko populismi aina rinnastettava paskaan politiikkaan. Voiko populisti tehdä hyvää politiikkaa?

Luulenpa, että Oulun vaalipiirissä saattaa näkyä jonkinlainen piikki Persujen kohdalla.
 

Näkemys

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Lappu on boksissa. Eipähän ole koskaan päätösken tekeminen ollut näin hankalaa. Harkitsin jopa passaamista.

Omalla alueellani ei todellakaan ole yhtään aktiivisesti urheilun ja liikunnan puolestapuhujaa. Lisäksi nuoria ehdokkaita (yllättäen) vähän. Ulkonäon perusteella olisi voinut äänestää kaupunginjohtajan tytärtä, mutta en todellakaan halua, että kukaan menee ulkonäollä läpi.

Lopullinen ratkaisu tapahtui äänestyspaikalla lukiessani ehdokaslistaa. Uskon, että äänestämälläni ehdokkaalla on sekä kovaa elämänkokemusta että edes jonkinlaista näkemystä liikunta-asioihin. Tätäkään ehdokasta en ole edes koskaan tavannut. Muista vaalipiireistä olisi löytynyt ehdokkaita omaan makuuni paljonkin.
 

J-Ko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tulipahan käytyä. Nyt on pääkaupunkiseudulla kova lumipyry, saas nähdä miten vaikuttaa äänestysvilkkauteen. Tuskin kauheasti kun uurnat menee kohta kiinni.
Äänestin ehdokasta joka pompsahti YLEn vaalikoneesta. Nuori, nainen ja näyttäis olevan isot tissit, niin mikä ettei?
 

Maple Leaf

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, Pat Quinn -lahko
Daespoo kirjoitti:
Niin, joillakin ihmisillä resurssit eivät riitä ymmärtämään esimerkiksi Suomen poliittisten puolueiden mahdollisuuksia 90-luvun alun tyyppisen laman torjunnassa.

Et siis ymmärtänyt sen(kään) keskustelun olennaisinta pointtia, mutta mitäpä tuosta. Toisaalta sinun ymmärtämättömyytesi niinkin yksinkertaisesta asiasta kuin eduskuntavaalien ääntenlaskumatematiikasta avasi minulle ymmärryksen siitä, että sinun kanssasi lieneekin turha edes yrittää vähänkään kompleksisempien asioiden käsittelemistä - puhumattakaan huonosta tavastasi keksiä toisten kirjoittamaksi asioita, joita he eivät ole kirjoittaneet. Hyvää kevään jatkoa!
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös