Nyt väistit kysymykseni: pitääkö
myös työnantajien sakkoja korottaa jos korotuslinjalle lähdetään? Vaikka useimmiten vastaajana ovat olleet työntekijät, niin ei työnantajatkaan aina aivan mallikkaasti ole asioita hoitaneet:
http://www.oikeus.fi/tyotuomioistuin/37477.htm
"Suomen Lentoemäntä- ja Stuerttiyhdistys SLSY ry velvoitetaan työehtosopimuslain 8, 9 ja 10 §:n nojalla maksamaan hyvityssakkoa Palvelualojen Toimialaliitto ry:lle työrauhavelvollisuuden rikkomisesta 8 000 euroa...
...Finnair Oyj ja Palvelualojen Toimialaliitto velvoitetaan mainittujen lainkohtien nojalla maksamaan hyvityssakkoa Suomen Lentoemäntä- ja Stuerttiyhdistys SLSY ry:lle, yhtiö työrauhavelvollisuuden rikkomisesta 4 500 euroa ja liitto valvontavelvollisuuden laiminlyönnistä 3 000 euroa."
No kyllähän sieltä yksittäistapauksia löytyy enkä ole muuta väittänytkään. Mutta yleisesti ottaen pitää paikkansa aikaisemmin esittämäni väite siitä, että työnantajat noudattavat työehtosopimuksia hyvin, huomattavasti paremmin kuin työntekijäpuoli. Jos et tätä myönnä, niin sille en voi mitään. Mutta jokainen voi pienen internet-hetken aikana asian todeta.
Enkä minä mitään kysymyksiä väistä. Kysymys on siitä, että sääntelyä ja sanktioita tarvitaan, kun halutaan vaikuttaa jonkun käyttäytymiseen. Työnantajat eivät tässä mielessä aiheuta ongelmaa, koska
he pääsääntöisesti jo käyttäytyvät TehtoL:n säännösten mukaisesti. Yhtään yksinkertaisemmin en kykene tätä selittämään. Ja kyllä, minulle sopii täysin hyvin se, että TA-puolen hyvityssakot nousevat yhtä pajon. Mutta se ei tässä asiassa ole olennaista.
Työntekijät 8000 € ja työnantaja 4500 €. Aika räkäistä - elämä on.
Niin, työnantajalle olisi voitu sakkoskaalan rajoissa tuomita maksettavaksi myös korkeampi hyvityssakko (ja työntekijöille vastaavasti pienempi). Mutta tuomioistuin ei katsonut sitä oikeaksi ratkaisuksi. Jätän sinut miettimään, miksi TT tuli tähän johtopäätökseen.
Eikös Vekurinen ihannetila olisi, että toteutettaisiin työreformin ainoa todella tärkeä pointti, eli purettaisiin työehtosopimusten minimitason ehdoton yleissitovuus.
Silloin automaattisesti tarpeettomana poistuisi koko lakkosakkojärjestelmä. Peli olisi kovaa, mutta julkinen valta ei korviansa lotkauttaisi työtaistelun osapuolille.
Milloinkas näin olen sanonut? Aivan, en milloinkaan. Joten kenties jokaisen olisi syytä ilmaista omat kantansa ja jättää minun näppikselläni kirjoittaminen, joka on paitsi virheellistä myös tylsää, minulle itselleni.
Laittomissa työtaisteluissa on kyse siitä, että työehtosopimukseen osallisena tai jäsenenä sidottu (TehtoL 8 §) kohdistaa työtaistelutoimenpiteen voimassa olevaan työehtosopimukseen. TSL 2:7:n nojalla työehtosopimukseen sidotut työntekijät ja työnantajat ovat tässä suhteessa aivan erillinen kysymyksensä. Ei viitsisi tällaisia perusasioita noinkin paatuneelle ay-miehelle selittää.
Vai kuvitteletko ihan oikeasti, että työntekijä- ja toimihenkilöjärjestöt suostuvat luopumaan työehtojärjestelmän ainoasta aidosti tärkeästä pointista ja samaan aikaan kiristämäämään työrauhavelvoitetta?
En minä kuvittele heidän suostuvan yhtään mihinkään. Kysymys on laillisuudesta eli siitä, että lainsäätäjän on pidettävä huoli siitä, että voimassa olevia normeja noudatetaan. Ja siinä asiassa ei tarvita EK:n tai ay-väen apua. Ei murhaajiltakaan kysytä mielipidettä rangaistuskäytännöstä.