Eduskunta vaalikaudella 2019–2023

  • 147 075
  • 1 505
Pari poimintaa:
  • Persut talousasioissa hyvin lähellä demareita
  • KD halua uudistaa vaalilain pienpuolueita suosivammaksi

Yllättää, ettei KD kuitenkaan halua Ruotsin mallin mukaista 4 prosentin äänikynnystä.
 

Red Machine

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kokoomuksella 13 kynnyskysymystä ja Keskustalla 10. Kynnyskysymys kärsii tässä aikamoisen inflaation.

Paatelaisen sanoin; ja näin

Kokoomuksen 13 kynnyskysymystä ovat seuraavat:

1. Hallituksen on sitouduttava päätöksiin, joilla asiantuntija-arvioiden mukaan varmistetaan vähintään 75% työllisyysaste 15-64-vuotiaiden ikäryhmässä. Työllisyystavoitteen saavuttamista tarkastellaan vuosittain ja tarvittaessa sovitaan lisätoimista.

2. Hallituksen tulee jatkaa julkistalouden vahvistamista ja pienentää kestävyysvajetta. Julkiseen talouteen on kerrytettävä puskureita tulevien haasteiden varalle.

3. Kokoomus pitää välttämättömänä investointeja koulutukseen, osaamiseen ja sivistykseen. Koulutusjärjestelmämme uudistamista on jatkettava.

4. Hallituksen pitää huolehtia kestävästä kasvusta niin ympäristön, ilmaston kuin taloudenkin osalta.

5. Työ- ja eläketulon verotusta on kevennettävä kaikissa tuloluokissa keskituloisia painottaen. Yrittämisen verotusta ei tule kiristää.

6. Sote-palveluiden kehittäminen ja saatavuuden parantaminen aloitetaan heti nykylainsäädännön pohjalta mm. hoitotakuuta kiristämällä ja palveluseteleiden käyttöä lisäämällä. Ei luoda tarpeettomia hallintorakenteita.

7. Kokoomus edellyttää, että hallitus toteuttaa työelämän tasa-arvoa ja työllisyyttä edistävän perhevapaauudistuksen.

8. Kokoomus ei hyväksy perustuloa tai muuten vastikkeettomuuteen perustuvaa työttömyysturvamallia. Vastikkeeton perustulo ei tue tavoitetta korkeasta työllisyysasteesta ja lisäisi heikossa työmarkkina-asemassa olevien syrjäytymistä.

9. Hallituksen on edistettävä työperäistä maahanmuuttoa Suomen kilpailukykyä parantavalla tavalla.

10. Hallitus ylläpitää ja vahvistaa sisäistä turvallisuutta ja oikeusvaltiota. Turvapaikkapolitiikan tiukasta linjasta pidetään kiinni. Kielteisen turvapaikkapäätöksen saaneet on palautettava.

11. Suomen on oltava aktiivinen kansainvälisen sääntöperusteisen järjestelmän puolestapuhuja ja kannettava globaali vastuunsa kehityskysymyksistä.

12. EU:ssa suomen tulee toimia aloitteellisesti yhteisiä ratkaisuja hakien. Yhtenäinen, oikeusvaltiota ja liberaalia demokratiaa puolustava toimintakykyinen EU tuottaa turvallisuutta ja hyvinvointia enemmän kuin kukin jäsenmaa yksin.

13. Hallituksen tulee sitoutua huolehtimaan puolustusselonteon (2017) mukaisesta resursoinnista. Suomen tulee pitää yllä mahdollisuutta hakea jäsenyyttä Natossa.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Kokoomuksella 13 kynnyskysymystä ja Keskustalla 10. Kynnyskysymys kärsii tässä aikamoisen inflaation.
Joo, jos kaikki nuo 13 ovat oikeasti kynnyskysymyksiä, niin hallitus menisi hieman kärjistäen Kokoomuksen vaaliohjelmalla. Eihän ne tietysti oikeasti ole, ja jotkut ovat niin perusasioita, että sopu syntyy helposti kenen tahansa kanssa. Kohdat 1-2 ja 5 ovat oikeasti vaikeita demareiden kanssa. Kompromisseja vaaditaan molemmilta, jotta sopu syntyy.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
1. Hallituksen on sitouduttava päätöksiin, joilla asiantuntija-arvioiden mukaan varmistetaan vähintään 75% työllisyysaste 15-64-vuotiaiden ikäryhmässä. Työllisyystavoitteen saavuttamista tarkastellaan vuosittain ja tarvittaessa sovitaan lisätoimista.
Tähän kun panostetaan, niin kaikki muut korulauseet ja hienosäädöt voidaan suurelta osin unohtaa.
 

Sambody

Jäsen
Tähän kun panostetaan, niin kaikki muut korulauseet ja hienosäädöt voidaan suurelta osin unohtaa.
Tuo kynnyskysymyksen muotoilu kuulostaa minun korvaan suoralta vittuilulta Rinteen puheita kohtaan vaikka Rinteen "en suostu" puheet liittyivät julkisen talouden sopeuttamiseen ja tuo hieman mutkan kautta.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tuo kynnyskysymyksen muotoilu kuulostaa minun korvaan suoralta vittuilulta Rinteen puheita kohtaan vaikka Rinteen "en suostu" puheet liittyivät julkisen talouden sopeuttamiseen ja tuo hieman mutkan kautta.
Luulen, että kokoomus on tällä hetkellä voimiensa tunnossa. Rinne vapisee kuin haavan lehti erilaisissa haastatteluissa ja joutuu paineen alla rivakoittamaan hallitusneuvotteluita.

Sikäli kun sini-puna vihreillä ja rkp:lla on liki ainoa järkevä vaihtoehto, joutuu Rinne myymään talouspolitiikan kokoomukselle ja ilmastotavoitteet vihreille. Rinteen uskottavuus puoluejohtajana ei tule kestämään sitä, että hallitusneuvottelut menevät mönkään. Niinpä hän tulee tekemään myönnytyksiä suuntaan jos toiseenkin, jolloin Orpolla on mahdollista taktikoida hyvät asemat myös vuoden 2023 vaaleja ajatellen.

Rinteen talouspuheet ovat ihan täyttä höpöhöpöä ja demareiden vaaliohjelma lähinnä toivomuslista lampun hengelle. Onkin mahdollista, että Rinteelle riittävät symboliset myönnytykset "eriarvoisuuden ehkäisyyn", jolloin hän pystyisi sepittämään parhain päin vaalilupauksensa. Parhaassa tapauksessa käy niin, että suurimmat panostukset ovat yhteisesti hyväksyttyjä ja kohtuuhintaisia, kuten perhevapaauudistus.
 

Beltran

Jäsen
Suosikkijoukkue
aleksander stubb
Aloin kieli poskessa miettiä, jos kuukausien säädön ja hinkkaamisen jälkeen olisikin yllätyshallitus muotoa SDP-PS-KESK.. Niin oliskohan se semmoinen median lellikkihallitus? Ja oppositiokin varmaan katselisi tyytyväisenä maakuntamalleja ja paluuta Kännö-Rajamäki -tason maahanmuuttopolitiikkaan?

Voisikohan tuolla uhkailu laittaa Kokoomuksen ruotuun?
Onko tuo Keskustalle mieluisampi hallitus kuin punamulta, arvioivanet senkin että kumpi on hankalampi oppositiossa VL & Vihreät vai Persut ottaen huomioon myös seuraavat ek-vaalit. Mutta noita mahdollisuuksia Rinne joutuu pitämään avoimina jotta neuvottelut eivät mene Kokoomuksen sanelupolitiikaksi.
 

Sambody

Jäsen
Luulen, että kokoomus on tällä hetkellä voimiensa tunnossa. Rinne vapisee kuin haavan lehti erilaisissa haastatteluissa ja joutuu paineen alla rivakoittamaan hallitusneuvotteluita.

Sikäli kun sini-puna vihreillä ja rkp:lla on liki ainoa järkevä vaihtoehto, joutuu Rinne myymään talouspolitiikan kokoomukselle ja ilmastotavoitteet vihreille. Rinteen uskottavuus puoluejohtajana ei tule kestämään sitä, että hallitusneuvottelut menevät mönkään. Niinpä hän tulee tekemään myönnytyksiä suuntaan jos toiseenkin, jolloin Orpolla on mahdollista taktikoida hyvät asemat myös vuoden 2023 vaaleja ajatellen.

Rinteen talouspuheet ovat ihan täyttä höpöhöpöä ja demareiden vaaliohjelma lähinnä toivomuslista lampun hengelle. Onkin mahdollista, että Rinteelle riittävät symboliset myönnytykset "eriarvoisuuden ehkäisyyn", jolloin hän pystyisi sepittämään parhain päin vaalilupauksensa. Parhaassa tapauksessa käy niin, että suurimmat panostukset ovat yhteisesti hyväksyttyjä ja kohtuuhintaisia, kuten perhevapaauudistus.
Aika kova avaus Orpolta hallitusneuvottelupeliin. Orpon kommentteja Iltalehdessä
Orpo kertoo Iltalehdelle, että kokoomus haluaa hallitukseen SDP:n kanssa, mutta ”ei hinnalla millä hyvänsä”.

– Valtiovarainministeriön kansantalousosaston asiantuntijoiden avulla käydään läpi, missä Suomen talous ja Euroopan talous menevät. Kaiken perusta on, että meillä on yhteinen tilannekuva. Se ei ole poliittinen päätös, vaan talouden tila ja sen kehityksen suunta ovat faktoja, Orpo kertoo.
...
Orpo haluaa neuvotella Rinteen kanssa hallitusohjelmasta, jonka kivijalka ja kova ydin rakentuisi työllisyysasteen nostamisesta.

– Hallitusohjelmaan pitää kirjata todennettavissa olevat työllisyyttä lisäävät keinot, koska vain työllisyysastetta nostamalla pystymme pysäyttämään velkaantumisen ja luomaan veropohjaa palveluiden rahoittamiseen.

– Ohjelmamme on tiukan taloudenpidon ohjelma. Se tähtää kunnianhimoisesti työllisyyden kasvuun. Olen valmis käymään sen Rinteen kanssa läpi, koska olen aivan varma, että vastuullisen ohjelman kautta saamme Suomeen työllisyyttä, pysymään velkaantumisen kurissa ja rahoitettua hyvinvointipalvelut. Toivon, että tälle vastuulliselle linjalle olisi kysyntää, Orpo sanoo Iltalehdelle.
...
SDP voisi Orpon mukaan lunastaa vaalilupauksiaan budjetin sisällä tehtävillä satojen miljoonien eurojen uudelleen kohdennuksilla. Se kävisi kokoomukselle.

Orpo haarukoi, että uudelleen kohdennukset voisivat olla noin 500-1 000 miljoonaa euroa eli jopa miljardin euron luokkaa.

– Nyrkkisääntönä olen sanonut, että prosentti valtion budjetista on 500 miljoonaa. Kahden prosentin uudelleen kohdennukset olisivat miljardin. Tämän tyyppisiä ratkaisuja on pystyttävä tekemään. Neljä vuotta sitten tehtiin neljä miljardia euroa leikkauksia budjettiin, mutta nyt voidaan tehdä valintoja eli uudelleen kohdennuksia, Orpo kertoo,
...
Työelämässä kokoomus ojentaa kättään ay-liikkeen suuntaan: ”Hallituksen ei tule yrittää vaikuttaa työehtosopimusten sisältöön."
...
Hallituksen ei pidä sekaantua työmarkkinoiden asioihin. Emme haikaile kikyjä emmekä tupoja. Heitän palloa työmarkkinajärjestöille. Niiden pitää kantaa vastuuta työllisyyden edistämisestä, Orpo lupaa työrauhaa työmarkkinaneuvottelijoille.
...
Pidän erittäin epätodennäköisenä, että vasemmistoliiton kanssa pystyisimme allekirjoittamaan saman hallitusohjelman, Orpo sanoo.
 
Viimeksi muokattu:

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Persut talousasioissa hyvin lähellä demareita
Tämä on se juttu, miksi aina vetää suupielet hymyyn, kun palstan persuosasto paasaa kuinka vassarit sitä ja vassarit tätä. Lopulta sosialisteja koko sakki.
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Luulen, että kokoomus on tällä hetkellä voimiensa tunnossa. Rinne vapisee kuin haavan lehti erilaisissa haastatteluissa ja joutuu paineen alla rivakoittamaan hallitusneuvotteluita.

Sikäli kun sini-puna vihreillä ja rkp:lla on liki ainoa järkevä vaihtoehto, joutuu Rinne myymään talouspolitiikan kokoomukselle ja ilmastotavoitteet vihreille. Rinteen uskottavuus puoluejohtajana ei tule kestämään sitä, että hallitusneuvottelut menevät mönkään. Niinpä hän tulee tekemään myönnytyksiä suuntaan jos toiseenkin, jolloin Orpolla on mahdollista taktikoida hyvät asemat myös vuoden 2023 vaaleja ajatellen.

Vaikka Rinteestä en moni osin pidä, niin luulen hänen olevan nimenomaan kabinettineuvottelijana vahvimmillaan politiikassa. Yleensä nämä ay-taustaiset demarit ovat olleet piinkovia neuvottelupöydässä ja esimerkiksi 2011 hallitusneuvotteluissa Kataisen kasetti hajosi pitkälti sen takia, että demareista Heinäluoma oli niin kova luu neuvottelupöydässä.
 

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Neuvotteluasemat ovat kuitenkin tällä kertaa päinvastoin. Ei siinä paljon Antin ja Eeron neuvottelutaidot auta, kun jaettu käsi on yhtä paska kuin Käteisellä 8 vuotta sitten. Paljon asioita joutuu lupaamaan kokkareille tai kepulle ja kyllä nuo kaksi ne sieltä osaavat lypsää. Heillähän ei mikään kiire ole, kuten ei ollut demareillakaan edelliskerralla. PS:kään ei ole vaihtoehto pelastajaksi, kun jommankumman isoista joutuu silti ottamaan mukaan sillä muu koko muu vasemmisto + RKP toteaa siinä kohtaa Halla-aholle kiitos ei.
 

Lelu26

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, NHL
Vihreät ovat ulostuloillaan tehneet palveluksen Persuille ja karhunpalveluksen Demareille. Nyt jos Vihreät ei suostu Kemin sellutehtaan rakentamiseen niin Demareiden pitää alkaa miettiä Persuja hallitukseen ja sitten pitää Persuille nöyrtyä maahanmuutto kysymyksistä. Nyt siis tilanne on se että Vihreiden tai Demareiden pitää antaa periksi ja tämähän minulle passaa, minä istun alas ja nautin. Demarit jos ei anna periksi niin sitten alkaa olla tilanne se että Hallis alkaa kasata hallitusta ja taas ollaan tilanteessa ennen vaaleja. Oikeistohallitus!! Argh. Sitten sitä itkun määrää
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
On siinä Rinteellä kusiset paikat.
Kokoomus pääsee painostamaan, Hussein case päällä ja selän takana Marin odottaa milloin pääsee potkaisemaan jakkaran alta.
Kaikki tämä tilanteessa, jossa äijän terveyteen liittyy isoja kysymysmerkkejä.

Lisäksi hallitus pitäisi saada aikaan säädyllisesti ennen EU-puheenjohtajuuskauden alkamista.
Viihdearvo on korkealla ja täytyy kyllä tunnustaa, että vahongonilo (pl. terveys) on aitoa. Mitäs läksit.
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Vihreät ovat ulostuloillaan tehneet palveluksen Persuille ja karhunpalveluksen Demareille. Nyt jos Vihreät ei suostu Kemin sellutehtaan rakentamiseen niin Demareiden pitää alkaa miettiä Persuja hallitukseen ja sitten pitää Persuille nöyrtyä maahanmuutto kysymyksistä. Nyt siis tilanne on se että Vihreiden tai Demareiden pitää antaa periksi ja tämähän minulle passaa, minä istun alas ja nautin. Demarit jos ei anna periksi niin sitten alkaa olla tilanne se että Hallis alkaa kasata hallitusta ja taas ollaan tilanteessa ennen vaaleja. Oikeistohallitus!! Argh. Sitten sitä itkun määrää

Ei siihen Halliksenkaan kelkkaan kai lähtisi kuin Kd. Vuoro olisi nopeasti ohi, ja Orpoko sitten seuraava yrittäjä?
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Joo, jos kaikki nuo 13 ovat oikeasti kynnyskysymyksiä, niin hallitus menisi hieman kärjistäen Kokoomuksen vaaliohjelmalla. Eihän ne tietysti oikeasti ole, ja jotkut ovat niin perusasioita, että sopu syntyy helposti kenen tahansa kanssa. Kohdat 1-2 ja 5 ovat oikeasti vaikeita demareiden kanssa. Kompromisseja vaaditaan molemmilta, jotta sopu syntyy.

Sikäli erikoista, jos kohta 1 olisi erityisen vaikea, kun se on käytännössä samoin sanoin todettu SDP:n eduskuntavaaliohjelmassa. Kohdasta 5 puolet; yritysverotuksen osalta SDP tavoittelee pieni- ja keskituloisten yrittäjien verotuksen keventämistä.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Ei siihen Halliksenkaan kelkkaan kai lähtisi kuin Kd. Vuoro olisi nopeasti ohi, ja Orpoko sitten seuraava yrittäjä?

Ei ole mitään tällaista järjestystä, että olisi "Halliksen vuoro" (oletan, että tällä tarkoitetaan Perussuomalaisia). On ainoastaan herrasmiessopimus puolueiden välillä siitä, että suurin puolue saa ensimmäisenä hallitustunnustelijan aseman, mutta sekin on vain herrasmiessopimus. Jos Rinne asemasta luopuisi, voitaisiin tunnustelijaksi valita seuraavaksi aivan kuka tahansa.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
On siinä Rinteellä kusiset paikat.
Kokoomus pääsee painostamaan, Hussein case päällä ja selän takana Marin odottaa milloin pääsee potkaisemaan jakkaran alta.
Kaikki tämä tilanteessa, jossa äijän terveyteen liittyy isoja kysymysmerkkejä.

Lisäksi hallitus pitäisi saada aikaan säädyllisesti ennen EU-puheenjohtajuuskauden alkamista.
Viihdearvo on korkealla ja täytyy kyllä tunnustaa, että vahongonilo (pl. terveys) on aitoa. Mitäs läksit.

Hallitus saadaan aikaan (eli hallitusohjelmaneuvotteluista tulos) eurovaalien jälkeisellä viikolla. Ennen sitä tuskin, sillä yksikään puolue ei halua vaarantaa eurovaalejaan tähän, kun aikataulu on soviteltavissa toisin. Sitä, miten Hussein al-Taee -juttu liittyisi hallitusneuvotteluihin mitenkään en tosin hahmota, en myöskään viihdearvoa. Kysymysten ja vastausten perusteella SDP ja Kokoomus ovat hyvin lähellä toisiaan ja vastausteatteria lienee koordinoitu.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Google varmaan auttaisi, mutta silti näin julkisesti kysyn, että onko se presidentti joka määräisi tunnustelijan, jos ei parlamentaarinen järjestys taivu?

Hallitustunnustelija ei perustu mihinkään lakiin tai asetukseen, vaan on täysin vapaamuotoinen tehtävä. Puhemies on aktiivinen toimija tässä lainsäädännön ja perustuslain esitöiden perusteella, presidentin asema on muodollinen.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Sikäli erikoista, jos kohta 1 olisi erityisen vaikea, kun se on käytännössä samoin sanoin todettu SDP:n eduskuntavaaliohjelmassa. Kohdasta 5 puolet; yritysverotuksen osalta SDP tavoittelee pieni- ja keskituloisten yrittäjien verotuksen keventämistä.
Ei minusta silti olisi yllättävää. Tuo 75 % vaatii taas sellaisiakin toimia, joita SAK ja demaritkin oli aktiivisesti vastustamassa edellisellä hallituskaudella. Tuskin Kokoomukselle kelpaa pelkät korulauseet tai jotkut laskelmat, kuinka jonkinlaiset koulutukset nostaa työllisyysastetta tulevaisuudessa. Kohdassa 5 nimenomaan kaikkien veronkevennykset ovat ongelmallinen. Itse en näe kokonaisveroasteelle nyt pakottavaa laskutarvetta, mutta painopistettä tulee siirtää edelleen pois palkkaverotuksesta.
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
75%n pysyvä työllisyysaste olisi helevetin hyvä juttu.
Olen skeptinen, se lienee huono asenne toivomaan ja rakentamaan tuota hyvää juttua.
 
Ei minusta silti olisi yllättävää. Tuo 75 % vaatii taas sellaisiakin toimia, joita SAK ja demaritkin oli aktiivisesti vastustamassa edellisellä hallituskaudella. Tuskin Kokoomukselle kelpaa pelkät korulauseet tai jotkut laskelmat, kuinka jonkinlaiset koulutukset nostaa työllisyysastetta tulevaisuudessa. Kohdassa 5 nimenomaan kaikkien veronkevennykset ovat ongelmallinen. Itse en näe kokonaisveroasteelle nyt pakottavaa laskutarvetta, mutta painopistettä tulee siirtää edelleen pois palkkaverotuksesta.

Ruotsissa työllisyysaste on vähän päälle 77 %. Onko siellä käytössä keinoja, joilla saada työllisyys Suomessa lähelle samaa tasoa.

Mitä nämä keinot ovat, joita demarit ja SAK vastustaa, ja joita 75 %:n saavuttaminen vaatii? Yleissitovuudesta luopuminen? Paikallinen sopiminen, missä määrin?
Miksi ansiotuloverotuksesta progressiivisenä pitäisi saada painopistettä pois. Tasaverot nähdään usein aika epätasa-arvoisina koko yhteiskunnan kannalta.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Hallitus saadaan aikaan (eli hallitusohjelmaneuvotteluista tulos) eurovaalien jälkeisellä viikolla. Ennen sitä tuskin, sillä yksikään puolue ei halua vaarantaa eurovaalejaan tähän, kun aikataulu on soviteltavissa toisin. Sitä, miten Hussein al-Taee -juttu liittyisi hallitusneuvotteluihin mitenkään en tosin hahmota, en myöskään viihdearvoa. Kysymysten ja vastausten perusteella SDP ja Kokoomus ovat hyvin lähellä toisiaan ja vastausteatteria lienee koordinoitu.

Hussein liittyy sillä tavoin, että jos puolueella on rohkeutta toimia kuten sen pitäisi, eduskuntaryhmä on pian yhtä suuri kuin Persuilla.
Joka tapauksessa case on omiaan luomaan hajaannusta herkkään tilanteeseen jossa demareiden vaalivoitto oli lähinnä muodollinen.

Rinne on pahassa tilanteessa, ja toivon sekä uskon Kokoomuksen ulosmittaavan tilanteesta paljon irti.
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Ei minusta silti olisi yllättävää. Tuo 75 % vaatii taas sellaisiakin toimia, joita SAK ja demaritkin oli aktiivisesti vastustamassa edellisellä hallituskaudella. Tuskin Kokoomukselle kelpaa pelkät korulauseet tai jotkut laskelmat, kuinka jonkinlaiset koulutukset nostaa työllisyysastetta tulevaisuudessa. Kohdassa 5 nimenomaan kaikkien veronkevennykset ovat ongelmallinen. Itse en näe kokonaisveroasteelle nyt pakottavaa laskutarvetta, mutta painopistettä tulee siirtää edelleen pois palkkaverotuksesta.

Tuosta on muodostunut Suomessa poliittinen ikuisuusfraasi, että verotuksen painopistettä pitää siirtää tuloveroista kulutukseen. Oikeastihan Suomessa kulutusverojen osuus julkisesta verokertymästä on ollut jo vuosia selvästi suurempi kuin tuloverojen osuus. Yleinen OECD:n suosittelema periaate on ollut, että kolmasosa julkisista julkisista tuloista pitäisi kerätä tuloveroina, kolmasosa kulutusveroina ja kolmasosa lakisääteisinä sosiaalimaksuina. Tässä mielessä olisi välillä kiva kuulla painavat perustelut sille, miksi tätä tuloverotuksen alentamista pitäisi jatkaa.

Esimerkiksi työllisyyden lisäämiseksi keinona esitetään usein tuloveron alentamista. Kokoomus taitaa pitää sitä nytkin ihan ykkösratkaisuna. Kuitenkin käytännössä tutkimus on osoittanut, että verotuksen merkitys pienituloisten työllistymisessä on sangen pieni. Huomattavasti merkittävämpi kysymys on esimerkiksi sosiaaliturvan kannustavuus.

Ja mitä tulee tuohon 75 % prosentin tavoitteeseen, niin ihan ensimmäisen asian pitäisi olla se, että saatetaan työvoimapalveluiden talous- ja henkilöstöresurssit yleispohjoismaiselle tasolle. Ja tätähän nimenomaan demarit ja vassarit kannattaa, kun taas kokoomus vastustaa. Persporvarihallitus halusi ottaa Tanskasta mallia työvoimapolitiikkaan, mutta jostain syystä jätti lähes huomiotta sen oleellisimman asian eli sen henkilökunnan määrän, joka työttömiä auttaa työllistymään.
 

The Nikkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, BJR, Keijo Kaarisade
Tahallaan ja tarkoituksella ilmeisesti väärinymmärretty.
Juurikin näin. Piti kokeilla, kun faktapohjaisiin argumentteihin et juurikaan vastaa.
Pointti on se, että ihmisarvoon kuuluu välttämättömän toimeentulon edellytykset kaikille ihmisille, myös niille, jotka syystä tai toisesta eivät kykene tarvittavissa määrin itse itseään elättämään..
Kyllä kuten Suomessa tehdään ja Sipilän hallitus vielä paransi näiden asemaa. Vielä tärkeämpi uudistus oli luoda työpaikkoja, jolla ihminen pystyy nousemaan köyhyydestä ja riippuvuudestaan järjestelmään.
Valtioon yhteisö, tosin oikeistossa se ... * ideologista vouhotusta * ... Joku 600 euron tuki on niin vähän, että käytännössä kaikki menee elämiseen, laskuihin, ruokaan ja välttämättömiin tarpeisiin.
Tätä varten tuet ovat.
suurin osa näistä, jotka joutuvat tulonsiirroilla elämään, ovat siinä tilanteessa tahtomattaan, eivät omasta halustaan.
Sanot siis, että suurin osa pelkillä etuuksilla elävistä ei yksinkertaisesti pysty työllistymään. Eikö edes pariksi tunniksi viikossa? Aika kova väite. Onko sulla ihan jotain faktaa tähän? Nimittäin pari tuntia töitä viikossa nostaisi tuloja reilut 10% eikä tuet pienenisi.
Porvarihallitus ... * ideologista vouhotusta * ... työkyvyttömät. Valtioneuvostontilaaman selvityksen mukaan Suomessa on arviolta 27 000 sellaista työtöntä, jotka ovat tosiasiallisesti työkyvyttömiä. On ihmisiä, joiden terveydentila ei mahdollista edes kuntouttavaan työtoimintaan osallistumista, mutta jotka eivät silti pääse työkyvyttömyyseläkkeelle. Myös heiltä on aktiivimalli leikannut. Aktiivimalli siis toisin sanoen rankaisee ihmisiä heidän sairaudestaan. Terveiden työttömien aktivoinnissa ja "perseelle potkimisessa" ei sinänsä olekaan mitään väärää, mutta kun tämä epäonnistunut ja sutena syntynyt malli ei vain toimi niin. Tulokset ovat todella karuja. Nykyisenmuotoinen aktiivimalli tulisikin perua kokonaan ja keksiä tilalle joki paremmin suunniteltu ja toimivampi malli.
Nuo 27000 ihmistä eivät kuulu työttömien ryhmään. Olet aivan oikeassa. Aktiivimalli on erinomainen tuolla 27000 henkilön poistolla sen piiristä, kuten tuossa sanoitkin.
Ei mutta, äänestetään vaan porvareita. ... * ideologista vouhotusta * ... "minulla" menee hyvin ja entistä paremmin. Mitä tulee henkilökohtaiselle tasolle, mielestäni on typerää täällä lähteä sille linjalle. Missä vaiheessa olen sanonut, että juuri minä itse olisin työtön ja tuilla elävä..? Eihän se tarkoita, että jos jotain periaatteita ajaa ja kunnioittaa, että tarvitsisi itse kuulua kyseiseen kohderyhmään. Tällä logiikalla kaikkien vasemmistolaisten kansanedustajienkin pitäisi välittömästi hylätä aatteensa, kun itse saavat muhkeaa palkkaa ja varaa on. Vaikka se ei kellekään kuulu, niin minä olen elämässäni tehnyt jo 28 vuoden ikään mennessä moninkertaisesti fyysistä, matalapalkkaista työtä, mitä monet todellisuudesta vieraantuneet oikeistokansanedustajat eivät tule ikinä edes ymmärtämään.
Mielestäni ei ole asiallista eikä oikein arvailla sinun työkuvioitasi. Jos siitä haluat kertoa, on se sinun asiasi. Tuo vasemmiston edustajien luopuminen aatteestaan on toki kaunis ajatus ja historian valossa kaikin puolin kannatettavaa, mutta ei taida tapahtua, kun rahaa tulee niin helposti vastustamalla kaikkea
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Ruotsissa työllisyysaste on vähän päälle 77 %. Onko siellä käytössä keinoja, joilla saada työllisyys Suomessa lähelle samaa tasoa.

Mitä nämä keinot ovat, joita demarit ja SAK vastustaa, ja joita 75 %:n saavuttaminen vaatii? Yleissitovuudesta luopuminen? Paikallinen sopiminen, missä määrin?
Miksi ansiotuloverotuksesta progressiivisenä pitäisi saada painopistettä pois. Tasaverot nähdään usein aika epätasa-arvoisina koko yhteiskunnan kannalta.
Yleisesti SAK on vastustanut näitä työttömien aktivointiin tähtääviä uudistuksia. En itsekään ole niihin kaikkiin tyytyväinen,mutta joka tapauksessa 75 % vaatii myös lisätyöllisiä työttömien joukosta, jonkinlaista aktivointia lienee siis edelleen luvassa, ja ainakin Kokoomuksen mielessä.

Eihän keinojen tarvitse olla pelkästään keppiä, porkkanaakin voi käyttää, mutta noilla malleilla tuppaa usein olemaan isompi hintalappu, kun porkkana perustuu siihen, ettei tuet heti laske niin, ettei juuri mitään jää työstä käteen.

Työn verotuksen alentaminen voi lisätä työpaikkojen syntyä, ja toisaalta myös madaltaa kynnystä ottaa työtä vastaan. Ei niin isoja muutoksia toisaalta edes koskaan kerralla tehdä, että näillä olisi joku käänteentekevä merkitys.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös