Sähkönmyynti on Suomessa lastenkengissä eikä monet sähköyhtiötkään osaa laskea asiakasryhmäkohtaisia kannattavuuksia. Kuitenkin tällaisista heitoista, että sähkö maksaa xx ei pysty suoraan tekemään johtopäätöstä, että onko sähkö halpaa vai kai kallista tietämättä että minkälainen on kulutusprofiili. Viime jouluaattoyönä sähkö maksoi 0,5 senttiä kw ja joskus piikit ovat toistakymmentä senttiä.Ite nappasin vastikään kilpailuttaja.fi kautta Fortumin tarjouksen sekä itselle että vanhemmille. 3,68 snt/kwh ilman kuukausimaksua 31.5.2019 saakka. Aika jees.
En minäkään saunomistani ajastaisi, mutta tulevaisuus tulee tuomaan älykkäitä laitteita, jotka osaavat itse käydä tarkastamassa spot-hinnan ja ohjata toimintaansa sen mukaan. Lämmityslaitteet, ilmanputsarit, pesukoneet, kuivurit. pölyimurirobotit jne jne voivat ladata itsensä silloin kuin sähkö maksaa sentin kw/h. Tästä optimoinnista puolestaan aiheutuu se, että kulutuspiikit madaltuvat, tuotantoa tarvitaan vähemmän ja sähkön hinta laskee päivälläkin.Eikai spotissakaan mitään vikaa ole, mutta kun oikeasti hyvän tarjouksen määräaikaisesta saa niin kyllä se hintavarmuuskin on aika jees. Ei minua ainakaan huvittaisi kytätä säästöt mielessä milloin minun tarkalleen kannattaa käydä saunassa jotta on halpaa.
Teollisuudessahan tietyillä toimialoilla tuotantoa ohjataan sähkön spot-hinnan perusteella, koska joillakin sähkölaskut lasketaan miljoonissa euroissa.
Sitten kun sähköautot yleistyvät, jolloin niitä voidaan ladata edullisellä sähköllä ja mahdollisesti niillä tasata hinta/kulutspiikkejä, niin homma oikeasti menee mielenkiintoiseksi.