Edullisempaa sähköä – sähköyhtiöiden kilpailuttaminen

  • 28 888
  • 166

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Olen pitänyt periaatteena, että teen sopimuksia vain sähköenergiaa tuottavien yritysten kanssa. Näihin lasketaan myös useamman paikallisen sähköyhtiön myyntiä varten perustamat yritykset.
Kun määräaikainen on päättymässä, niin kurkkaa mikä on hinta kilpailutussivustolla ja sitten vastaa siihen jatkotarjoukseen, että jatkan hinnalla, joka teillä on kilpailutusivustolla. Toki firmaakin voi vaihtaa mutta ainakin täällä eritystalousalueella on ollut helppo olla itänaapurin asiakas, kun on ollut kilpailuttaessakin halvin kriteerit täyttävä.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Parasta ja samalla oksettavinta antia ohjelmassa on tuon energiaviraston ylijohtajan Simo Nurmen kommentit asiaan.
Yleensä jaksan katsoa ja kuunnella ohjelmaa, vaikka haastateltavan mielipiteet ja kannat omistani eroavaisivat radikaalistikin. Tuo MOT oli kuitenkin juurikin mainitsemasi energiaviraston hepun takia pakko lopettaa kesken, oikein tunsin verenpaineeni nousevan vaarallisiin lukemiin, kun tuon ylimielistä selontekoa kuunteli. Toki aihe kokonaisuudessaankin vitutti ja kiukutti, mutta tämä heppu oli suoranainen paskakirsikka vitutuskakun päälle.

Pisti kyllä taas kerran miettimään, että miten ihmeessä Caruna-Pekka ja kumppanit ovat tuon homman noin päin vittua aikanaan saaneet sävellettyä. Ihan uskomatonta, kun "kohtuullinen" on ainakin riviasiakkaalle täysin kohtuutonta. Saatanan tunarit.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Erittäin hyvin sanottu. Itselläni on ollut seuraavat nyrkkisäännöt sähkösopimuksien suhteen, ja olen ne havainnut toimiviksi:

1. Puhelimitse tehdyt tarjoukset kannattaa unohtaa, sillä todennäköisesti löytää halvemman, kun käyttää netin kilpailutussivuja. Tähän on yksi poikkeus, josta kohdassa 4.

2. Kannattaa pyrkiä löytämään tarjous, jossa perusmaksu on 0€. Pienellä sähkönkulutuksella tyhjästä maksamisen osuus on yllättävän suuri.

3. Kannattaa tehdä sopimus vain luotettavien energiayhtiöiden kanssa.

4. Kun määräaikainen sopimus on päättymässä, sähköyhtiön tekemä "edullinen" jatkotarjous kannattaa unohtaa. Todellisuudessa se on käytännössä aina kallis. Ja se, joka tulee käyttöön, jos tuota ei hyväksy, on "vitun kallis". Mutta silloin kannattaa siirtyä kilpailijoille, tai ainakin katsoa hintoja jo valmiiksi. Käytännössä sähköyhtiö kuitenkin tarjoaa parempaa ja usein jopa hyvin kilpailukykyistä sopimusta, kun huomaavat, ettet ole haksahtamassa heidän "edulliseen" tarjoukseen. Tämä tehdään puhelimitse, ja on käytännössä ainoa tilanne, jossa puhelimessa tehty tarjous kannattaa hyväksyä, etenkin jos sinulla on tieto kilpailijoiden hinnoista.

5. Itse pyrin ottamaan aina kahden vuoden sopimuksen, jos hinnassa on vain marginaalinen ero lyhyempään sopimukseen nähden.
Olen aina ihmetellyt, että kuka jaksaa edes kilpailuttaa mitään sähkösopimuksia jos asuu vaikkapa kaukolämmöllä lämpeävässä kerrostalo asunnossa? Itselläni ainakin aikoinaan kerrostalossa sähkölaskut oli luokkaa 15-20€/kk. Nykyään sitten isommassa sähkölämmitteisessä huvittaa vähän kilpailuttaakin, kun sähköä kuluu 1000-1700kwh/kk.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Olen aina ihmetellyt, että kuka jaksaa edes kilpailuttaa mitään sähkösopimuksia jos asuu vaikkapa kaukolämmöllä lämpeävässä kerrostalo asunnossa?
Kun säästän 50-60 euroa vuodessa n. 5 minuutin "työllä" niin en keksi yhtään syytä olla tekemättä sitä kerran vuodessa. Hyvä tuntipalkka.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Kun säästän 50-60 euroa vuodessa n. 5 minuutin "työllä" niin en keksi yhtään syytä olla tekemättä sitä kerran vuodessa. Hyvä tuntipalkka.
Nojoo myönnetään. Kaikki on kotiinpäin. Jatkakaa! Itse asiaan voisin sanoa, että oma sopimus taitaa tällä hetkellä olla 0€/kk 3,99c/kwh. Yhtiönä väre.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Olen aina ihmetellyt, että kuka jaksaa edes kilpailuttaa mitään sähkösopimuksia jos asuu vaikkapa kaukolämmöllä lämpeävässä kerrostalo asunnossa? Itselläni ainakin aikoinaan kerrostalossa sähkölaskut oli luokkaa 15-20€/kk. Nykyään sitten isommassa sähkölämmitteisessä huvittaa vähän kilpailuttaakin, kun sähköä kuluu 1000-1700kwh/kk.

Pieni työ, mutta siihen nähden ihan kiva säästö. Ja minä olen ainakin periaatteen mies, ja haluan näpäyttää sähköyhtiötäni, joka yrittää huijata valetarjouksillaan. Nehän pitävät minua suorastaan tyhmänä, kun yrittävät tuollaisella saada pysymään asiakkaanaan!

Saattavat toki olla oikeassakin, mutta tyhmyyteni näkyy sitten muissa asioissa. :)
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Pieni työ, mutta siihen nähden ihan kiva säästö. Ja minä olen ainakin periaatteen mies, ja haluan näpäyttää sähköyhtiötäni, joka yrittää huijata valetarjouksillaan.
Parhaan tilin sähköyhtiöt tekevät asiakkailla, jotka eivät muutaman kympin takia jaksa vertailla sähkön hintoja. Yksi talous ei merkitse mitään, mutta jos on vaikka 50 000 asiakasta jotka maksavat pari kymppiä ylimääräistä niin niistä kertyy miljoona viivan alle vuodessa.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Isoäidillä oli sopimus jonka hinta oli joku 7-8 senttiä kwh. Oli ollut voimassa vuosikymmeniä. Ei sillä että niitä huijattaisiin jotka eivät pidä puoliaan.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Tämä lienee se ketju, missä pitäisi käydä keskustelua sähköyhtiöiden kilpailuttamisesta. Vai pitäisikö tämä ja tuo Mitä sähköä? -ketju yhdistää? Otsikkotasolla vähän eri asiasta kyse, mutta viestien sisällön perusteella aika samoista asioita näissä keskustellaan.

Lainaan tuosta toisesta ketjusta viimeisimmän viestin:
Hurjaksi on homma mennyt. Kesäkuun alussa allekirjoitin Fortumin Vakio L -sopimuksen, jossa kuukausihinta on nimensä mukaisesti vakio 50€/kk. Tämä sopimus astui voimaan 1.7.
Nyt samaa sopimusta tarjotaan 90€/kk maltilliseen hintaan.

Pakettiin kuuluu 5000 kWh vuodessa joten vähän siinä ja siinä riittääkö. No, pitänee jättää pari saunan lämmitystä pois kuukaudesta.

Hurjaksi on tosiaan mennyt. Olen tähän ketjuun aiemmin kirjoitellut ja pitänyt mm. reilun viiden sentin kWh-hintaan kovana. Ja onhan ne olleet tuolloin pari vuotta sitten korkeita hintoja, kun edullisimmillaan on pitkästi alle neljällä sentillä sähköä saanut, jos on oikein kilpailuttanut.

Itse olen reilut kaksi vuotta sitten onnistunut tekemään vuoden pituisen määräaikaisen sopimuksen hintaan 3,98 snt/kWh (ei kk-maksua). Ko. sopimus päättymässä loppuvuodesta ja vähän harmittaa, etten ole vaikkapa viime syksynä napannut kiinni jotain 7-8 sentin sopimusta, kun jäin odottelemaan kevättä ja kesää ja sitä myöten edullisempia hintoja. No, kuten tunnettua, edullisempia hintoja ei tänä kesänä ole näkynyt.

Tänään nappasin kiinni tarjouksesta nykyiseltä myyjältäni ja hinta on tämän hetken markkinassa jopa edullinen, vaikka aiempaan tottuneena se on aivan hurja - 13,50 snt/kWh + 3,99 € kuukausimaksu. Ja tämä hinta tuntuu tätä kirjoittaessa "edulliselta", kun vertaa siihen, mitä kilpailuttamalla saisi. Onneksi sain tarjouksen jo joku aika sitten, tällä hetkellä ei taitaisi omille asiakkaillekaan tulla tarjousta tuolla hinnalla.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Tänään nappasin kiinni tarjouksesta nykyiseltä myyjältäni ja hinta on tämän hetken markkinassa jopa edullinen, vaikka aiempaan tottuneena se on aivan hurja - 13,50 snt/kWh + 3,99 € kuukausimaksu. Ja tämä hinta tuntuu tätä kirjoittaessa "edulliselta", kun vertaa siihen, mitä kilpailuttamalla saisi. Onneksi sain tarjouksen jo joku aika sitten, tällä hetkellä ei taitaisi omille asiakkaillekaan tulla tarjousta tuolla hinnalla

Erot ovat Suomessa nyt hurjat. Seinäjoen Energia taatusti halvin mutta ei myy sähköä Seinäjoen ulkopuolelle. Siellä saa ”toistaiseksi” olevan sopimuksen vielä 6.2 sentillä. Siitä seuraavaksi halvimmat alkavat olla tuota 13 sentin luokkaa. Jyväskylässä ei enää alle 20 sentin irtoa mistään.

Itselläni vielä vuoden voimassa 5.3 sentin sopimus joka tuntuu kyllä tässä ja nyt lottovoitolta.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Noissa toistaiseksi voimassa olevissa voi tosiaan tällä hetkellä vielä saada alle 15 sentin hintoja. Mutta, melkein kaikilla yhtiöillä noissa on hinnan tarkistus tulossa 1.9. ja veikkaan monella yhtiöllä hintojen silloin nousevan reippaasti.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Meillä päättyy nykyinen määräaikainen marraskuun lopulla ja vähän tässä olen arponut pitääkö tarttua johonkin 20 snt/kwh soppariin vai mennä riskillä ja odottaa syksyyn.

Olen myös pohtinut pörssisähköä ja tällöin keskittyisin suurimman kulutuksen (pesukoneet, auton lataus jne) aina yölle. Mutta en tiedä saako vaimoa tähän koulutettua vai ei.

Kämppä ja vedet lämpiää maalämmöllä ja varaava takka löytyy (sekä ilmaiset polttopuut), niin en ole hirveän huolissani.
 

FASlapsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Vuoden päästä loppuu meilläkin 5 sentin kuukausimaksuton sopimus, vakaa uskoni on että siihen mennessä Venäjä on laitettu ruotuun, OL 3 pörisee takuuvarmasti päivästä toiseen tapissa, ja lisäksi on saatu markkinoille tarpeeksi kannattavia sähkövarastoja, joiden avulla voi koko planeetan tuutata täyteen tuuli- ja aurinkovoimaa, jolloin sähköstä tulee käytännössä ilmaista. Ja SaiPa on Suomen mestari.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Vuoden päästä loppuu meilläkin 5 sentin kuukausimaksuton sopimus, vakaa uskoni on että siihen mennessä Venäjä on laitettu ruotuun, OL 3 pörisee takuuvarmasti päivästä toiseen tapissa, ja lisäksi on saatu markkinoille tarpeeksi kannattavia sähkövarastoja, joiden avulla voi koko planeetan tuutata täyteen tuuli- ja aurinkovoimaa, jolloin sähköstä tulee käytännössä ilmaista. Ja SaiPa on Suomen mestari.

Noista epätodennäköisintä on että Olkiluoto olisi täydessä tikissä ;)
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sähkökriisi vaikuttaa hyvälle businekselle.. Helen kertoo osavuosikatsauksessaan triplanneensa tuloksensa:

"Liikevoitto kasvoi selvästi ja oli 58 miljoonaa euroa (19)"
 

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Kaikki pakolliset hyödykkeet energia, ruoka, lääkkeet yms ovat hyviä bisneksiä, koska niitä on vain pakko hankkia mikäli aikoo jotenkuten kitkuttaa elämässä eteenpäin. Polttoaineista yms voi helpommin karsia ja jopa työ ei ole Suomessa pakollista.
 

Karhunkulta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Skellefteå AIK
Sähkökriisi vaikuttaa hyvälle businekselle.. Helen kertoo osavuosikatsauksessaan triplanneensa tuloksensa:

"Liikevoitto kasvoi selvästi ja oli 58 miljoonaa euroa (19)"
Nää isot yhtiöthän kaivaa kultaa juuri nyt ja rahastaa pelokkaita ihmisiä 50-60c/kwh määräaikasilla sopimuksilla, että saa katetta noille sopimuksille, jotka on tehty 5c/kwh hintaan viime vuonna. Niin vaan toivon ettei ihmiset mene tähän. Maksaa sitten mielummin pörssisähköstä pari kuukautta kovaa hintaa vs. pari vuotta jotain 50c/kwh kun hinnat putoaa sinne 5-10c tienoille.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös