Digikamera

  • 155 741
  • 915

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Äskettäin pidettiin CES2011 ja siellä julkaistiin valtava määrä uusia versioita vanhoista tutuista digikameroista. GPS-paikannus valokuviin on nyt kova sana, jolla Johannekselle ei myydä kyllä yhtään kameraa. Samoin, vetäkää oikeissa kameroissa 3d päähänne. Pikseleitäkään ei tarvitsi enää lisätä, ainakaan kompakteissa, ohi 12 mpxin, ennekuin kuvan laatua muuten parannetaan. Valovoima on Suomessa se iso juttu, kun täällä on niin usein pimeää. Jos ostohaluja on, niin joku F2.0 on hyvä alkupään valovoima ja jos menee alle kahden, niin valovoima käyttämättä optista zoomia on jo erinomaista tasoa. Kyllä F3 vielä menetttelee kompakteissa, mutta ideaali olisi sellainen 5x optinen zoom, jossa F olisi alle 3 myös telepäässä, muuta tällainen kamera maksaa jo melko paljon valmistaa, saati mitä se maksaisi loppuostajalle.

Täältä voi tutkailla uutta tarjontaa.
Digital Cameras: Digital Photography Review, News, Reviews, Forums, FAQ tai täältä Digital cameras, digital camera reviews, photography views and news - DCVIEWS
 

Backis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Carolina Hurricanes
Ajattelin tässä myydä oman järkkärini (Sony Alpha 200, ostakaa pois!) ja ostaa tilalle jonkun hyvälaatuisen pokkarin. Tässä olen lueskellut ja katsellut kaikkea mahdollista ja löytänyt muutaman hyvän mallin:

Sony WX5
Panasonic Lumix ZS5

Näiden lisäksi Canonin puolelta hieman kiinnostaa:

Ixus 300 HS
Powershot SX 210 IS

Sanokaahan kokemuksia näistä kameroista. Sony olisi muuten hyvä, mutta en tarvitse mihinkään esimerkiksi jotain 3D-ominaisuutta, joten maksanko turhasta? Panasonicista en ole paljoa lukenut, muutakuin DigitalcameraHQ-sivustolta, jossa kyseistä mallia ylistettiin. Canonit eivät aivan yhtä paljoa kiinnosta, mutta ajattelin lopullisen ostopäätöksen tehdä kaupassa testailemalla. Ja löytyykö muita hyviä malleja tähän hintaluokkaan (~250€)?
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
6679 - Panasonic Lumix DMC- - Verkkokauppa.com
Panasonicilta kannattaa ehdottomasti harkita TZ9-kameraa, jos sen saa tähän hintaan tai "isoveljeä" TZ-10 kameraa, jossa on kaikki herkut, mutta hintaa n. 280 euroa.

Jos jaksaa raahata n. 400gr kameraa mukanaan, niin tämä kannattaa myös katsastaa. 30x optinen zoom ja HD-video ym. ja hintalappu n. 250 euroa.
40712 - Olympus SP-800UZ dig - Verkkokauppa.com

http://www.netanttila.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?storeId=1444&productId=584094&shopId=19652&compartmentId=20160&categoryId=20670&catalogId=1444&ddkey=ProductDisplay
Jos päädyt Canon SX210 IS-malliin, niin hanki esim. täältä, koska tarjous ei ole huono. Minulla oli tämän edeltäjä SX200IS, joka oli hyvä kamera kaikkeen kuvaamiseen, poisluikien yli Iso400-herkkyydellä kuvaaminen, siksi vaihdoin sen Canonin S90-malliin, jolla pystyy kuvaamaan lähes pimeässä, ilman salamaa. Huusin huuto.netistä S90:n tueksi "satasella Casion EX-H10:n", jossa on taas 24-240 mm optinen zoom. Toimiva kamera sekin, mutta kuvan laatu ei ihan yllä S90:n tasolle, eikä Canonin SX200:n.

Jos ostaisin itse uuden kameran, niin saattaisin kalllistua tuohon TZ9 Panasoniciin, jossa hinta ja laatu kohtaavat tai samantasoiseen ja hintaiseen Canonin SX210 IS:n. Kannattaa kokeilla molempia omissa käsissä. Minulla oli aikanaan myös Panasonicin TZ-3 ja siitä ei saanut oikein pitävää otetta. On silläkin yksityiskohdalla merkitystä. En tiedä onko Panasonic parannellut kameroitaan otteen osalta, mutta en suosittele uuden kameran pelkkää tilaamista netistä, vaan kannattaa mennä kauppaan, esim. Anttila, Rajala-Camera Sanoma-talossa tai Ruoholahden verkkokauppa.comiin ja hypistellä eri kameroita käsissään, kunnes joku istuu käteen ja sen jälkeen tietysti ostaa kamera edullisimmalta myyjältä.
 

Backis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Carolina Hurricanes
Kiitoksia Johannes vastauksesta!

Jep, kyllä se tuo mainitsemasi Panasonicin TZ9-malli nousi vahvimmaksi vaihtoehdoksi. Aivan loistavat ominaisuudet ja vielä tuohon hintaan. Jännä, miten tuolla verkkokaupassa on useita eri Panasonicin malleja tuohon 200 hintaan. Kuitenkin tuo TZ9-malli on niistä reilusti itselleni paras.

Kunhan saan tuon järkkärin myytyä niin pitääpä mennä verkkokauppaan ja testailla noita muutamia malleja. Jos TZ9 pysyy hyvin kädessä, niin melko varmasti sen ostan!
 

Tykki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Nyt lähti sitten tilaukseen Olympus Pen E-PL2, kahdella putkella.
Onko ollut hyvä?

Tässä pitäisi investoida asialliseen kameraan. Jos nyt oikein kiteyttäisi, niin semmoinen laite on hakusessa jolla saisi kuvattua teräviä kuvia vaikkei ihan lähelle pääsekään ja kun valaistus ei ole kovin hyvä. Elävänä esimerkkinä kuvaustilanteesta toimii vaikka koulujen juhlat, kun lapset esiintyy lavalla ja itse istuu yleisön joukossa. Pokkari ei vaan tunnu riittävän.

Jotenkin olen päätynyt fiksaatioon, että vaihtoehtoni olisivat nämä:

- Olympus Pen e-pl1 (14-150mm), n. 650 eur
- Olympus Pen e-pl2 (14-42mm ja 40-150mm), n.700 eur
- Nikon D3100 (18-105 mm VR), n. 650 eur

Menenkö ihan metsään näillä?
 

AnaMasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahko
En tunne Olympuksia, joten kommentoin vain parilla jossittelulla
- Jos joku tulee kohta haukkumaan kittilinssit (yleensä ihan aiheesta), niin tuo Nikkor on kittilinssiksi yllättävän hyvä. Surffaa vaikka testejä ja käy koittamassa.
- Jos on juhlakuvaus mielessä, niin jollain painoarvolla kannattaa huomioida myös kameran pitämä ääni.
- edit. nuo kaikki linssit ovat aika pimeitä ja siten hankalia pimeässä. Välttävä kuva vaatii pitkän valotusajan, tietty kuvanvakaajan ja paikallaan möllöttävän kohteen. Pelkkä valovoimainen putki maksaa jo tuon 700e, esim. tämä: 0564 - Tamron SP AF 70-200m - Verkkokauppa.com (huom. myös objektiivi voi pitää häiritsevää ääntä, varsinkin nämä halpismerkit)

Seuraavaksi suuntaisin kuikuilemaan vaikka tuonne digicamera.net -palstan puolelle (jotkut osiot vaatii rekisteröitymisen).
 
Viimeksi muokattu:

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Panasonicin TZ-10 on Gigantin taarjouksessa tällä viikolla, ainakin pääkaupunkiseudulla, 199 euroa. Jos tarvitsisin kompaktikameran, niin hankkisin tämän, voitti EISA-palkinnon sarjassaan 2009.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Onko ollut hyvä?

Tässä pitäisi investoida asialliseen kameraan. Jos nyt oikein kiteyttäisi, niin semmoinen laite on hakusessa jolla saisi kuvattua teräviä kuvia vaikkei ihan lähelle pääsekään ja kun valaistus ei ole kovin hyvä. Elävänä esimerkkinä kuvaustilanteesta toimii vaikka koulujen juhlat, kun lapset esiintyy lavalla ja itse istuu yleisön joukossa. Pokkari ei vaan tunnu riittävän.

Jotenkin olen päätynyt fiksaatioon, että vaihtoehtoni olisivat nämä:

- Olympus Pen e-pl1 (14-150mm), n. 650 eur
- Olympus Pen e-pl2 (14-42mm ja 40-150mm), n.700 eur
- Nikon D3100 (18-105 mm VR), n. 650 eur

Menenkö ihan metsään näillä?
Onhan tuo E-PL2 ollut ihan loistava. Pitäisi varmaan laittaa muutama kuva näytillekin. e-pl2 on muuten tuo kittilinssi 14-42 II versio. Hiljaisempi ja nopeampi autofokus kuin aikaisemmassa mallissa. Olen järkkäreillä kuvannut niin paljon että en vain kantaisi sitä koskaan mukana, mutta Pen kyllä kulkee, helpostikin. Vielä ajattelin ostaa ns pancake laajakulman niin on jo lähes taskussa kulkevaa mallia. En ole pettynyt oikeastaan missään suhteessa. Takaosan säätöpyörä on hiukan hankala isosormiselle, eli aika herkkä mutta senkin kanssa tulee hyvin toimeen.

Edit: ISO 3200 ja 6400 saa vielä hyviä, melko kohinattomia kuvia.
Tuolla on hyvä käydä katselemmassa ja lukemassa.
Olympus E-PL2 Review: 1. Introduction: Digital Photography Review

Ja
Olympus E-PL2 Review: 14. Compared to (Higher ISO): Digital Photography Review
Tuolla sivulla on varsin loistava mahdollisuus vertailla eri kameramallien ja -merkkien suoritumista eri ISO-arvoilla.
 

#3

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK
Onhan tuo E-PL2 ollut ihan loistava. Pitäisi varmaan laittaa muutama kuva näytillekin. e-pl2 on muuten tuo kittilinssi 14-42 II versio. Hiljaisempi ja nopeampi autofokus kuin aikaisemmassa mallissa. Olen järkkäreillä kuvannut niin paljon että en vain kantaisi sitä koskaan mukana, mutta Pen kyllä kulkee, helpostikin. Vielä ajattelin ostaa ns pancake laajakulman niin on jo lähes taskussa kulkevaa mallia. En ole pettynyt oikeastaan missään suhteessa. Takaosan säätöpyörä on hiukan hankala isosormiselle, eli aika herkkä mutta senkin kanssa tulee hyvin toimeen.

Minäkin olen tosi tyytväinen tuohon E-P2L:ään juuri tuolla linssillä. Pancake on myös ostsolistalla. Sitten harkisten vielä tuota 14-150 putkea. Periaatteessa ei tarvitse muita linssejä mutta kun tuohon 14-42-putkee tottuu niin haluaako edes raahata mukanaan isompaa? Vaikeita kysymyksiä.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Olen miettinyt digijärkkärin hankkimista, kun mulla on tässä mahdollisuus sellainen tilata ja peruspokkaria en etsi, mutten myöskään mitään superkallista ammattikameraakaan.

Kumpi näistä on parempi:

EOS Rebel T1i vai EOS550D

Linkit vievät uhkapelisivustolle
 
Kysytäänpäs tässä ketjussa: miten saan urheilua kuvattaessa tarkkoja kuvia? Kamera on Canon EOS 500... jotain tms. Ei videokuvausmahdollisuutta, jos auttaa mallin hakemisessa. Mutta jokatapauksessa, kävin salibandya kuvaamassa ja ongelmana oli kuvien epätarkkuus, "venyminen". Koitin eri asetusvaihtoehtoja, mutta vikansa oli kaikissa.
Automaatti - kuvat jäivät tummiksi, mutta olivat tarkkoja
Urheilukuvaus - hyvä valo, mutta aina epätarkkoja (haamukäsiä jne)
Maisemakuvaus ym aiheuttivat samaa kuin urheilukuvaus.
Käytössä oli sellainen pienempi ja isompi putki ja molemmilla samat ongelmat.

Ja kuten arvata saattaa, mulla ei tosta valokuvauksesta oikein kokemusta ole.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ja kuten arvata saattaa, mulla ei tosta valokuvauksesta oikein kokemusta ole.

Liikkeen pysäyttämiseen tarvitaan lyhyt valotusaika. Lyhyeen valotusaikaan päästään käyttämällä suurta aukkoa(1.2-2.8 max 4) ja/tai suurta herkkyyttä ISO1600=>ISO1024000. Ongelmasi taitaa kohdistua käyttämiisi linsseihin, eli veikkaan niiden suurimpien aukkojen olevan 3.5-5.6 välillä.

Aukkoarvon kasvu täydellä aukolla(1.2, 2, 2,8, 4, 5,6, 8 jne.) tarkoittaa samalla ISO-arvolla aina valotusajan kaksinkertaistumista.

Aseta kameran herkkyys ISO3200 käännä valitsin kohtaan A(aukko) ja valitse suurin aukko(pienin luku) mikä kamerasta löytyy ja katso millaisia valotusaikoja näkyy niillä asetuksilla(huom. suttuzoomeissa aukkoarvo muuttuu zoomatessa). Liikkeen pysäyttämiseen tarvitaan sählyssä todennäköisesti 1/200 ja sitä lyhyempiä aikoja.
 
Viimeksi muokattu:
Kysytäänpäs tässä ketjussa: miten saan urheilua kuvattaessa tarkkoja kuvia? Kamera on Canon EOS 500... jotain tms. Ei videokuvausmahdollisuutta, jos auttaa mallin hakemisessa.

Ei taida olla 500D, sillä eikös siinä videokuvaus jo ollut? Vai muistanko nyt aivan väärin.

Ramchesterilta pätevä vastaus varsinaiseen kysymykseen. Eli valovoimaisempaa objektiivia ostamaan.

Suosittelen myös kuvaamaan manuaaliohjelmalla, jossa voi itse haarukoida ajan ja aukon kohdilleen. Harjoittelemalla oppii. Tai kokeile edes ohjelmia AV/TV, joissa määrittelet itse ajan/aukon ja masiina hoitaa loput.
 
Kiitokset Ramchesterille neuvoista! Tarttee huomenna ohjeiden kera tutkia kameraa ja kokeilla. Illalla on taas kuvausta meinaan tiedossa. Nännimäinen, työpaikan kamera, joten en oo siihen mitään hommailemassa. Koitan vain saada joitakin hyviä kuvia työkäyttöön.
 

Backis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Carolina Hurricanes
Onko kellään kokemuksia tällaisesta Sonyn W1 -mallista?

44022 - Sony DSC-WX1 digikam - Verkkokauppa.com

Kävin testailemassa kameroita ja mahtavan pieni laitos oli. Kennokin vaikuttaa erittäin laadukkaalta.

Nyt tuo kameran hankkiminen alkaa olla lähempänä ja oikeastaan Sonyn ja Panasonicin muutamat mallit ovat ainoat, jotka kiinnostavat. Eli W1 ja W5 (jos löytyy hyvään hintaan) ja panasonicin TZ -sarjalaiset (TZ9, TZ10).
 

redcat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, SAFC, Denver Broncos, LA Kings, TB Rays
videokamera

Tämä lienee sopivin viestiketju kysyä asiasta...

Itselleni on tullut hinku hankkia videokamera. No, osin selittyy sillä, että vaimon kanssa reissatessa tulen enempi ottaneeksi pokkarillani videoklippejä kuin still-kuvia. Vaimo taas näpsii yksittäiskuvia minunkin edestä omalla kamerallaan. Joten... nykyään kun on tarjolla nimenomaan digivideokameroita ja jopa HD-tasoista kuvanlaatua kohtuulliseen hintaankin, niin houkutus on siten suuri.

Hakusessa olisi sellainen helppokäyttöinen, sunnuntaikuvaajalle sopiva malli. Minkähänlaisia seikkoja kannattaa ottaa huomioon valintatilanteessa? Jostain olen lukenut, että esim. zoom-toiminto kannattaa olla optinen eikä digitaalinen... onko väitteessä perää? Entäpä tallennus... kovalevyllinen vaiko muistikortillinen malli? Mitään huippuversiota kamerasta en ole etsimässä, kun en sitä muuhun kuin satunnaiskuvailuihin tule käyttämään. Sellainen laite olisi hyvä, jonka voisi vaikka laittaa usb:illa telkkariin kiinni ja katsoa... myös kuvatun materiaalin "romputtaminen" olisi helppoa.

Hintahaarukka voisi olla 150-300 euroa. Luulisi jotain löytyvänkin. Mainoksia olen nähnyt Canonin Legria-kameroista. Ei kaikilta osin aivan huippustandardia, mutta kuulemani mukaan hintaansa nähden ihan kohtuullinen. Kokemuksia? Muita suosituksia?
 

Aatos

Jäsen
Morjesta pöytään !

Pokkaria ostamassa olen ja erinäisten vaiheiden jälkeen Nikon Coolpix S8000 on noussut listoille.

Olisko kellään kokemusta ko. olevasta mallista tahi Nikonista ylipäätään.

Kaikki huomiot ovat tervetulleita. Tarvitsisin kameran joka on helppo kuljettaa, ja kuvanlaatu hyvä.

Koirien kanssa liikun paljon ja niistä tulee napattua paljon kuvia.
 

tombraider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Tällä viikolla pitää hakea kauan harkitsema digijärkkäri kotio. Eli Nikon D3100 tupla kitillä(18-55+55-200 putket). Ensimmäinen järkkäri kyseessä ja ainakin runkoa on kehuttu ja eipä putkistakaan mitään pahaa sanottavaa ole. Anttilassa näyttää olevan paras tarjous kyseistä settiä varten. Tulee lisäksi muistikortti ja laukku kylkijäisiksi, sekä Nikonin järjestämä lyhyt koulutus. Koko roska 649 erkkiä on mielestäni asiallinen hinta. Jostain netin syövereiden kautta olisi voinut saada setin 10-20 erkkiä halvemmalla, mutta todellakaan ei kannata saksasta tilailla, jos ero on noin pieni.
Kuume on kova ja vain ostamalla se helpottaa.


Onko jollain kokemusta laitteesta?
 

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Tällä viikolla pitää hakea kauan harkitsema digijärkkäri kotio. Eli Nikon D3100 tupla kitillä(18-55+55-200 putket). Ensimmäinen järkkäri kyseessä ja ainakin runkoa on kehuttu ja eipä putkistakaan mitään pahaa sanottavaa ole. Anttilassa näyttää olevan paras tarjous kyseistä settiä varten. Tulee lisäksi muistikortti ja laukku kylkijäisiksi, sekä Nikonin järjestämä lyhyt koulutus. Koko roska 649 erkkiä on mielestäni asiallinen hinta. Jostain netin syövereiden kautta olisi voinut saada setin 10-20 erkkiä halvemmalla, mutta todellakaan ei kannata saksasta tilailla, jos ero on noin pieni.
Kuume on kova ja vain ostamalla se helpottaa.


Onko jollain kokemusta laitteesta?

Itse suosittelisin ehdottomasti kyseisen kameran ostoa 18-105 VR lasilla. Tuo on noista kittioptiikoista laadukkain. Hinta on sama 649,-. 55-200 telepää on aika pehmeä. Olen nuo kaikki linssit päässyt testaamaan ja jos ei tuo 105-200 alue ei ole ihan välttämätön heti, valitsisin 18-105 VR:n. Myöhemmin voi sitten päivittää runkoa paremmalla telellä....
 

tombraider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Itse suosittelisin ehdottomasti kyseisen kameran ostoa 18-105 VR lasilla. Tuo on noista kittioptiikoista laadukkain. Hinta on sama 649,-. 55-200 telepää on aika pehmeä. Olen nuo kaikki linssit päässyt testaamaan ja jos ei tuo 105-200 alue ei ole ihan välttämätön heti, valitsisin 18-105 VR:n. Myöhemmin voi sitten päivittää runkoa paremmalla telellä....

Tuo oli toinen vaihtoehto, mutta kaverini joka on ammattikuvaaja sanoi, että kovin hyviä arvosteluja toi 18-105 ei saanut. Kuulemma jotain vinoumia esiintyy, eli kai jotain tummia reunoja. Itse kuitenkin luulen, että en olisi niitä huomannut. Toi on sellasta Hifistijuttua ja siitä itse en mitään ymmärrä. Noi kaksi putkea taas oli saanut hyvät speksit.

Siis tämähän on sellanen juttu, että osa on Nikonin miehiä ja osa Canonin. Putkista taas joku arvostaa helppoutta ja joku jotain muuta. Runko tossa Niconissa kuitenkin on todella hyvä. Kuitenkin tuo 55-200 putki jälkeenpäin ostettuna maksaa 300-400 euroa, eli tavallaan sen saa nyt reilulla satasella.
 

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Tuo oli toinen vaihtoehto, mutta kaverini joka on ammattikuvaaja sanoi, että kovin hyviä arvosteluja toi 18-105 ei saanut. Kuulemma jotain vinoumia esiintyy, eli kai jotain tummia reunoja. Itse kuitenkin luulen, että en olisi niitä huomannut. Toi on sellasta Hifistijuttua ja siitä itse en mitään ymmärrä. Noi kaksi putkea taas oli saanut hyvät speksit.

Siis tämähän on sellanen juttu, että osa on Nikonin miehiä ja osa Canonin. Putkista taas joku arvostaa helppoutta ja joku jotain muuta. Runko tossa Niconissa kuitenkin on todella hyvä. Kuitenkin tuo 55-200 putki jälkeenpäin ostettuna maksaa 300-400 euroa, eli tavallaan sen saa nyt reilulla satasella.

Itse en vinoumia putkella saa, vaikka kuinka yritän...

mutta,

Nämähän ovat aina ikuisuusjuttuja. Itse en nykyään pahemmin perusta netin testeistä, vaan muodostan mielipiteeni oman kokemuksen kautta. Ja jokainenhan tietenkin puolustaa laitteistoa, joka itsellä on.

Lehtien ja netin suurimmat testithän ovat itse asiassa kameramaailman suurin vitsaus. Takana on yleensä joku suurista merkeistä tai sitten erot lopputuloksissa ovat 0,2 pistettä ensimmäisen ja kolmannen välillä. Tällöin jää monesti huomiotta esim. kameran sopivuus omaan käteen tai ne tärkeimmät ominaisuudet, mitä omassa kuvauksessa tarvitsee.

Mutta kaikki järkkärit ovat aloittelevalle kuvaajalle hyviä. Sitten kun tarpeeksi kauan niillä kuvaa, tulee ehkä allekirjoittaneen tapaiseksi nihilistiksi :D
 

tombraider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Näin luulenkin, että en itsekkään olisi sanut tai huomannut vinoumia. Mää nyt kuitenkin ostan ton kahden putken hässäkän :). Käteen toi D3100 sopi kuin hansikas ja napit ja muut kytkimet tuntuivat sopivan juuri mulle.

Ei muutakuin putki soikeena pöpelikköön ja antaa kameran laulaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös