Digikamera

  • 156 406
  • 915

Tpip

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, L'equip blaugrana, La Albiceleste, Raiders
Erik Loka kirjoitti:
Löytyykö kokemuksia Nikon D50-järkkärikamerasta, jos löytyy niin heittäkääpä kehiin!

Täällä ollut abaut reilun puolisen vuotta. Ihan reippaasti tullut räpsittyä ja itse olen ollut todella tyytyväinen kameraan. Kamerasta löytyy peruskäyttöön juuri kaikki tarvittava ja ainakin omiin vähän reilumman kokoisiin kämmeniin kamera istuu todella napakasti.

Ainoa miinus minkä nyt keksin on kameran päällä oleva pikkunäyttö, tai lähinnä sen taustavalaistuksen uupuminen. Pimeässä/hämärässä hankaloittaa säätämistä.
 

Mr.Moon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flopit
AnaKonda kirjoitti:
Nyt tarvittaisiin käyttäjäkokemusta Panasonic DMC-FZ7:sta. Millainen kamera on?

Kävikö parahin AnaKonda tuon kyseisen kameran hankkimassa? Itse olen nyt ameriikan mailla ja tuo kyseinen vekotin lähtisi hintaan 262$ eli noin 200€. Kannattaako hakea parempaan talteen?

Toiset vaihtoehdot ovat
Nikon Coolpix L5 7.2MP Digital Camera with 5x Optical Vibration Reduction Zoom ,
Panasonic Lumix DMC-TZ1K 5MP Compact Digital Camera with 10x Optical Image Stabilized Zoom tai
Nikon Coolpix L1 6.2MP Digital Camera with 5x Optical Zoom.
Kaikki ovat aika samanhintaisia. Eli onko hyviä huonoja kokemuksia näistä?
Muitakin vaihtoehtoja saa laittaa, mutta nuo nyt jotain potentiaalisia mitä olen netistä löytänyt.

Tiedän kyllä että noita review sivustoja löytyy, mutta tekniset spekit ei sano meitille yhtään mitään, ja käyttäjien sepustuksia kun lukee niin kaikki kamerat on sekä sysipaskoja että paras ikinä missään.

Luotan mielummin Jatkoajan asiantuntevaan porukkaan. Ja kamera tulee ihan normikäyttöön, ei mitään hienouksia tarvita.
 

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
Minä ottaisin tuon:
Mr.Moon kirjoitti:
Panasonic Lumix DMC-TZ1K 5MP Compact Digital Camera with 10x Optical Image Stabilized Zoom
Syy: Hyvä zoom, hyvä optiikka ja vielä tärinänvakain. Lisäksi Pansut on aina pärjänneet hyvin testeissä.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Mulla on Panasonic DMC-FZ5, eli tuon seiskan edeltäjä. On ollut käytössä vajaan vuoden, eikä ainakaan vielä ole mitään pahaa sanottavaa. Ominaisuuksiinsa nähden varsin näppärän oloinen. FZ7 taitaa olla aavistuksen verran kookkaampi, mutta siinä on sitten enempi pikseleitäkin. Panasoniceissa hyvää on myös Leican optiikka.
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Mr.Moon kirjoitti:
Kävikö parahin AnaKonda tuon kyseisen kameran hankkimassa? Itse olen nyt ameriikan mailla ja tuo kyseinen vekotin lähtisi hintaan 262$ eli noin 200€. Kannattaako hakea parempaan talteen?

Toiset vaihtoehdot ovat
Nikon Coolpix L5 7.2MP Digital Camera with 5x Optical Vibration Reduction Zoom ,
Panasonic Lumix DMC-TZ1K 5MP Compact Digital Camera with 10x Optical Image Stabilized Zoom tai
Nikon Coolpix L1 6.2MP Digital Camera with 5x Optical Zoom.
Kaikki ovat aika samanhintaisia. Eli onko hyviä huonoja kokemuksia näistä?
Muitakin vaihtoehtoja saa laittaa, mutta nuo nyt jotain potentiaalisia mitä olen netistä löytänyt.

Canonin A710IS kannattaa katsastaa myös yhtenä vaihtoehtona. Siinä on 7MP, 6x optinen zoom ja kuvanvakaaja ensimmäisen kerran Canonin pokkareissa. En ole kokeillut kameraa, mutta ei kuullosta hassummalta vaihtoehdolta sekään.
 

Mr.Moon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flopit
Johannes kirjoitti:
Canonin A710IS kannattaa katsastaa myös yhtenä vaihtoehtona. Siinä on 7MP, 6x optinen zoom ja kuvanvakaaja ensimmäisen kerran Canonin pokkareissa. En ole kokeillut kameraa, mutta ei kuullosta hassummalta vaihtoehdolta sekään.

Kiitoksia kaikille vinkeistä. Tämä Johanneksen mainitsema vaikuttaa muuten ihan näppärältä, mutta hinta näyttäisi olevan noin 100 taalaa muita suolaisempi. Kai sitä pitää kauppoja mennä kierteleen, että saa vähän näppituntumaakin noihin ennenkuin päätöstä tehdään.
 

Bay

Jäsen
Onko jollakulla kokemusta Canonin Ixus 800 tai 850 IS malleista? Mietinnässä on nyt jompikumpi noista. Ilmeisesti mitään suurta eroa kameroilla ei ole, 850 IS:ssä hiukan enemmän Megapikseleitä, hiukan parempi prosessori ja laajakuvaominaisuus. Lähinnä mietityttää tuo laajakuvaominaisuus: Onko mitään käyttöä? Tuo on ainoa asia minkä takia voisi valita 850:n muuten riittää 800:nenkin.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Bay kirjoitti:
Onko jollakulla kokemusta Canonin Ixus 800 tai 850 IS malleista? Mietinnässä on nyt jompikumpi noista. Ilmeisesti mitään suurta eroa kameroilla ei ole, 850 IS:ssä hiukan enemmän Megapikseleitä, hiukan parempi prosessori ja laajakuvaominaisuus. Lähinnä mietityttää tuo laajakuvaominaisuus: Onko mitään käyttöä? Tuo on ainoa asia minkä takia voisi valita 850:n muuten riittää 800:nenkin.

Itselläni on Ixus 800 IS ja siinä on laajakuvaominaisuus http://www.canon.fi/For_Home/Product_Finder/Cameras/Digital/Digital_IXUS_800_IS/

Laajakuvaominaisuus on todella loistava varsinkin, kun meillä kuvat katsellaan olohuonessa 37 tuumaisesta LCD:stä. Ainoa ikävä asia tuossa laajakuvaominaisuudessa on se, että pystykuvia tulee välttää sillä laajakuvamalli pystyssä ei ole oikein tarkoituksen mukainen. Toinen ikävä ominaisuus verrattuna esim Ixus 500:n on se, että en ole vielä löytänyt kasisataseen sopivaa 4 gigan muistikortia.
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Another HAB kirjoitti:
Pentax *st DL2 tuli tilattua tänään. Pitäis jonkun näköinen pidempi (huokea) putki hommata tohon mutta en tiedä hommaisinko 200mm vai 300mm asti olevan. Onko kokemuksia digi järkkäreistä ja putkista?

Tossa toi kamera

http://www.pentax.co.uk/_uk/photo/p...ruppe=digital slr&produkt=18436&id=uebersicht

Kysymykseesi ei voi antaa yksiselitteistä vastausta, koska et kerro minkälaista kuvausta harrastat. Ilmeisesti ostit myös ensimmäisen digijärkkärisi. Minä olen kuvaillut pari vuotta järjestelmäkameroilla, ensimmäisen oli Canonin EOS350D ja vaihdoin pelkän rungon vähän aikaa sitten EOS400D:hen.

Jos ottaa paljon kuvia korkeintaan n. 5-7 metrin päähän, niin kannattaa ostaa erittäin valovoimainen putki, esim. Sigma 18-50mm F2.8 EX DC /Pe. Tällainen on hyvä olla, jos ollaan esim. kylässä tai mummolassa ja tietää jo etukäteen, että ei tarvitse pitkää objektiivia ja haluaa näyttäviä kuvia albumiin tilaisuudesta.

Minulla on tällainen Canon-versio yleisputkena (Sigma 18-200 mm F3.5-6.3 DC /Pentax) ja olen ollut melko tyytyväinen siihen. Pitkässä päässä monopodi on melkein tarpeellinen lisävaruste tämän kanssa, mutta en sellaista omista. Erittäin vakaa käsi korvaa tietysti paljon ylimääräisen tuen puutetta ja järkkärillä voi ottaa nopeasti vaikka 20 kuvaa kohteesta. Kyllä niistä ainakin yksi onnistuu riittävän hyvin ilman lisätukeakin. Objektiivi on pienikokoinen ja ei nosta kokonaisuuden painoa ikäväksi kuljettaa mukana ilman laukkua. En ole oikein koskaan päässyt kameralaukkujen makuun, niissä on liikaa jotain käsilaukkumaista, mutta tämä on henkilökohtainen juttuni, joten se siitä. : ) 18-200 mm putkella pärjään n. 95% kuvaustilanteista ilman, että tarvitsee alkaa miettimään pitäisikö kaivaa laukusta vaihdokki esiin, jollaista en edes omista 300 mm:n saakka. Siinä menee helposti koko kuvaustilanne ohi, kun irrottelee ja kiinnittelee putkia. Canonilla kerroin on 1,6 eli objektiivi vastaa filmikamerassa väliä 28.8-320mm. Minulle tämä 200mm on riittänyt ihan hyvin, mutta jos haluaa kolmijalan tai monopodin kanssa hyviä kuvia esim. jääkiekko-ottelussa hallin toiseen päähän, niin siihen ei 200 mm kunnolla riitä.

Jos haluaa hyvia kuvia kaukana olevista kohteista, niin siinäkin tärkeintä on, että kuva on saatu täysin tärähtämättömänä talteen. Kyllä ostamasi Pentax ottaa niin erinomaisia kuvia, että niitä voi cropata kuvankäsittelyohjelmalla, ainakin jos tarkoitus on tulostaa niistä kymppikuvia tai miksei suurempiakin. Aluksi tärkeintä on tietysti se, että paukuttaa kuvia satamäärin ja kokeilee kaikenlaisia eri tilanteita. Ehkä ei myöskään heti kannata ostaa kaikkein kalleinta ja hienointa objektiivia, vaikka myyjä mielellään sellaisen sinulle myykin.
 
Viimeksi muokattu:

tombraider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
http://www.pixmania.com/fi/fi/397662/art/olympus/u-mju-725-sw-silver.html#fichetechnique

Tuosta laitteesta Olympus mju 725 sw olisi kiva kuulla kokemuksia. Pixmaniasta tosiaan lähtisi alle 350 euron. Mielestäni hintansa väärtti ja vielä kun pääsee harrastelemaan vaikka Snorklausta kameran kanssa, eikä tiputtamisestakaan ole haittaa, niin avot. Pirun näppärän näköinen paketti. Olympus tarjoaa yleensä hieman enemmän kuin Canon samalla rahalla. Canoniinkin olen ollut tyytyväinen, ei siinä mitään. Muita vaihtoehtoja on Olympuksen mju 700 ti sitten joku Canon esim. 60-65. Tuo Olympuksen 725 vaan ei ole hirveen paljon kalliimpi kuin nuo muut ja kaupanpäälle saa no kestävyys ominaisuudet.

Ainiin. mitkä on jengin kokemukset tuosta Pixmanian nettikaupasta?
 

AnaKonda

Jäsen
Suosikkijoukkue
NFL, Kärpät, NJ Devils, Kraken
tombraider kirjoitti:
Ainiin. mitkä on jengin kokemukset tuosta Pixmanian nettikaupasta?

Tuli tilattua Sonyn DSC-H2 kyseisestä paikasta. Keskiviikkona tilattiin ja seuraavan viikon tiistaina tuli dhl:n kautta paketti kotiin. Ei aivan niillä toimitusajoilla päästy, mitä luvattiin, vaikka kaikki tavara oli varastossa. Laite oli kyllä jo Oulussa maanantaina ja DHL:ltä luvattiin toimitus maanantaiksi, mutta siltikään he eivät sitä tuoneet vaan meni seuraavalle päivälle.

Takuuasioissa ei ole kokemusta ainakaan vielä, mutta olen vain kuullut juttua, että Suomessa kukaan takuukorjaaja ei ota Pixmanialta tilattuja laitteita huoltoon. Todenperäisyyttä en asialle tiedä.

Muuten ihan hyvä nettikauppa. Tavaraa on tosiaan varastossa yleensä aika hyvin, mitä olen seuraillut.

Ja Mr Moonille on nyt tässä se vastaus, sorry että en ole aikaisemmin huomannut lainaustasi tästä ketjusta. Eli en hommannut tuota Panasonicia. Eniten ehkä häiritsi se, että valikkoja ei saanut suomenkieliseksi (vaikka englantiakin ymmärrän ihan hyvin) sekä se, että kuvausvalikot olivat jotenkin oudosti järjestettyjä.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
tombraider kirjoitti:
http://www.pixmania.com/fi/fi/397662/art/olympus/u-mju-725-sw-silver.html#fichetechnique

Tuosta laitteesta Olympus mju 725 sw olisi kiva kuulla kokemuksia. Pixmaniasta tosiaan lähtisi alle 350 euron. Mielestäni hintansa väärtti ja vielä kun pääsee harrastelemaan vaikka Snorklausta kameran kanssa, eikä tiputtamisestakaan ole haittaa, niin avot. Pirun näppärän näköinen paketti.

Kokemuksia on muutaman kuukauden ajalta. Itse hankin ko. kameran vierailta mailta ("super offer") hintaan 329 €. Laite toimii kyllä hyvin, tosin jotkut näppäimet ovat aika pieniä vaikka en edes ole kovin isonäppinen. Kameran oma muisti on aika vaatimattoman kokoinen, joten xD-muistikortin (maksoi n. 30 €) hankkiminen samantien on suositeltavaa. Siihen mahtuu jo melkein 300 normaalikokoista kuvaa. Esiohjelmointeja erityyppiseen kuvaukseen on mielestäni riittävästi.

Vielä kun keksisi miten jo siirretyt kuvat saisi poistettua muistikortilta muuten kuin yksi kerrallaan..

Mukana tuleva ohjelmisto kuvien siirtämiseksi tietokoneelle (ja käsittelemiseksi) on ainakin helppokäyttöinen.
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
finnjewel kirjoitti:
Vielä kun keksisi miten jo siirretyt kuvat saisi poistettua muistikortilta muuten kuin yksi kerrallaan..

Mukana tuleva ohjelmisto kuvien siirtämiseksi tietokoneelle (ja käsittelemiseksi) on ainakin helppokäyttöinen.

Googlella on Picasa-ohjelma, joka on ihan käytännöllinen vaihtoehto kevyeen kuvankäsittelyyn, kuvien organisointiin. Se on ilmaisohjelma ja lopulta poistaa halutessa kaikki kuvat kerralla muistikortilta.

http://picasa.google.fi/
 

lindros

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Oon tässä jonkun aikaa katellu digikameraa, joka sopisi hyvin vauhdikkaisiin urheilukuviin. Eli paljon liikettä sisältävä kuva pitäisi saada "pysähtymään". Kuvanvakain on ilmeisesti se ominaisuus kameroissa, joka terävöittää liikkuvankin kuva. Itselläni ei hirveästi ole kokemusta noista paremmista digijärkkäreistä ja niiden ominaisuuksista. Verkkokaupan tarjoushyllyssä tuli vastaan tuollainen.

Panasonic Lumix DMC-FZ20 Silver - 5

http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=4021

Mitäs mieltä?

Ei ole pahan hintainen meikäläisen harrastelijakuvauksiin ja Pixmaniassa samaisen vekottimen hinta on 509€.
 

zamuel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
lindros kirjoitti:
Oon tässä jonkun aikaa katellu digikameraa, joka sopisi hyvin vauhdikkaisiin urheilukuviin. Eli paljon liikettä sisältävä kuva pitäisi saada "pysähtymään". Kuvanvakain on ilmeisesti se ominaisuus kameroissa, joka terävöittää liikkuvankin kuva. Itselläni ei hirveästi ole kokemusta noista paremmista digijärkkäreistä ja niiden ominaisuuksista. Verkkokaupan tarjoushyllyssä tuli vastaan tuollainen.

Panasonic Lumix DMC-FZ20 Silver - 5

http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=4021

Mitäs mieltä?

Ei ole pahan hintainen meikäläisen harrastelijakuvauksiin ja Pixmaniassa samaisen vekottimen hinta on 509€.

Kuvanvakain auttaa enemmän siihen, että pystyy ottamaan kuvia käsivaralta hitaammillakin valotusajoilla. Nopeasti liikkuvien kohteiden vangitsemiseen tarvitaan nopeita valotusaikoja, siihen kuvanvakaaja ei tarjoa apua.

Kamerasta jotain:
+paljon kameraa kohtuuhinnalla, "kaikki tarpeellinen samassa"
+Loistava hintalaatusuhde, lyömättömän hyvä linssi (hintaansa nähden): valovoimainen, ei vääristä, vakain, 36-432mm
+kelvollinen vakiosalama (+salamakenkä), kameralla saa kohtuullisia kuvia sisällä
+kuvanvakaaja ja valovoimainen linssi yhdessä mahdollistavat sisäkuvien ottamisen ilman salamaa (jos kuvaa liikkumattomia kohteita, ei ihmisiä...)
+/- makrokuvaus, laajakulmassa tarkennusetäisyys on nollassa, mutta zoomin kanssa pitää olla 2,5 metrin päässä. (ois kiva ottaa lähiksiä kunnon suurennoksellakin...)
-pieni kenno, kohisee törkeästi, kohinaa pystyy havaitsemaan jopa alhaisimmalla iso 80lla, iso200 alkaa olla jo sietokyvyn rajoilla
-tarkentaminen zoomipäässä hakee ja hapuilee varsinkin liikkuvien kohteiden kanssa. Manuaalitarkentelu on kutakuinkin käyttökelvoton
-ei raw-tallennusmuotoa
(-pikkujuttuja ergonomiassa)

Urheilukuvien ottamiseen vehje toimii kirkkaassa päivän valossa. Jos kuvaa yleisurheilua pikkukentillä keskellä päivää, niin kamera on loistava. :). Liikkuvien kohteiden kuvaamiseen kamerassa on valovoimainen linssi ja riittävästi putkea, mutta kenno ei salli isojen ISO-arvojen käyttöä ja verkkainen tarkennus tekee nopeiden kohteiden saalistamisesta haastavaa. Jotta zoomilla kuvaaminen onnistuisi kelvollisella valotusajalla, pitää iso-arvoa nostaa, ja sitten kuvista tuleekin niin kohinaisia, ettei niitä kestä katsella... Sarjakuvaus (3 kuvaa sekunnissa N sekuntia) toimii riittävän hyvin urheilukuviin.

Kameran seuraajia (FZ-30 ja 50) on paranneltu muilta osin, mutta samankokoiseen kennoon on ahdettu vielä enempi megapikseleitä, joten kohina sen kun lisääntyy. Järkkärin kennolla FZ-50 olisi kutakuinkin täydellinen kamera.
 

calvin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maailman myrkyllisin jääkiekkojoukkue
calvin kirjoitti:
Muovisen oloinenhan tuo on mutta puolitoistavuotta on kestänyt reissaamista metsässä, poluilla ja muuallakin, tosin en ole kokeillut kameran pudottamista kovin korkealta. Mitään rakennevikaongelmia tai muutakaan huolestuttavaa en ole huomannut.

Kun tuossa reilu puoli vuotta sitten tällaisia kommentteja lausuin 350D:stä niin nyt tuntuu muoviosiin pikkuhiljaa väsymys iskevän. Sen verran objektiivin kiinnitysosasta kuuluu ikävää natinaa että ilmeisesti n. puolentoista kilon painoisen objektiivin ahkera käyttö on tehnyt tehtävänsä. Pitänee hommata magnesiumrunko kaveriksi ja säästää muovirunko maisemakuvaukseen.
 

filmirulla

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jelppiä!

Nythän on niin, että meikäläinen on ostanut noin vuosi sitten Kiinasta Canon Ixus 60 digikameran ja täytyy sanoa, että tyytyväinen olen ollut kameraan kaikinpuolin vaikkakin se alkaa ärsyttää, että ei ole suomalaista käyttöohjetta. Toki kamerassa on suomailen näyttö jne... mutta silti olisi joskus ihan mukavaa tarkistaa jotain suoraan opuksesta. Nyt meikäläinen sitten kyseleekin, että olisikohan jollain tietoa mistä esim. netin ihmeellisestä maailmasta sellainen käyttöohje voisi sitten löytyä? Vaihtoehtoisesti voisin sellaisen vaikka pienellä hinnalla ostaakkin mutta ensisijaisesti netin ohje riittäisi vallan mainiosti.

Kiitoksia jo etukäteen!
 

Troy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Steelers
filmirulla kirjoitti:
Nythän on niin, että meikäläinen on ostanut noin vuosi sitten Kiinasta Canon Ixus 60 digikameran ja täytyy sanoa, että tyytyväinen olen ollut kameraan kaikinpuolin vaikkakin se alkaa ärsyttää, että ei ole suomalaista käyttöohjetta. Toki kamerassa on suomailen näyttö jne... mutta silti olisi joskus ihan mukavaa tarkistaa jotain suoraan opuksesta. Nyt meikäläinen sitten kyseleekin, että olisikohan jollain tietoa mistä esim. netin ihmeellisestä maailmasta sellainen käyttöohje voisi sitten löytyä? Vaihtoehtoisesti voisin sellaisen vaikka pienellä hinnalla ostaakkin mutta ensisijaisesti netin ohje riittäisi vallan mainiosti.

Kiitoksia jo etukäteen!

Luulisi löytyvän jostain netin syövereistä ihan ilmaiseksikin, mutta täältä saa ainakin tilattua noita manuaaleja: http://www.canon.fi/support/kotikayttoon/manuaali.asp Hinnasta ei mitään tietoa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös