Voi jeesus, että tämä digijärkkärin hankkimisen pohtiminen voi olla tuskaista. Mitään älyttömiä summia ei viitsisi panostaa, mutta ei tietysti haluaisi mitään sekundaa hommata. Kaikilla näillä ns. entry levelin laitteilla tuntuu olevan omat vikansa, joista pitäisi valita itseään vähinten haittaavat. Asiantuntijoiden mielipiteet tuntuvat menevät myös osittain ristiin, joten niistä ei suuresti apua ole.
Canonin 350D vaikutti aluksi ihan järkiostokselta hinta/laatusuhteen perusteella, mutta nyt sekin on pahasti epäilyksen alla. Laadukkaita kuvia se ottaa hintaisekseen, mutta tänään sain sellaista infoa niistä, että kuorien alta paljastuu todella surkea valmistusjälki. Kasaus on kuulemma sinne päin ja komponenttien kestosta ei ole mitään takuuta. Harmi, juttu koska muuten vaikuttaa ihan hyvältä vaihtoehdolta, vaikka hieman heppoisen oloinen onkin.
Olympuksen olin jo aiemmin päättänyt hylätä kokonaan, koska minulla on huonoja kokemuksia nykyisen kamerani kanssa siitä yhtiöstä. Tarvitsisin firmwaren päivityksen saadakseni nykyisin myynnissä olevat muistikortit tuetuksi kamerassani, mutta he kehtaavat pyytää siitä yli 40€, eikä puhettakaan siitä, että sen voisi jotenkin sopia hoidettavaksi odottaessa. On se hienoa kehittää oma korttityyppi, jolla voi sitten rahastaa omia asiakkaitaan. Tälläisella toiminnalla varmaan niitä markkinaosuuksia vallataan.
Ikäväkseni minulle vain satuttiin kehumaan noita Olympuksen halvempia järkkäreitä ja nyt jouduin ottamaan nekin takaisin harkintaan. Onhan niissä kuulemma muita enemmän kohinaa, mutta hinta/laatusuhde pitäisi olla erinomainen. Kauppias lupasi vielä hoitaa vanhan Olympuksen firmiksen päivityksen ilmaiseksi, joten sikäli kai voisi harkita, vaikka olenkin muuta pyhästi vannonut.
Sitten on vielä tietysti Nikon D70s. Hyvä ostos kuulemma sekin. Jossain arvosteluissa tekniikkaa on haukuttu hieman vanhahkoksi, mutta optiikan pitäisi olla hyvää. Ei tämä ole helppoa ollenkaan, pitäisi varmaan jättää koko aparaatti hommaamatta, niin pysyisi tervejärkisenä. Kyllä sillä nykyisellä Olympuksella saa tarpeeksi hyviä kuvia minun tarpeeseeni kun olosuhteet ovat hyvät, mutta valovoima ei riitä mihinkään siitä vaativampaan.