Digikamera

  • 156 389
  • 915

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Kuulin tutulta suhteellisen uudesta kamerasta jossa olisi mukana joku erikoistoiminto jonka avulla hämärässä voidaan ottaa hyviä kuvia ilman salamaa. Onko kokemuksia, ja mikähän kamera mahtaisi olla kyseessä?
 

PeZu

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ohmi kirjoitti:
Jäi vain epäselväksi, oliko se Ixus nyt sitten pudotettu vai ei? Eihän takuu kameran pudottamista pitäisi korvatakaan, vakuutukset on sitä varten.

Niin, jos jäi epäselväki niin selvennetään. Kamerat eivät olleet pudonneet, vaan ihan normaalissa käytössä olivat viottuneet. Kaikissa kolmessa kamerassa sama vika! Muistaakseni vika liittyi zoomiin. En muista tarkkaan vikaa, niin siitä en ole varma.

Pointti oli se että Canon väitti, että vika olisi johtunut tiputtamisesta tai vastaavasta jota ei tietenkään takuu korvaa. Ja eikö Ixuseissa ole vuoden takuu niin aika nopeesti kamerat meni epäkuntoon(?) Ehkä nämä olivat joitain maanantai kappaleita sillä luulisi että Canon tietäisi oman kameransa tyyppiviat jos niitä nyt sitten on edes olemassa.

Itelläkin ollu toi Pana mielessä ostaa, kun on halvempi kuin Ixus ja melkein samoilla toiminnoilla/ominaisuuksilla/spekseillä liikutaan.
 

Lexa

Jäsen
Ainakin vanhemmissa Ixus-malleissa on ymmärtääkseni ollut jonkin verran optiikkavikoja (E18). Näiden takuuhuollosta on Canonin kanssa ilmeisesti eniten kättä väännetty. Se mitä olen netissä asiaan tutustunut, niin Canon on suhtautunut melko penseästi kyseisen vian takuukorjauksiin. Vian esiintymisen yleisyydestä pääteltynä kyseessä lienee jonkinlainen rakenteellinen heikkous, vaikka käyttäjien tumpelointiakaan ei koskaan sovi aliarvioida.
 
Golden AWe kirjoitti:
Kyllä, tai tuon aiempi versio se oli se alkuperäinen...tämä näkyy olevan sitten entistä etevämpi. Löysin myös Verkkokaupan hyllyltä, nyt taitaa olla hintavertailun aika.

Tuo ko. Fuji sai juuri jonkun palkinnonkin. Taitaa olla aika vakuuttava laite, kun kuvanlaatua kehutaan jopa isommilla ISO-arvoilla: perinteisestihän pienikennoisissa pokkareissa kohina on ollut miltei sietämätöntä jo ISO400-herkkyyksillä. Pienessä Fujissa siis mahdollista on jopa ISO3200, mikä on saavuttamaton taso useimmille järkkäreillekin - tämä siis mahdollistaa kuvaamisen myös heikoissa valo-olosuhteissa.

Tässä arvostelu.
 
Suosikkijoukkue
HIFK,Nashville Predators ja Nurmijärven Kurra
Tilasin verkkokauppa.comista Canonin Ixus 55 digikameran ja 1 Gb muistikortin. Aikaisemmin ei ole digikameraa ollut, mutta työkaveri suositteli tätä. Tällä viikolla pitäis kamera saapua.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Itsellä ollut Canon Powershot 520 kohta vuoden ja todella tyytyväinen olen ollut. Ixus..olikohan nyt 40 oli sillon vaihtoehtona, mutta kamera oli allekirjoittaneen käteen epämukavan tuntuinen.

Panasonic muuten käyttää käsitykseni mukaan Leican objelktiivia joka lienee alan parhaimmistoa. Niissä on juuri tuo jonkun mainitsema tasaustoimto joka helpottaa kuvausta huomattavasti.
 

ipaz

Jäsen
Ostin viikko sitten Panasonicin DMC-FX01:n, joka on FX-sarjan uusin malli. Muuten kamera taitaa olla aikalailla sama kun FX9 mutta objektin kulma on 28mm 36 sijaan, eli pystyy kuvaamaan helpommin lähellä olevia, suuria kohteita.

Valikko on siinä mielessä typerä että manuaalisäätöjä ei juurikaan ole, mutta sitten laitteesta löytyy 16 kappaletta valmiiksi asennettuja säätöjä eri kuvaustilanteita varten. No, helpottaahan se monesti käyttöä, mutta varmasti parempia kuvia saisi kun itse ruuvaisi säädöt kohdalleen.

Itse olen kuitenkin vielä sen verran noviisi kuvaajana että mulle käy nämä esisäädetytkin ominaisuudet toistaiseksi. Sitten kun tiedot ja taidot karttuu niin voi harkita jotain parempaa kameraa.
 

snumi

Jäsen
pikselivirhe

ihmelaama kirjoitti:
yksi neljästä miljoonasta pikselistäni on kuollut, näkyy siis pienenä punaisena pisteenä jokaisessa kuvassa, eihän se yksi kuollut pikseli mitään, mutta kun se silmä aina sitä kuvista hakemalla hakee... (okei, Photoshop on taikasana, jolla pienet punaiset pisteet voi kuvista häivyttää, tiedetään)

Huolto voi tuon viallisen pisteen korjata ohjelmallisesti, ei siis vaadi esim kennon vaihtoa.
 

snumi

Jäsen
PeZu kirjoitti:
OT vähäsen:
Kannattaa ottaa myös tuossa ostoksissa huomioon takuu asiat. Kaverilla on mennyt kaksi Ixusta rikki samalla tavalla (en muista ominaisuutta) eikä Canon ole korvannut vaan väittänyt, että vika on itse aiheutettu (esim. pudottamalla tjsp). Samointen tämä sama kaveri kertoi, että hänen kaverilla oli käynyt samalla lailla kerran. Nyt kaveri on onnellisen Panan omistaja!

En sitten tiedä miten tarkka Canon on noissa asioissa, mutta tälläistä olen kuullut. Ja tuskin kaveri mulle on valehdellut päin naamaakaan niin tarina on aika vankalla pohjalla.

Minusta Canon-takuuasiat ovat hoidettu esimerkillisesti. Työn puolesta olen nähnyt muutaman tuhatta Ixusta eikä tuota ongelmaa ole näkynyt, Canon ei ole minun kokemukseni mukaan koskaan väittänyt kameraa pudotetuksi jos siinä on vikaa. Minolta/Konica kyllä on tehnyt niin. Itse asiassa Canon-huolto lienee luotettavin kaikista, erittäin epäluotettava on Sony ja hieman epämääräinen myös Panasonic.
 

spertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
snumi kirjoitti:
Minusta Canon-takuuasiat ovat hoidettu esimerkillisesti. Työn puolesta olen nähnyt muutaman tuhatta Ixusta eikä tuota ongelmaa ole näkynyt, Canon ei ole minun kokemukseni mukaan koskaan väittänyt kameraa pudotetuksi jos siinä on vikaa. Minolta/Konica kyllä on tehnyt niin. Itse asiassa Canon-huolto lienee luotettavin kaikista, erittäin epäluotettava on Sony ja hieman epämääräinen myös Panasonic.

Juuri näin. Itsekin olen nyt työskennellyt muutaman kuukauden ketjussa, joka myy mm. Canonin kameroita, ja ne takuu asiat mitkä olen hoitanut ovat kyllä menneet oppikirjan mukaan, ja mitään mutinoita ei ole Canonin huollosta kuulunut.

Kokemusta nyt ei ole kuin muutamasta hassusta yksilöstä, jotka on takuuseen joutunut lähettämään, mutta kun tietää millaista venkoilua nuo takuu huollot ovat välillä, niin Canon on tosiaan osansa hoitanut hyvin.
 

hemppo

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
ipaz kirjoitti:
Ostin viikko sitten Panasonicin DMC-FX01:n, joka on FX-sarjan uusin malli. Muuten kamera taitaa olla aikalailla sama kun FX9 mutta objektin kulma on 28mm 36 sijaan, eli pystyy kuvaamaan helpommin lähellä olevia, suuria kohteita.

Valikko on siinä mielessä typerä että manuaalisäätöjä ei juurikaan ole, mutta sitten laitteesta löytyy 16 kappaletta valmiiksi asennettuja säätöjä eri kuvaustilanteita varten. No, helpottaahan se monesti käyttöä, mutta varmasti parempia kuvia saisi kun itse ruuvaisi säädöt kohdalleen.

Itse olen kuitenkin vielä sen verran noviisi kuvaajana että mulle käy nämä esisäädetytkin ominaisuudet toistaiseksi. Sitten kun tiedot ja taidot karttuu niin voi harkita jotain parempaa kameraa.

Itselläni on samainen kamera ja olen ollut siihen tyytyväinen. En ole kaivannut kameraan manuaalisäätöjä. Edellisessä kamerassani ne olivat, mutta ei niitä tullut käytettyä. Kuvaustilanteessa ei yleensä ole aikaa alkaa niitä ropaamaan ja kameran automaattiohjelma tuottaa yleensä hyvän kuvan. Eniten ostopäätöstä vaikeutti Panasonicien moitittu kuvan kohina hämäräkuvauksessa. Kuukauden satunnaisen käytön aikana en ole huomannut kohinasta olevan sanottavaa haittaa keskivertokuvaajalle.

Hyvää DMC-FX01:ssa:
+ kuvanlaatu
+ kuvanvakain
+ videokuvan laatu ja laajakuvaisuus
+ näyttö 2,5"
+ selkeät valikot

Huonoa:
- heikko salama
- (kohina heikossa valaistuksessa)
 

ihmelaama

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
snumi kirjoitti:
Huolto voi tuon viallisen pisteen korjata ohjelmallisesti, ei siis vaadi esim kennon vaihtoa.
Niin, taisin unohtaa, että ei tuo yksi kuollut pikseli miljoonien joukossa minua haittaa, sillä (kuvankäsittely) ohjelmallisestihan minäkin sen poistan kuvasta, jos siihen tarvetta ilmenee.

Mutta totta on, että kuolleiden pikseleiden korjaaminen ei (yleensä) vaadi kennon vaihtoa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Vanha Ixuksein ilmoittaa "muistikorttivirhettä", eikä suostu toimimaan sitten millään. Ei kellään satu olemaan vastaavia kokemuksia? Hommasin tilalle Nikonin digijärkkärin, joten hätä ei ole kovin suuri. Tulipahan vain mieleeni kysäistä täältä, kun paikallinen liike ei osannut äkkiseltään mitään sanoa.
 

Troy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Steelers
sampio kirjoitti:
Vanha Ixuksein ilmoittaa "muistikorttivirhettä", eikä suostu toimimaan sitten millään. Ei kellään satu olemaan vastaavia kokemuksia? Hommasin tilalle Nikonin digijärkkärin, joten hätä ei ole kovin suuri. Tulipahan vain mieleeni kysäistä täältä, kun paikallinen liike ei osannut äkkiseltään mitään sanoa.

Oletan, että olet koittanut siihen toista muistikorttia? Aika oudon kuuloinen juttu, mutta periaatteessahan tuollainen voi olla melkein mitä vaan softaviasta kosketushäiriöön. Ainakin meikäläisen logiikalla.
 

Johnny92

Jäsen
Etsin tässä itsekin uutta kameraa, vaatimuksena olisi lähinnä kohtuullinen soveltuvuus urheilukuvaamiseen. Mitäs ominaisuuksia kameralta tällainen vaatisi? Ja miten nämä täälläkin sivutut ixukset ja panasonicin pokkarit selviävät vastaavista hommista?
 

zamuel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Johnny92 kirjoitti:
Etsin tässä itsekin uutta kameraa, vaatimuksena olisi lähinnä kohtuullinen soveltuvuus urheilukuvaamiseen. Mitäs ominaisuuksia kameralta tällainen vaatisi? Ja miten nämä täälläkin sivutut ixukset ja panasonicin pokkarit selviävät vastaavista hommista?

Tässäpä omasta mielestäni tärkeimmät (vaikken urheilukuvausta ole pahemmin harrastanutkaan...):

Valovoimainen linssi ja/tai riittävästi herkkyyttä ilman kohinaa, että valotusajat saa riittävän pieniksi ja liikkuvien kohteiden kuvaus onnistuu muuallakin kuin kirkkaassa auringonvalossa.

Riittävästi zoomia, ettei tartte mennä kiinni kuvauskohteeseen. Mahdollisuus valita rajaus paremmin yksityiskohdan tai yleiskuvan välillä.

Hyvät sarjakuvaamisominaisuudet (n kuvaa sekunnissa, ei liity siis mitenkään vaikka Mustanaamioihin), niin ei tarvi ihan silmitöntä tuuria sen oikean hetken ikuistamiseen.
 

zamuel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
snumi kirjoitti:
Huolto voi tuon viallisen pisteen korjata ohjelmallisesti, ei siis vaadi esim kennon vaihtoa.

Osaatko sanoa mitä moisesta operaatiosta joutuu suunnilleen maksamaan? (ei takuuhuoltona)

Joissain kameramalleissa tuo pikseleiden määrittely taisi onnistua kameralla itsellään eikä operaation luulisi tosiaan olevan kauhean vaikea, jos vaan olisi tarjolla ne vaaditut ohjelmistot.
 

Troy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Steelers
Johnny92 kirjoitti:
Etsin tässä itsekin uutta kameraa, vaatimuksena olisi lähinnä kohtuullinen soveltuvuus urheilukuvaamiseen. Mitäs ominaisuuksia kameralta tällainen vaatisi? Ja miten nämä täälläkin sivutut ixukset ja panasonicin pokkarit selviävät vastaavista hommista?

Tuon tilaamani vempeleen meinasin koeajaa urheilukuvauksen osalta lauantaina, joten voin antaa sitten kommenttia sen suhteen.

Kyllähän se vähän niin on, että jos oikeasti laadukkaita urheilukuvia haluaa niin järkkärihän siihen tarvitaan. Se vähän riippuu minkälaiset vaatimukset niille kuville asettaa. Eräs kaverini on ottanut minun mielestäni ihan jees kuvia sellaisella Sonyn todella pienellä pokkarilla.
 

V-man

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Johnny92 kirjoitti:
Etsin tässä itsekin uutta kameraa, vaatimuksena olisi lähinnä kohtuullinen soveltuvuus urheilukuvaamiseen. Mitäs ominaisuuksia kameralta tällainen vaatisi? Ja miten nämä täälläkin sivutut ixukset ja panasonicin pokkarit selviävät vastaavista hommista?

Käsittääkseni nuo kuvanvakaimet haittaavat liikkuvien kohteiden kuvaamista. Saako sen vakaimen sitten joka kamerassa kytkettyä pois päältä? En osaa sanoa, mutta kannattanee ottaa selvää.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Troy kirjoitti:
Oletan, että olet koittanut siihen toista muistikorttia? Aika oudon kuuloinen juttu, mutta periaatteessahan tuollainen voi olla melkein mitä vaan softaviasta kosketushäiriöön. Ainakin meikäläisen logiikalla.
Jeps, kaikki kolme korttia on kokeiltu, eikä pelitä yhdelläkään. Vian kuulemma saisi selville virallisen huoltoliikken kautta, mutta pelkkä arvio kustantaa 60-70 euroa. Taida vain tyytyä nakkaamaan kameran mäkeen.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Olisipa tässä yksi kysymys, joka askarruttaa mieltä. Ostin tuollaisen Olympus µ700 -merkkisen kameran eilen kaupasta pois kuleksimasta ja nyt ajattelin hankkia jostain siihen vara-akun.

Olympuksen virallinen akku maksaa aika reilusti ja toiseksi akuksi riittäisi hyvin halvempi "piraattiakku". Mistäköhän ihmiset moisia hommaa, kun en googlen avulla juurikaan mitään löydä? Huuto.netin kautta moisen saisi parillakympillä, mutta sekin tulisi Itävallasta ja kestäisi palautteesta päätellen varsin kauan.
 

Lexa

Jäsen
Näkkäri kirjoitti:
Olisipa tässä yksi kysymys, joka askarruttaa mieltä. Ostin tuollaisen Olympus µ700 -merkkisen kameran eilen kaupasta pois kuleksimasta ja nyt ajattelin hankkia jostain siihen vara-akun.

Olympuksen virallinen akku maksaa aika reilusti ja toiseksi akuksi riittäisi hyvin halvempi "piraattiakku". Mistäköhän ihmiset moisia hommaa, kun en googlen avulla juurikaan mitään löydä? Huuto.netin kautta moisen saisi parillakympillä, mutta sekin tulisi Itävallasta ja kestäisi palautteesta päätellen varsin kauan.

http://www.digitarvike.fi/products.php?g1=9f8131&g2=a3f0dc&g3=9dcdbb
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös