Digiboksit

  • 475 200
  • 2 151

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Bast kirjoitti:
Yhtenä vaihtoehtona ehdotettiin, mikäli oikein ymmärsin, maksullista katselukorttia, jolla YLE:n kanavat sitten näkyisivät. Silloin ei lupamaksujen maksamattomuus olisi enää ongelma. Jos ei maksa, ei näy kanaviakaan.

...

Henkilökohtaisesti olen kyllä budjettirahoituksen kannalla.

Olen aika varma, että maksukorttilinjalle siirrytään ennen pitkää yhteiskuntarauhaa jäytävien vapaamatkustajien takia. Tuskin on mahdotonta järjestää kaikki valtakunnassa myytävät maksukortit sellaisiksi, että niissä on YLE mukana.

Jos budjettirahoitukseen siirrytään, täytyy pitää tarkka huoli siitä, että kansalaisten ja organisaatioiden harteille siirretään oikeassa suhteessa tuo veron korotus (yrityksissä ja julkisen sektorin organisaatioissa on suuret määrät vastaanottimia joiden lupia ei pidä sälyttää veronmaksajien niskaan).
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Yleisradio on yleisradio, koko kansalle tarjottava palvelu, ei mikään maksu-tv. Ja olen vahvasti eri mieltä teksti-tv:n syvimmästä olemuksesta. Laajakaistan levinneisyydestä huolimatta uutisnälkää tyydytetään ensimmäisenä YLE:n kautta. Itse olen ainakin teksti-tv:n suurkuluttaja.

Mistä pääsenkin aasinsillalla takaisin otsikkoon. Toppyn teksti-tv:ssä en ole huomannut muuta erityistä hitautta. Tosin käytän telkkarin omaa kakea selailuun. Muistipaikat tosin eivät AV-kanavalla ole ohjelmoitavissa. Toisessa boksissani (Humax) on erikseen mahdollisuus teksti-tv:n ohisyöttöön, jolloin muistipaikatkin ovat käytettävissä. Ellen ihan väärin muista.
 

Bast

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Trojans, TuTo, Miami Dolphins, FC Inter Turku
Leon kirjoitti:
Yleisradio on yleisradio, koko kansalle tarjottava palvelu, ei mikään maksu-tv.

Aivan, mutta onhan YLE maksullinen nytkin ja kyse olikin lähinnä siitä, miten lupamaksut kerätään. Kuten totesin, olen itsekin sillä kannalla, että YLE:n pitää näkyä kaikille ja mieluummin kerätään ne tarvittavat rahat verojen mukana kuin tällä nykyisellä "maksa jos viitsit" -periaatteella

Leon kirjoitti:
Ja olen vahvasti eri mieltä teksti-tv:n syvimmästä olemuksesta. Laajakaistan levinneisyydestä huolimatta uutisnälkää tyydytetään ensimmäisenä YLE:n kautta. Itse olen ainakin teksti-tv:n suurkuluttaja.

Se on mielipiteesi, mutta olet väärässä. Netti on mennyt tiedonhakukanavana ohi että heilahti.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Bast kirjoitti:
Se on mielipiteesi, mutta olet väärässä. Netti on mennyt tiedonhakukanavana ohi että heilahti.

Ja perusteluna on suorittamasi tutkimus, jossa haastatelit itseäsi?
Tiedonhaku ja uutisten seuraaminen ovat ainakin minulle kaksi aivan eri asiaa.
Ei minä ainakaan avaa aamulla tietokonetta lukeakseni uusimmat uutiset ja sään. Ei minulla autossakaan ole tietokonetta auki, jotta voisin työmatkalla lukea nettisaiteilta uutisia.
Toki, jos tuntuu olevan tarvetta hakea tietoa jostain asiasta, niin tottakai googlaus on ykkösvaihtoehto, mutta ei sillä todellakaan ole mitään tekemistä uutisnälän kanssa.
 

Bast

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Trojans, TuTo, Miami Dolphins, FC Inter Turku
msg kirjoitti:
Ja perusteluna on suorittamasi tutkimus, jossa haastatelit itseäsi?
Nimenomaan ja se tutkimus on yhtä luotettava kuin ylempänä Leonin suorittama empiirinen tutkimus.

Puhutaan nyt sitten pelkästään mielikuvista ja mutu-pohjalta, niin ei tarvitse kenenkään tulla korjailemaan. Teksti-tv on ihan hieno keksintö, mutta auttamattoman vanhanaikainen ja mahdollistaa vain ylimalkaisen uutisotsikoiden selailun, jota en miellä uutisnälän tyydyttämiseksi, pikemminkin pikaiseksi tilannekatsukseksi. Jos otsikoissa on jotain kiinnostavaa, siirryn hakemaan netistä lisätietoa ellei tv-uutisisa ole tulossa.
 

Kyylä

Jäsen
Järki voitti

Näinhän siinä sitten kävi, että sairaalat saivat tarvitsemansa lisäajan digiaikaan siirtymiseen. Koko jutusta paistaa läpi se, kuinka vimmalla YLE tahtoi digin ajaa läpi. Siirtymäaikaa annettiin, mutta aivan liian vähän. Myöskään kaikkia digiajan vaikutuksia ei osattu ottaa huomioon.
 

karhu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät,Man Utd
Tallentava kaapeliin?

Olen tässä pitkään harkinnut tallentavan boxin hankkimista kaapeliverkkoon.Tällä hetkellä itselläni on normaali Finluxin boxi mihin olen ollut ihan kohtuu tyytväinen.
Onko mielestänne Topfield ainoa varteenotettava vaihtoehto vai onko muita hyviä?
Muut maksavat jonkun satasen ehkä vähemmän,mutta kannattaako tässä asiassa pihistellä?
Itse en ole mikään suurkuluttaja enkä tarvitse toimintoa:"Nauhoita kahta,katso samaan aikaan yhtä".
Lähinnä tarvitsisin sitä muutamien ohjelmien tallentamiseen mitkä jäävät vuorotöiden takia näkemättä.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Kyylä kirjoitti:
Näinhän siinä sitten kävi, että sairaalat saivat tarvitsemansa lisäajan digiaikaan siirtymiseen.

Saapa nähdä oliko asialla järki. Asiaa ei ole vielä päätetty ja ministeri saattaa joutua harkitsemaan kantansa vielä kolmannenkin kerran, sillä heti kun sairaaloille oli edes periaatteessa näytetty vihreää valoa, samaan jonoon ilmoittautuivat - kuten jo edellä tässä ketjussa ennustin - muitakin analogisteja. Ainakin koululaitos tulee vaatimaan samanlaista kohtelua (onhan opetuksessa tv:n käyttö kuitenkin perustellumpaa kuin sairaiden ajankulutus) ja kyllä niitä julkisen sektorin organisaatioita löytyy vielä senkin jälkeen yhtä pätevillä perusteilla. Käytännössä tämä tarkoittaisi koko aikataulun purkamista.

Ministeriö aikoo sen sijaan pikaisesti laittaa maksukorttibisnekesen järjestykseen ja tullee edellyttämään että kaikki tv-kortit tulee sijoittaa yhteen korttiin. Maikkari joutunee ottamaan lakin kiltisti kouraansa ja palaamaan neuvottelupöytään Canalin ja muiden kanssa. Kunpa nyt hallinnossa olisi rohkeutta linjata myös Ylen tv-maksu samaan korttiin niin päästäisiin tuosta lupatarkastushärdellistä kokonaan.
 

Carlos

Jäsen
Yläpesä kirjoitti:
Kunpa nyt hallinnossa olisi rohkeutta linjata myös Ylen tv-maksu samaan korttiin niin päästäisiin tuosta lupatarkastushärdellistä kokonaan.

Voisin lyödä vetoa aika runsaasti että tässä vaiheessa lupatarkastaja menevät lakkoon ja vastustavat ajatusta, koska heidän työpaikkansa menisi. Sitten tehdään sopuratkaisu että tv-lupaa peritään kuten ennenkin, jotta tällä niin kovin tärkeällä ammattiryhmällä pysyisi työt. Häntä heiluttaa koiraa.

Vähän sama kuin Saksassa mietittiin ohjelmien dubbauksen lopettamista, ja siirtymistä tekstitykseen. Homma kaatui pääasiassa siihen että dubbaajien ammattikunta nosti tästä metelin, koska heidän työpaikkansa olisivat menneet. Snif.
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
karhu kirjoitti:
Olen tässä pitkään harkinnut tallentavan boxin hankkimista kaapeliverkkoon.Tällä hetkellä itselläni on normaali Finluxin boxi mihin olen ollut ihan kohtuu tyytväinen.
Onko mielestänne Topfield ainoa varteenotettava vaihtoehto vai onko muita hyviä?
Muut maksavat jonkun satasen ehkä vähemmän,mutta kannattaako tässä asiassa pihistellä?
Itse en ole mikään suurkuluttaja enkä tarvitse toimintoa:"Nauhoita kahta,katso samaan aikaan yhtä".
Lähinnä tarvitsisin sitä muutamien ohjelmien tallentamiseen mitkä jäävät vuorotöiden takia näkemättä.

Kannattaisi ehkä vielä jatkaa harkintaa jonkun aikaa, mitään kiirettä kun ei ole, kaapeliverkkoon tulee kevään myötä varmasti lisää vaihtoehtoja ja hinnat sitä myötä alas.

Vaikka näistäkin laatikoista osin leipäni revin, on mielestäni typerä tämä pakko-ostattaminen kansalla taka-aika rajoineen, mutta tietysti kansahan se on poliitikkonsa valinnut ja siten saa mitä tilaa.

Voi vaan olla, että parin vuoden päästä ollaan digiajan perähikiä, kun muualla maltetaan ja aikanaan siirrytään kilpaileviin, parempiin standardeihin ja jos/kun niin käy, meillä on taas edessä laitehässäkkä, kun suuret valmistajat eivät tule valmistamaan laitekantaa tämmöisille pikkumarkkinoille erikseen ja suomenkin on pakko vaihtaa standardejaan yhdenmukaiseksi oikeiden markkinoiden kanssa.

Hölmölätarut kääntyy kyllä kauniisti todeksi täällä suomessa, voi meitä älyn jättiläisiä.
 

Konsta Kepuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Athletic Bilbao, Tahko, Pool, Saints
Carlos kirjoitti:
Vähän sama kuin Saksassa mietittiin ohjelmien dubbauksen lopettamista, ja siirtymistä tekstitykseen. Homma kaatui pääasiassa siihen että dubbaajien ammattikunta nosti tästä metelin, koska heidän työpaikkansa olisivat menneet. Snif.
Ei mitään snif! Mikään ei ole niin hauskaa kun saksalainen, joka ei ole ikinä kuullut puhuttavan englantia, alkaa puhumaan englantia. Mahtava aksentti!

Sorry OT...
 
Viimeksi muokattu:

karhu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät,Man Utd
JypFabu kirjoitti:
Kannattaisi ehkä vielä jatkaa harkintaa jonkun aikaa, mitään kiirettä kun ei ole, kaapeliverkkoon tulee kevään myötä varmasti lisää vaihtoehtoja ja hinnat sitä myötä alas.

Vaikka näistäkin laatikoista osin leipäni revin, on mielestäni typerä tämä pakko-ostattaminen kansalla taka-aika rajoineen, mutta tietysti kansahan se on poliitikkonsa valinnut ja siten saa mitä tilaa.

Voi vaan olla, että parin vuoden päästä ollaan digiajan perähikiä, kun muualla maltetaan ja aikanaan siirrytään kilpaileviin, parempiin standardeihin ja jos/kun niin käy, meillä on taas edessä laitehässäkkä, kun suuret valmistajat eivät tule valmistamaan laitekantaa tämmöisille pikkumarkkinoille erikseen ja suomenkin on pakko vaihtaa standardejaan yhdenmukaiseksi oikeiden markkinoiden kanssa.

Hölmölätarut kääntyy kyllä kauniisti todeksi täällä suomessa, voi meitä älyn jättiläisiä.



Nyt vain tuli veronpalautukset ja vielä olisi niitä vähän jäljelläkin.
Niin ja itselläni ei ole videoita lainkaan niin jää monesti joku hyvä ohjelma katsomatta,mikä lisää hieman painetta ostoon.
 

Siren

Jäsen
Suosikkijoukkue
Man City, Bolts
karhu kirjoitti:
Olen tässä pitkään harkinnut tallentavan boxin hankkimista kaapeliverkkoon.Tällä hetkellä itselläni on normaali Finluxin boxi mihin olen ollut ihan kohtuu tyytväinen.
Onko mielestänne Topfield ainoa varteenotettava vaihtoehto vai onko muita hyviä?
Muut maksavat jonkun satasen ehkä vähemmän,mutta kannattaako tässä asiassa pihistellä?
Itse en ole mikään suurkuluttaja enkä tarvitse toimintoa:"Nauhoita kahta,katso samaan aikaan yhtä".
Lähinnä tarvitsisin sitä muutamien ohjelmien tallentamiseen mitkä jäävät vuorotöiden takia näkemättä.


Handanilla ja Procasterilla löytyy ainakin kyseisenlaisia malleja. Itselläni on Topfieldin 160 Gb:n kovolla varustettu malli kaapeliverkkoon ja ipa rulesille yksi huono puoli lisää: kun katselee kortin takana olevaa kanavaa(esim. Canal+) ja nauhoittaa toista kuva pikselöityy aina välillä.

Muuten boksi on ollut odotuksia vastaava, tosin vakio-ohjelmaoppaan korvasin itse JAGS´in EPG:llä, koskapa laitteen omalla oli ikävä tapa pätkiä nauhoituksia kesken.
 

Tuke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Handanin kaapelidigiboksi

Minä hommasin 1,5 vuotta sitten kaapeliin Handanin digiboksin. Silloin valintaani vaikutti se, että se oli kaupassa ainoa boksi missä oli kaksi viritintä ja kovalevy tallennukseen. Nyt kun vastaavia laitteita löytyy jo hieman useampi - en voi suositella mitenkään Handanin ostamista.

Itse asettaisin seuraavat vaatimukset tallentavalle digiboksille:
- Tarpeeksi iso kovalevy
- Kahden kanavan yhtäaikainen tallennus (ei löydy Handanista)
- Mahdollisuus siirtää nopeasti kaikki tallennetut ohjelmat teksteineen tietokoneelle ja sitä kautta polttaa DVD:lle varmempaan talteen (ei löydy Handanista)

Handanista voi siirtää tietoja tietokoneen kovalevylle käyttämällä USB1.1:tä ja se kestää ikuisuuden. Esimerkiksi Canal+:lta tai muilta 'ostetuilta' kanavilta nauhoitettuja ohjelmia ei voi siirtää lainkaan. DVD:n polttoon ei löydy mitään tukea valmistajan taholta.
 

Kuubextra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokkolan Hermes
Tuke kirjoitti:
- Kahden kanavan yhtäaikainen tallennus (ei löydy Handanista)
Onnistuu, alempana esimerkki...


Handan DVB-C 6000

Gigantissa mainostettiin että tällä boksilla pystyy tallentamaan kahta ja katsomaan kolmatta kanavaa samaa aikaa. Totta, että pystyy tallentamaan kahta kanavaa samaa aikaa, "time shiftillä" ja toista "rec"-näppäimellä tai vaikka ajastimella. Mutta miten on kolmannen kanavan katsominen nauhotuksien aikana? Ainakaan ite en keksiny miten se onnistuu, muutako että analogista kanavaa pystyy VIELÄ katsomaan samaa aikaa, mutta sitä ei vuoden päästä enää.

Tarkottiko myyjä että se kolmas kanava on analoginen? Kusetustako siis?

Edit: text style
 

Bast

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Trojans, TuTo, Miami Dolphins, FC Inter Turku
ropellikiekko kirjoitti:
Onnistuu, alempana esimerkki...


Handan DVB-C 6000

Gigantissa mainostettiin että tällä boksilla pystyy tallentamaan kahta ja katsomaan kolmatta kanavaa samaa aikaa. Totta, että pystyy tallentamaan kahta kanavaa samaa aikaa, "time shiftillä" ja toista "rec"-näppäimellä tai vaikka ajastimella. Mutta miten on kolmannen kanavan katsominen nauhotuksien aikana? Ainakaan ite en keksiny miten se onnistuu, muutako että analogista kanavaa pystyy VIELÄ katsomaan samaa aikaa, mutta sitä ei vuoden päästä enää.

Tarkottiko myyjä että se kolmas kanava on analoginen? Kusetustako siis?

Edit: text style

Topfieldissä homma toimii ainakin osittain. Sunnuntaina tosin huomasin, että kun tallensin Viasat Sportilta jenkkifutista ja YLE1-kanavalta Suomi-konepistoolidokumenttia, laite ei antanutkaan katsoa samaan aikaan MTV3:lta Amazing Racea. Osaa kanavista kyllä pystyi katsomaan eli esimerkiksi YLE2:sta olisin voinut katsoa, mutta MTV3 ei niihin kuulunut. En tiedä mistä johtui. Onko kyse nyt niistä paljon puhutuista "kanavanipuista" vai mistä.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Itse olen ainakin siinä käsityksessä, että se "kolmas" kanava jota katsotaan pitää kuulua samaan kanavanippuun jommankumman tallennuksessa olevan kanavan kanssa.
 

Andrej

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Bast:

Juurikin nipuista on kyse. Eli kahden virittimen laitteella pystyy tallentamaan kahta eri nipussa olevaa kanavaa, ja vielä katsomaan kolmatta, jos tämä kolmas on jommassa kummassa tallennettavista nipuista. Jos molemmat tallennukset ovat samaan nippuun kohdistuvia (esim. YLE1 ja YLE2), voi katsottava kanava olla mikä tahansa.

Topfieldin ongelma tuntuu edelleen olevan se, että tallennettaessa maksutonta kanavaa, menee salatun kanavan kuva persielleen. Jos salattua kanavaa katsoo, ei ongelma ole suuri, koska pikselöitymisen saa pois kun laittaa timeshiftin päälle (eli vaikka pauselle n. 15 sekunniksi). Tallennukseen vaan ikävä kyllä tuo sama pikselöityminen jää, ja sitäpä ei sitten enää pystykään katsomaan.

Perhana.
 

Bast

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Trojans, TuTo, Miami Dolphins, FC Inter Turku
Kiitos näistä tiedoista ja vinkeistä.
 

hemppo

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
karhu kirjoitti:
Olen tässä pitkään harkinnut tallentavan boxin hankkimista kaapeliverkkoon.Tällä hetkellä itselläni on normaali Finluxin boxi mihin olen ollut ihan kohtuu tyytväinen.
Onko mielestänne Topfield ainoa varteenotettava vaihtoehto vai onko muita hyviä?
Muut maksavat jonkun satasen ehkä vähemmän,mutta kannattaako tässä asiassa pihistellä?
Itse en ole mikään suurkuluttaja enkä tarvitse toimintoa:"Nauhoita kahta,katso samaan aikaan yhtä".
Lähinnä tarvitsisin sitä muutamien ohjelmien tallentamiseen mitkä jäävät vuorotöiden takia näkemättä.

Medion MDT2020PVR ei ole Topfildin & co. tasoinen, mutta varsin kelvollinen vaihtoehto käyttömäärillesi. Jos lähistölläsi on liike, josta kyseisen laitteen saa alle 200 euroon palautusoikeudella, niin suosittelen testaamaan sen. Sitten parin vuoden päästä se huippulaite hankintaan, kunhan laitteet ja järjestelmä vielä kehittyvät.
 

polvipetteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Wagner kirjoitti:
Medion MDT2020PVR ei ole Topfildin & co. tasoinen, mutta varsin kelvollinen vaihtoehto käyttömäärillesi. Jos lähistölläsi on liike, josta kyseisen laitteen saa alle 200 euroon palautusoikeudella, niin suosittelen testaamaan sen. Sitten parin vuoden päästä se huippulaite hankintaan, kunhan laitteet ja järjestelmä vielä kehittyvät.

Minulla on Medionilta perheen toisena digiboksina käytössä hiukan kalliimpi laite, n. 400 euroa maksava MDC 4400 PVR. Silti jää alle tuo Topfieldin hinnan. Lootassa on 160 gt:n kovalevy ja kolmea ohjelmaa nauhoittelee yhtä aikaa. Voin suositella.
 
karhu kirjoitti:
Olen tässä pitkään harkinnut tallentavan boxin hankkimista kaapeliverkkoon.Tällä hetkellä itselläni on normaali Finluxin boxi mihin olen ollut ihan kohtuu tyytväinen.
Onko mielestänne Topfield ainoa varteenotettava vaihtoehto vai onko muita hyviä?
Muut maksavat jonkun satasen ehkä vähemmän,mutta kannattaako tässä asiassa pihistellä?
Itse en ole mikään suurkuluttaja enkä tarvitse toimintoa:"Nauhoita kahta,katso samaan aikaan yhtä".
Lähinnä tarvitsisin sitä muutamien ohjelmien tallentamiseen mitkä jäävät vuorotöiden takia näkemättä.
ProCasterilta löytynee tällä hetkellä jossain määrin houkuttelevin vaihtoehto. Jos verrataan "entiseen kuninkaaseen" Topfieldiin, niin hinta on halvempi ja mm. liitännät paremmat. Ja viimeisimmän Hifi-lehden testin voitti tuo ProCaster.
Kaapelimallia on 6200c ja 6300c, 200 ja 300 gigan kapasiteeteilla (hahmoittanet kummassa on kumpi ;) ), ja hintaa on n.580 ja olikohan 680€.
Ja tulevaisuutta ajatellen löytyy hdmi-liitäntä.
DVD Plazalta kannattaa käydä lukemassa lisää.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
ropellikiekko kirjoitti:
...Gigantissa mainostettiin että tällä boksilla pystyy tallentamaan kahta ja katsomaan kolmatta kanavaa samaa aikaa....
Handaneilla ei pysty tallentamaan timeshiftillä ja katsomaan jotain muuta yhtäaikaa, ei edes vanhaa tallennetta. Gigantti mainostaa virheellisesti jos noin ilmoittaa.
 

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
Tarvitsisin tallentavan dvd-laitteen digivirittimellä ja conax-kortinlukijalla kaapeliverkkoon. Onkohan tällaista laitetta olemassakaan, tai edes tulossa ennen analogilähetysten loppumista?
 
BigRedBob kirjoitti:
Tarvitsisin tallentavan dvd-laitteen digivirittimellä ja conax-kortinlukijalla kaapeliverkkoon. Onkohan tällaista laitetta olemassakaan, tai edes tulossa ennen analogilähetysten loppumista?
Ei taida vielä olla, mutta varmasti tulee. Pioneerilta ollaan taidettu sellaista jo lupailla, ja eiköhän Topfield/ProCaster/jokumuumikä sellaisen tuo myös.
Isoimmilta tekijöiltä tuollaisen tekeminen jäänee väliin Suomen omalaatuisen kaapeliverkon takia.
Mutta malta siis hetki vielä, niin eiköhän niitä markkinoille tule.
Tai sitten teet kuten itsekin, eli ostin tallentavan kaapeliboksin ja DVD-soittimen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös