Mainos

Dieselin hinta tolkuton! Lama uhkaa...

  • 28 198
  • 189

Le Banner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK täältä ikuisuuteen! 106-105 NYR
Toivottavasti kansa alkaa pikkuhiljaa nousta barrikadeille ja tekemään jotain asioiden eteen. Suomihan on tunnetusti jurputtajien luvattu kansa mutta sitten kun asioiden eteen pitäisi tehdä jotain niin kaivetaan se lompakko vaan kiltisti takataskusta ja maksetaan, itsekin myönnän syyllistyväni tähän. Toivon että tuo kuljetusyrittäjien tempaus toteutuu ja aiheuttaa sen verran porua että se herättää päättäjätkin.
.

Sen päivän kun näkisi, että todellakin porukka nousisi barrikadeille mistä vain aiheesta. Kyläbaareissa ja omassa olohuoneessa vannotaan kyllä kostoa ja protestia, mutta kun jotain konkreettista pitäisi tehdä asian hyväksi niin tuleekin mieleen vaimon jättämä työlista piirongin päälle.
Itseäni ei hirveästi haittaa tuo ihan aiheellinen ja hyväkin protesti kovinkaan paljoa, mutta voihan joku slipoveriurpo olla täysin rikki jos sitä lidlin tarjousbisseä ja jotain saatanan jauhomakkaraa ei kerkeäkään juuri tietyllä kellonlyömällä syömään, vaan tuleekin huikea kolmen vartin viive.
Siitähän menee kaikki aikataulut uusiksi saatana. Saunan jälkeen lähetyssaarnajassa peiton alla lykkääntyy eteenpäin etc etc...
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Miksi kuljetusalan yritykset eivät nosta tai ole jo nostaneet kuljetustensa hintoja sellaiselle tasolle, että ne kattavat korkeat polttoainekulut?

Ne ovat tehneet pitkät sopimukset. Sitä en tiedä miksi, varmaankin asiakkaan vaatimuksesta.
 

Kapo

Jäsen
Miksi kuljetusalan yritykset eivät nosta tai ole jo nostaneet kuljetustensa hintoja sellaiselle tasolle, että ne kattavat korkeat polttoainekulut?

Monet ovatkin nostaneet. Pulassahan tässä ovat nimenomaan ne yhden auton "T:mi Jorma Aaltonen" firmat joiden "jorma aaltoset" ovat menneet tekemään tyhmiä kuljetussopimuksia ja joiden lihas ei firman pienestä koosta johtuen riitä pakottamaan asiakkaita neuvottelemaan uudesta.

Yleisesti tuosta hidastelusta sen verran, että tuntuu ajattelemattomalta ja väärin kohdistetulta. Kaippa ne hinnat myös lomallematkaavia hiertävät.
 

julle-jr

Jäsen
Monet ovatkin nostaneet. Pulassahan tässä ovat nimenomaan ne yhden auton "T:mi Jorma Aaltonen" firmat joiden "jorma aaltoset" ovat menneet tekemään tyhmiä kuljetussopimuksia ja joiden lihas ei firman pienestä koosta johtuen riitä pakottamaan asiakkaita neuvottelemaan uudesta.
Ahaa, normaalin siviiliautoilijan siis pitäisi kärsiä urpon yrittäjän tekemästä virheestä. Ei kai polttoaineen hinnannousu ole sentään voinut ihan salamana kirkkaalta taivaalta tulla.. Johan sitä on jatkunut vuosikaudet.
 

AnFa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Noita rekan edessä jarruttelijoita on nimittäin oikeasti olemassa ja kyllä he hengellään leikkivät, varsinkin liukkaalla.

Mitäs hengellä leikkimistä se on, kun Olkku kollegoineen muistaa pitää turvavälin?

Kenen on vastuu jos tämä hidastelu aiheuttaa vammautumisen tai kuoleman?

No sen joka sen aiheuttaa? Ei kait se ole hitaasti ajavan rekkakuskin vika?
 

Kapo

Jäsen
Ahaa, normaalin siviiliautoilijan siis pitäisi kärsiä urpon yrittäjän tekemästä virheestä. Ei kai polttoaineen hinnannousu ole sentään voinut ihan salamana kirkkaalta taivaalta tulla.. Johan sitä on jatkunut vuosikaudet.

Niinpä, kinkkinen tilanne eikä toki pitäisi yksityisautoilijoita kiusata mutta en minä myöskään soisi että "tyhmyydestä sakotetaan" -periaatteella pakotetaan pienyrittäj(i)ä konkurssiin.
 

Olkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestarit 20-21
Mitäs hengellä leikkimistä se on, kun Olkku kollegoineen muistaa pitää turvavälin.

Kerrotko hieman, ilmeisesti kokenempana, miten se onnistuu? Ajan 80 km/h takaa tulee auto, ohittaa minut ja vetää aivan eteen, pudottaen nopeuden alle 70 km/h. Kerro ihmeessä, niin säästyy paljon hermoja. Näitä on muuten lähes päivittäin, varsinkin jos ajetaan jonossa.
 

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tuossa kun pyörän kuluja vähän tarkemmin seurailin tänä keväänä niin totesin, että mun ajoilla bensalitran kallistuminen kymmenellä sentillä nostaa kuukauden tankkauskuluja vajaan 5 euroa. Mistähän mää saan noin ison summan ny kasaan?

Toinen laskelma. Auton kuukausittainen ajomäärä 1500 km (18 tkm/v) ja hörii vaikka bensaa 8 litraa sadalle. Kymmenen sentin lisäys hintaan nostaa siis mittarilla käynnin kuluja 12 euroa kuussa.

Tommosia summia katoaa ihmisiltä viikoittain lompakosta samantien ihan mitään ajattelematta, kun esim. nähdään kaupassa jotain "todella tarpeellista". Eikä tunnu missään tai harmita yhtään. Tolla mun vitosella käy kerran kuussa bussilla keskustassa.
 

kritiikki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Hohoo, ja sinultahan näyttääkin sitä antia tähän keskusteluun löytyvän... Oletko muuten kritiikki rekkakuski?

Vastasin vaan ivaan ivalla. Tosin asiantuntevampana nyt olevaan keskusteluun, kuin te, joita olen kommentoinut. En muuten olisi tietenkään kommentoinut
Sinun viestejäsi en vielä ehtinyt, samaa lapsellista naiiviutta nekin.

Minusta, te mutu-juttelijat teette vain itsenne hölmöksi.
 

AnFa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Kerrotko hieman, ilmeisesti kokenempana, miten se onnistuu? Ajan 80 km/h takaa tulee auto, ohittaa minut ja vetää aivan eteen, pudottaen nopeuden alle 70 km/h. Kerro ihmeessä, niin säästyy paljon hermoja. Näitä on muuten lähes päivittäin, varsinkin jos ajetaan jonossa.
Eipä ole tullut edes mieleen, että joku noin tekisi. Miksi tuollaista muuten tapahtuu? Luulisi, että rekkakuski, joka ajaa kunnolla ja näyttää ohitusmerkkiä heti, kun se on mahdollista ei tuollaista saisi osakseen.

Varmasti ymmärsit mitä tarkoitan. Myös alinopeus voi aiheuttaa vaaratilanteita, minkä luulisi myös nimim. AnFan tajuavan.
Tajusin. Tiedän myös että alinopeus voi aiheuttaa vaaratilanteita, mutta ei se ihmishenki ole sen alinopeutta ajavan ajoneuvon vastuulla, jos siellä joku muu tekee liikennerikkomuksia tai muita vastaavia, joilla aiheuttaa henkilövahinkoja. Itse olen myös sitä mieltä, että alinopeudesta pitäisi sakottaa. Oli sitten kyseessä mikä moottoriajoneuvo tahansa niin pitäisi ajaa minimissään esim. 85% siitä nopeusrajoituksesta koko ajan pois lukien tieltä kääntymiset jne.
 

Olkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestarit 20-21
AnFa kirjoitti:
Eipä ole tullut edes mieleen, että joku noin tekisi. Miksi tuollaista muuten tapahtuu? Luulisi, että rekkakuski, joka ajaa kunnolla ja näyttää ohitusmerkkiä heti, kun se on mahdollista ei tuollaista saisi osakseen.

Luulisin että suurimmaksi osaksi, ihan ajattelemattomuuttaan. Rekka on näköeste ja kiire loppuu, kun pääsee ohi. On kyllä sellaisiakin, kun tekee sen jostakin syystä, ihan vittuillakseen. Mutta en mä silti noista yli aja. Jos näkee selvästi, että kyseessä on kiusanteko, soitan poliisit ottamaan paskiaisen pois liikenteestä. (2 kertaa olen joutunut soittamaan 27 vuoden aikana ja molemmilla kerroilla tulivat ja pysäyttivät tyypin).

Tuosta ohitusmerkistä vielä. Se on kanssa aika kinkkistä näyttää, kun liikenteessä on todella paljon semmosia, jotka miettii minuutin ja alkaa sitten kurkkimaan, sitten suora onkin loppu, tai vastaan tulee autoja. Kun rekka näyttää ohitusmerkin, heti hanaa ja ohi.
 
K

kiwipilot

Vastasin vaan ivaan ivalla. Tosin asiantuntevampana nyt olevaan keskusteluun, kuin te, joita olen kommentoinut. En muuten olisi tietenkään kommentoinut
Sinun viestejäsi en vielä ehtinyt, samaa lapsellista naiiviutta nekin.

Minusta, te mutu-juttelijat teette vain itsenne hölmöksi.

No niin, asiaviestejä pöytään, kiitos. Varmaan pystyt kuitenkin ylittämään Kiira Korpi -ketjun kirjoituksiesi tason:)
 

tt

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kannattaisi varmaan ottaa asioista selvää ennen kuin alkaa huudella julkisuudessa; tienkäyttömaksuja ei todella ole kovinkaan suuressa osassa Eurooppaa ainakaan henkilöautoille.

Niin sitä luulisi, Saksassa, Ranskassa, Italiassa, Espanjassa, Englannissa, Ruotsissa, Norjassa ja monissa entisissä Jugoslavian valtioissa muutaman esimerkin mainitakseni.

Voisi myös luulla, että kannattaisi lukea viestit ajatuksella ennen kommentointia.

Saksassa on tienkäyttömaksu vain raskaalle likenteelle ei henkilöautoille, Ranskassa, Itävallassa, Italiassa ja Sveitsissä vain moottoriteillä sekä tietyissä tunneleissa, Ruotsissa vain Tukholmassa ja tietyillä silloilla.

Nämä näin äkkiseltään tulevat mieleen, lisää vaikka täällä.

Erityisesti maanteillä, joista alkuperäisessä kommentissa oli kyse, ajetaan aika monessa paikassa vielä ilmaiseksi, sanoi Simo siten mitä vaan. Esimerkiksi Saksan mallin mukaiset pelkän raskaan liikenteen tienkäyttömaksut eivät varmaankaan kuljetusyrittäjän kuluja juuri vähennä, vaikka niiden tuotto käytettäisiinkin teiden kunnossapidon sijaan dieselveron alentamiseen?
 

Masculine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
No sen joka sen aiheuttaa? Ei kait se ole hitaasti ajavan rekkakuskin vika?

Jos et ole aikaisemmin kuullut niin nopeusrajoitukset teillä eivät ole vain yläraja , liian hiljaa ajaminen on liikenteenvaarantamista ja siitä saa sakot.
Muutenkin todella naiivia väittää etteikö se hidastelu olisi osa syyllinen siitä aiheutuviin kiinni leikkaamisiin ja sitä myöden riski ohituksiin.
 

Kimmo_Ahteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mikäli asioihin haluttaisiin vaikuttaa niin jättäisivät rekat parkkiin satamoihin jne. niin ettei mikään tavara liikkuisi Suomen maassa. Vaikutukset näkyisivät vielä pahemmin ja ennen kaikkea turvallisemmin. Suomen valtionkin kannattaisi pikkuhiljaa tehdä periaatepäätös ja alkaa panostaa enemmän raideliikenteeseen. Kiskoilla saadaan kuljetettua paljon tavaraa nopeasti ja ennen kaikkea ympäristöystävällisesti. Eikä tarvitse huolehtia dieselin hinnannoususta.

Nyt on kompattava Turun(?) miestä ja todettava että kaveri on päässyt pintaa syvemmälle tässä rekka-asiassa.

Totuus lienee se että löpö on muodossa tai toisessa loppumassa tästä maailmasta. Ennen loppuaan hinta tulee nousemaan vielä roimasti. Sehän näkyy kuluttajan kukkarossa yleisen hintatason nousuna. Liksojahan voidaan korottaa mutta tulee sekin piste vastaan jossa yhteiskunta ei kestä hintatason nousua. Seurauksistahan nyt varmaan tiedetään riittävästi.

Mitä tulisi tehdä? Radikaaleja muutoksia, mutta ei niitä synny ennen kuin on pakko. Yksi hyvä vaihtoehto on mainittu junaliikenne. Kamat raiteille niin hintataso saatetaan saada pysymään kurissa. Miten olisi paikallinen tuottaminen? Ei tarvitsisi kuljettaa pitkiä matkoja kun sapuska kasvaisi marketin nurkilla. Markkinatalous hoitaa kannattamattomimmat kuljetusyritykset pois ja isommat yhtiöt hoitavat kuljetukset tehokkaammin.

Miten tähän päästään? Tekemällä muutoksia. Mitä se vaatii? Hallituksen toimenpiteitä. Ja hallitushan ei toimi ennen kuin on pakko. Lisätään kuljetuskustannukset kuluttajahintoihin ja onhan siinä jo pakko alkaa miettimään miten koko prosessia voi hoitaa kustannustehokkaammin. Kyllä siinä sitten alkaa ideoita syntymään.

Ok, yksi keino selvitä tästä kriisistä voisi olla vaikka dieselveron alentaminen mutta alv nostaminen. Tällöin yksityisautoilu ei hyötyisi, mutta kuljetusyhtiöt saisivat hengähdystauon. Tämä olisi vain tekohengitystä, sillä fakta on että löpön hinta tulee nousemaan ennen pitkään.
 

AnFa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Jos et ole aikaisemmin kuullut niin nopeusrajoitukset teillä eivät ole vain yläraja , liian hiljaa ajaminen on liikenteenvaarantamista ja siitä saa sakot.
Muutenkin todella naiivia väittää etteikö se hidastelu olisi osa syyllinen siitä aiheutuviin kiinni leikkaamisiin ja sitä myöden riski ohituksiin.

En ole kuullut. Onko tosiaan näin? Mikä on se raja miten hiljaa ajamisesta saa sakot? Annappa tarkat luvut niin minä alan työllistämään hälytyskeskusta/poliisia. Naivia tai ei, mutta silti se ei ole sen hitaasti ajavan vika, jos jollain kahjolla ei ole kaikki inkkarit kanootissa.
 

AnFa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Tapauskohtaista, mutta voit toki tarvittaessa soitella ihan hyvällä perusteella, katso 24 §.

En löydä tuosta tekstistä mitään kohtaa, missä sanottaisiin, että tiellä pitää ajaa vähintään jotain tiettyä nopeutta. Tai tiellä ei saisi ajaa hiljaa. Sanotko vielä sen pykälän, missä tuosta on maininta niin lukaisen tarkemmin?
 

koo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Outoa puhetta siihen nähden mikä mulla on tuntuma suomalaisesta liikennekulttuurista - varsinkin juuri juhannuksen aikaan. Väitän että tommoisten ilmeisen satunnaisten rekkojen tekemä juhannusjono saa lähinnä aikaan tieraivoa, joka taas lisää liikenteen riskejä exponentiaalisesti.
No näköjään täällä olevista kommenteistakin päätellen saa aikaan tieraivoa. Minä nyt ajattelin jo niin pitkälle, että kaikki muutkin tiellä liikkujat olisivat ikäänkuin samalla asialla näiden rahtareiden kanssa ja malttaisivat tämän kerran tukea tätä ainutlaatuista projektia.

Vaikka hidastelu onkin tarkoitettu dieselautojen ja kuljetusalan protestiksi niin edelleen ihmettelen kuinka väki vaan tyytyy kohtaloonsa ja maksaa päivä päivältä polttoaineestaan enemmän.
Täällä jotkut ovat sitä mieltä, että ei se ole hallituksen vika vaan kohonneiden maailmanmarkkinahintojen. Ymmärrän kyllä, että hinnat ovat nousseet mutta hallitus voisi ja sen ehdottomasti pitäisi tehdä jotain.
Valtiovallan tulee taata ihmisten toimintaedellytykset ja nyt alkaisi olla korkea aika tarkistaa sitä pottia minkä autoilija moninkertaisissa veroissaan valtiolle maksaa. On autoveroa, dieselveroa polttoaineveroa, lisäveroa, arvonlisäveroa, käyttömaksua ym. huoltovarmuusmaksua. Jos noista joku vero onkin kiinteä ja valtion kassaan kilahtaa juuri siitä verosta tasasumma niin ainakin alvia voisi tarkistaa alaspäin. Onhan elintarvikkeissa ym. muissakin jutuissa eri suuruisia alveja miksei sitten polttoaineessakin.
Nuokin luettelemani maksut ovat joiltain osin tulleet aikanaan vain joksikin tietyksi ajaksi ja niiden piti poistua silloin ja silloin kun talous olisi taas vakavaraisempaa. Ei ilmeisesti ole vieläkään helpottanut.

No, toisilla on, ihan aiheesta, todellinen huoli työpaikoistaan ja leivästään mutta toiset kinastelee kannattaako tankkiin laittaa sokeria vai siirappia vai ajanko vaan muuten pirullisen hiljaa rekan edessä. Eli le Banneria mukaillen, sen päivän kun näkisi, että kansa, miehet mukaanlukien, nousisivat todellakin barrikaadeille vaikka nyt alkuun tästä asiasta.

Terveisin koo
 

Konalan Kettu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
No näköjään täällä olevista kommenteistakin päätellen saa aikaan tieraivoa. Minä nyt ajattelin jo niin pitkälle, että kaikki muutkin tiellä liikkujat olisivat ikäänkuin samalla asialla näiden rahtareiden kanssa ja malttaisivat tämän kerran tukea tätä ainutlaatuista projektia.

Miksi tätä pitäisi tukea? Mitä ideaa on mielenilmauksessa, jonka haitta kohdistuu syyttömiin osapuoliin. Halutaanko tännekin toimintakulttuuri, jossa esim Ranskan tapaan teille kipataan esteeksi milloin mitäkin tuotetta, koska siitä saatava hinta on liian huono. Tai ulkomailta tuleita halpatuotteita kaapataan ja poltetaan tai turisti purjehtioita saarretaan satamiin. Minä haluan asua valtiossa, jossa tällaista ei tapahdu.
 

vili19

Jäsen
Suosikkijoukkue
Mestarit lavan alla
Vuonna 1918 vastaavat markkinatalouden mekanismeja ja laillista valtiovaltaa vastaan osoitetut kapinatoimet olisivat johtaneet laillisiin rekkaspedejen ruumiskasoihin. Miksei enää nykyisin? Vastaavaa ääliöiden hommaa kuin duunareiden lakotkin, kommareita kaiken maailman rekkasimot ja muut.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
En löydä tuosta tekstistä mitään kohtaa, missä sanottaisiin, että tiellä pitää ajaa vähintään jotain tiettyä nopeutta. Tai tiellä ei saisi ajaa hiljaa. Sanotko vielä sen pykälän, missä tuosta on maininta niin lukaisen tarkemmin?

Ainahan ei kaikilta ihmisiltä voi odottaa, että ymmärtäisi ihan helppoja asioita. Tämähän on myös demokratian huono puoli, että ihan urpoimmatkin saavat äänestää.

Poliisihan on jo tämän rekkaprotestin tiimolta ilmoittanut, että se tulee puuttumaan mahdolliseen hidasteluun. Ehkä AnFan pitää kysellä poliisilta, että kuinka hitaasti sitä saa ajaa.
 

koo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Miksi tätä pitäisi tukea? Mitä ideaa on mielenilmauksessa, jonka haitta kohdistuu syyttömiin osapuoliin.
Ei ole paljoakaan ideaa mielenilmauksessa joka kohdistuu syyttömiin osapuoliin.
Tukea tätä kuitenkin pitäisi sen takia, että saataisiin päättäjät heräämään ihan oikeasti ja toimimaan jotenkin näiden kestämättömäksi kohonneiden polttoainekulujen tiimoilta.
Minäkin haluaisin asua valtiossa jonka päättäjät osaisivat ja ymmärtäisivät reagoida ennen kuin väki pimahtaa. Jos polttoaineen hinnassa (ihan millä laskurilla tahansa laskettuna) on noin puolet veroa ja jos autoilijalta kerätään tuon lisäksi jos jonkinlaista veroa ja maksua niin onhan se ihan sieltä. Ja jos vielä viimeaikaisia ministerien ym. päättäjien toilailuja ajattelee niin harmittaa todella maksaa tuollaisilla veroilla näiden "järjen jättiläisten" ulkomaanmatkoja ym tekstareita, hullummista asioista puhumattakaan.
Harmittaa vaikuttaa kommunistilta ja tavallaan köyhäillä purnatessa hinnoista mutta enemmän harmittaa aina tankilla...joten nousen barrikaadeille.
Terveisin koo
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös