Mainos

Dieselin hinta tolkuton! Lama uhkaa...

  • 28 198
  • 189

AnFa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Ainahan ei kaikilta ihmisiltä voi odottaa, että ymmärtäisi ihan helppoja asioita. Tämähän on myös demokratian huono puoli, että ihan urpoimmatkin saavat äänestää.

Poliisihan on jo tämän rekkaprotestin tiimolta ilmoittanut, että se tulee puuttumaan mahdolliseen hidasteluun. Ehkä AnFan pitää kysellä poliisilta, että kuinka hitaasti sitä saa ajaa.

Eli siis ei ole laitonta ajaa hitaasti. Kiitos. Miten äänestämisen sait yhdistettyä tähän?
 

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
En löydä tuosta tekstistä mitään kohtaa, missä sanottaisiin, että tiellä pitää ajaa vähintään jotain tiettyä nopeutta. Tai tiellä ei saisi ajaa hiljaa. Sanotko vielä sen pykälän, missä tuosta on maininta niin lukaisen tarkemmin?
Itseasiassa toiminta voidaan lukea tieliikenteen häirinnäksi, joka määritellään viittauksella rikoslaissa sekä tieliikennelain 3 pykälän 2 momentissa.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
...
Tukea tätä kuitenkin pitäisi sen takia, että saataisiin päättäjät heräämään ihan oikeasti ja toimimaan jotenkin näiden kestämättömäksi kohonneiden polttoainekulujen tiimoilta.
Minäkin haluaisin asua valtiossa jonka päättäjät osaisivat ja ymmärtäisivät reagoida ennen kuin väki pimahtaa....

Kuka tässä on pimahtanut, muutamaa palstalaista ja rekkakuskia lukuun ottamatta. Veikkaanpa, että ylivoimainen enemmistö suomalaisista on sillä kannalla, että antaa polttoaineiden hintojen nousta vaan.

Tämä rekkamiesten kitinä on nyt vaan yritystä saada muut korjaamaan omat virheet. Saattaahan se olla, että alalla on myös ylitarjontaa. Voi voi, ammatinvaihto edessä, mutta sitähän se kilpailu on, että joku aina häviää.

Valtion tehtävä ei ole puuttua ylitarjonnan riivaamaan alan asioihin pelastamalla huonommin pärjääviä.

Toisaalta koo:n tekstissä mainitut tekstiviestit ja muut kulut kertovat kirjoittajasta sen verran, että tuskinpa muuttaa kantaansa vaikka mitä sanoisi.
 

tt

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Eli siis ei ole laitonta ajaa hitaasti. Kiitos. Miten äänestämisen sait yhdistettyä tähän?

Juu, ei ole laitonta ajaa hitaasti, mutta siitähän ei ole missään vaiheessa ollut kysymyskään. On laitonta ajaa liian hitaasti tai aiheettoman hitaasti, ts. niin hitaasti, että se estää tai haittaa liikennettä. Tarkan nopeusrajan päättänee tapauskohtaisesti poliisi; mahtaisikohan josain olla olemassa jonkinlainen pykälän sovellusohje?

On näemmä vaikea asia tämä.
 

AnFa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
On näemmä vaikea asia tämä.

Juu. Nyt täytyy myöntää et mun moka. Luin väärin tuon tekstin.

Mutta onko vastuu sitten missä määrin sen hidastelijan, jos sieltä joku lähtee esimerkiksi keltaisilla viivoilla ohi ja tappaa, jonkun sen seurauksena?

Mutta ihan offtopicina, että ei ole siis mitään rangaistavaa, jos joku mummo ajaa neljääkymppiä satasen alueella?
 

koo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Toisaalta koo:n tekstissä mainitut tekstiviestit ja muut kulut kertovat kirjoittajasta sen verran, että tuskinpa muuttaa kantaansa vaikka mitä sanoisi.
No kerropa nyt se mitä kertoo kirjottajasta jos hän on kyllästynyt tämänhetkisten johtomiesten hölmöilyihin. Itsekeskeisenä ihmisenä haluaisin kunnon luonnehdinnan.
Terveisin koo
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
...
Mutta ihan offtopicina, että ei ole siis mitään rangaistavaa, jos joku mummo ajaa neljääkymppiä satasen alueella?

Kyllähän se on selvästi tarpeettoman hidasta ajelua ihan selvästi ja jopa ihan aidosti vaarallista. Veikkaanpa, että poliisi pysäyttäisi ja kyselisi mummolta, että miksi ajelee noin hitaasti ja selostaisi hieman miten vaarallista se on. Tuskinpa tuosta sakkoja kuitenkaan kirjoitellaan.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
No kerropa nyt se mitä kertoo kirjottajasta jos hän on kyllästynyt tämänhetkisten johtomiesten hölmöilyihin. Itsekeskeisenä ihmisenä haluaisin kunnon luonnehdinnan.
Terveisin koo

Jos sinun mielestäsi on hölmöilyä lähettää tekstiviestejä naiselle, niin olet melko ahdasmielinen. Mikäli sinusta on tyhmää, että ministeri saa tehdä sen työsuhdekännykällään, niin se osoittaa ymmärtämättömyyttä elämän realiteeteista. Muutenkin tämänkaltaisten, asiaan täysin riippumattomien, asioiden ottaminen argumentiksi tässä aiheessa on vain merkki siitä, että argumentit on loppu. Eipä niitä tainnut tosin olla alkupeleissäkään.
 

koo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Vertaa vaikka kesäiseen tietyöhön joka on paikallaan pysyvänä ja kiertoteineen vielä taatusti helpompi ohittaa. Toisesta reitistäkään ei ole takuuta etteikö sielläkin ole toinen "sepposuomu". Varsinkin lapsiperheiden autoissa ihan takuuvarmasti kuumia hellankoukkuja ja sympatian tunteet Sepolle aika vähissä:
Olen kyllä samaa mieltä kanssasi mielenilmauksen ajankohdasta ja tavallaan tavastakin mutta parempi jotain kun ei mitään ja ehkä tämä alkuunpanija ei keksinyt parempaa.
Kesäiset tietyöt ja niiden mukanaan tuomat jonot taas ovat ihan jees. Minä ainakaan en hellakoukkuile vaan katselen aivan häpeämättömästi näitä ruskettuneita pikipoikia. Upeita kertakaikkiaan.

Terveisin koo
 

koo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Jos sinun mielestäsi on hölmöilyä lähettää ...

Minusta on hölmöä lähettää tekstareita hölmölle naiselle oli kännykkä kenen tahansa. Mitä taas aiheen alkupelienkään argumentteihin tulee niin koita kestää. Tänne palstalle ei ole, ainakaan vielä, yksinkertaisilta kirjoittaminen kielletty.

Terveisin koo
 
Tuossa kun pyörän kuluja vähän tarkemmin seurailin tänä keväänä niin totesin, että mun ajoilla bensalitran kallistuminen kymmenellä sentillä nostaa kuukauden tankkauskuluja vajaan 5 euroa. Mistähän mää saan noin ison summan ny kasaan?

Toinen laskelma. Auton kuukausittainen ajomäärä 1500 km (18 tkm/v) ja hörii vaikka bensaa 8 litraa sadalle. Kymmenen sentin lisäys hintaan nostaa siis mittarilla käynnin kuluja 12 euroa kuussa.

Tommosia summia katoaa ihmisiltä viikoittain lompakosta samantien ihan mitään ajattelematta, kun esim. nähdään kaupassa jotain "todella tarpeellista". Eikä tunnu missään tai harmita yhtään. Tolla mun vitosella käy kerran kuussa bussilla keskustassa.
Laske vaikka huvikseen kuljetusyritysten kustannusten nousu. Tankkasin tänään työpäivän päätteeksi firman autoon yli 150 litraa dieseliä. Sen se oli päivän aikana vienyt. Ja firmalla on aika monta autoa, yli 500. Ei ne kaikki samaan aikaan ole ajossa, mutta satoja kuitenkin. Ja niistä suurin osa vie vähintään tuon 100-150 litraa päivässä. Että kyllä tuo polttoaineen hinnan nousu jotenkin jo vaikuttaa. Itseä se ei toki heilauta, koska ei sitä tarvitse maksaa ja palkka maksetaan tilille kuten ennenkin. Taksakorotus bussilippuihin on ilmeisesti tulossa piakkoin juurikin tän asian takia. Bussien ei tarvitse sentään maksaa dieselveroa, mutta itse polttoaineen hinnassa sitä veroa kuitenkin on. Protestia kannatan minäkin ja sama vaikka se tehdään juhannuksena. Ei vaikuta minun ajamiseen. Tai en usko että jaksavat protestoida jossain Puumalan tiellä. Ja onhan se nyt hirveää jos moottoritiellä on toinen kaista täynnä rekkoja... Menkää katsomaan tilannetta itärajalle. Siellä on noita "väliaikaisia" rekkaparkkeja moottoriteillä viikottain. Eikä ketään ole vielä kuollut. Ja toivottavasti ei kuolekaan. Mutta joo, eihän se siellä pääkaupunkiseudulla kiinnosta. Kunhan itse pääsee makkaranpaistoon ajoissa. Itse aion tehdä yhden miehen protestin ja hankkia viisumin. Sen verran usein siellä itärajalla tulee käytyä, että parinkymmenen kilometrin koukkaus ei ole iso juttu. Parilla tankkaus kerralla saa jo viisumin hinnan takaisin.
 

Salama44

Jäsen
Onhan polttoaineen hinnannousu aika tolkuton. Aina kun hinta nousee 10 senttiä valtio saa pollttoaineveroja lisää yli seitsemän senttiä. Miten tällainen ryöstöautomaatti on yleensä mahdollista. Kuinka pajon valtio saa ryöstää kuljetusliikkeiltä ja yksityisautoilijoilta lisää rahaa ilman mitään omia ansioita sen vuoksi, että raaka-aineen hinta nousee muutaman sentin. Ei muuta kuin rekat matelemaan pitkin teitä ja jos se ei auta niin sitten parkkiin? Kun tavara loppuu kaupoista niin tajuaa porvarihallitus ja saavutustensä sädekehässä paistatteleva kokoomuksen puheenjohtaja Katainenkin todellisen tilanteen.
 

Cougar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Detroit Red Wings
En ole kuullut. Onko tosiaan näin? Mikä on se raja miten hiljaa ajamisesta saa sakot? Annappa tarkat luvut niin minä alan työllistämään hälytyskeskusta/poliisia. Naivia tai ei, mutta silti se ei ole sen hitaasti ajavan vika, jos jollain kahjolla ei ole kaikki inkkarit kanootissa.
Ei täysin ole kyse rajoista. Liikenteen haittaaminen tavalla tai toisella johtaa sakkoihin. Poliisi kyllä kertoo kun syyllistyt siihen. Inkkarit eivät taida olla kanootissasi.
 

Salama44

Jäsen
altion tehtävä ei ole puuttua ylitarjonnan riivaamaan alan asioihin pelastamalla huonommin pärjääviä.
Tyypillistä kokoomusajattelua. Jokainen tulkoot toimeen omillaan. Siirtäkööt heikosti pärjäävät yritykset korotukset hintoihin. Eihän sillä ole mitään väliä jos inflaatio kiihtyy ja muutamat kannattavat yritykset vain menestyvät. Mitä muutamasta konkurssista. Saavathan ne työttömyysturvaa ja muuta sosiaaliturvaa. Mehän ollaan korotettukin niitä kaikkia taas 10 eurolla kuukaudessa. Ei tässä ole kenelläkään mitään hätää. Köyhät ajavat vain pakolliset ajot, mutta parempituloiset voivat jatkaa vielä huvitteluajojakin kun ei pieni polttoaineen korotus tunnu missään. Ahneudelle tulee vielä paskanen loppu kun työntekijöistä tulee pula ja ne muut eivät jaksa enää raataa lisää voittoja porvarien pussiin.
 

FreezingHell

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Onhan polttoaineen hinnannousu aika tolkuton. Aina kun hinta nousee 10 senttiä valtio saa pollttoaineveroja lisää yli seitsemän senttiä.
Tästä olisi mukava saada numeroesimerkki asian selvennykseksi näin fiksun tuntuiselta kaverilta. Esim. 95:n nousu 1,50:stä 1,60:een.
 

Salama44

Jäsen
Kannatan hidastelua, koska huipurihallitus Kataisen johdolla on saannut aikaan melkoisen kriisin aikaseksi jo monella sektorilla ei edes demarit olisi pystynyt vastavaan.
Kokoomus koettelee koko ajan kepillä jäätä. Jo Tehyn työtaisteluhan aikana se melkein aiheutti katteettomilla vaalilupauksillaan kriisin ja potilasturvallisuuden vaarantumisen. Nyt Katainen ei ymmärrä tilanteen vakavuutta ennen kuin teillä alkaa olla muitakin kuin venäläisten rekkojen jonoja. Kuka kieltää ajamasta turvallista tilannenopeutta. Jos tiellä on hirvivaaramerkki, lapsista varoittava merkki, häikäisyä tai vaikka kova vesisade niin nopeutta kannattaa laskea huomattavasti turvallisuussyistä. Ei poliisi voi sakottaa jos on joku selitys niin kuin ei voi työnantajakaan pakottaa ylitöihin ilman pätevää estettä. Riittää kun kun on muita menoja.
 

FreezingHell

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tyypillistä kokoomusajattelua. Jokainen tulkoot toimeen omillaan. Siirtäkööt heikosti pärjäävät yritykset korotukset hintoihin. Eihän sillä ole mitään väliä jos inflaatio kiihtyy ja muutamat kannattavat yritykset vain menestyvät. Mitä muutamasta konkurssista. Saavathan ne työttömyysturvaa ja muuta sosiaaliturvaa. Mehän ollaan korotettukin niitä kaikkia taas 10 eurolla kuukaudessa. Ei tässä ole kenelläkään mitään hätää. Köyhät ajavat vain pakolliset ajot, mutta parempituloiset voivat jatkaa vielä huvitteluajojakin kun ei pieni polttoaineen korotus tunnu missään. Ahneudelle tulee vielä paskanen loppu kun työntekijöistä tulee pula ja ne muut eivät jaksa enää raataa lisää voittoja porvarien pussiin.
Tyypillistä sosialistiajattelua. Kaikki yritykset pyrkivät siirtämään kustannusten nousut omiin hintoihinsa. Heikot eivät, koska eivät pysty, jolloin ne eivät ole kilpailukykyisiä. Ts. niillä ei ole mitään kilpailuetua/keinoa, eikä niiden tulekaan selvitä. Suomessakin kilpailu on todellisuudessa niin heikkoa, että tiukkaa tekee edes kohtuullisesti hoidetuilla yrityksillä vain muutamillla aloilla.

Sosiaaliturvalla turvataan kohtuullinen toimeentulo niille, jotka eivät kykene itseään elättämään. Köyhien tuleekin ajaa melko vähän huviajoa, koska öljystä on tulossa hintojen perusteella aiempaa niukempi hyödyke. Itse en ainakaan mielelläni tue vähemmän yritteliäiden huviajeluita.

Sekataloudessa yritysten tai ihmisten valintoja tulee ohjata mahdollisimman vähän. Tämä ohjaus on tarpeellista juurikin ympäristö- ja kilpailukykyasioissa, koska markkinat eivät osaa hoitaa näitä ongelmia hyvin. Korkeat saasteverot toimivat ympäristönsuojelijana ja ovatkin siihen oikea keino sekataloudessa, toisinkuin suorat rajoitukset yms. Inflaatio on kieltämättä huono homma kv. kilpailukyvyn kannalta, mutta se polttoaineen osuus ei kuitenkaan ole kovin suuri kulutuskorissa, vaikka koskettaakin jokaista alaa. Esim. 20 sentin veroale ei ihan hirveästi inflaatiota hillitsisi, mutta taas jouduttaisiin tappelemaan, mistä otetaan vajaa mrd. Ts. sanoen vastakkain ovat budjettitasapaino ja erään kilpailukyvyn osatekijän pieni osatekijä.
 

Steegil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2014, Ducks sympatiat Coyotes & Jets
Kuitenkin polttoaineen hinnan korotukset näkyvät loppupeleissä sielä meidän kukkarossa. Kuluttajathan kattavat tämänkin touhun. Kyllä kunnon toimenpiteisiin pitää ryhtyä ja tämä on mielestäni suhteellisen oiva tapa, mitä muutaman juhannusviettäjien muutaman ylimääräisen tunnin odottelulla on väliä, jos jotain saataisiin aikaankin, kuitenkin ne meidän ostetut juhannusjuomat ja makkarat, joku kuljetusalan yrittäjä on sinne kauppaankin tuonnut.
 

Mike

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KäPa, NUFC
Tyypillistä sosialistiajattelua. Kaikki yritykset pyrkivät siirtämään kustannusten nousut omiin hintoihinsa. Heikot eivät, koska eivät pysty, jolloin ne eivät ole kilpailukykyisiä

Meinaat että joku väsynyt muutaman kymmenen auton kuljetusliike kertoo asiakkaanaan olevalle suuryritykselle, että taksa nousee nyt määrän x, koska polttoainekustannukset ovat nousseet määrän y, ja tämä suuryritys sitten vielä suostuisi hyvää hyvyyttään sitä nostamaan. Paskan marjat. Suomessa - ainakaan etelässä - ei semmoista yritystä ole, joka pystyy heille sanelemaan taksansa.
Noiden kuljetusliikkeiden nillitys on asiakasyrityksilleen hyttysen ininää, ja mikäli sovittu hinta ei kelpaa, niin sitten otetaan tilalle vastaava määrä autoja pikkufirmoista. Näiden liekaa voidaan vetää vielä tiukemmalle, kun niitä satojen tuhansien eurojen velkarekkoja ei oikein parkkipaikallakaan ole varaa seisottaa.

Mun mielestä yksityisautoilijoiden bensaverotukseen ei tarvi puuttua. Mulle on henk.koht ihan yksi vitun maku maksaako se sen 10-senttiä enemmän tai vähemmän. Sama pätee takseihin, dösiin yms., jotka oletettavasti voivat kompensoida kohonneet kulut ihan suoraan vääntämällä sitä taksamittaria tai matkalipun hintaa vähän uusille leveleille. Sen sijaan raskaalle rekkaliikenteelle nuo helpotukset olisivat kyllä paikallaan. Ihan vaikka p-öljyä kehiin vain.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
... takseihin, dösiin yms., jotka oletettavasti voivat kompensoida kohonneet kulut ihan suoraan vääntämällä sitä taksamittaria tai matkalipun hintaa vähän uusille leveleille. Sen sijaan raskaalle rekkaliikenteelle nuo helpotukset olisivat kyllä paikallaan. Ihan vaikka p-öljyä kehiin vain.

Voitko selittää miksi rekkakuskit ovat eri asemassa tässä kuin mainitsemasi muut yrittäjät? Miksi he eivät voi "vääntää sitä taksamittaria"? Veikkaan, että syy on, että eivät osaa.

Ei tässä maassa yhdellekään yritykselle "vedetä liekaa tiukemalle" ja pakoteta tekemään töitä tappiolla. Jos ei osaa hinnoitella, niin työkkärissä on hommia vaikka kuinka ja paljon.

Polttoaineverothan ovat muuten ympäristöveroja ja näyttävät mahdollisesti toimivankin jos tämä kuljetusalan ylitarjonta saadaan häviämään ja kuljetuksia siirrettyä raiteille.
 

hanu

Jäsen
Suosikkijoukkue
raitapaita
Onhan polttoaineen hinnannousu aika tolkuton. Aina kun hinta nousee 10 senttiä valtio saa pollttoaineveroja lisää yli seitsemän senttiä. Miten tällainen ryöstöautomaatti on yleensä mahdollista. Kuinka pajon valtio saa ryöstää kuljetusliikkeiltä ja yksityisautoilijoilta lisää rahaa ilman mitään omia ansioita sen vuoksi, että raaka-aineen hinta nousee muutaman sentin. Ei muuta kuin rekat matelemaan pitkin teitä ja jos se ei auta niin sitten parkkiin? Kun tavara loppuu kaupoista niin tajuaa porvarihallitus ja saavutustensä sädekehässä paistatteleva kokoomuksen puheenjohtaja Katainenkin todellisen tilanteen.

Pistetäänpäs nyt viimeinkin ne faktat kuntoon. Polttoainevero on centtiä / Litra kuten jopa tässäkin ketjussa on useamman kerran mainittu. Eli hinnannousu ei vaikuta hevon vittuakaan valtion tuloihin tämän veron osalta. ALV-tuotot tosin kasvavat, mutta se on n. 1,8c/l tuon 7c:n sijasta kymmenen centin korotuksesta. Ja raskaan liikenteen osaltahan ALV on vain läpikulkuerä, eli ostojen alvit vähennetään myynnin, eli rahtimaksujen, alveista.

Valtiolla on muistaakseni varaa pudottaa dieselin polttoaineveroa 3c/l, sitten olisimme EU:n määräämällä alarajalla. Tuokin tosin pitäisi tehdä, mutta eihän se nyt ole kuin pieru saharassa.

Käyttövoimavero pitäisi toki poistaa heti. Nykyisellä naftan/bensan hinnanerolla se on täysin perusteeton. Muutenkin veron poisto kannustaisi etsimään ja kehittämään korvaavia polttoineita, esimerkkinä vaikkapa sianpaskametaani, 'ilmainen' polttoaine, josta tehdään verottamalla käyttökelvotonta.

Samaten veroa verosta käytäntö pitäisi lopettaa, eli alvia ei pitäisi maksaa polttoaineveron osuudesta bensan/naftan hinnasta. Tämä ei tosin kuljetusyrittäjiä auttaisi yhtään, mutta meitä maalaisia helsinkiläisten valtionhallinnon työtekijöiden palkat veroina maksavia maalaisia pakkoautoilijoita kyllä.

t. hanu
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Muutenkin todella naiivia väittää etteikö se hidastelu olisi osa syyllinen siitä aiheutuviin kiinni leikkaamisiin ja sitä myöden riski ohituksiin.
Tämä on nyt sitä kuuluisaa lihavuus aiheuttaa kiusaamista -logiikkaa.
 

FreezingHell

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Meinaat että joku väsynyt muutaman kymmenen auton kuljetusliike kertoo asiakkaanaan olevalle suuryritykselle, että taksa nousee nyt määrän x, koska polttoainekustannukset ovat nousseet määrän y, ja tämä suuryritys sitten vielä suostuisi hyvää hyvyyttään sitä nostamaan. Paskan marjat. Suomessa - ainakaan etelässä - ei semmoista yritystä ole, joka pystyy heille sanelemaan taksansa.
Noiden kuljetusliikkeiden nillitys on asiakasyrityksilleen hyttysen ininää, ja mikäli sovittu hinta ei kelpaa, niin sitten otetaan tilalle vastaava määrä autoja pikkufirmoista. Näiden liekaa voidaan vetää vielä tiukemmalle, kun niitä satojen tuhansien eurojen velkarekkoja ei oikein parkkipaikallakaan ole varaa seisottaa.
Meinaan juuri sitä, mitä lainauksessa sanoin. Kaikki yritykset pyrkivät siirtämään kustannusnousut hintoihin. Jos yritys on tehnyt hölmöjä sopimuksia, kilpailuvoima ei riitä tai ei ole suojautunut/on päättänyt olla suojautumatta kustannusriskiltä, joka on realisoituessaan tuhonnut yrityksen voiton, niin tämä on ainoastaan yritysjohdon vika, ei valtion tai helsinkiläisten. Jos yrityksen johto tekee liian isoja virhearviointeja, niin yritys ei ansaitse elää, ainakaan nykyisen johdon alla. Jos näin ei olisi, niin sitä kutsuttaisiin sosialismiksi.

Kuljetusliikebisnes lienee pääomavaltainen toimiala, jossa pienen toimijan voima on suht pieni. Nämä ei varmaan/toivottavasti tullut yllätyksenä yrittäjälle, vaan ne otettiin huomioon toimialalle tuloa mietittäessä. Ei liene sattumaa, että sillä tuusulalaisella rekkayrittäjällä, joka kommentoi ongelman olevan tyhmissä sopimuksissa, on kai kohtuu paljon autoja. Asenne on vähän toinen kuin näillä valtiota apuun huutelevilla.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Kuitenkin polttoaineen hinnan korotukset näkyvät loppupeleissä sielä meidän kukkarossa. Kuluttajathan kattavat tämänkin touhun. Kyllä kunnon toimenpiteisiin pitää ryhtyä ja tämä on mielestäni suhteellisen oiva tapa, mitä muutaman juhannusviettäjien muutaman ylimääräisen tunnin odottelulla on väliä, jos jotain saataisiin aikaankin, kuitenkin ne meidän ostetut juhannusjuomat ja makkarat, joku kuljetusalan yrittäjä on sinne kauppaankin tuonnut.
Tässä on nyt samaan aikaa sekä ymmärretty pointti, että jätetty se ymmärtämättä. Ensinnäkin olet aivan oikeassa siinä että polttoaineen hinta näkyy loppupelissä meidän kaikkien kukkarossa. Sen sijaan se on jätetty ymmärtämättä että lähes samalla tavalla tämä ehdotettu veron laskeminen näkyy meidän kaikkien kukkarossa, se vain tarkoittaa sitä että veroja kerätään se miljardi enemmän. Toki se pieni ero on siinä että siinä missä polttoaineveron maksavat vain ne jotka kyseistä hyödykettä käyttävät, niin muut verot kerätään toisin perustein.

En nyt lähde ottamaan kantaa että minkä puoluekannan mukaista ajattelua tuo jälkimmäinen on, mutta itse ainakin toivon että hinnan korotukset nimenomaan tulevat tuotteisiin jolloin ne a) kohdistuvat oikein käyttäjilleen b) paikallisesti tuotettujen hyödykkeiden kilpailukyky paranee (mikään ei ole niin idioottimaista kuin tuoda suomeen ranskalaista vettä) c) jotain muutosta (järkeistystä) kuljetusten logistiikkaan voi olla odotettavissa, eli käytännössä osa kuljetuksista siirtyy raiteille (niiltä osin kuin mahdollista) d) autoilun määrään voi olla odotettavissa vähennystä sillä kulloisestakin hallituspuolueesta riippumatta se polttoaineen kysyntä tulee maailmanlaajuisesti kasvamaan ja hinnat tulevat nousemaan e) tämä tukee hybridien / sähköautojen / muun teknologian kehitystä ja on sikäli yksi mahdollisuus Suomen tulevaisuuden vientiveturiksi
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös