Mainos

Dieselin hinta tolkuton! Lama uhkaa...

  • 28 185
  • 189

vili19

Jäsen
Suosikkijoukkue
Mestarit lavan alla
No niin, tulivathan spedet järkiinsä ja säästyi monta rekkaurpon mustaksi turvonnutta silmää viimeistään Nummelan kohdalla. Hyvä näin, länsimainen oikeusjärjestys voitti. Toki Simolle voisi ehkä karpomaisesti yhden savuporon lähettää, tekisi ehkä hyvää.
Kaikki ehkä / mahdollisesti konkurssiin menevien, epäpätevästi hoidettujen kuljetusliikkeiden janarit löytävät varmasti duunin paremmin johdetuista putiikeista. Ei kai meidän normaalien, länsimaisten kuluttajien tavarantarve tähän lopu, vaikka nesteen hinta nouseekin? Ei kai kukaan hullu Grafenwalderin ostamista lopeta, vailla se diesel vähän enemmän maksaakin? Ei kai!
 

ilman sukkia

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
No niin, tulivathan spedet järkiinsä ja säästyi monta rekkaurpon mustaksi turvonnutta silmää viimeistään Nummelan kohdalla. Hyvä näin, länsimainen oikeusjärjestys voitti. Toki Simolle voisi ehkä karpomaisesti yhden savuporon lähettää, tekisi ehkä hyvää.
Kaikki ehkä / mahdollisesti konkurssiin menevien, epäpätevästi hoidettujen kuljetusliikkeiden janarit löytävät varmasti duunin paremmin johdetuista putiikeista. Ei kai meidän normaalien, länsimaisten kuluttajien tavarantarve tähän lopu, vaikka nesteen hinta nouseekin? Ei kai kukaan hullu Grafenwalderin ostamista lopeta, vailla se diesel vähän enemmän maksaakin? Ei kai!
Ei lopeta ostamista ei. Mutta jos pienet yritykset kuolee pois niin kilpailu vähenee ja tämän iloisen tapahtuman jälkeen kuljetushinnat ovat "sovittavissa", ylöspäin. Itseäni tässä kyrsii se että kauppa vetää kylmästi välistä, nostaa hintoja vedoten rahtikulujen kasvamiseen vaikka todellisuudessa nämä mainitsemasi "rekkaurpot ja spedet" ajaa samoilla taksoilla vielä kuukausia. Ihan sama maidon hinnan kanssa, se mitä viime aikoina on tullut lisää maidon hintaan menee suurinosa kaupan kassaan, tuottajat jäivät muutaman sentin korotukseen.

Sopivilla toimenpiteillä turvattaisiin logistiikan sujuminen jatkossakin. Minua ei haittaisi vaikka mökkimatkaan menisikin kolme tuntia enemmän, enemmän haittaa alkaa siinä vaiheessa olemaan kun kauppojen hyllyt tyhjenevät. Sinällään huvittaa miten monelta tuntui jo juhannus menevän piloille, harmituksen ymmärrän mutta jotain suhteellisuuden tajua kaipaisin.
Eiköhän siellä taas järjettömät ohitukset ja niistä johtuvat jarrutukset mukavasti jojoiluta matkavauhtia.
 

expertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Brodeur, Hughes bros., Dawson Mercer, NJD, HPK
Heh, suomalaista barrikaadeille nousemista parhaimmillaan. Oli hyvä sauma oikeasti herättää, mutta meni paskat sitten housuun. "Ei me ny viittitä, kun joku voi suuttua".


Ei kai kukaan hullu Grafenwalderia juo?
 

mikko600

Jäsen
Suosikkijoukkue
NUFC
Jahas

Kannattaa pääteillä ajelevien varautua sittenkin ruuhkiin. Tekstiviestejä alkanut taas lennellä. Ja tämä siis kuultuna rekkakuskilta. Hienoa toimintaa, saas nähdä miten sitten toteutuu...
 

Fanduli

Jäsen
Suosikkijoukkue
pohojoosen poijjaat
Kun olisikin menty edes sitä 20 km/h eteenpäin! Nyt on sitten "tötöilty" ja pistetty koko Kehä I poikki..

Kaksi rekkaa kolaroi Kehä I:llä

Ei nyt sentään! Valitettava onnettomuus ja onneksi kuskille ei käynyt pahemmin!
 

kakkonen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Kun olisikin menty edes sitä 20 km/h eteenpäin! Nyt on sitten "tötöilty" ja pistetty koko Kehä I poikki..

Kaksi rekkaa kolaroi Kehä I:llä

Ei nyt sentään! Valitettava onnettomuus ja onneksi kuskille ei käynyt pahemmin!
Saattaa olla tahallinen "kolari". Kyllä siellä muutamat sissit varmasti hidastaa liikenteessä ja onhan se hyvä ettei koko mielenilmaus kuole kasaan kun sitä niin hartaasti on järjestelty.
 

Kaivanto

Jäsen
Sama pätee takseihin, dösiin yms., jotka oletettavasti voivat kompensoida kohonneet kulut ihan suoraan vääntämällä sitä taksamittaria tai matkalipun hintaa vähän uusille leveleille. Sen sijaan raskaalle rekkaliikenteelle nuo helpotukset olisivat kyllä paikallaan. Ihan vaikka p-öljyä kehiin vain.

Se on kylläkin rekka eikä taksi, joka voi vapaasti ruuvailla taksojaan ylöspäin.
 

ultrar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Arsenal
Itseäni tässä kyrsii se että kauppa vetää kylmästi välistä, nostaa hintoja vedoten rahtikulujen kasvamiseen vaikka todellisuudessa nämä mainitsemasi "rekkaurpot ja spedet" ajaa samoilla taksoilla vielä kuukausia. Ihan sama maidon hinnan kanssa, se mitä viime aikoina on tullut lisää maidon hintaan menee suurinosa kaupan kassaan, tuottajat jäivät muutaman sentin korotukseen.

Tässä olet muuten totaalisen yössä, voit sen todeta ensi vuonna, jos lähdet analysoimaan nimenomaan kaupan tulosta. En saa kertoa yksityiskohtaisesti hinnanmuodostusta täällä, mutta jokainen varmaan ymmärtää sen, että jos nyt vaikka maidon tuottajahintaa nostetaan 3 senttiä, niin eihän se voi mennä läpi jakeluportaan niin, että kaikki nostavat hintaa sen saman 3 senttiä. Jokaisella portaalla ovat omat kulunsa, joista kuljetuskustannukset ovat vain yksi pieni osa, on palkkakuluja, vuokrakuluja, energiaa, siivousta, vartiointia jne. ja kaikki kulut ovat nousseet enemmän ja vähemmän tämän vuoden aikana.

Tiedän myös kuljetusyritysten tuskan äärimmäisen hyvin, erittäin sisäpiirissä olevaa faktaa, ongelmia siellä on, mutta on myös sopimuksiin saatu korotuksia. On myös luovuttu kannattomista kuljetuksista ja hankittu uusia tilalle. yksi ongelma on, etteivät kaikki pienyrittäjät ole parhaita talousihmisiä eivätkä neuvottelijoita. Ongelma on tietysti näin nopeasti tapahtuva dieselin hinnannousu, jolloin ei tahdota pysyä sopimuksissa mukana ja sitä ei tietysti voi vähätellä yhtään. Pitkässä juoksussa kukaan ei aja tappiolla, joten ne kuljetuskustannukset tulevat siis myös nousemaan, sopimukset siis paranevat kuljetusyrityksille, valitettavasti kuluttajat maksavat aina tämän laskun. Mikä on tietysti oikein, liikeyritysten ei edes kuulu olla hyväntekeväisyysjärjestöjä.
 

Le Banner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK täältä ikuisuuteen! 106-105 NYR
Heh, suomalaista barrikaadeille nousemista parhaimmillaan. Oli hyvä sauma oikeasti herättää, mutta meni paskat sitten housuun. "Ei me ny viittitä, kun joku voi suuttua".

?

Hys hys nyt sielläkin. Nyt nätisti kyykkyyn ja jauhomakkaraa suuhun ilman mitään pulinoita:) (laitoin hymiön varmuuden vuoksi)

Nauratti kun Suomen presidentti Tarja Halonen sanoi että nyt on otettava puutullit puheeksi kun ryssiin menee. Eipä aikaakaan kun uuniperunoistaan ja salaisista tapaamisistaan tunnettu pääministeri rupesi kiljumaan ÄLÄ ÄLÄ!! suhteet viilenee itään.
 

FreezingHell

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Tankillinen kestää reilun kuukauden nykyisillä ajoilla, ja edellisellä kerralla auton tankkasi vaimoni, joten hetken aikaa oli ehtinyt vierähtää, kun juhannuksena kävin autoon hakemassa dieseliä. Täytyy myöntää, että lievä järkytys se oli, kun tajusin tankillisen maksavan yli 80 euroa. No, ajeleehan tuolla taas jonkin aikaa, mutta silti. Aika karua.
 

-Kantor-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Feikkiheikit
Polttoaineverothan ovat muuten ympäristöveroja ja näyttävät mahdollisesti toimivankin jos tämä kuljetusalan ylitarjonta saadaan häviämään ja kuljetuksia siirrettyä raiteille.

Voidaan olla montaa mieltä siitä, että olisivatko rautatiekuljetukset lopullinen ratkaisu ilmaston kuormittamiselle. Suurin osa logistiikka-alan yritysten päästöistä kun sattuu johtumaan nimenomaan suurempien kaupunkien ympäristössä tapahtuvasta nouto-/jakeluliikenteestä, ei suinkaan terminaalien välillä ajettavasta runkoliikenteestä. Sehän on kuitenkin sanomattakin selvää, ettei VR hoida tavaroita suoraan asiakkaiden ovelle, vaan näihin rautatiekuljetuksiinkin liittyy aina se siirtokuljetus terminaaliin ja sieltä loppuasiakkaalle. Ydinkysymys päästöjen ja sen myötä myös kulujen vähentämiseksi on suunnitella kunkin jakoauton päivittäinen reitti mahdollismman loogiseksi, jolloin saadaan jaettua mahdollisimman paljon tavaraa mahdollisimman vähin kilometrein.

Noihin rautatiekuljetuksiin liittyy muutenkin paljon riskejä. Esimerkiksi jos jokin auto vaikka sattuu hajoamaan keulille, niin siellä on sitten loput autot (muidenkin yrityksien) perässä odottamassa niin kauan, että se hajonnut keulilta saadaan kuntoon. Tai se, että juna sattuu myöhästymään muutaman tunnin esimerkiksi raiteiden jäätymisen takia -> vaikuttaa rautateillä runkoliikenteessä tavaraa kuljettavien yrityksien toimintaan mahdollisesti jopa viikon säteellä. Kuljetusala on kuitenkin hyvin pitkälti aikatauluilla pelaamista.
 

Salama44

Jäsen
Tästä olisi mukava saada numeroesimerkki asian selvennykseksi näin fiksun tuntuiselta kaverilta. Esim. 95:n nousu 1,50:stä 1,60:een.
Jokunen vuosi sitten huoltoasemilla kerrottiin, että polttoaineen hinnasta veroa on n. 75 %. Tällä hetkellä verojen osuus on hintojen nousun vuoksi laskenut ja lienee hieman yli 60 %. Ei ole kuin puoli vuotta siitä kun polttoaineveroa viimeksi korotettiin ja poliitikot kertoivat, että se ei kuitenkaan vielä riitä. Tuskin valtio antaa jatkossakaan polttoaineverojen laskea 50 % paikkeille. Eiköhän totuus ole se, että verot tullaan jatkossakin pitämään kulutuksen vähentämisen nimissä mieluummin siellä 70 % paikkeilla. Kun polttoaineiden hinnat tasaantuvat niin sitten jälkikäteen korotetaan taas veroja. Niin on tehty ennenkin. Pitkällä aikavälillä valtio rouhaisee ne prosentit hinnasta. Mitä korkeampi hinta sitä enemmän senttejä joka litrasta kilisee valtion kassaan ja tavalliset autoilijat joutuvat rajoittamaan kulutustaan. Dieselin hinnan korotuksilla on saatu kaikki yksityisautoilijat samaan tilanteeseen, mutta kääntöpuolella on ammattiautoilijoiden polttoainekustannusten raju nousu ALV-vähennyksistä huolimatta. Siinä on viherpipertäjillä ja muilla polttoaineen hinnan kahteen euroon haluavilla miettimistä miten ammattiautoilu turvataan kun samalla yritetään vähentää yksityisautoilua.

http://www.tekniikkatalous.fi/energia/article30556.ece
 
Viimeksi muokattu:

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Miksi ihmeessä viherpiiperöt haluaisivat ammattiautoilun turvata?
 

FreezingHell

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Jokunen vuosi sitten huoltoasemilla kerrottiin, että polttoaineen hinnasta veroa on n. 75 %. Tällä hetkellä verojen osuus on hintojen nousun vuoksi laskenut ja lienee hieman yli 60 %.

Skenaarioanalyysi poliitikoiden mahdollisista tulevaisuuden toimista ei kiinnosta niinkään, vaan väitteesi automaattisesta 7 sentin rajaverosta 10 sentin hinnannousulla. Jos verojen osuus on laskenut 75%:sta 60%:iin hinnan noustessa 50%, niin tuskin rajaveroaste on 70%. Polttoaineverostusta on toki hieman viilailtu matkan varrella, mutta se ei vaikuttane laskelmiin ratkaisevasti. Rajaveroaste on käsittääkseni jotain vajaa 20%, joten toivottavasti matematiikka ei ole vahvin lajisi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös