Mainos
  • Joulurauhan julistus
    Huomenna, jos Moderaattorit suovat, on meidän Jatkoajan armorikas joulupäivä; ja julistetaan siis täten yleinen joulurauha, kehottamalla kaikkia tätä palstaa asiaankuuluvalla kirjoittelulla täyttämään sekä muutoin hiljaisesti ja rauhallisesti käyttäytymään sillä se, joka tämän rauhan rikkoo ja joulurauhaa jollakin laittomalla taikka sopimattomalla kirjoituksella häiritsee, on raskauttavien asianhaarain vallitessa syypää siihen rangaistukseen, jonka Moderaattorit ja säännöt kustakin rikoksesta ja rikkomuksesta erikseen säätävät.

    Toivotamme kaikille Jatkoajan kirjoittajille sekä lukijoille Hyvää Joulua ja Onnellista Uutta Vuotta 2025.

Dieselin hinta tolkuton! Lama uhkaa...

  • 28 238
  • 189
Joukkoliikennehän toimii täällä vain suurimmissa kaupungeissa ja satunnaisesti muualla..
Hyvä joukkoliikenne on täyttä utopiaa monessa paikassa. Otetaan vaikka eräs taajama noin 15 km Vaasasta. Aamulla menee 2 bussia keskustaan, päivällä lähtee Vaasasta 17.15 viimeinen bussi takaisin. Viikonloppuisin ja iltaisin eivät kulje ollenkaan. Kesäaikana myös vain yksi bussi kaupunkiin päin. Oma auto on niin monessa paikassa Suomessa välttämättömyys, pakollinen, pirun kallis kuluerä.
Joukkoliikenne ei voi toteutua kunnolla ilman valtion tukea - eli ei ole kannattavaa juuri missään ja kun valtio leikkaa tukiaan -> kannustetaan yksityisautoiluun...

Ei se nyt ihan surkeaa ole muuallakaan. Itse asun tällä hetkellä suht suuressa kaupungissa ja bussi kulkee tästä läheltä 15 minuutin välein. Töihin kulkisin sillä varmasti, jos vaan voisi. (olisihan se minulle ilmaista) Mutta aika vaikeaa kun itse joutuu yleensä ajamaan sitä ensimmäistä tai viimeistä vuoroa. Naapurikaupunkiin kulkee auto n. tunnin välein. Myös tämä paikallisliikenne reitti ulottuu aika kauas kaupungin ulkopuolelle. Joten aika moni halutessaan pääsisi töihin julkisilla täälläkin. Astetta pienemmissä kaupungeissa se joukkoliikenne ei sitten ole enää niin kattavaa. (alle 50000 asukkaan) Mutta aika liioiteltua sanoa että se toimii vain Helsingissä, Turussa ja Tampereella. Ei se kaikkia toki tavoita tässäkään kaupungissa, mutta aika monen kuitenkin.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tämä Helsingin vetäminen tähän keskusteluun on melko naurettavaa sekä junttia. Jos puhutaan jostain tuhansien asukkaiden kunnasta, jossa on surkea joukkoliikenne, niin mikä estää kuntaa järjestämästä sitä. Siis asukkaat yhdessä maksaisivat palvelusta mikä on surkealla tolalla. Ai niin, helsinkiläiset saisivat kyllä maksaa sen, kuten kaikki muutkin palvelut.

Se nyt on vaan sellainen asia, että jos asuu landella saa huonommat palvelut. Se ei kai ollut yllätys Ervallekaan kun osti sen halvan rivitalon sieltä keski-uudeltamaalta, että autolla joutuu kulkemaan, mikäli ei halua sitoutua surkeisiin julkisiin. Miksi ette ostaneet rivaria marjaniemestä, sieltä on lyhyt matka metrolle tai westendistä, josta pääsee fillarilla 10 minuutissa keskustaan. Ai niin, jonkun muun pitäsi maksaa se kämppä.

Sitä kun asuu stadissa, joutuu katselemaan ja kuuntelemaan naapureita, eikä järvellekään ole niin lyhyt matka. Maalaisten mielestä stadilaiset ovat vielä urpoja kun ovat valinneet asumisen palvelujen lähellä ja sikahintaiset kämpät.

Elämä on täynnä valintoja, yksi merkittävimmistä valinnoista on asuinpaikka. Mikäli ei ymmärrä kokonaisuutta ja ostaa vaan sen halvan kämpän, niin saattaa tulla yllärinä se fakta, että stadissa on paremmat palvelut. Se kertoo enemmän kitisevästä juntista kuin surkeista palveluista.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Tämä Helsingin vetäminen tähän keskusteluun on melko naurettavaa sekä junttia. Jos puhutaan jostain tuhansien asukkaiden kunnasta, jossa on surkea joukkoliikenne, niin mikä estää kuntaa järjestämästä sitä. Siis asukkaat yhdessä maksaisivat palvelusta mikä on surkealla tolalla. Ai niin, helsinkiläiset saisivat kyllä maksaa sen, kuten kaikki muutkin palvelut.

Se nyt on vaan sellainen asia, että jos asuu landella saa huonommat palvelut. Se ei kai ollut yllätys Ervallekaan kun osti sen halvan rivitalon sieltä keski-uudeltamaalta, että autolla joutuu kulkemaan, mikäli ei halua sitoutua surkeisiin julkisiin. Miksi ette ostaneet rivaria marjaniemestä, sieltä on lyhyt matka metrolle tai westendistä, josta pääsee fillarilla 10 minuutissa keskustaan. Ai niin, jonkun muun pitäsi maksaa se kämppä.

Sitä kun asuu stadissa, joutuu katselemaan ja kuuntelemaan naapureita, eikä järvellekään ole niin lyhyt matka. Maalaisten mielestä stadilaiset ovat vielä urpoja kun ovat valinneet asumisen palvelujen lähellä ja sikahintaiset kämpät.

Elämä on täynnä valintoja, yksi merkittävimmistä valinnoista on asuinpaikka. Mikäli ei ymmärrä kokonaisuutta ja ostaa vaan sen halvan kämpän, niin saattaa tulla yllärinä se fakta, että stadissa on paremmat palvelut. Se kertoo enemmän kitisevästä juntista kuin surkeista palveluista.

Puhuu mies joka asuu suuressa maalaiskaupungissa. Juntteja on enemmän kehä-1 sisällä kun sen ulkopuolella..
Minä olen valinnut (entisenä Helsinkiläisenä) asua sopivan kokoisen kaupungin ydinkeskustassa, tienata enemmän kuin kuin keskiverto hemmo helsingissä ja elää leveästi edullisten asuinkustannausten vuoksi. Enkä kaipaa julkisia liikennevälineitä.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Puhuu mies joka asuu suuressa maalaiskaupungissa. Juntteja on enemmän kehä-1 sisällä kun sen ulkopuolella..
Minä olen valinnut (entisenä Helsinkiläisenä) asua sopivan kokoisen kaupungin ydinkeskustassa, tienata enemmän kuin kuin keskiverto hemmo helsingissä ja elää leveästi edullisten asuinkustannausten vuoksi. Enkä kaipaa julkisia liikennevälineitä.

Sinä et olekaan täällä kitisemässä dieselin hinnasta. Ei minua häiritse naapurissa asuva ulkomaalainen tai maalainen. Päinvastoin, se on hyvä asia. Sinua häirinnee, joten olet valinnut asuinpaikkasi rajoitustesi mukaan, sekään ei häiritse minua. Se häiritsee, jos joku haluaa muuttaa stadista pois, mutta itkee kun ei saa samoja palveluja kun stadissa. Halpa kämppä kyllä kelpaa, mutta mistään ei haluta luopua.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Sinä et olekaan täällä kitisemässä dieselin hinnasta. Ei minua häiritse naapurissa asuva ulkomaalainen tai maalainen. Päinvastoin, se on hyvä asia. Sinua häirinnee, joten olet valinnut asuinpaikkasi rajoitustesi mukaan, sekään ei häiritse minua. Se häiritsee, jos joku haluaa muuttaa stadista pois, mutta itkee kun ei saa samoja palveluja kun stadissa. Halpa kämppä kyllä kelpaa, mutta mistään ei haluta luopua.
En itke, olen enemmän kuin tyytyväinen tilanteeseeni ja valitoihini.
Omat valintani perustuvat puhtaasti yhtälöön rittävästi vapaa-aikaa ja rahaa poltettavaksi. Molemmat vapauttavat tekemään asioita joita arvostan.
Ainoa mitä itken on se että ihmiset luokittelevat toisiaan asuinpaikan perusteella, koska todellakaan täällä ei yhtään suurkaupunkia tai metropolia ole ja elämme tämän pallon takanurkassa kaukana kaikista todellisista suurkaupungeista.
Illuusio urbaanista suurkaupungista on toki hauskaa ja sokaisee jotkut, mutta yhtä lailla se on silti vain päiväunta. Eikä tämä nyt ollut mitenkään sinuun kohdistettu, kunhan vain kiteytin ajatuksiani.
Kannattaa muistaa että: "Sticking feathers up your butt does not make you a chicken"
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Puhuu mies joka asuu suuressa maalaiskaupungissa. Juntteja on enemmän kehä-1 sisällä kun sen ulkopuolella..
Minä olen valinnut (entisenä Helsinkiläisenä) asua sopivan kokoisen kaupungin ydinkeskustassa, tienata enemmän kuin kuin keskiverto hemmo helsingissä ja elää leveästi edullisten asuinkustannausten vuoksi. Enkä kaipaa julkisia liikennevälineitä.
Pitäisikö olla sulle kateellinen pikku maalaiskaupunkisi elintasosta, kun on mahdollista saada sama täällä stadissa?

Ohmi kirjoitti:
No, onhan se. Jos pääkaupunkiseudun julkinen liikenne olisi järjestetty päin helvettiä niin kuin muun Suomen, niin polttoaineen hinnasta ei tarvitsisi edes keskustella, koska yksityisautoilu olisi myös pääkaupunkiseudun ainoa mahdollinen liikkumiskeino.

Pääkaupunkiseudulla nyt vaan on niin vitun helppo leikkiä kettutyttöä ja ihmetellä miksei lappalaiset aja metrolla ja miksi possu pitää tappaa ennen kuin se laitetaan Stockmannin pakastealtaaseen.

Muuta sinäkin Helsinkiin niin pääset nauttimaan kohtuullisen toimivasta joukkoliikenteestä. Ei tarvitsisi enää sitä sikaakaan teurastaa siellä saunan takana, vaan voisit poimia Stockan pakastealtaasta. Lappalaisetkaan eivät aja metrolla sen takia, kun meitä täällä ei huvita maksaa niiden metroa.

Elämä nyt vaan on valintoja täynnä.
 

ilman sukkia

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Sitä kun asuu stadissa, joutuu katselemaan ja kuuntelemaan naapureita, eikä järvellekään ole niin lyhyt matka. Maalaisten mielestä stadilaiset ovat vielä urpoja kun ovat valinneet asumisen palvelujen lähellä ja sikahintaiset kämpät.

Elämä on täynnä valintoja, yksi merkittävimmistä valinnoista on asuinpaikka. Mikäli ei ymmärrä kokonaisuutta ja ostaa vaan sen halvan kämpän, niin saattaa tulla yllärinä se fakta, että stadissa on paremmat palvelut. Se kertoo enemmän kitisevästä juntista kuin surkeista palveluista.
Ihanaa että te kaikki kokonaisuuden ymmärtäjät asutte sikahintaisissa asunnoissa parempien palveluiden äärellä, stadissa.
Kuka mitenkin palvelut määrittelee?

Ja itse aiheeseen, ei dieselin hinta sinällään ole kenenkään vika. En jaksa uskoa että mitään juhannusliikenteen tukkoja syntyy, jotenkin julkisuutta vaan täytyy saada. Toivottavasti saadaan selvät pelisäännöt jokaikiseen kuljetussopimukseen. Tavaraa liikuttavia pyöriä tarvitaan tien päällä jatkossakin. Riippumatta siitä onko asuinpaikka palveluiden lähellä tai kaukana.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Elämä nyt vaan on valintoja täynnä.

Eikös se ole myös valinta, että on helsinkiläisenä sitoutunut maksamaan maalaisten asumisen ja liikkkumisen.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Pitäisikö olla sulle kateellinen pikku maalaiskaupunkisi elintasosta, kun on mahdollista saada sama täällä stadissa?
Ei, en kaipaa kateuttasi, olen tyytyväinen ja sinut itseni kanssa.
Mutta jos mielesi siitä paranee niin toki ihan vapaasti tuntea ylemmyyden tunnetta "meitä maalaisia" kohtaan.
 

JV

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Illuusio urbaanista suurkaupungista on toki hauskaa ja sokaisee jotkut, mutta yhtä lailla se on silti vain päiväunta.
No minun mielestäni pääkaupunkiseutu on juuri sopivan kokoinen, koska täällä ei ole noita todellisten suurkaupunkien haittoja. Ja toisaalta tämä on riittävän iso paikka, jotta välttyy pikkukaupunkien sisäsiittoiselta ilmapiiriltä.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
En itke, olen enemmän kuin tyytyväinen tilanteeseeni ja valitoihini....

Olen iloinen puolestasi. Parhaita asioita suomessa on se, että jokainen saa valita kuten sinä, jos haluaa. Toisaalta en ymmärrä höpötystäsi urbaanista suurkaupungista. Stadi on mikä on ja minun valintani on asua täällä, eikä sinulla pitäisi kai olla mitään itkemistä sen suuntaan.

Ymmärtäisin kritiikin minua kohtaan, jos olisin vaatimassa maaseudun ja pikkukaupunkien hyviä puolia tänne, vaan kun en ole. Sitä paitsi, pääkaupunkiseudulta löytyy erittäin landemaista ympäristöä meren rannalta, minulla vaan ei ole varaa niihin mestoihin. Se on vain omaa saamattomuuttani tai tulos muista valinnoistani.
 
Elämä nyt vaan on valintoja täynnä.

Keskiluokka nyt kuitenkin on se mikä pitää Suomea pystyssä ja sinä tiedät tai sinun ainakin pitäisi ymmärtää, että keskimäärin kolme ja puoli henkisellä perheeellä, joka tienaa yhteensä 4400,- euroa/kk bruttona ja joka on rakentanut omakotitalon samalle paikalle missä vanhempien työpaikat sijaitsevat, pääkaupunkiseudulle muuttaminen ei ole mikään valintakysymys, koska pääkaupunkiseudulta ei yksinkertaisesti riitä työpaikkoja kaikille Suomen keskiluokkaisille.

Jussi_j:n heitto sikahintaisista kämpistä oli myös melko hauska kahdestakin eri syystä. Ensinnäkin ne sikahintaiset kämpät olisivat vielä sikahintaisempia, jos kaikki keskiluokkaiset maalaisserkut tekisivät "valinnan" muuttaa pääkaupunkiseudulle. Toiseksi, polttoaineen hinta vaikuttaa suoraan inflaatioon ja inflaatio korkoihin, jota te siellä pääkaupunkiseudulla maksatte sikahintaisten kämppienne lainoista. Eikö siis sielläkin kannattaisi protestoida polttoaineennousua vastaan niin asuntojen lainakorot olisivat pienemmät, vaikka sitten metrolla ajelisikin?
 

Beeman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaughan Rangers
Muutin kultahammasrannikolta 400k€ asunnosta ympäristökuntaan 200k€ asuntoon asuinpinta-alan noustessa 2,5-kertaiseksi. Työmatkakustannukset nousivat 0€/kk tasolta -> 350€/kk. En silti ymmärrä valittaa bensan hinnasta, sillä se on TÄYSIN OMA valinta maksaa joko A) asunnosta tai B) matkoista. Mikäli taas kuorma-, linja- yms autoilla työkseen suhaavat eivät ymmärrä nousseita kustannuksia siirtää hintoihin, se on täysin heidän oma häpeänsä. Kuka on niin saatana typerä, että tekee kiinteähintaisen vuosisopimuksen alalla jossa keskeinen kustannustekijä on polttoaineen hinta?
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
...
....
Toiseksi, polttoaineen hinta vaikuttaa suoraan inflaatioon ja inflaatio korkoihin, jota te siellä pääkaupunkiseudulla maksatte sikahintaisten kämppienne lainoista. Eikö siis sielläkin kannattaisi protestoida polttoaineennousua vastaan niin asuntojen lainakorot olisivat pienemmät, vaikka sitten metrolla ajelisikin?

Eipä taida olla tämäkään asia ihan noin yksinkertainen. Inflaatio vähentää myös lainan reaaliarvoa ja varmaan näkyy myös seuraavissa palkkaneuvotteluissa. Valtio maksaa myös lainani koroista liki kolmanneksen, mikä on sitten ihan toinen juttu ja en pidä sitä kokonaisuuden kannalta ihan fiksuna politiikkana, mutta hyödyn toki siitä itse.
 

rico

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
En oikein käsitä, miksi kuljetusyrittäjää kiinnostaa bensan hinta. Puhdas läpilaskutuserä, joka siirretään loppuasiakkaan maksettavaksi. Hinnankorotuskirjeet vaan postiin. Jos taas on jouduttu alan käytännön tai muun takia ottamaan bensapositio, niin sitten pitää miettiä etukäteen kannattaako suojautua riskiltä eikä itkeä jälkikäteen.

Kuluttajienkin närkästys on vähän hassua. OK, verot on vähän julmat, mutta senkin osuus on pienentynyt hinnan noustessa. Tokihan se vituttaa autoa tankatessa, mutta miksi 1,5 tonnin rautamöykyn päivittäinen liikuttelu, jotta saa siirrettyä 100kg ihmistä, pitäisi olla kansalaisoikeus? Mielestäni ihan normaalia/järkeenkäypää saastuttamisen verottamista. Jotkut käyttörajoitukset sen sijaan olisivat perseestä.

Puhutko sä nyt bensan vai dieselin hinnasta?

Siinä määrin olet oikeassa, että eihän kuljetysyrittäjän pitäisi olla sinällään kiinnostunut litkun hinnasta, muuttuva kustannushan se on siinä missä muutkin.

Dieselin hinnan nouseminen ikävä kyllä vaan peilautuu SUORAAN piakkoin vähittäistavaroiden hintoihin. Minä en ainakaan haluaisi maksaa 2,5-3 euroa maitotölkistä. Hinnat nousee, mutta palkat eivät voi nousta. Tässä on tulossa selvä ristiriita, milloinkahan Katainen ja kumppanit heräävät?

Väistämätön ja raju kustannusinflaatio on edessämme, ellei hallitus päätä löysätä edes kuljetusalan polttoaineveroa. Sitten on Suomi kusessa. Huoli ei ole kuljetusalalla, vaan kuluttajilla. Osa heistäkin työskentelee kuljettajina. Mitä loistavin veto mielestäni saada asiaan jotain eloa tekemällä kunnon patoja moottoriteille juhannusliikenteeseen.

Jotain pitää tapahtua ja jotenkin se sika pitää jatkossakin saada sinne lihatiskiin, mielellään samaan hintaan kuin ennenkin. Dieselin hinta on kasvanut syksystä yli 150 prosenttiseksi, ja saman verran nousee kohta muutkin hinnat. Muutenhan ei olisi mitään hätää, jos palkat nousisivat.. Mutta ne kun eivät jousta.

Lama ei ole yhtään liioiteltu ennuste minun mielestäni. Siitä, kenen niskaan sen kaiken paskan voi kaataa, voi olla monta mieltä. Alun alkaen syyllinen istuu Valkoisessa talossa painelemassa punaisia nappeja, aika usein loka lentää valtiovarainministerin suuntaan.
 

Ender00

Jäsen
Dieselin hinnan nouseminen ikävä kyllä vaan peilautuu SUORAAN piakkoin vähittäistavaroiden hintoihin. Minä en ainakaan haluaisi maksaa 2,5-3 euroa maitotölkistä.

Vuodentakaisesta kuljetuskustannukset ovat nousseet 14%. Jos elintarvikkeen esim. maidon hinnasta 30% olisi kuljetuskustannusta ja maitolitra maksaisi nyt 1 euron niin tuon 14%:n korotuksen vienti suoraan hintaan nostaisi maidon hinnan noin 1 euroon 5 senttiin. Aika kaukana oltaisiin yhä tuosta skenaariosi 2,5 eurosta.
 

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
Mielestäni tämä "hidasteluprotesti" on eräs idioottimaisimpia keksintöjä ikinä. Veikkaan, että toteutuessaan aiheuttaa monia kolareita ja vie jopa ihmishenkiä koska ihmiset alkavat turhautuessaan tehdä vaarallisia ohituksia näistä matelevista rekoista. 20km/h moottoritiellä matelevat rekat voivat aiheuttaa melkoisia vaaratilanteita kun nopeuseroa on normaaliin liikennevirtaan 100km/h.

Mikäli asioihin haluttaisiin vaikuttaa niin jättäisivät rekat parkkiin satamoihin jne. niin ettei mikään tavara liikkuisi Suomen maassa. Vaikutukset näkyisivät vielä pahemmin ja ennen kaikkea turvallisemmin. Suomen valtionkin kannattaisi pikkuhiljaa tehdä periaatepäätös ja alkaa panostaa enemmän raideliikenteeseen. Kiskoilla saadaan kuljetettua paljon tavaraa nopeasti ja ennen kaikkea ympäristöystävällisesti. Eikä tarvitse huolehtia dieselin hinnannoususta.
 

FreezingHell

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Puhutko sä nyt bensan vai dieselin hinnasta?

Siinä määrin olet oikeassa, että eihän kuljetysyrittäjän pitäisi olla sinällään kiinnostunut litkun hinnasta, muuttuva kustannushan se on siinä missä muutkin.

Dieselin hinnan nouseminen ikävä kyllä vaan peilautuu SUORAAN piakkoin vähittäistavaroiden hintoihin. Minä en ainakaan haluaisi maksaa 2,5-3 euroa maitotölkistä. Hinnat nousee, mutta palkat eivät voi nousta. Tässä on tulossa selvä ristiriita, milloinkahan Katainen ja kumppanit heräävät?

Väistämätön ja raju kustannusinflaatio on edessämme, ellei hallitus päätä löysätä edes kuljetusalan polttoaineveroa.
Puhuin yleisesti ajoneuvoissa käytettävistä menovesistä, joista käytetään yleisesti nimitystä bensiini. Tähän SUORAAN yhteyteen vähittäishintoihin viittasin, kun puhuin loppuasiakkaasta ja muutenkin uskaltaisin väittää hahmottavani näiden yhteyden. Nämä esimerkit ja keinot ovat vaan niin käsittämättömän puusilmäisiä, kuten esim. maitolitra maksaa kohta 3 egeä, jos hallitus ei tee asialle jotain!!!

Maitolitra maksanee nyt jotain egen pintaan. Oletetaan kuljetuskustannusten osuudeksi 15 senttiä ja polttoaineen (ammattikielellä ns. diesel) osuudeksi puolet. Verojen osuus ainakin bensan hinnasta on jotain 60%. Näillä oletuksilla bensan verojen osuus maitolitran hinnasta on 4%. En pitäisi hallituksen ratkaisuja ihan älyttömän oleellisena kuluttujahintojen kannalta.

Itse näkisin mielelläni ainakin kv. kuljetushintojen nousua. Olen toki selvillä vaihdannan tuomasta elintason noususta, mutta se tapahtuu suht puhtaasti ympäristön kustannuksella ja itsekkäästi ajatellen olen ihan tyytyväinen yleiseen elintasooni ja ennenkaikkea egekohtaiseen elintasoon. Joidenkin tuotteiden kohdalla erikoistuminen on välttämätöntä, mutta niissä sitä tapahtuu kalliimmillakin kuljetuskuluilla. Sen sijaan pullovesien yms. bulkkituotteiden kuljettelu oksettaa henkilökohtaisella tasolla.
 

koo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kannatan "hidastelua" ja peräänkuulutan lisätoimia ja päteviä kansankiihottajia.
Käyttää ihminen nyt sitten julkisia tai yksityisiä kulkuneuvoja, asuu Helsingissä tai maalla ja on köyhä tai rikas niin kai siitä voidaan olla jokseenkin samaa mieltä, että menovesi on näinä aikoina hävyttömän kallista. Sekin kai pitää paikkansa, että polttoaineen hinnassa on tolkuttomasti veroa jota ei hallituksemme suostu alentamaan. Miksiköhän ?
Hyvä, että jotkut uskaltaa ja viitsii alkaa protestoimaan tuollaisilla ”rekkahidasteluilla” vaikka luulen, että ei tuollainen yksi juttu vielä mitään vaikuta. Odotan jatkoa tuolle episodille ja kehotankin seuraavana siirtona ihan kaikkia kynnelle kykeneviä autoilijoita solidaarisuuden nimissä parkkeeraamaan pirssinsä eduskuntatalon ympärille. Jos autot olisivat sikin sokin pitkin jalkakäytäviä ja tienvieriä niin kohta kukaan ei pääsisi yhtään mihinkään. Luulis alkavan päättäjille selviämään kuinka kypsyneitä autoilijat todella ovat ainaiseen maksumiehen rooliinsa.

Terveisin koo
 

obi-wan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hammarby IF, HC Andersen, HC Jatkoaika
Jos tämä hidastelu toteutuu niin tulen suorittamaan vauhdinpoiston perässä tulevilta rekoilta aina ylämäen lähestyessä seuraavan vuoden ajan. Vittuillaan sitten takaisin.
 

koo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Pitää varmistaa että kannatatko yleisesti vai juuri tätä juhannukseksi suunniteltua?

Kannatan yleisesti sekä juurikin tätä Juhannukseksi suunniteltua. Oletan, että "he" hidastelevat niin, että hälytysajoneuvot pääsevät kulkemaan omaan tahtiinsa. Oletan myöskin, että yksityisautoilijat eivät häiritse hälytysajoneuvojen aikeita. Oletan myös, että mitä hitaammin joudut ajamaan sitä vähemmän olet liikenteessä kuolemanvaarassa.

Terveisin koo
 

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
Jos tämä hidastelu toteutuu niin tulen suorittamaan vauhdinpoiston perässä tulevilta rekoilta aina ylämäen lähestyessä seuraavan vuoden ajan. Vittuillaan sitten takaisin.

Hyvä idea.. Kyllähän se bensa meillekin on yhtä kallista joten miksi me emme saisi hidastella? Varsinkin talvella rekkakuskit ovat varmasti iloisia kun jyrkässä ylämäessä hiljentää vauhdin 20km/h.
 

tt

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Tämä hidasteluprotesti on typeryydessään näemmä aika samalla tasolla alkuunpanijansa kanssa.

Simo sanoo:
"Missään muualla Euroopassa ei ajeta maanteillä ilmaiseksi. Suomeen tiemaksut ja siitä kertyvät varat diesel-veron laskemiseen, Matikainen sanoo."

Kannattaisi varmaan ottaa asioista selvää ennen kuin alkaa huudella julkisuudessa; tienkäyttömaksuja ei todella ole kovinkaan suuressa osassa Eurooppaa ainakaan henkilöautoille. Luulisi myöskin olevan ihan sama onko lisäkustannus dieselin hintaa vai tienkäyttömaksua.

Ilmeisesti tämä on tällainen kuljetusyrittäjien tuki ry:n tienkäyttömaksu: henkilöautoilijat ja moottoripyöräilijät maksavat ja rahat siirretään rekkamiehille.

Sinänsä kaverin puheissa on järkeä, että tienkäyttömaksuja kannatan minäkin. Esimerkiksi Saksan malli, jossa raskas liikenne maksaa ja henkilöautot eivät on mielestäni oikeinkin erinomainen. Joutuisivat läpikulkuliikenteen kuljetusyrittäjät maksumiehiksi, mutta eipä taida tällainen malli kelvata Simolle.
 

AnaMasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahko
Varmaan tämä on jo täällä mainittukin, mutta eikös se polttoainevero ole kiinteä? Eli mitä enemmän hinta nousee, sitä pienempi on veron osuus ja sitä pienemmät on hallituksen suorat vaikutusmahdollisuudet polttoaineen hintaan. Eli vaikka polttoainevero poistettaisiin tänään kokonaan, niin diesel maksaisi silti toista euroa. Vai mitä hä?

edit: EIKU mä taisin sotkea nyt alkomaholiveron ja polttoaineveron keskenään. =D
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös