pikkukatti
Jäsen
Joukkoliikennehän toimii täällä vain suurimmissa kaupungeissa ja satunnaisesti muualla..
Hyvä joukkoliikenne on täyttä utopiaa monessa paikassa. Otetaan vaikka eräs taajama noin 15 km Vaasasta. Aamulla menee 2 bussia keskustaan, päivällä lähtee Vaasasta 17.15 viimeinen bussi takaisin. Viikonloppuisin ja iltaisin eivät kulje ollenkaan. Kesäaikana myös vain yksi bussi kaupunkiin päin. Oma auto on niin monessa paikassa Suomessa välttämättömyys, pakollinen, pirun kallis kuluerä.
Joukkoliikenne ei voi toteutua kunnolla ilman valtion tukea - eli ei ole kannattavaa juuri missään ja kun valtio leikkaa tukiaan -> kannustetaan yksityisautoiluun...
Ei se nyt ihan surkeaa ole muuallakaan. Itse asun tällä hetkellä suht suuressa kaupungissa ja bussi kulkee tästä läheltä 15 minuutin välein. Töihin kulkisin sillä varmasti, jos vaan voisi. (olisihan se minulle ilmaista) Mutta aika vaikeaa kun itse joutuu yleensä ajamaan sitä ensimmäistä tai viimeistä vuoroa. Naapurikaupunkiin kulkee auto n. tunnin välein. Myös tämä paikallisliikenne reitti ulottuu aika kauas kaupungin ulkopuolelle. Joten aika moni halutessaan pääsisi töihin julkisilla täälläkin. Astetta pienemmissä kaupungeissa se joukkoliikenne ei sitten ole enää niin kattavaa. (alle 50000 asukkaan) Mutta aika liioiteltua sanoa että se toimii vain Helsingissä, Turussa ja Tampereella. Ei se kaikkia toki tavoita tässäkään kaupungissa, mutta aika monen kuitenkin.