vlad kirjoitti:
Muistaakseni jossain lähetyksessä mainittiin, että maksiminopeus jossa tätä ponttoonijärjestelmää voi käyttää on 76 solmua tunnissa (ammattilainen käytti nopeutena solmuja, siitä vaan muuntamaan nopeus kilometreiksi tunnissa - yksi solmu on 1852 m).
vlad.
Pidän kyllä silti outona ratkaisuna, ettei kopteriin, jonka lentomatka on 95% veden päällä, ei ole tehty idioottivarmaa kelluntajärjestelmää mallia esim. laivojen pelastuslautat.
Hydroanturi ja kaasupullo+kellukkeet eivät törmäyksestä välittäisi vaan pitäisivät kopterin pinnalla, ehkä sitten ylimääräinen paino ja jo olemassaolevat ponttoonit ovat estäneet tämän ratkaisun käyttöönottamista.
Toisaalta, sen verran lentotuntejakin on jo tullut, että ehkä tilastoturma ei nyt aiheuta suurempaa huolta.
Roottorin mikrovaurioitten havaitseminen ei tosiaan onnistuisi ilman esim. ultraääniskanneria, mutta toisaalta uskoisin että sellaisia, juuri tätä tarkoitusta varten suunniteltuja, laitteita on maailmalla olemassa ja skannauksen kesto ei olisi erityisen suuri.
Toki, tilastotapaturmien ehkäisyyn tuo voisi olla kallis projekti.
Mutta on oletettavaa, että ko. mallille tullaan vastedes tekemään vastaavia tarkastuksia, koska mikäli tässäkin on kyse samasta asiasta, niin kopterivalmistajan voisi olettaa kiinnostuvan roottorien valmistusvioista.