Copterlinen kopteri pudonnut mereen

  • 47 979
  • 335

Siniviiva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, sympatiat JYP
Carlos kirjoitti:
Mahtaa olla muuten kohtalaisen orpo olo helikopterissa kun pääroottori pamahtaa erilleen. Ja tosiaan, jos lentokorkeutta tässäkin tapauksessa oli vain parisataa metriä (jos sitäkään), kone tulee alas kirjaimellisesti kuin kivi, tuskin siinä miehistökään ehti saada juuri sanaa suustaan. Siinä vaiheessa kun kunnolla edes ymmärtää että on joku hätä, ohjaamo lienee jo veden vallassa.
Onkohan silminnäkijän kuulemat pamaukset ja näköhavainto välttämättä samasta kohteesta? Etäisyyttä oli 5 km, jolloin ääni on kuultavissa tuolta etäisyydeltä 15 sekunnin kuluttua. Olisiko härveli ollut enää tuolloin ilmassa? Tuskin.
 

kaizu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Canucks
Olipa kova tyrmäys aamulla, kun luin iltasanomista seinänaapurin olleen turmakopterissa. Jotenkin täysin epätodellinen olo, kun katsoo hänen aavemaiselta näyttävää pihaansa miettien, että viimeksi maanantaina pikaisesti nähtiin.

Toivottavasti et kärsinyt, Tapio. Hyvää matkaa.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
vlad kirjoitti:
Muistaakseni jossain lähetyksessä mainittiin, että maksiminopeus jossa tätä ponttoonijärjestelmää voi käyttää on 76 solmua tunnissa (ammattilainen käytti nopeutena solmuja, siitä vaan muuntamaan nopeus kilometreiksi tunnissa - yksi solmu on 1852 m).

vlad.

Pidän kyllä silti outona ratkaisuna, ettei kopteriin, jonka lentomatka on 95% veden päällä, ei ole tehty idioottivarmaa kelluntajärjestelmää mallia esim. laivojen pelastuslautat.
Hydroanturi ja kaasupullo+kellukkeet eivät törmäyksestä välittäisi vaan pitäisivät kopterin pinnalla, ehkä sitten ylimääräinen paino ja jo olemassaolevat ponttoonit ovat estäneet tämän ratkaisun käyttöönottamista.
Toisaalta, sen verran lentotuntejakin on jo tullut, että ehkä tilastoturma ei nyt aiheuta suurempaa huolta.

Roottorin mikrovaurioitten havaitseminen ei tosiaan onnistuisi ilman esim. ultraääniskanneria, mutta toisaalta uskoisin että sellaisia, juuri tätä tarkoitusta varten suunniteltuja, laitteita on maailmalla olemassa ja skannauksen kesto ei olisi erityisen suuri.
Toki, tilastotapaturmien ehkäisyyn tuo voisi olla kallis projekti.
Mutta on oletettavaa, että ko. mallille tullaan vastedes tekemään vastaavia tarkastuksia, koska mikäli tässäkin on kyse samasta asiasta, niin kopterivalmistajan voisi olettaa kiinnostuvan roottorien valmistusvioista.
 

OneBigRed

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
varjo kirjoitti:
Roottorin mikrovaurioitten havaitseminen ei tosiaan onnistuisi ilman esim. ultraääniskanneria, mutta toisaalta uskoisin että sellaisia, juuri tätä tarkoitusta varten suunniteltuja, laitteita on maailmalla olemassa ja skannauksen kesto ei olisi erityisen suuri.

Maailmalla ainakin F1-autojen rungot tarkastetaan jokaisen kisan jälkeen tuollaisella systeemillä. Jos väsymiä/murtumia ei löydy, käytetään runkoa seuraavassakin kisassa.

En tosin kustannuksista osaa sanoa, mutta voisi kuvitella tällaisen laitteen hankkimisen olevan mahdollista myös tällaiseen käyttöön.
 

scholl

Jäsen
varjo kirjoitti:
Roottorin mikrovaurioitten havaitseminen ei tosiaan onnistuisi ilman esim. ultraääniskanneria, mutta toisaalta uskoisin että sellaisia, juuri tätä tarkoitusta varten suunniteltuja, laitteita on maailmalla olemassa ja skannauksen kesto ei olisi erityisen suuri.

TV:ssä kun näytettiin kuvia huoltohallista sen uutisen yhteydessä, missä kerrottiin koneen olleen huollettu edellisenä päivänä, välittyi ainakin itselleni sellainen kuva, että äijä vain seisoi kopterin päällä ja tarkisti roottorin silmämääräisesti vain fikkarin avulla.
 

V-man

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Hieman OT, mutta eikös lentokoneidenkin siipien liitoskohdissa ym. kohdissa olevia murtumia seurata ihan silmämääräisesti? Sitten vasta kun repeämän pituus ylittää jonkun rajan, niin ryhdytään huoltotoimenpiteisiin. Toki lentokoneita/helikoptereita varmasti myös tutkitaan aina tietyin väliajoin tarkemminkin, mutta päivittäinen tarkastus lienee juuri tuollaista taskulampun kanssa kurkkimista ja tarkistelua, että kaikki on suurinpiirtein kunnossa.

Tuskin tämmöiset satunnaiset onnettomuudet tarkistusjärjestelmää muuttavat. Enemmänkin luulen onnettomuuden vaan teettävän töitä kyseisen kopterin suunnittelijoille, jotta kyseisenlaisilta onnettomuuksilta vältyttäisiin jatkossa (mikäli syy nyt edes kopterin rakenteesta löytyy). Järkevämpää lienee kehittää kestävämpi roottori, kuin pakottaa jokainen kopterikenttä maailmassa hankkimaan jotain hifi-kalustoa.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Iltalehden mukaan kaikki suomalaiset matkustajat olivat ay-johtajia.

Osanottoni lentäjien omaisille...
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
V-man kirjoitti:
Hieman OT, mutta eikös lentokoneidenkin siipien liitoskohdissa ym. kohdissa olevia murtumia seurata ihan silmämääräisesti? Sitten vasta kun repeämän pituus ylittää jonkun rajan, niin ryhdytään huoltotoimenpiteisiin. Toki lentokoneita/helikoptereita varmasti myös tutkitaan aina tietyin väliajoin tarkemminkin, mutta päivittäinen tarkastus lienee juuri tuollaista taskulampun kanssa kurkkimista ja tarkistelua, että kaikki on suurinpiirtein kunnossa.

Siinä vaiheessa kun murtuman voi nähdä, pitäisi asialle alkaa tehdä jotain.
Jatkuva rasitus ja lämpötilavaihtelut aiheuttavat mikromurtumia itse kiderakenteeseen, jotka sitten ajan kanssa laajenevat lopulta makromurtumiksi, jotka voi siis nähdä.
Jossain ääriolosuhteissa, kuten juuri roottorissa, ja sopivien olosuhteitten sattuessa kohdalle (virheitä kiderakenteessa, epäpuhtauksia seoksessa yms.) voivat mikromurtumat kasvaakin nopeasti ratkaisevan isoiksi.
Ei ole maailmanhistoriassa erityisen ainutlaatuista, että tällaista tapahtuu ja useat "hienoimmista" tapauksista toimivatkin oppimateriaalina materiaalitekniikan puolella..jos jaksaisin, voisin näyttää tässä kuvan rahtilaivasta, joka on kirjaimellisesti katkennut keskeltä kahtia ihan vain rasituksen seurauksena.
 

Black Adder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, The Original Six
V-man kirjoitti:
Ainakin tuossa aikaisemmassa onnettomuudessa (jonka tutkimusraportin linkitin) pääpropelli oli alkanut täristä, vaurioitunut, pamahtanut poikki, ja repaissut vaihdelaatikon irti rungosta. Siitä lienee nuo pamahduksetkin. En usko että siellä on mikään varsinaisesti räjähtänyt.

Ja onhan se melkoinen pamahdus, kun kapine läsähtää veden pintaankin. Ei mikään pehmeä laskeutuminen.
 

scholl

Jäsen
Ohmi kirjoitti:
Iltalehden mukaan kaikki suomalaiset matkustajat olivat ay-johtajia.

Osanottoni lentäjien omaisille...

Työturvallisuuspomoja. Aika absurdi juttu, että nimenomaan työturvallisuuspomot onnettomuudessa. Yksi pomoista oli kyllä työnantajien puolelta, joten ay-leima hänellä vähän turhaan tassussa. No merenpohjassa ei ole paljon eroa oletko ay-jengiä vai et. Siinä jokainen kyllä on sitten samalla viivalla, enkä usko vasemmiston postyymistikään pystyvän mihinkään, joten vaikka miljoonan käyttäjän osanotot tänne palstoille on aivan turhaa hurskastelua niin itse kyllä olen harmissani samalla tavalla jokaisesta kuolonuhrista, aivan kuten lento-onnettomuuksissa yleensäkin.

Tilastollisesti lento-onnettomuuksia tapahtuu aina silloin tällöin, mutta jokainen onnettomuus on aina huono juttu koko siviili-ilmailulle, puhumattakaan jokaisen lapasesta lopullisesti lähteneen henkilön lähiomaisille. Onhan se kaikenlisäksi kertakaikkiaan masentavaa kuolla Virossa ja itselläni ainakin on pahin painajainen kuolla nimenomaan hukkumalla. Toivon mukaan olivat rysähdyksestä tajuttomana.
 

Tep

Jäsen
V-man kirjoitti:
Ainakin tuossa aikaisemmassa onnettomuudessa (jonka tutkimusraportin linkitin) pääpropelli oli alkanut täristä, vaurioitunut, pamahtanut poikki, ja repaissut vaihdelaatikon irti rungosta. Siitä lienee nuo pamahduksetkin. En usko että siellä on mikään varsinaisesti räjähtänyt.

Samaa ajattelin minäkin, ja uskon että tämä on onnettomuuden syynä. Mitään muuta en oikein osaa (ainakaan tässä vaiheessa) kuvitella. Valitettava tapaus kuitenkin, oli syy mikä tahansa.

Osanottoni uhrien omaisille...
 

Carlos

Jäsen
V-man kirjoitti:
Hieman OT, mutta eikös lentokoneidenkin siipien liitoskohdissa ym. kohdissa olevia murtumia seurata ihan silmämääräisesti? Sitten vasta kun repeämän pituus ylittää jonkun rajan, niin ryhdytään huoltotoimenpiteisiin. Toki lentokoneita/helikoptereita varmasti myös tutkitaan aina tietyin väliajoin tarkemminkin, mutta päivittäinen tarkastus lienee juuri tuollaista taskulampun kanssa kurkkimista ja tarkistelua, että kaikki on suurinpiirtein kunnossa.

Pikkuserkku on Finnairilla töissä tekemässä ko. hommia, eli koneiden täyshuollon yhteydessä tarkistaa käytännössä jokaisen merkittävän osan hiusmurtumien/väsymisen varalta. Uskoisin että ko. tarkastukset ovat pakollisia myös helikoptereille isojen huoltojen yhteydessä, mutta jos eivät ole, niin tässä voi olla suora seuraus siitä.

Pikkuserkku muuten myöskin mainitsi että nykyaikana ei olla enää ollenkaan niin tarkkoja kuin ennen näissä asioissa. Aikoinaan pieninkin väsymisen jälki johti heti korjaustoimenpiteisiin, nykyään vain seurataan tilanteen kehittymistä, ja kriittisen pisteen lähestyessä asialle vasta tehdään jotain.
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
scholl kirjoitti:
Onhan se kaikenlisäksi kertakaikkiaan masentavaa kuolla Virossa ja itselläni ainakin on pahin painajainen kuolla nimenomaan hukkumalla. Toivon mukaan olivat rysähdyksestä tajuttomana.

Tietääkseni hukkumiskuolema ei ole kovin tuskallinen. Tai on tuskallinen siihen asti, kunnes vedät ne keuhkot täyteen vettä. Sen jälkeen se on pelkkää juhlaa ja nirvanaa, kun hapen puute alkaa vaikuttamaan. Näin ovat hukkuneet kertoneet.
 

Black Adder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, The Original Six
sopuli kirjoitti:
Näin ovat hukkuneet kertoneet.

Aika erikoinen homma. Kun olen käsittänyt niin, että kuolleet (hukkuneet) ovat aika hiljaista porukkaa. Ettei nyt vaan sopuli pistä vähän omiaan? melkoinen tarinan iskijä!
 

krobbe

Jäsen
Black Adder kirjoitti:
Aika erikoinen homma. Kun olen käsittänyt niin, että kuolleet (hukkuneet) ovat aika hiljaista porukkaa. Ettei nyt vaan sopuli pistä vähän omiaan? melkoinen tarinan iskijä!

Kyllähän hukkuneita on elvytetty sadoittain jo pelkästään Suomessa.
 
Suosikkijoukkue
Jokerit, HJK, Kontu ja West Ham
scholl kirjoitti:
. Siinä jokainen kyllä on sitten samalla viivalla, enkä usko vasemmiston postyymistikään pystyvän mihinkään, joten vaikka miljoonan käyttäjän osanotot tänne palstoille on aivan turhaa hurskastelua niin itse kyllä olen harmissani samalla tavalla jokaisesta kuolonuhrista, aivan kuten lento-onnettomuuksissa yleensäkin.

QUOTE]

onko sinulla jokin peruste, että kyseiset ay-pomot olivat vasemmistolaisesti ajattelevia ? ay-liikeessä kun on muunkinlaista ajattelua.
 

scholl

Jäsen
Kontulan Ottawa kirjoitti:
onko sinulla jokin peruste, että kyseiset ay-pomot olivat vasemmistolaisesti ajattelevia ?

SAK

No niin nyt Copterline peruu kahden seuraavan viikonlopun lentonsa, koska heillä on käytössään nyt vain yksi helikopteri. Tuo uutinen ei minulle nyt auennut. Jos on vain yksi kopteri niin miten voi lentää arkisin, muttei viikonloppuisin? Eikö luontevampaa olisi ollut lentää joka päivä joka toinen vuoro?
 

TBK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sydän on KIRVEEN muotoinen!
sopuli kirjoitti:
Tietääkseni hukkumiskuolema ei ole kovin tuskallinen. Tai on tuskallinen siihen asti, kunnes vedät ne keuhkot täyteen vettä. Sen jälkeen se on pelkkää juhlaa ja nirvanaa, kun hapen puute alkaa vaikuttamaan.
Kun hapen puute aivoissa alkaa kunnolla vaikuttamaan, niin sitä huomaa yllättäen kuuluvansa Hpk:n Fan clubiin.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
sopuli kirjoitti:
Tietääkseni hukkumiskuolema ei ole kovin tuskallinen. Tai on tuskallinen siihen asti, kunnes vedät ne keuhkot täyteen vettä. Sen jälkeen se on pelkkää juhlaa ja nirvanaa, kun hapen puute alkaa vaikuttamaan. Näin ovat hukkuneet kertoneet.

Paha sanoa. Itse luen parhaillaan Dan Brownin Deception Pointia, ja siinä ainakin hukkumiskuolema kuvataan yhdeksi kammottavimmista tavoista kuolla. Noh, se ei ole kovin virallinen lähde.

Sen sijaan paleltumakuolemaa pidetään käsittääkseni yhtenä miellyttävimmistä tavoista kuolla. Hienoja hallusinaatioita tulee ja sitten lähtee henki.

Ja ketjun aiheeseen: Mikään ei viittaa terroritekoon. Näin sanottu Viron ministeriöiden toimesta. Hyvin yllättävää...
 

Black Adder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, The Original Six
krobbe kirjoitti:
Mielestäni silloin kun ihminen on vajonnut veden alle ja lakannut hengittämästä, hän on hukkunut.

Taitaa tuo veden alla hengittäminen olla aika harvinaista puuhaa ilman asianmukaisia varusteita. Ok, joku voidaan elvyttää "henkiin", kun sydän on pysähtynyt. Silloin ehkä voidaan puhua jossain määrin hukkuneesta, mutta hengittämättä jättäminen nyt ei vielä ketään tee hukkuneeksi ja vielä vähemmän kuolleeksi.
 

krobbe

Jäsen
Black Adder kirjoitti:
Taitaa tuo veden alla hengittäminen olla aika harvinaista puuhaa ilman asianmukaisia varusteita. Ok, joku voidaan elvyttää "henkiin", kun sydän on pysähtynyt. Silloin ehkä voidaan puhua jossain määrin hukkuneesta, mutta hengittämättä jättäminen nyt ei vielä ketään tee hukkuneeksi ja vielä vähemmän kuolleeksi.

Siitä hukkuneet ovat ainakin melko mukavia, etteivät he saivartele turhanpäiväisistä pikku yksityiskohdista.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös