V-man kirjoitti:
Hieman OT, mutta eikös lentokoneidenkin siipien liitoskohdissa ym. kohdissa olevia murtumia seurata ihan silmämääräisesti? Sitten vasta kun repeämän pituus ylittää jonkun rajan, niin ryhdytään huoltotoimenpiteisiin. Toki lentokoneita/helikoptereita varmasti myös tutkitaan aina tietyin väliajoin tarkemminkin, mutta päivittäinen tarkastus lienee juuri tuollaista taskulampun kanssa kurkkimista ja tarkistelua, että kaikki on suurinpiirtein kunnossa.
Siinä vaiheessa kun murtuman voi nähdä, pitäisi asialle alkaa tehdä jotain.
Jatkuva rasitus ja lämpötilavaihtelut aiheuttavat mikromurtumia itse kiderakenteeseen, jotka sitten ajan kanssa laajenevat lopulta makromurtumiksi, jotka voi siis nähdä.
Jossain ääriolosuhteissa, kuten juuri roottorissa, ja sopivien olosuhteitten sattuessa kohdalle (virheitä kiderakenteessa, epäpuhtauksia seoksessa yms.) voivat mikromurtumat kasvaakin nopeasti ratkaisevan isoiksi.
Ei ole maailmanhistoriassa erityisen ainutlaatuista, että tällaista tapahtuu ja useat "hienoimmista" tapauksista toimivatkin oppimateriaalina materiaalitekniikan puolella..jos jaksaisin, voisin näyttää tässä kuvan rahtilaivasta, joka on kirjaimellisesti katkennut keskeltä kahtia ihan vain rasituksen seurauksena.